AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Er 45 år og irriterer meg over noen rynker rundt munnen + panna. Er det noen som har erfaring med rynkebehandling? Hva er fordeler/ulemper med de ulike? Har tenkt på botox, men usikker på om det er farlig? Vil ikke bli mimikkløs heller, det må se naturlig ut. Og hvor ofte må behandlingen gjentas? Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg tar Botox i pannen, rundt øynene og på overleppen. Og jeg ser heller ikke ut som Botox fjes. Nå er det 1 år siden sist jeg tok på disse områdene (tar kun rundt øynene nå), og har prøvd mesoterapi i tillegg. Jeg merker at huden har forbedret seg veldig det siste året etter at jeg pleier huden bedre samt tar kosttilskudd for hud, negler og hår osv. Vurderer etterhvert å gå over litt til fillers. Ønsker Ikke å ta så mye fillers. Har en fast hudlege som jeg går til, så vi kommer til å gjøre litt etter litt som ikke synes så drastisk, men som gir litt volum igjen litt her og der. Fordelen er at jeg føler meg mye freshere enn andre damer rundt min egen alder og får komplimanger i fra menn helt ned i 25 års alderen som kommenterer hvor flott jeg er (jeg er også 45). Ulempen er at der må vedlikeholdes og det koster en del etterhvert. Anonymkode: 5d566...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tar Botox i pannen, rundt øynene og på overleppen. Og jeg ser heller ikke ut som Botox fjes. Nå er det 1 år siden sist jeg tok på disse områdene (tar kun rundt øynene nå), og har prøvd mesoterapi i tillegg. Jeg merker at huden har forbedret seg veldig det siste året etter at jeg pleier huden bedre samt tar kosttilskudd for hud, negler og hår osv. Vurderer etterhvert å gå over litt til fillers. Ønsker Ikke å ta så mye fillers. Har en fast hudlege som jeg går til, så vi kommer til å gjøre litt etter litt som ikke synes så drastisk, men som gir litt volum igjen litt her og der. Fordelen er at jeg føler meg mye freshere enn andre damer rundt min egen alder og får komplimanger i fra menn helt ned i 25 års alderen som kommenterer hvor flott jeg er (jeg er også 45). Ulempen er at der må vedlikeholdes og det koster en del etterhvert. Anonymkode: 5d566...fa1 Vet du hva fordelene/ulempene med botox og fillers er? Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg sverger til hudpleie. Finn en god serie (rens, serum, krem, øyekrem) samt en god booster. Jeg bruker Mary Kay 😄 Anonymkode: e39f2...40e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Botox er effektivt i panna, ikke direkte farlig men kommer ikke uten risiko. Settes den en millimeter feil kan man lamme helt andre muskler, en vanlig muskel å lamme pga feil stikk er øyelokket sånn at man får hengende øyelokk ala slag. Botox sin virkning varer i 3 måneder, så da får man tilbake funksjon i de lammede musklene. Etter 2 måneder er 50% av effekten borte. Så botox er veldig dyrt i lengden men for de som har råd til å opprettholde det så er det det mest effektive mot rynker. Botox kan også brukes i musklene over leppen hvis man har røykerynker, men kommer da med den baksiden at man ikke lenger kan drikke av sugerør f eks pga musklene lammes. Man kan prate som før men ikke lage kyssemunn. Andre behandlinger mot rynker et cO2-laser. En sterk laser behandling som skreller av de ytterste hudlagene. Ny hud vokser ut igjen etter noen uker men man ser ut som et brannoffer den første uken. Jeg er av den oppfatning at folk stort sett er fornøyd med resultatet, men at noen ikke opplever bedre hud. Noen rapporterer også om permanente laserskader i huden så her er det viktig å sette deg godt inn i det om det er noe du vurderer. Det fins forskjellig styrke på laserbehandling men de mildeste har ingen effekt på rynker. De sterkeste har effekt men kommer også med høyere risiko. Noen klinikker reklamerer med noe som kalles Ulthera eller andre navn på å bruke ultralydstråler for en ikke-kirurgisk facelift. Det virker for godt til å være sant, og erfarne leger fraråder dette da det apparatet gjør er å smelte underhudsfettet som i lengden bare gjør at man ser enda eldre ut! Vil du heller prøve noe mindre risikabelt så er det kremer og serumer som er et alternativ. Eneste med vitenskapelig effekt mot rynker er tretinoin og retinol krem, og EGF serum. Sistnevnte er ganske dyrt (men billigere enn botox), typ 1500 kr for 30ml men har god dokumentert effekt så lenge det er EGF fra mennesker (stamceller) og ikke fra planter, som er i mange billigvarianter. Tretinoin krem kan du få hos hudlege, retinol og EGF serum kan du kjøpe på nett. Peptider, ceramide og C vitamin serum har også dokumentert effekt på å bygge kollagen, men er ikke sterkt nok til å redusere allerede eksisterende rynker. Anonymkode: a42e3...976 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tar Botox i pannen, rundt øynene og på overleppen. Og jeg ser heller ikke ut som Botox fjes. Nå er det 1 år siden sist jeg tok på disse områdene (tar kun rundt øynene nå), og har prøvd mesoterapi i tillegg. Jeg merker at huden har forbedret seg veldig det siste året etter at jeg pleier huden bedre samt tar kosttilskudd for hud, negler og hår osv. Vurderer etterhvert å gå over litt til fillers. Ønsker Ikke å ta så mye fillers. Har en fast hudlege som jeg går til, så vi kommer til å gjøre litt etter litt som ikke synes så drastisk, men som gir litt volum igjen litt her og der. Fordelen er at jeg føler meg mye freshere enn andre damer rundt min egen alder og får komplimanger i fra menn helt ned i 25 års alderen som kommenterer hvor flott jeg er (jeg er også 45). Ulempen er at der må vedlikeholdes og det koster en del etterhvert. Anonymkode: 5d566...fa1 Hvilke hudpleie produkter bruker du? Anonymkode: a42e3...976 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Botox er effektivt i panna, ikke direkte farlig men kommer ikke uten risiko. Settes den en millimeter feil kan man lamme helt andre muskler, en vanlig muskel å lamme pga feil stikk er øyelokket sånn at man får hengende øyelokk ala slag. Botox sin virkning varer i 3 måneder, så da får man tilbake funksjon i de lammede musklene. Etter 2 måneder er 50% av effekten borte. Så botox er veldig dyrt i lengden men for de som har råd til å opprettholde det så er det det mest effektive mot rynker. Botox kan også brukes i musklene over leppen hvis man har røykerynker, men kommer da med den baksiden at man ikke lenger kan drikke av sugerør f eks pga musklene lammes. Man kan prate som før men ikke lage kyssemunn. Andre behandlinger mot rynker et cO2-laser. En sterk laser behandling som skreller av de ytterste hudlagene. Ny hud vokser ut igjen etter noen uker men man ser ut som et brannoffer den første uken. Jeg er av den oppfatning at folk stort sett er fornøyd med resultatet, men at noen ikke opplever bedre hud. Noen rapporterer også om permanente laserskader i huden så her er det viktig å sette deg godt inn i det om det er noe du vurderer. Det fins forskjellig styrke på laserbehandling men de mildeste har ingen effekt på rynker. De sterkeste har effekt men kommer også med høyere risiko. Noen klinikker reklamerer med noe som kalles Ulthera eller andre navn på å bruke ultralydstråler for en ikke-kirurgisk facelift. Det virker for godt til å være sant, og erfarne leger fraråder dette da det apparatet gjør er å smelte underhudsfettet som i lengden bare gjør at man ser enda eldre ut! Vil du heller prøve noe mindre risikabelt så er det kremer og serumer som er et alternativ. Eneste med vitenskapelig effekt mot rynker er tretinoin og retinol krem, og EGF serum. Sistnevnte er ganske dyrt (men billigere enn botox), typ 1500 kr for 30ml men har god dokumentert effekt så lenge det er EGF fra mennesker (stamceller) og ikke fra planter, som er i mange billigvarianter. Tretinoin krem kan du få hos hudlege, retinol og EGF serum kan du kjøpe på nett. Peptider, ceramide og C vitamin serum har også dokumentert effekt på å bygge kollagen, men er ikke sterkt nok til å redusere allerede eksisterende rynker. Anonymkode: a42e3...976 Takk 😀 har forsøkt tretinoin av hudlege men den fungerte mest mot kviser og litt pigmentflekker, lite mot rynker. Bruker ganske dyre hudprodukter idag, synes ingenting virker mot rynkene, isåfall minimalt. Kan man ta fillers mot rynker istedetfor botox? Hva er evt fordelene med det? Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk 😀 har forsøkt tretinoin av hudlege men den fungerte mest mot kviser og litt pigmentflekker, lite mot rynker. Bruker ganske dyre hudprodukter idag, synes ingenting virker mot rynkene, isåfall minimalt. Kan man ta fillers mot rynker istedetfor botox? Hva er evt fordelene med det? Anonymkode: de338...8c0 Tretinoin er et langtidsprosjekt. Du vil ikke se bedring før etter et år. Fillers kan man ha for å fylle rynker og furer. Det vil si: ikke i mimikk rynkene som er statiske og kommer ved bevegelse av ansikt, men i de dype rynkene og furene som har satt seg f eks" 11's"-linjene mellom øyebrynene som blir til av å gi sinna blikk. Om du har fått en dyp rynke der når du ikke strammet musklene kan den fylles med filler. Om du ikke har fått en dyp rynke der kan det forebygges med botox. Filler kan også settes i furene på utsiden av nesevingen og som går ned mot munnen eller under øynene om man har søkk under øynene. Fordelen med fillers er at det gir umiddelbart resultat, men ulempen er at vi ikke vet langtidskonsekvensen av bruk av fillers og anerkjente leger som jobber med kosmetiske behandlinger har allerede begynt å finne urovekkende funn. Blandt annet at filleren aldri løser seg opp med tiden sånn som man har trodd før, den bare synker dypere ned i vevet og migrere, altså flytter på seg. Det vil si at om man tar filler f eks langs kjeven for å jevne ut hengete hud kalt jowls og få en rettere kjevelinje , så vil filleren med tiden bare gjøre at huden der synker og sægger enda mere. Samme om man fyller i kinn for å løfte kinn, eller under øyne osv. I tillegg tiltrekker filleren seg vann, og vann gjør huden tyngre rent vektmessig og tyngdekraften vil tre inn sterkere der huden veier mest og igjen på lang sikt resultere i mer sæggete hud. Jeg sluttet å bruke ansiktsfiller etter jeg så verdens mest erfarne kosmetiske leger snakke om dette (bla Ben Talei), men i områder som normalt sett ikke sægger med årene, som mellom øyebrynene eller i haka så skal det gå bra. Det ekspertene har kommet frem til som før har vært tilhengere av å bruke fillers er at det er bedre å spare pengene å ta et kirurgisk ansiktsløft i 50 årene enn å bruke summer i mange tiår på fillers som uansett på sikt fører til mer slapp og dratt hud som uansett vil trenge kirurgi for å fikses. Anonymkode: a42e3...976 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 12. april 2023 #9 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tar Botox i pannen, rundt øynene og på overleppen. Og jeg ser heller ikke ut som Botox fjes. Nå er det 1 år siden sist jeg tok på disse områdene (tar kun rundt øynene nå), og har prøvd mesoterapi i tillegg. Jeg merker at huden har forbedret seg veldig det siste året etter at jeg pleier huden bedre samt tar kosttilskudd for hud, negler og hår osv. Vurderer etterhvert å gå over litt til fillers. Ønsker Ikke å ta så mye fillers. Har en fast hudlege som jeg går til, så vi kommer til å gjøre litt etter litt som ikke synes så drastisk, men som gir litt volum igjen litt her og der. Fordelen er at jeg føler meg mye freshere enn andre damer rundt min egen alder og får komplimanger i fra menn helt ned i 25 års alderen som kommenterer hvor flott jeg er (jeg er også 45). Ulempen er at der må vedlikeholdes og det koster en del etterhvert. Anonymkode: 5d566...fa1 Ja hvorfor ikke. Hva slags kosttilskudd tar du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Del Skrevet 12. april 2023 Botox fungerer, men bruk en som kan sakene sine. F.eks Beths Medispa. eneste ulempe er at det er dyrt. Må fylle på minst hver 4. mnd. fillers er det som ser unaturlig etter min mening. Anonymkode: 5e454...83c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Del Skrevet 12. april 2023 Tror jeg tester botox. Har lest om denne klinikken og legen Dina Grinde. Ser bra ut? https://www.a-medi.no/copy-of-vare-leger Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Del Skrevet 12. april 2023 Hvis formålet er å fylle ut huden, så fyll fett i. Magefett kan sprøytes inn og fylle ut rynker. Anonymkode: b9039...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror jeg tester botox. Har lest om denne klinikken og legen Dina Grinde. Ser bra ut? https://www.a-medi.no/copy-of-vare-leger Anonymkode: de338...8c0 Overpriset. Dra til Sol Elise på Vanity clinic Anonymkode: a42e3...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Del Skrevet 12. april 2023 En annen ting. Trodde man måtte være lege for å få lov å sette botox? Ser mange bare er sykepleiere eller ikke det en gang. Hva er lovlig /forsvarlig? Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Del Skrevet 12. april 2023 Hvordan er huden din ellers? Plages du med fet hud? Jeg er ung og hadde fet hud som ga meg en dyp rynke i panna. Startet på isotretinoin-kur (mot kviser og fet hud) og nå er huden min heelt glatt. Så det er ikke sikkert du trenger botox for å bli kvitt det! Mange rynker er pga hudtype (som man som nevnt kan behandle) og ikke nødvendigvis pga aldring. Anonymkode: fc668...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan er huden din ellers? Plages du med fet hud? Jeg er ung og hadde fet hud som ga meg en dyp rynke i panna. Startet på isotretinoin-kur (mot kviser og fet hud) og nå er huden min heelt glatt. Så det er ikke sikkert du trenger botox for å bli kvitt det! Mange rynker er pga hudtype (som man som nevnt kan behandle) og ikke nødvendigvis pga aldring. Anonymkode: fc668...9c0 Ikke fet hud, normal hud men begynner å aldre Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En annen ting. Trodde man måtte være lege for å få lov å sette botox? Ser mange bare er sykepleiere eller ikke det en gang. Hva er lovlig /forsvarlig? Anonymkode: de338...8c0 Man må være utdannet innenfor medisin, enten som lege eller som sykepleier. Altså fullført sykepleier studiet eller legestudiet. Deretter tar man egen tilleggsutdannelse i kosmetisk medisin som det kalles. Det er egentlig en altfor lite omfattende utdannelse, består av noen kurshelger og litt øving så får man sertifisering i å utføre kosmetiske behandlinger. De aller fleste som driver med kosmetisk medisin på fulltid er sykepleiere, noen leger gjør det på "si" av jobben sin. Da vil en sykepleier ofte være mer erfaren enn legen. Når du skal velge behandler er det viktigste å se på hvor lenge behandleren har praktisert som kosmetisk behandler, og ikke hvor lenge hen har jobbet som vanlig sykepleier eller lege. En med sertifisering i kosmetisk medisin fra 2021 vil ikke ha like mye erfaring som en med sertifisering i kosmetisk medisin fra 2008, men det er også viktig å se på hvor lenge personen har praktisert kosmetisk medisin, ikke bare hvor lenge siden sertifiseringen og kursene ble gjort. Her er det omdømme og anbefalinger du må gå etter. En som har behandlet 2000 stykker vil ha mer erfaring og trening enn en som har behandlet 50 stykker. For eksempel på LetsDeal er det mye billige deals på fillers og botox men de klinikkene er enten nyoppstartet eller med nyansatt som er den som utfører de billige behandlingene, eller klinikker som drar lite kunder og må bruke LetsDeal som lokkemat. Lite kunder = lite praksiserfaring. Jo mer beryktet navn på behandler og klinikk jo større kundebase og mer erfaring. Anonymkode: a42e3...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tretinoin er et langtidsprosjekt. Du vil ikke se bedring før etter et år. Fillers kan man ha for å fylle rynker og furer. Det vil si: ikke i mimikk rynkene som er statiske og kommer ved bevegelse av ansikt, men i de dype rynkene og furene som har satt seg f eks" 11's"-linjene mellom øyebrynene som blir til av å gi sinna blikk. Om du har fått en dyp rynke der når du ikke strammet musklene kan den fylles med filler. Om du ikke har fått en dyp rynke der kan det forebygges med botox. Anonymkode: a42e3...976 Jeg har fått en ganske dyp rynke ved det ene øyebrynet, altså jeg har en "1" og ikke en "11" Den plager meg veldig siden den synes også når jeg ikke strammer musklene. Syns nesten mer når jeg ikke strammer de enn når jeg gjør det. Bruker god hudpleie, mye fukt samt Retinal annenhver kveld og selvfølgelig spf 50 hver dag og det hjelper kanskje litt, men det er mer forebyggende mot flere rynker, tror jeg. Jeg har ikke for vane å gi sinna blikk, men jeg myser ganske mye, spesielt på det øyet. Er også lyssensitiv, så bruker alltid solbriller i sterkt lys. Er forresten 44 år. Alltid hatt veldig "ung" hud tidligere og alltid fått høre at jeg ser så ung ut, men takket være denne rynka har alderen tatt meg igjen og jeg føler at jeg ser gammel og dratt ut og at blikket blir "hardt", liksom. Har ingen andre rynker enn denne, bare litt fine linjer. Jeg spurte en hudlege på Rikshospitalet da jeg var der i forbindelse med noe annet og han sa også at Restylane var best på den type rynker, så jeg har veldig lyst til å teste det. Hvor mye må jeg sette da og hvor lenge varer det? Skjønner jo at det er individuelt, men sånn gjennomsnittlig? Vet du om noen gode klinikker på Romerike, gjerne i nærheten av Bjørkelangen? Tror ikke det er noe på Bjørkelangen, men det er ikke akkurat verdens navle Hørt signaturklinikken eller noe sånt i Lillestrøm skal være bra? Anonymkode: 829d4...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått en ganske dyp rynke ved det ene øyebrynet, altså jeg har en "1" og ikke en "11" Den plager meg veldig siden den synes også når jeg ikke strammer musklene. Syns nesten mer når jeg ikke strammer de enn når jeg gjør det. Bruker god hudpleie, mye fukt samt Retinal annenhver kveld og selvfølgelig spf 50 hver dag og det hjelper kanskje litt, men det er mer forebyggende mot flere rynker, tror jeg. Jeg har ikke for vane å gi sinna blikk, men jeg myser ganske mye, spesielt på det øyet. Er også lyssensitiv, så bruker alltid solbriller i sterkt lys. Er forresten 44 år. Alltid hatt veldig "ung" hud tidligere og alltid fått høre at jeg ser så ung ut, men takket være denne rynka har alderen tatt meg igjen og jeg føler at jeg ser gammel og dratt ut og at blikket blir "hardt", liksom. Har ingen andre rynker enn denne, bare litt fine linjer. Jeg spurte en hudlege på Rikshospitalet da jeg var der i forbindelse med noe annet og han sa også at Restylane var best på den type rynker, så jeg har veldig lyst til å teste det. Hvor mye må jeg sette da og hvor lenge varer det? Skjønner jo at det er individuelt, men sånn gjennomsnittlig? Vet du om noen gode klinikker på Romerike, gjerne i nærheten av Bjørkelangen? Tror ikke det er noe på Bjørkelangen, men det er ikke akkurat verdens navle Hørt signaturklinikken eller noe sånt i Lillestrøm skal være bra? Anonymkode: 829d4...fa1 Da er filler i den 1 rynken et godt alternativ. Behandleren du kommer til vil kunne vurdere hvor mye filler du trenger, kan være alt fra 0,2 ml til 1ml. De mer harde fillerne som brukes i sånne områder pleier å sitte ganske lenge, 1-2 år så det er ikke en dyr vedlikeholdsbehandling som botox er som må tas hver tredje måned. Jeg kjenner desverre ikke til noen klinikker i ditt område, men se på facebook sidene og instagram sidene til klinikker du vurderer for å se om andre har skrevet gode anmeldelser av stedet Lykke til! Anonymkode: a42e3...976 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 3.12): Da er filler i den 1 rynken et godt alternativ. Behandleren du kommer til vil kunne vurdere hvor mye filler du trenger, kan være alt fra 0,2 ml til 1ml. De mer harde fillerne som brukes i sånne områder pleier å sitte ganske lenge, 1-2 år så det er ikke en dyr vedlikeholdsbehandling som botox er som må tas hver tredje måned. Jeg kjenner desverre ikke til noen klinikker i ditt område, men se på facebook sidene og instagram sidene til klinikker du vurderer for å se om andre har skrevet gode anmeldelser av stedet Lykke til! Anonymkode: a42e3...976 Ts her. Jeg her et par rynker på sidene av munnvikene, ikke type "sur munn" rynker som er helt inntil munnen men litt mer (se bilde). Ringte klinikken og forsto det slik at de ikke bruker botox på munn? De hadde ikke sett meg når jeg ringte. Hva tenker du? Fillers høres skummelt ut med tanke på det du skriver om lite forskning Anonymkode: de338...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå