Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert noen som slår barna sine her inn også...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/02/453561.html

Sitat: - Det er alltid problematisk at foreldre legger hånd på barna og tror dette er barneoppdragelse. Barn skal aldri slås eller klaskes under noen omstendighet. Det er skadelig og undergraver barnets selvbilde og selvrespekt, og gjør forholdet mellom barn og foreldre mer problematisk, sier han.

Jeg lurer veldig på hvordan foreldre som slår barna sine argumenterer for den formen for barneoppdragelse, og skulle gjerne hørt fra noen som gjør det... Og dersom en av dere som leser dette, bruker den form for barneoppdragelse, men ikke ønsker en diskusjon om emnet, lurer jeg på om det rett og slett er fordi dere VET at det er galt/uhensiktsmessig? Og hvorfor ikke endre atferd da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg i at det at voksne slår barn kan ALDRI bli akseptabelt.

Men jeg kjenner til foreldre som gjør det. Og argumentet har f.eks. vært: "Det var bare en lite ørefik", eller "Det var et uhell". Noen naboer anmeldte en annen nabo etter at det hadde skjedd gjentatte ganger ute på lekeplassen (jeg vet ikke hva resultatet ble).

Jeg har også opplevd å bli kalt inn til mekling av/med ex'en fordi jeg har blandet meg inn i hennes reaksjoner når hun "bare skulle ..." og barna har rømt over til meg med "blå"merker eller risp av negler. Det skremmende med dette var at mekleren egentlig ikke reagerte på slagene men isteden unnskyldte moren for handligene med at "det var forstålig at det kunne renne over noen ganger", "det var sikkert ikke så hardt", etc, etc. Jeg vurderte da å reise meg å gå fra hele meklinga og isteden anmelde det til politiet. Først når jeg reagerte på den måten reagerte mekler også og sa at mor "burde forsøke andre reaksjonsformer".

Det jeg forsøker å si er at "fagfolk" tar heller ikke tak i problemet slik de burde, sett fra mitt ståsted. Og så lenge "fagfolkene" lar slike reaksjoner forbigå i stillhet er det vanskelig å gjøre noe for de barna som utsettes for denne typen overgrep. Jeg tror imidlertid politiet følger det opp, men om det er slik at "fagfolk" bagateliserer slike hendelser blir det vanskelig å følge det opp.

Problemet er nok enda større i England hvor det er akseptert med denne typen mishandling, men det forsvarer på ingen måte slike handlinger hos oss i Norge.

Jeg glemte å referere til sangen "Luca" (eller "My name is Luca" ?) med Susanne Vega. Den bør inngå i et foreldrekurs ettersom denne lille gutten så hjertskjærende beskriver hvordan det er å bli slått av sine foreldre. Sangen bør være en tankevekker for alle foreldre

Endret av Far til 2
Skrevet

Jeg må si jeg er en smule overasket over at det er så liten interesse for dette med mishandling av barn. Iløpet av siste 1,5 døgn er tråden lest av 35 personer og trådstarter viser til et problem som er mer utbredt enn vi ønsker å innse.

Hva er grunnen til at et forum som dette, som i hovedsak består av mødre som har daglig omsorg, evt fortsatt lever med barnets far, ikke ser på dette som interesant ?

Valg av omsorgsløsning, økonomiske støteordninger, etc, etc er derimot hete diskusjonstema. Barn som blir slått er tydligvis uinteresant, eller .... ???

Skrevet

Barn som blir slått er selvfølgelig ikke et uinteresant tema, men det er et veldig ømfintlig tema og for mange kan det være vanskelig å snakke om!

Jeg håper jeg aldri kommer til å slå barna mine og tror ikke det kommer til å skje, men jeg er mer utsatt for å gjøre det enn mange andre, da jeg selv ble slått da jeg var et barn. Moren min var alene mor og slet veldig med to strie barn, for henne var det en løsning som fungerte der og da. Jeg unskylder henne ikke, men jeg har større forståelse for henne nå enn det jeg hadde før jeg fikk barn. Det er ganger hvor man har lyst til å ta den ene og slå ned den andre med, men de gangene så er det viktig å bare la det gå og finne en annen løsning.

Jeg har hatt mange oppgjør med moren min, og jeg har klart å tillgi, mens søsteren min ikke klarer det, og sliter fælt den dag i dag i en alder av 29.

Skrevet

Å slå barn er aldri riktig under noen som helst forutsetninger.

Jeg ble selv slått som barn. Og jeg vet at jeg aldri noensinne kommer til og slå datteren min. Etter jeg har fått egne barn så har jeg fårstått mine foreldre ennå dårligere i de valgene de tok i min oppdragelse. Og ved og slå meg så fikk jeg mer og mer trang til og gjøre opprør mot de, og vise at meg kunne de ikke knekke. Så de fikk et helvete med meg. For jeg gjorde opprør som en helt. Så og slå meg slo jo veldig feil.

Skrevet

Ser Far til 2 etterlyser debatt her.

Helt ærlig så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne for å svar på denne tråden.

ER SELVSAGT I MOT MISSHANDLING, men denne undersøkelsen som det er referert til står det meget lite om.

Med det utdraget som er nevn så virker den ikke særlig troværdig. Hvor dyptgående var den og hvordan var spørsmålene stilt? Det er jo selvfølgelig få/ingen som svarer ja om spørsmålet er vinklet slik at det høres ut som om det er daglige hendelser det legges vekt på.

For med hånda på hjertet så tror jeg det er mer enn 6 av 100 som eks. har klasket barnet eller et av barna sine på handa en eller annen gang før barnet blir 7år !!!!

Jeg har selv ved 2 annledninger i løpet av 5år gitt minsten et klask (og det var ikke hardt) på handa og jeg kaller ikke det å slå.

Vil ikke kalle meg selv en barnemisshandler av det.

Det føltes IKKE godt å gjøre det, men jeg fikk full uttelling for det i form av reaksjon fra minsten. Noen ganger nytter det ikke å prate til en blir blå i ansiktet. Må gis konsekvenser slik at det blir hold i praten om det ikke nytter med vanlige beskjeder. Konsekvenser ved å forlate rommet, ikke se barnetv eller liknende etter å ha gitt tilsnakk og advarsler. Gir heller ikke advarsler med konsekvenser som jeg ikke kan holde. Det er jo til syvende og sist foreldrenes annsvar å lære barna rett og galt, gjøre eller ikke gjøre når dem er små / ung, for det er jo til barnas beste for vidre livsgang.

De gangene jeg valgte å gi et klaps var det ikke tid til å prate løsning mer da jeg allerede hadde gitt beskjed om å ikke røre og hadde jeg ikke gitt klaps kunne minsten ha skadet seg værre enn det lille klapset jeg påførte handa hans.

For hvor går egentlig grensen til misshandling???????????????

Tror oppdragelsen i dag burde ved flere tilfeller vært strengere og mer konsekvent slik som for 15 -30 år siden. Dagens ungdom er OFTE

(ikke alle unger/ungdom) så sinnsykt uforsammete, uoppdragene og late.

En annen ting som det ikke nevnes er den psykiske/verbale misshandlingen. Den er like skadelig med mindre synbar. Hva med de skadene?

Så er du mer fornøyd nå Far til 2 ?

Skrevet

Fra saken i Dagbladet:

"Det er helt uakseptabelt at barn skal ha et dårligere vern om sin fysiske integritet enn voksne, tordner Hjermann."

Slik er det selvfølgelig, og må det selvfølgelig være. I enkelte tilfeller er det faktisk slik at man fysisk må holde barn fast etc.

Så de har et dårligere vern om fysisk integritet. Men noe tiltro må man faktisk ha til at foreldre klarer å bruke fysiske virkemidler med omhu.

Dette er ikke noe forsvar for generell bruk av dasking eller andre fysiske virkemidler ved oppdragelse.

Skrevet

Nå er det ikke lenge siden det var et innslag på TV (husker ikke hvilken kanal det var) hvor det ble antydet at det faktisk skjer flere drap på barn hvert eneste år, men hvor sakene ikke undersøkes nøye nok, eller legene ikke melder fra til politiet.

La oss håper at et slik fokus kan være med på å bedre situasjonen for barn som utsettes for overgrep.

Senest i dag var det et nytt tilfelle i VG

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112287

Som et av innleggene ovenfor sier, synes det som om de som selv har blitt utsatt for vold som barn har lettere for å benytte samme metode selv. Men de vil kansje ikke være like fornøyd den dagen deres barnabarn blir slått av sine foreldre.

Vi vet vel nå med rimelig stor sikkerhet at vold skaper vold. Vi vet også at det er enkelte mekanismer som utløser den volden som barn utsettes for. Bør ikke da myndighetene gjøre LITT mer for å ungå at flere barn skades (og til og med dør) av den volden foreldrene utsetter dem for ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...