Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere hadde, hva skreiv dere?

Sist fødsel skreiv jeg litt av mine forventninger, blant annet at jeg ikke ønsket studenter eller for mange på rommet ved mindre det var nødvendig. Ønsket heller ikke at det skulle komme folk brasende inn for å sjekke åpning og sånne ting. Ønsket god kommunikasjon, og ihvertfall når jeg hadde pressrier og etter ungen var ute.

Ingenting av det jeg skreiv opp ble fulgt. De tok med student uten å spørre, de stappe hender og fingre opp i rattata når enn det passa de for å sjekke åpning, og ga aldri beskjed på forhånd at de skulle gjøre det. Når ungen var ute så rakk jeg å ha ungen på brystet i 5 sekunder før de løp ut døra med han, og ingen ville fortelle meg hva som holdt på å skje.

De ble sure fordi jeg ikke prioriterte å dusje rett etter fødsel mens mannen var til stedet å kunne ta vare på babyen + flere ting. Dette var forresten under covid, så mannen hadde bare lov til å være der i 2timer etter fødsel.

Så lurer på om det fødebrevet er noe vits i det hele tatt? 

Anonymkode: 701c8...43b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull.

Anonymkode: 45e3d...c21

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk god hjelp av mitt. Skrev jeg hadde mye angst rundt fødsel og ønsket så mye informasjon som mulig og det fikk jeg. Ble løpende oppdatert om alt. Skrev at jeg ikke trengte å se morkaken, og at pappaen ikke ville klippe navlestrengen. Alt det ble respektert 😊

Anonymkode: 974dd...65a

AnonymBruker
Skrevet

De leste mitt og respekterte det jeg hadde skrevet. 

Jeg har blitt utsatt for overgrep, så var svært viktig for meg at jeg følte at jeg hadde kontroll. grunent overgrepene sliter jeg med panikkangst og depresjon, som utløses under stressende situasjoner.

Jeg skrev et svært kort fødebrev med de tingene, og skal gjøre det samme denne gangen.

Anonymkode: feb7e...afb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å skrive fødebrevet, og gå gjennom det med mannen. La han være den som sier ifra hvis noen tråkker over grensene mens du er i smerter/ikke føler for å snakke. 

Anonymkode: dd2b0...838

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

De leste mitt og respekterte det jeg hadde skrevet. 

Jeg har blitt utsatt for overgrep, så var svært viktig for meg at jeg følte at jeg hadde kontroll. grunent overgrepene sliter jeg med panikkangst og depresjon, som utløses under stressende situasjoner.

Jeg skrev et svært kort fødebrev med de tingene, og skal gjøre det samme denne gangen.

Anonymkode: feb7e...afb

Jeg tror også tipset er å holde det kort som en punktliste i stikkordsform på rundt en halv side. Ikke som en lang norskstil med grei ut.

Øker sjansen for at det blir lest!

Anonymkode: ce930...0d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir å skrive ett, hadde ikke sist gang. Men følte mine grenser ble respektert av alle bortsett fra en person (barnepleier). Dette har irritert meg i ettertid og jeg blir å skrive noe om denne situasjonen og at jeg ikke ønsker noe lignende, har også fortalt mannen min om det sånn at han kan snakke for meg om jeg ikke klarer. 

Anonymkode: 80111...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en mal da jeg skulle føde på A-hus, men husker ikke helt hvilke spørsmål som stod der mer. I hvert fall, jeg skrev masse før første fødsel, og så slettet jeg nesten alt igjen. Det var en form for forberedelse for meg. Men det jeg skrev var stort sett selvfølgeligheter eller handlet om forhold jeg ikke kunne vite helt på forhånd, så det kjentes ikke som noe poeng å levere det fra meg. 

Det ene tingen jeg lot stå, var at jeg var svært redd for at babyen skulle bli skadet eller dø under fødsel, og at det hadde vært en alvorlig hendelse ved en fødsel i familien min, som bidro til frykten. Jeg tror det var en fordel at jordmoren visste om dette da babyen fikk lav puls. Jeg var livredd, og hun var helt fantastisk til å trygge meg. 

Anonymkode: a80ef...5a0

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vits. Jeg har kraftig sosial angst og skrev i fødebrevet at jeg ikke kunne være på dobbeltrom. Ble selvfølgelig plassert på dobbeltrom og spurte om ikke de hadde lest fødebrevet mitt, «joda, men det har kun dette de hadde å tilby».

Endte i kraftig panikkangst og besvimelse. Da hadde de plutselig enerom allikevel da? 🤔

Anonymkode: c1240...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen vits. Jeg har kraftig sosial angst og skrev i fødebrevet at jeg ikke kunne være på dobbeltrom. Ble selvfølgelig plassert på dobbeltrom og spurte om ikke de hadde lest fødebrevet mitt, «joda, men det har kun dette de hadde å tilby».

Endte i kraftig panikkangst og besvimelse. Da hadde de plutselig enerom allikevel da? 🤔

Er du i det hele tatt frisk nok til å få barn? De fleste prøver å gråte seg til enerom. 

Anonymkode: c2346...c30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det viktigste er å huske på at et fødebrev ikke er en bestillingsliste. Det høres ikke ut så de hadde lest ditt, kanskje det ikke var tid? 
De leste mitt, men kunne ikke nødvendigvis innfri alt. Jeg ønsket alt av smertestillende, men med aktiv fødsel på et kvarter var det lite vi rakk. Men jeg er glad jeg hadde alt nedskrevet, for iløpet av det kvarteret kunne nok kongen vært i rommet uten at jeg hadde registrert det, jeg var ikke mye til prat. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man skrive dempet belysning? Er det vanlig

Anonymkode: 2d2c3...49b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendig med fødebrev.

Anonymkode: 880e8...d33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan man skrive dempet belysning? Er det vanlig

Anonymkode: 2d2c3...49b

Er det ingen som får til å si fra om noe som helst lengre? Hvor vanskelig er det å be om å få lysene dempet hvis det in the moment er så viktig. Fødebrev er noe tull

Anonymkode: 5b816...d9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

…men det var kanskje bare det de hadde å tilby? Hva skulle de gjort her mener du? 

Anonymkode: 2fd31...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du i det hele tatt frisk nok til å få barn? De fleste prøver å gråte seg til enerom. 

Det tør jeg påstå. Har både jobb, økonomi, mann, venner og familie. Denne diagnosen kjenner jeg godt og har kontroll på i hverdagen, men i en sårbar situasjon der jeg nettopp hadde født og mistet 1,5 liter blod, de sendte mannen min hjem og jeg følte meg påkjørt av en buss så mistet jeg kontrollen. Dette visste jeg på forhånd og opplyste derfor om denne problematikken flere ganger både muntlig og via fødebrev. Skjønner at folk prøver å grine seg til, men ved reelle diagnoser bør de ta hensyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det tør jeg påstå. Har både jobb, økonomi, mann, venner og familie. Denne diagnosen kjenner jeg godt og har kontroll på i hverdagen, men i en sårbar situasjon der jeg nettopp hadde født og mistet 1,5 liter blod, de sendte mannen min hjem og jeg følte meg påkjørt av en buss så mistet jeg kontrollen. Dette visste jeg på forhånd og opplyste derfor om denne problematikken flere ganger både muntlig og via fødebrev. Skjønner at folk prøver å grine seg til, men ved reelle diagnoser bør de ta hensyn.

Vel, enerom er uansett ikke noe du kan bestille slik. Det finnes faktisk de som har et større behov enn deg selv for et slikt rom. Du får ha lykke til om du havner på sykehus senere i livet, der er det mest sannsynlig firemannsrom.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det ingen som får til å si fra om noe som helst lengre? Hvor vanskelig er det å be om å få lysene dempet hvis det in the moment er så viktig. Fødebrev er noe tull

Anonymkode: 5b816...d9c

Jeg har ikke noe problem om å si ifra og viste ikke en gang at fødebrev var en greie før for litt siden. Jeg er førstegangsfødende i september og må si at det er VELDIG mye man ikke vet før man er gravid. 

Som førstegangsfødende har jeg vel bare slukt informasjon om at(gjør som jeg får beskjed om) "Ja, okey fødebrev skal man ha" og satt det på todo lista mi. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym28 skrev (40 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem om å si ifra og viste ikke en gang at fødebrev var en greie før for litt siden. Jeg er førstegangsfødende i september og må si at det er VELDIG mye man ikke vet før man er gravid. 

Som førstegangsfødende har jeg vel bare slukt informasjon om at(gjør som jeg får beskjed om) "Ja, okey fødebrev skal man ha" og satt det på todo lista mi. 

Fikk aldri beskjed om fødebrev fra noen, og har ikke inntrykk det er så vanlig. Hadde noen ønsker, som min mann formidlet muntlig til jordmor. Som at jeg ville ha studenter.

Anonymkode: 2fd31...646

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis dere hadde, hva skreiv dere?

Sist fødsel skreiv jeg litt av mine forventninger, blant annet at jeg ikke ønsket studenter eller for mange på rommet ved mindre det var nødvendig. Ønsket heller ikke at det skulle komme folk brasende inn for å sjekke åpning og sånne ting. Ønsket god kommunikasjon, og ihvertfall når jeg hadde pressrier og etter ungen var ute.

Ingenting av det jeg skreiv opp ble fulgt. De tok med student uten å spørre, de stappe hender og fingre opp i rattata når enn det passa de for å sjekke åpning, og ga aldri beskjed på forhånd at de skulle gjøre det. Når ungen var ute så rakk jeg å ha ungen på brystet i 5 sekunder før de løp ut døra med han, og ingen ville fortelle meg hva som holdt på å skje.

De ble sure fordi jeg ikke prioriterte å dusje rett etter fødsel mens mannen var til stedet å kunne ta vare på babyen + flere ting. Dette var forresten under covid, så mannen hadde bare lov til å være der i 2timer etter fødsel.

Så lurer på om det fødebrevet er noe vits i det hele tatt? 

Anonymkode: 701c8...43b

Sliter litt med å forstå denne. Du låg vel på seng/benk med beina opp, og vart overraska over at dei sjekka deg nedantil? 🙈  Og at dei spring ut med babyen er nok normal praksis når det er behov for det. Dei brukar ikkje tid på å forklare eller trygge foreldra, men kun på å redde babyen. Heldigvis! ❤️ Forstår at det er ekkelt. Eg var student med i fødsel når det skjedde ein gong. Eg forstod ikkje at det var kritisk før babyen plutseleg var ute av døra, det skjer så fort!!

Eg skreiv ikkje fødebrev på mine fødslar. Eg ville heller snakka med mannen og latt han vete kva som er viktig å få fram, tilfelle du ikkje klara. Har du dårleg erfaring, traumer o.l. ville eg skrive brev.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...