I Grosny Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Hei, planen min nå er å sykle ca en time nesten hver dag og legge inn 3 x 20 knebøy en eller annen gang på turen. Mange av disse turene vil gå i ujevn fart, med puls fra 130 til drøyt 170 (max puls 176?) og jeg vil prøve å få til 2 turer med litt mer lengde og litt lav intensitet (sone2?). Har det noe si om knebøy tas ganske tidlig og ganske uthvilt, eller kan det liksågodt gjøres i turens sluttfase med noe melkesyre dersom det er fysisk mulig? Vil stående bakkespurter på tungt gir gi samme effekt som knebøy? Knærne og musklene som jobber rundt knærne skal styrkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg ville heller lagt inn mage/rygg og stabilitetstrening, ev. øvelser for overkropp også. Når du sykler trener du jo uansett samme musklene som du gjør ved knebøy. Hvis du ikke har god nok stabilitet mage/rygg/bekken så vil du gi økt, unødvendig belastning på knærne. Pass på at du ikke ender med å overbelaste beina fordi det blir for ensidig og for mye belastning på beina uten nok restitusjon mellom. Anonymkode: 20dc7...eef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 13. april 2023 #3 Del Skrevet 13. april 2023 Spørsmålet er om 3x20 med kroppsvekt for deg er tungt nok til å gi noen form for treningseffekt, eller om det bare blir lett bevegelse? Om målet er rehabilitering eller forebygging av knesmerter ville jeg kanskje hatt separate økter med fokus på øvelser som gjerne brukes til dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. april 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville heller lagt inn mage/rygg og stabilitetstrening, ev. øvelser for overkropp også. Når du sykler trener du jo uansett samme musklene som du gjør ved knebøy. Hvis du ikke har god nok stabilitet mage/rygg/bekken så vil du gi økt, unødvendig belastning på knærne. Pass på at du ikke ender med å overbelaste beina fordi det blir for ensidig og for mye belastning på beina uten nok restitusjon mellom. Anonymkode: 20dc7...eef Mage /rygg og stabilisering er en god ide. Overbelastning, hvordan kjenner man det? Jeg tenker at hvis man kjenner en varme/glød i nusklene, så spørs det om man er uthvilt nok til å gå på ei ny økt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. april 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 13. april 2023 Sandum.PT skrev (1 time siden): Spørsmålet er om 3x20 med kroppsvekt for deg er tungt nok til å gi noen form for treningseffekt, eller om det bare blir lett bevegelse? Om målet er rehabilitering eller forebygging av knesmerter ville jeg kanskje hatt separate økter med fokus på øvelser som gjerne brukes til dette. Når jeg tar 3x 20 så føles det ikke som noe muskelslitsomt. Det er mer pusten som får kjørt seg littegrann. Kanskje det er mer effektivt å tråkke tunge gir i oppoverbakke? Eller få lagt på litt vekt? Men jeg kjenner varmen i musklene 20 timer etter økta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå