AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Vil det være mulig å ta opp forbrukslån for å betale inn ekstra på boliglånet slik at man kommer innenfor lavere låneramme og dermed kan flytte lånet til bedre betingelser? Forbrukslånet vil være på ca. 20.000, og jeg vil spare mellom 3- og 4000 i måneden på det. Ikke noe problem å betale ned forbrukslånet. Grunnen til at jeg ønsker å låne penger istedenfor å spare opp beløpet, er at jeg er redd for at boligverdien vil synke framover, og da får jeg ikke flyttet boliglånet slik jeg ønsker. Anonymkode: 9f77e...a4a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Det er vel bare å bruke et kredittkort og overføre fra det til lånet. Anonymkode: e0029...0be 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel bare å bruke et kredittkort og overføre fra det til lånet. Anonymkode: e0029...0be Blir dyrere renter. Så svaret ditt er ja, det er mulig? Anonymkode: 9f77e...a4a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vil det være mulig å ta opp forbrukslån for å betale inn ekstra på boliglånet slik at man kommer innenfor lavere låneramme og dermed kan flytte lånet til bedre betingelser? Forbrukslånet vil være på ca. 20.000, og jeg vil spare mellom 3- og 4000 i måneden på det. Ikke noe problem å betale ned forbrukslånet. Grunnen til at jeg ønsker å låne penger istedenfor å spare opp beløpet, er at jeg er redd for at boligverdien vil synke framover, og da får jeg ikke flyttet boliglånet slik jeg ønsker. Anonymkode: 9f77e...a4a Hvorfor betaler du ikke rett på lånet i stedet for? Må da være mest idiotiske påfunn å ta opp lån for å betale det du allerede har? Akkurat slik er rette veien til en ond sirkel spør du meg. Anonymkode: a50c9...fd8 13 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 Mulig er det nok, men smart er det nok ikke. Anonymkode: 56c3b...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Det kan kanskje lønne seg, men med de sinnsyke rentene som er på forbrukslån, så er det ikke mange tusenlappene man skal låne før man får renter tilsvarende hundretusener i boliglån. Jeg satt nylig og så på rammelån vs vanlig boliglån, og fant ut at det ville lønne seg for meg å ta rammelån, og så betale inn det jeg vanligvis har i buffer for å få ned rentene, fremfor vanlig boliglån med bufferkonto ved siden av. Men hvis det bare er snakk om 20-30k så har jeg en bedre ide: Betal heller inn hele lønnen på boliglånet med en gang du får den slik at du kommer på ønsket belåningsgrad. Så bruker du kredittkortet til å handle resten av måneden, da vil det være rentefritt. Når du får neste månedslønn, betaler du ned hele kredittkortet før rentene begynner å løpe. Så bruker du kredittkortet igjen, og gjentar hver måned frem til du har kommet deg ovenpå igjen. Anonymkode: b9c90...a8a 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor betaler du ikke rett på lånet i stedet for? Må da være mest idiotiske påfunn å ta opp lån for å betale det du allerede har? Akkurat slik er rette veien til en ond sirkel spør du meg. Anonymkode: a50c9...fd8 Fordi jeg ikke har de pengene nå, trodde det var åpenbart. Leste du innlegget mitt? AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mulig er det nok, men smart er det nok ikke. Anonymkode: 56c3b...4a1 Hvorfor ikke? Jeg vil spare masse penger på det. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det kan kanskje lønne seg, men med de sinnsyke rentene som er på forbrukslån, så er det ikke mange tusenlappene man skal låne før man får renter tilsvarende hundretusener i boliglån. Jeg satt nylig og så på rammelån vs vanlig boliglån, og fant ut at det ville lønne seg for meg å ta rammelån, og så betale inn det jeg vanligvis har i buffer for å få ned rentene, fremfor vanlig boliglån med bufferkonto ved siden av. Men hvis det bare er snakk om 20-30k så har jeg en bedre ide: Betal heller inn hele lønnen på boliglånet med en gang du får den slik at du kommer på ønsket belåningsgrad. Så bruker du kredittkortet til å handle resten av måneden, da vil det være rentefritt. Når du får neste månedslønn, betaler du ned hele kredittkortet før rentene begynner å løpe. Så bruker du kredittkortet igjen, og gjentar hver måned frem til du har kommet deg ovenpå igjen. Anonymkode: b9c90...a8a Boliglånet mitt har nå en rente på over 5%. Jeg kan få forbrukslån til 8%, og hvis jeg tar opp 20.000 og betaler ned på to måneder, så vil det ikke bli så mange hundrelappene. Jeg vil da få boliglån til 4% rente, ca 3000 mindre å betale i måneden pga bedre betingelser generelt og selvsagt er jo hele lånet billigere. Jeg kan nedbetale raskere og får bedre råd. Å bruke hele lønna på lån slik du skisserer fungerer ikke fordi jeg må betale regninger også, og da er det rente fra første krone. Forbrukslån må da uansett være mye bedre enn kredittkort, i alle fall hvis det skal rente seg i noen måneder! Anonymkode: 9f77e...a4a 1
forkjølajente Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg ikke har de pengene nå, trodde det var åpenbart. Leste du innlegget mitt? Hvorfor ikke? Jeg vil spare masse penger på det. Boliglånet mitt har nå en rente på over 5%. Jeg kan få forbrukslån til 8%, og hvis jeg tar opp 20.000 og betaler ned på to måneder, så vil det ikke bli så mange hundrelappene. Jeg vil da få boliglån til 4% rente, ca 3000 mindre å betale i måneden pga bedre betingelser generelt og selvsagt er jo hele lånet billigere. Jeg kan nedbetale raskere og får bedre råd. Å bruke hele lønna på lån slik du skisserer fungerer ikke fordi jeg må betale regninger også, og da er det rente fra første krone. Forbrukslån må da uansett være mye bedre enn kredittkort, i alle fall hvis det skal rente seg i noen måneder! Anonymkode: 9f77e...a4a Synes det høres ut som en lur plan,så lenge du er helt sikker på å betale forbrukslånet så fort som du tenker å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi jeg ikke har de pengene nå, trodde det var åpenbart. Leste du innlegget mitt? Hvorfor ikke? Jeg vil spare masse penger på det. Boliglånet mitt har nå en rente på over 5%. Jeg kan få forbrukslån til 8%, og hvis jeg tar opp 20.000 og betaler ned på to måneder, så vil det ikke bli så mange hundrelappene. Jeg vil da få boliglån til 4% rente, ca 3000 mindre å betale i måneden pga bedre betingelser generelt og selvsagt er jo hele lånet billigere. Jeg kan nedbetale raskere og får bedre råd. Å bruke hele lønna på lån slik du skisserer fungerer ikke fordi jeg må betale regninger også, og da er det rente fra første krone. Forbrukslån må da uansett være mye bedre enn kredittkort, i alle fall hvis det skal rente seg i noen måneder! Anonymkode: 9f77e...a4a Kan jeg spørre hvilken bank dette er?☺️ Anonymkode: 41895...2af
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg spørre hvilken bank dette er?☺️ Anonymkode: 41895...2af Hvilken bank som hva? Anonymkode: 9f77e...a4a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken bank som hva? Anonymkode: 9f77e...a4a Hvor får du forbrukslån? Santander eller naboen? Anonymkode: 41895...2af
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Om det dreier seg om kr 20.000 så hvorfor innbetaler du ikke kr 10.000 ekstra på boliglånet i to måneder siden du likevel mener du skal cashe ut forbrukslånet på to måneder? Anonymkode: 56c3b...4a1 15 1 1
Kaisada Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 høres ut som å pisse i buksa for å holde varmen.... men for all del. 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det dreier seg om kr 20.000 så hvorfor innbetaler du ikke kr 10.000 ekstra på boliglånet i to måneder siden du likevel mener du skal cashe ut forbrukslånet på to måneder? Anonymkode: 56c3b...4a1 Fordi jeg får en større lønnsutbetaling da. Og det gjør jeg ikke nå. Og så var det det med boligverdi nå vs da. Kaisada skrev (1 minutt siden): høres ut som å pisse i buksa for å holde varmen.... men for all del. Hvorfor det? Anonymkode: 9f77e...a4a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Jeg skjønner deg. Markedet er på vei nedover og hvis du med verdien i dag kjapt kommer innafor lavere belåning med 20 000 i forbruksgjeld så er der bare å kjøre på. Du må sjekke regnestykket mtp renter og sånn selvfølgelig, men det høres det ut som du har gjort. Og vite du kan betale ned på kort tid. Jeg er økonom btw, og synes ikke du er helt bak mål med den casen du legger fram. Forbrukslån kan man bruke til hva man vil, ikke noe i veien for å betale på gjeld selv om det i de fleste situasjoner er hull i hodet. Men din situasjon er et unntak. Anonymkode: f53ed...27c 2
Trolltunge Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 Da hadde jeg heller snakket med banken om å få lavere rente uten å gjøre noe slikt. Sikker på at du ikke allerede "har" de ekstra 20000kr i verdiøkning i boligen siden forrige vurdering? Jeg snakket med banken min senest i dag om min rente. Har ikke engang noen årsak til å kreve lavere rente, utover at jeg kan bytte til bank med noe lavere rente. Banker vil stort sett beholde sine kunder, så om det kun står om 20000 kr for å komme innen annen rentesats vil jeg tro at banken lar det gå. 20000 er ikke mye i denne sammenheng, men likevel tåpelig å ta i forbrukslån unødvendig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner deg. Markedet er på vei nedover og hvis du med verdien i dag kjapt kommer innafor lavere belåning med 20 000 i forbruksgjeld så er der bare å kjøre på. Du må sjekke regnestykket mtp renter og sånn selvfølgelig, men det høres det ut som du har gjort. Og vite du kan betale ned på kort tid. Jeg er økonom btw, og synes ikke du er helt bak mål med den casen du legger fram. Forbrukslån kan man bruke til hva man vil, ikke noe i veien for å betale på gjeld selv om det i de fleste situasjoner er hull i hodet. Men din situasjon er et unntak. Anonymkode: f53ed...27c Jeg ser at vi tenker litt likt. Jeg tror jeg har et «vindu» nå, der noe slikt er mulig. Om rentene utvikler seg slik det ser ut nå, og boligmarkedet går ned, vil jeg være stuck med veldig dårlig betingelser i lang tid. Trolltunge skrev (2 minutter siden): Da hadde jeg heller snakket med banken om å få lavere rente uten å gjøre noe slikt. Sikker på at du ikke allerede "har" de ekstra 20000kr i verdiøkning i boligen siden forrige vurdering? Jeg snakket med banken min senest i dag om min rente. Har ikke engang noen årsak til å kreve lavere rente, utover at jeg kan bytte til bank med noe lavere rente. Banker vil stort sett beholde sine kunder, så om det kun står om 20000 kr for å komme innen annen rentesats vil jeg tro at banken lar det gå. 20000 er ikke mye i denne sammenheng, men likevel tåpelig å ta i forbrukslån unødvendig. Det har jeg prøvd. Banken vil ikke. Det er en gammeldags, dyr og upraktisk bank. Anonymkode: 9f77e...a4a 1
Trolltunge Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser at vi tenker litt likt. Jeg tror jeg har et «vindu» nå, der noe slikt er mulig. Om rentene utvikler seg slik det ser ut nå, og boligmarkedet går ned, vil jeg være stuck med veldig dårlig betingelser i lang tid. Det har jeg prøvd. Banken vil ikke. Det er en gammeldags, dyr og upraktisk bank. Anonymkode: 9f77e...a4a Banker kan byttes. Man bør faktisk ikke være trofast mot en bank. Det er ikke et ekteskap. 😉 1
Diry72 Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Noen som har sett for lite luksus fellen ... 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Banker kan byttes. Man bør faktisk ikke være trofast mot en bank. Det er ikke et ekteskap. 😉 Det er jo det jeg skal nå da…. Og derfor jeg laget denne tråden. Anonymkode: 9f77e...a4a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå