AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Hei, jeg leier i en bolig med vannbåren varme, som utleier betaler. Utleier sier at jeg må klare meg med 19 grader på badet når det er kaldt ute, jeg liker å ha det varmere. Temperaturen på anlegget til vannbåren varme skal visstnok være stilt på under 50 grader fordi gulvet ikke tåler mer, ifølge utleier. Utleier sier det er vanskelig å få vannet varmere i kjølige perioder. På vår/sommeren sier utleier at termostaten slår seg av pga. varme på dagtid, og tar så lang tid å varme opp at det ikke gir varme på natten. Da da fryser jeg på det kalde badegulvet. Jeg vil gjerne ha 24 grader inne, men det er ofte max 21 grader. Hva ville dere gjort? Og hvor mye avslag kan jeg kreve i månedsleien om jeg ikke får varme som det står i kontrakten (strøm ellers dekker jeg selv). Anonymkode: dbaab...45e
norw Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 24 grader? Da sitter du i undertøyet, evt shorts og t-skjorte? Jeg har null oppvarming nå. Varmepumpe og radiatorovner påslått tidligere i år, men nå er det som sagt null oppvarming og skikkelig påkledning.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Om badet holder 19 grader på vinteren så er det ihht til kontrakt oppvarmet. Om ikke kontrakten spesifikt sier at det skal være 22-24 grader har du nok ikke noen sak å komme med. Du kan jo selv sette inn en panelovn for å øke temperaturen til det du ønsker. Anonymkode: 061c6...478 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om badet holder 19 grader på vinteren så er det ihht til kontrakt oppvarmet. Om ikke kontrakten spesifikt sier at det skal være 22-24 grader har du nok ikke noen sak å komme med. Du kan jo selv sette inn en panelovn for å øke temperaturen til det du ønsker. Anonymkode: 061c6...478 19 grader er iskaldt. Anonymkode: dbaab...45e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 Utleier bryter jo ikke avtalen, for oppvarming får du jo, selv om det ikke er så varmt som du vil ha det. Men du fryser ikke ihjel av 19 grader. Anonymkode: fa422...90b 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva ville dere gjort? Og hvor mye avslag kan jeg kreve i månedsleien om jeg ikke får varme som det står i kontrakten (strøm ellers dekker jeg selv). Anonymkode: dbaab...45e Jeg ville valgt et annet sted. Å fryse i eget hjem nekter jeg. Anonymkode: 75a7a...a51 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 norw skrev (17 minutter siden): 24 grader? Da sitter du i undertøyet, evt shorts og t-skjorte? Jeg har null oppvarming nå. Varmepumpe og radiatorovner påslått tidligere i år, men nå er det som sagt null oppvarming og skikkelig påkledning. Ikke alle er like varme. Jeg fryser selv på 24 grader inne om vinteren. Anonymkode: 75a7a...a51 1
Andro Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 (endret) Du står fritt til å sette inn ekstra ovn, og betale strøm for den ekstra varmen selv. Er enig i at det virker for kjølig på badet. Mitt bad er på 24 grader med vannbåren varme i gulvet. Ellers holder jeg oppholdsrommene på ca 19 på dagtid, men fyrer opp i vedovn på ettermiddagen, sånn at jeg har et par og tjue om kvelden. Endret 12. april 2023 av Andro 3
Snublefot62 Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 Si til huseier at de risikerer fuktskade på badet med temperaturer under 20 grader hvor vann/fukt får ligge lengre siden det ikke fordamper og trekkes ut av rommet. Verdt et forsøk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Si til huseier at de risikerer fuktskade på badet med temperaturer under 20 grader hvor vann/fukt får ligge lengre siden det ikke fordamper og trekkes ut av rommet. Verdt et forsøk. Godt poeng. Det er varmere bortsett fra på de kaldeste dagene på vinteren Anonymkode: dbaab...45e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 Måtte sjekke nå, og det er 18 grader her jeg sitter nå. Igår hadde jeg 15 grader inne, og jeg endte med å sette på en ekstra ovn en liten stund. Jeg har strøm inkludert i husleien, men jeg vil ikke fyre for kråkene, og jeg kan enkelt kle meg. Jeg har bodd et sted uten noe varme på bad og toalett (avskilte rom i en kjeller 🥶 hybelen var i første, så måtte ut av hybelen og ned i kjelleren for å bruke bad og toalett), og etter det så er 19 grader på badet helt fint 😅🙈 (håper jeg aldri må bo så dårlig igjen 🙏🏼) Vi er jo ulike, men om du ellers betaler strøm så kan du jo bare sette inn en ekstra ovn, og ta regningen selv. Jeg skjønner for så vidt at en vil ha det godt og varmt på badet, men hva som er «godt og varmt» er nok ulikt for mange, og det overrasker meg ikke at det ønskes å spare litt for den som skal betale for det, mens brukeren som ikke må betale det ekstra gjerne vil ha det varmere. Tror likevel ikke du kan kreve så mye ekstra her. Anonymkode: d0ab9...97a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg leier i en bolig med vannbåren varme, som utleier betaler. Utleier sier at jeg må klare meg med 19 grader på badet når det er kaldt ute, jeg liker å ha det varmere. Temperaturen på anlegget til vannbåren varme skal visstnok være stilt på under 50 grader fordi gulvet ikke tåler mer, ifølge utleier. Utleier sier det er vanskelig å få vannet varmere i kjølige perioder. På vår/sommeren sier utleier at termostaten slår seg av pga. varme på dagtid, og tar så lang tid å varme opp at det ikke gir varme på natten. Da da fryser jeg på det kalde badegulvet. Jeg vil gjerne ha 24 grader inne, men det er ofte max 21 grader. Hva ville dere gjort? Og hvor mye avslag kan jeg kreve i månedsleien om jeg ikke får varme som det står i kontrakten (strøm ellers dekker jeg selv). Anonymkode: dbaab...45e Glad jeg ikke leier ut inkludert strøm . Hadde dere betalt for det selv hadde dere spart... Strømmen er svindyr no! Inkludert strøm vil ikke si at du skal ha alt på fullt og gå i syden inne.. Men skal jo selvfølgelig ikke være kaldt! Anonymkode: e656c...e27
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glad jeg ikke leier ut inkludert strøm . Hadde dere betalt for det selv hadde dere spart... Strømmen er svindyr no! Inkludert strøm vil ikke si at du skal ha alt på fullt og gå i syden inne.. Men skal jo selvfølgelig ikke være kaldt! Anonymkode: e656c...e27 TS skriver at oppvarming er inkludert, men strøm ellers betaler hun selv. 19 grader på badet er iskaldt. Jeg tar gjerne på meg en ekstra genser i stua, men på badet må det være varmt nok til å være naken uten å fryse. Anonymkode: 70fce...27d 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS skriver at oppvarming er inkludert, men strøm ellers betaler hun selv. 19 grader på badet er iskaldt. Jeg tar gjerne på meg en ekstra genser i stua, men på badet må det være varmt nok til å være naken uten å fryse. Anonymkode: 70fce...27d Det er oppvarmingen som koster, største delen av strømregningen er oppvarming! Som jeg skrev, det skal ikke være syden men heller ikke kaldt! Kjenner noen som har all strømmen inkludert, de kjøpte seg elbil, har syden varme og dusker daglig lange dusjer. Alt er på hele tiden overalt. Og de skryter av det.. Hadde aldri gjort det.. Derfor kommer jeg ALDRI til å leie ut med strøm inkludert! Anonymkode: e656c...e27
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: TS skriver at oppvarming er inkludert, men strøm ellers betaler hun selv. 19 grader på badet er iskaldt. Jeg tar gjerne på meg en ekstra genser i stua, men på badet må det være varmt nok til å være naken uten å fryse. Anonymkode: 70fce...27d 19 grader er iskaldt? FHI anbefaler en innetemp. på 20 til 22 grader. Altså en grad over iskaldt, i følge deg. Når vi når 19-20 grader ute føler vi jo at sommeren er her, og de mer dristige, for ikke å snakke om de små, hopper i havet og bader. Sååå iskaldt kan det umulig være. Men problemet til TS løses jo uansett superenkelt - sett inn en varmeovn. Anonymkode: 3d3f7...58b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 On 4/12/2023 at 3:08 PM, AnonymBruker said: Jeg ville valgt et annet sted. Å fryse i eget hjem nekter jeg. Anonymkode: 75a7a...a51 Personen står jo fritt til å skaffe seg en varmeovn vil jeg tro? Anonymkode: 4543b...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 On 4/12/2023 at 3:14 PM, Snublefot62 said: Si til huseier at de risikerer fuktskade på badet med temperaturer under 20 grader hvor vann/fukt får ligge lengre siden det ikke fordamper og trekkes ut av rommet. Verdt et forsøk. Bortsett fra at dette ikke stemmer da Anonymkode: 4543b...1ac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 19 grader er iskaldt? FHI anbefaler en innetemp. på 20 til 22 grader. Altså en grad over iskaldt, i følge deg. Når vi når 19-20 grader ute føler vi jo at sommeren er her, og de mer dristige, for ikke å snakke om de små, hopper i havet og bader. Sååå iskaldt kan det umulig være. Men problemet til TS løses jo uansett superenkelt - sett inn en varmeovn. Anonymkode: 3d3f7...58b Jeg skrev at 19 grader på BADET er iskaldt, ikke at det er iskaldt generelt. Nok i oppholdsrom, og for mye i soverom. Anonymkode: 70fce...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå