AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Skal flytte til andre enden av landet etter sommeren og funderer på hvordan det blir med fastlege da. Føder mitt første barn i juni, så ønsker å ha det klart med tanke på han. Kommunen og nabokommunene rundt der jeg flytter til har mildt sagt en fadtlegekrise og det er ingen ledige på ca 2.5 timers kjøretur unna. Er skikkelig fornøyd med min nåværende fastlege og vil ikke bytte, men blir litt mye med en flytur hver gang barnet trenger en undersøkelse. Jeg har for øvrig også behov for litt oftere besøk enn gjennomsnittet, men mest for å ta blodprøver og mindre undersøkelser. Er det noen som har erfaring fra hva som skjer dersom man flytter til en kommune uten ledig fastlege? Anonymkode: c6e58...305
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Du beholder fastlegen du har frem til du selv setter deg på venteliste og får plass hos en annen. Kommunen plikter å sørge for helsehjelp, men det ansvaret er det mange kommuner som skyver fra seg. Trenger du/dere helsehjelp blir det da legevakten. Anonymkode: 6bc9d...42b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Du kan beholde den du har eller velge den nærmeste, dessverre. Du kan dra til privat lege, det er billigere enn å fly i hvert fall. Anonymkode: 66deb...c3b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Sett deg opp på venteliste hos en lege. Den legen du har i dag forblir din fastlege fram til det er en ledig plass hos ny lege jeg flyttet for 15 mnd siden, står fortsatt på venteliste hos ny lege 😂 jeg bor heldigvis «bare» 3 timer timer unna min gamle fastlege. I tillegg kjenner legen meg godt, så det er ikke alle gangene jeg trenger å reise ned, men heller bare maile med legen. Ta en prat med legen din og forklar situasjonen, så tenker jeg nok at hen hjelper til litt ekstra om det trengs selv om du bor langt unna Anonymkode: c3aa3...0ab
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 I "vanlige" situasjoner hadde jeg kanskje sagt behold den legen du har, mye kan ordnes via e-konsultasjon og telefon eller video, men med et nyfødt barn må du gjerne møte opp fysisk hos legen innimellom. Da blir alternativene enten å velge den som er naermest uansett, samtidig som du setter deg på venteliste hos lege i din nye hjemkommune, eventuelt gå privat hvis det er en mulighet på ditt nye bosted. Personlig tror jeg å belage seg på legevakta blir mye stress og mas og mye venting, selv om jeg vet at også i min kommune blir man rådet til det hvis man er uten fastlege. Anonymkode: ec17c...b9f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Jeg mistet fastlege og ble satt på listen over personer uten fastlege, og har fått mange flere timer å velge mellom nå! Så for min del ble det bedre, selv om man ikke får samme lege hver gang Anonymkode: 5294d...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå