Gå til innhold

Trenger hjelp med omplasseringshund.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med adferd/hund? Hunden er egentlig bare snill og grei. Den ble overtatt etter å ha blitt hentet ut av et hjem med mange hunder. Tror ikke den har vært utsatt for mye vondt, men vant til å være i flokk.

Nå til problemet. Visste den trengte mye tid sammen med meg/ikke kunne være alene. Hunden var rolig første uken, men var sikkert ikke helt trygg ennå. Nå søker den meg overalt, og piper når den ikke ser meg. Er vi ute og går tur, piper den for å se andre hunder/mennesker. (Ikke alltid den får lov å hilse)

Den kan også reagere på at folk som har vært mye på besøk, går i en annen etasje eller bare på do. Da piper den. 

Hva kan gjøres med dette? Det er såpass mye piping at jeg ikke helt vet hvor jeg skal ta tak. Kan det være at hunden ikke slår ser til ro med at vi bare er to stk? Den sover og ligger mye ved meg når vi er alene. Men kan ikke gå ut i postkassen engang uten at den piper, etterhvert hyler. 
Den bjeffer aldri/bare hvis den blir skremt. 
Prøvd å kontakte den foreningen som omplasserte den, men de hadde ikke så mye råd å gi. 

Anonymkode: 099bf...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hilse på noen på tur. Gå lange turer bare du og hunden. Del nistepakke (gjerne med vanlig hundefôr til hunden) og bare slapp av. Skjerm den for besøk før den er trygg på deg/dere som eier(e). 

Det tar ca 4-6 uker før hunden er kommet inn i deres rutiner. Noen trenger kortere andre lengre tid. 

Sjekk ut om det er hundeklubb i nærheten og meld dere på nybegynner kurs. Alternativt ser du om det er noen hundetrenere i området der dere bor. Det beste er å få noen til å observere deg og hunden sammen, for så å legge opp en treningsplan. 

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst og aller mest: Rotrening.

Gjerne lag til en "trygg base" for hunden hvor den trives. Seng/noe den trives med å ligge i, kanskje ha mat/vann der, du kan leke med den der/gi den leke når den er der, la den få alle bein og slike ting på den plassen etc - gjør det til et skikkelig bra sted å være liksom. Videre skal dere øve på at den blir værende der.

Deretter:
Lær inn sitt/dekk og bli. Gå litt og litt unna og belønn for at den blir sittende/liggende. Belønn fra større og større avstand. Etterhvert belønn for å bli liggende i tilstøtende rom. Etterhvert begynn å lukk dører litt og litt. Etterhvert gå ut og inn og belønn. Øk tiden du er ute. Dette er møysommelig arbeid, men verdt det med tiden. Du må smøre deg med tålmodighet, hele tiden museskritt (piper den må du gå tilbake et steg så dere får suksess). 

Utover dette kan du trene bonding-øvelser og tillitsøvelser med hunden din. Her også er det museskritt som gjelder. Du kan f. eks. lære den "Dirty Dancing"-hoppet fra en murkant eller sånn også med tiden. At den etterhvert stoler på deg og hopper til deg (søtt/artig gimmick hvis det andre er på plass først) - riktignok hvis det er en liten hund. Ikke prøv med stor hund. :P Hehe. Trening generelt og mental stimuli hjelper, og du må bygge hundens selvtillit som individ. 

Anonymkode: 0e41e...056

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt den? 

Og en hund som har bodd i flokk slik har aldri lært de tingene andre hunder i familie har lært. De har heller ikke vært alene noen gang. Tenk på den som en 8 ukers valp og start treningen der når det kommer til husting.  De har mye raskere progresjon enn en valp, og det tar gjerne noen mnd før de blir vant til ny levemåte når drt blir så stor endring i måten de skal leve på. 

Anonymkode: b724b...156

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la hunden hilse på andre på tur. Nå har den en forventning om å få hilse, og piper når forventningene ikke blir innfridd. Den vil føle seg tryggere om den lærer å forvente at den aldri får hilse på fremmede hunder på tur. Kast en neve godbiter på bakken når det kommer andre hunder, eller tren mye kontakttrening så du får hunden forbi andre hunder uten mye stress. Etterhvert vil den bli trygg på den nye "rutinen" (at man bare skal gå forbi). 

Du kan likevel ha noen faste hunder den kan hilse på, om det er noen du ofte møter på og hundene liker hverandre godt, men det er ingen grunn til å la den hilse på alle og enhver fremmed hund. 

Det tar tid for en omplasseringshund å falle til ro i sitt nye hjem. Det høres ut som om hunden føler på en del usikkerhet, som er greit og også forventet. Alt er nytt, og den har aldri vært alene tidligere. Du er en trygg havn i en ny og uvant verden, og det er veldig fint at den har knyttet seg til deg og ser på deg som en trygg person, men det er også viktig for hundens mentale helse å lære og være trygg alene også. 

Tenk på hunden som en 8 uker gammel valp som allerede har opplevd at det er skummelt å være alene. Det betyr at man må begynne med musesteg, som betyr at du ikke kan forsvinne ut av synet til hunden i mer enn et lite øyeblikk i starten. Gå inn på badet, lukk døren og åpne den igjen øyeblikkelig. Gjør det mange ganger om dagen. Det samme kan du gjøre med ytterdøra. Om hunden virker stresset av at du går ut ytterdøra (selv om det bare er et lite sekund), så begynner du bare med å åpne og lukke ytterdøra uten å gå ut.

Min eldste hund hadde separasjonsangst og ble stressa bare jeg gikk mot døra. Om vi f.eks satt i sofaen, begynte jeg med å reise meg, gå mot døra, også tilbake igjen og satte meg ned og latet som ingenting. Når jeg hadde gjort det 15 ganger, sluttet hun å hoppe ned for å følge etter meg. Da begynte jeg å gå mot døren, ta på meg jakke og klirre med nøkler, tok av alt og gikk og satte meg igjen. Når hun sluttet å reagere på det, gjorde jeg alt dette + at jeg åpnet og lukket døren. Når hun ikke lenger giddet å komme når hun hørte de lydene, gikk jeg ut også rett inn igjen osv, osv osv. Etterhvert kunne jeg fint gå ut med søpla uten at hun sto og småstressa ved døren, så kunne jeg dra en kjapp tur på butikken. Det var musesteg, men nå er hun veldig trygg og komfortabel hjemme alene, og hun trenger ikke lenger å følge med på hvor i huset jeg er hele tiden.

Det kan også hjelpe å ordne en trygg plass til den. Liker du å ha den i sofaen, kan du jo legge en hundeseng i sofaen som kan være dens faste plass. 

Det at den piper om dere har besøk og besøket går opp i etasjen over eller et annet rom, tyder på at den blir usikker når den ikke kan følge med på alt som skjer/ikke har kontroll på miljøet. Usikre hunder ønsker å kontrollere miljøet, og blir opprørte når de ikke har kontroll/vet hva de kan forvente.

Her ville jeg nok hatt litt mindre besøk til den føler seg tryggere. Ha noen faste som kommer, og ordne med en rutine for når det er besøk hos dere. Er hunden litt usikker på folk? Få besøket til å slippe ned en godbit når de kommer inn, men de bør ignorere hunden gjennom hele besøket (da slipper hunden å måtte forholde seg til det sosiale presset av å bli stirret/snakket til, og kan lære å slappe av). Få hunden til å legge seg på plassen sin med noe å tygge på. 

Er hunden glad i folk, men blir opprørt når de går inn på et annet rom, ha rutinen med at hunden skal gå og legge seg på plassen sin etter at den har hilst (rolig hilsen). Belønn hunden for å ligge på plassen sin. Når besøket går inn på et annet rom, vær klar til å holde hunden på plassen sin. Få den til å legge seg og fokusere på deg, og belønn. Etterhvert vil det bli en rutine at hunden blir liggende på plassen sin istedenfor å trippe rundt og pipe

Anonymkode: 103ca...e7c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen, tusen takk for gode tips!!

Har hatt den snart 3 mnd nå. 

Anonymkode: 099bf...e4e

AnonymBruker
Skrevet

omplasseringshunder trenger tid for å bli trygge. Og de blir ofte veldig nært knyttet til sin nye eier. Viktig at du viser ro når den møter utrygge omgivelser som biler, busser nye lyder osv. Lek, gi mye kjærlighet osv så går det nok seg til:)

Anonymkode: d5cec...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...