AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Jeg er 173 cm høy og veier 117 kg nå. Startet på 121 kg i midten av mars. Trener styrke og/eller går meg svett på tredemølle 3-5 dager i uka. Har tidligere ikke trent på 20 år.... Har lagt om kostholdet og fører inn i Lifesum. Spiser litt mer fredag og lørdag, men på ingen måte som tidligere (da var det null brems, og bare spis så lenge du har lyst på, derav vekta....) Nå lager jeg en skål med snop på kjøkkenet og tar med inn i stua, og den fylles ikke på. Ligger på mellom 1300 og 2000 kcal pr døgn som regel. Lifesum sier snittet mitt på 26 dager er 1495 kcal. Jeg fører absolutt alt med unntak av noen ganger grønnsaker som paprika, agurk, salat, tomat osv, som ikke utgjør noe enormt. Jeg vil altså tro at det stemmer ganske bra. Hva kan jeg sette meg som mål å gå ned innen feks 30.juni? Hva er realistisk? Jeg sover for lite og drikker for lite vann, det er det jeg vet jeg kan bli bedre på.... Ellers sier Lifesum at jeg er "sunn" og "balansert" (varierer litt etter hva jeg har spist og hva jeg har ført inn av grønnsaker og frukt). Noen med erfaring som kan gi meg et tips om hva jeg kan håpe på? Anonymkode: 24b40...999
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Du bør kunne gå ned 5 kg i måneden. Dropp snopskål og ekstra mat i helgene så går du ned mere, hjelper ikke å ligge på 1300-2000kcal i ukedager når du tar igjen i helgene. 2000kcal er forøvrig ganske mye, sikt deg inn på max 1500kcal men mye protein siden du trener. Flott at du trener, det er god disiplin, godt for vektnedgang og ikke minst bra for helsa i fremtiden. Når vi blir eldre trenger vi muskler for å unngå smerter og skrantende kropp! Stå på, du høres kjempeflink ut! Anonymkode: 59416...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du bør kunne gå ned 5 kg i måneden. Dropp snopskål og ekstra mat i helgene så går du ned mere, hjelper ikke å ligge på 1300-2000kcal i ukedager når du tar igjen i helgene. 2000kcal er forøvrig ganske mye, sikt deg inn på max 1500kcal men mye protein siden du trener. Flott at du trener, det er god disiplin, godt for vektnedgang og ikke minst bra for helsa i fremtiden. Når vi blir eldre trenger vi muskler for å unngå smerter og skrantende kropp! Stå på, du høres kjempeflink ut! Anonymkode: 59416...f4c Jeg tror ikke dette er lurt. Ts er veldig stor, da er det lurere med litt romsligere kosthold, for at hun ikke skal falle av. Hun kommer til å gå ned i vekt med den planen hun allerede har. Det er jo en livsstilsendring hun er i gang med, ikke raskest mulig ned i vekt. For hva skjer når hun har nådd målet? Hun har ikke lært seg hvordan man spiser normalt, og går tilbake til gamle vaner. Jeg syns det virker som hun har laget et realistisk og normalt kosthold for seg selv her. Snittet er på 1500kcal, og det er helt passe. Det er det jeg som voksen normalvektig kvinne må ligge på for å hverken øke eller redusere min vekt. Anonymkode: 2ffa6...7f8 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør kunne gå ned 5 kg i måneden. Dropp snopskål og ekstra mat i helgene så går du ned mere, hjelper ikke å ligge på 1300-2000kcal i ukedager når du tar igjen i helgene. 2000kcal er forøvrig ganske mye, sikt deg inn på max 1500kcal men mye protein siden du trener. Flott at du trener, det er god disiplin, godt for vektnedgang og ikke minst bra for helsa i fremtiden. Når vi blir eldre trenger vi muskler for å unngå smerter og skrantende kropp! Stå på, du høres kjempeflink ut! Anonymkode: 59416...f4c Jeg er ikke interessert i å kutte snop helt ut. Jeg skal ned i vekt ja, men jeg skal finne en måte å leve på som jeg kan fortsette med også etter at jeg har mistet en del kilo. Og 2000 kcal er ikke mye for min kropp pr i dag, i følge diverse kalkulatorer er vedlikeholds-behovet mitt i kcal over 3000 for å bli på den vekta jeg har nå. Og som sagt, snittet de siste 3,5 ukene er på ca 1500.... Mer enn én kilo i uka synes jeg høres mye ut, selv om jeg har mye å ta av. Har allerede stagnert litt før det løsnet litt igjen. Men merker det nok litt på "omkrets" selv om kiloene ikke raser av, så man får ta det stødig nedover! Tusen takk for fine ord, jeg føler at jeg for første gang faktisk muligens prøver på alvor, og kommer til å få dette til. Har aldri klart en måned som dette før! Anonymkode: 24b40...999 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke dette er lurt. Ts er veldig stor, da er det lurere med litt romsligere kosthold, for at hun ikke skal falle av. Hun kommer til å gå ned i vekt med den planen hun allerede har. Det er jo en livsstilsendring hun er i gang med, ikke raskest mulig ned i vekt. For hva skjer når hun har nådd målet? Hun har ikke lært seg hvordan man spiser normalt, og går tilbake til gamle vaner. Jeg syns det virker som hun har laget et realistisk og normalt kosthold for seg selv her. Snittet er på 1500kcal, og det er helt passe. Det er det jeg som voksen normalvektig kvinne må ligge på for å hverken øke eller redusere min vekt. Anonymkode: 2ffa6...7f8 Tusen takk, det er omtrent akkurat sånn jeg tenker selv også! I følge NHI sin kalkulator skal jeg ligge på mellom 2000 og 2200 kcal for å vedlikeholde 80 kg. Så skjønner jeg at det er litt mindre når jeg er godt oppi 40-årene, av rent naturlig biologiske og fysiologiske årsaker. Men jeg har jo hatt et inntak på nesten det dobbelte av det jeg har nå til tider for å oppnå den vekta jeg har, så jeg tenker at de fleste monner drar her! Anonymkode: 24b40...999
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 173 cm høy og veier 117 kg nå. Startet på 121 kg i midten av mars. Trener styrke og/eller går meg svett på tredemølle 3-5 dager i uka. Har tidligere ikke trent på 20 år.... Har lagt om kostholdet og fører inn i Lifesum. Spiser litt mer fredag og lørdag, men på ingen måte som tidligere (da var det null brems, og bare spis så lenge du har lyst på, derav vekta....) Nå lager jeg en skål med snop på kjøkkenet og tar med inn i stua, og den fylles ikke på. Ligger på mellom 1300 og 2000 kcal pr døgn som regel. Lifesum sier snittet mitt på 26 dager er 1495 kcal. Jeg fører absolutt alt med unntak av noen ganger grønnsaker som paprika, agurk, salat, tomat osv, som ikke utgjør noe enormt. Jeg vil altså tro at det stemmer ganske bra. Hva kan jeg sette meg som mål å gå ned innen feks 30.juni? Hva er realistisk? Jeg sover for lite og drikker for lite vann, det er det jeg vet jeg kan bli bedre på.... Ellers sier Lifesum at jeg er "sunn" og "balansert" (varierer litt etter hva jeg har spist og hva jeg har ført inn av grønnsaker og frukt). Noen med erfaring som kan gi meg et tips om hva jeg kan håpe på? Anonymkode: 24b40...999 1-1.5 kilo i uka bør være ganske enkelt å få til. Å gå ned i vekt er 95% kosthold og 5% trening. Anonymkode: 09979...ea4 1 1
Amatariel Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Jeg er i gang med en livsstilsendring nå (veide 104 kg etter jul). Og jeg har gått ned -7 kg på disse tre månedene. Tar ting i rolig tempo... ingen diett, bare legger om vaner og lærer meg verktøy for å håndtere mat/følelser/selvbildet o.l. Nå har jeg satt meg et nytt delmål som er nye -4 kg innen sommeren. Høres kanskje lite ut for mange, men etter åååårevis med erfaring på dietter o.l. så vet jeg hva som ikke fungerer for meg. Så nå gjør jeg ting annerledes. Denne gangen skal ikke kiloene på igjen, og da er det bra at det tar litt tid. Jo lenger tid man bruker på å bli kvitt kilo, jo mindre sannsynlig at de kommer på igjen. 3 1
Måndagsbarn Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 Synes det høres bra ut det du gjør! Det er fint å ikke ramle i fella at man blir helt besatt av mat/spisemønsteret sitt. 1500 kcal er gjennomførbart og med startvekten din så er det liksom underskudd uansett slik du sier selv også, så da er det lite vits i å sulte seg; du skal jo gjerne holde på muskelmassen men bli kvitt fettet:) Tung styrke, gå turer, ikke være så mye stillesittende og nok proteiner er løsningen for de aller fleste av oss. Jeg sliter med stoffskifte, men skal også ned i vekt frem mot og over sommeren:) Jeg har veid 122 kg på det største, ned til 68, opp til 91 etter graviditet, så ned til 80 etter feiloperasjon og 6 uker med sykehus/antibiotika, opp igjen til 88 ca nå. Skal ned til 70! Si gjerne fra om du starter en dagbok eller oppdaterer her inne, så følger jeg:) Dette klarer du! 1
Amatariel Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 Måndagsbarn skrev (1 time siden): Si gjerne fra om du starter en dagbok eller oppdaterer her inne, så følger jeg:) Jeg også! Er motiverende og inspirerende å følge andre som er på samme vei. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 Jeg gikk fra 127 kg til 84 kg fra januar til juni. Gikk selvsagt mer ned i starten, men 1 kg i uken er nok ganske oppnåelig. Anonymkode: 7cc23...d16
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Jeg gikk ned 19 kilo. I starten gikk det greit å gå ned 1 kilo i uka. Det blir vel ca 11 kilo innen 30 juni visst du gjør det. Anonymkode: 94d58...f43
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #12 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er 173 cm høy og veier 117 kg nå. Startet på 121 kg i midten av mars. Trener styrke og/eller går meg svett på tredemølle 3-5 dager i uka. Har tidligere ikke trent på 20 år.... Har lagt om kostholdet og fører inn i Lifesum. Spiser litt mer fredag og lørdag, men på ingen måte som tidligere (da var det null brems, og bare spis så lenge du har lyst på, derav vekta....) Nå lager jeg en skål med snop på kjøkkenet og tar med inn i stua, og den fylles ikke på. Ligger på mellom 1300 og 2000 kcal pr døgn som regel. Lifesum sier snittet mitt på 26 dager er 1495 kcal. Jeg fører absolutt alt med unntak av noen ganger grønnsaker som paprika, agurk, salat, tomat osv, som ikke utgjør noe enormt. Jeg vil altså tro at det stemmer ganske bra. Hva kan jeg sette meg som mål å gå ned innen feks 30.juni? Hva er realistisk? Jeg sover for lite og drikker for lite vann, det er det jeg vet jeg kan bli bedre på.... Ellers sier Lifesum at jeg er "sunn" og "balansert" (varierer litt etter hva jeg har spist og hva jeg har ført inn av grønnsaker og frukt). Noen med erfaring som kan gi meg et tips om hva jeg kan håpe på? Anonymkode: 24b40...999 1 kg i uken er realistisk over tid, med potensiale for å kunne opprettholdes på lang sikt. Anonymkode: 7d322...77e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 Takk alle sammen! Vekta i dag sier 3,3 ned fra 25.mars, og de to ukene før det gikk jeg ned to kilo, så da er man på rett vei! Får heller justere om det ser ut som om det stagnerer fullstendig i mer enn en uke eller to (for jeg merker jo at det kan stå stille en god del dager før plutselig en halv kilo er borte). Anonymkode: 24b40...999
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 https://calculator-online.net/weightloss-calculator/ fant denne siden. sikkert ikke super nøyaktig, men kanskje du kan få en pekepinne på hva som kan vøre oppnåelig 😊 Anonymkode: 40282...828
nessie87 Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 Begynte selv på livsstilendring i år, 700 gr ned i uka var gjennomsnittet uten trening og med fortsatt litt for mye kos i ukene så synes du klarer deg kjempebra ☺️ Tror du lett passerer under 110 før sommeren, heier på deg !
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 En vektnedgang på 1/2 kg pr. uke regnes som sunn. Du vil nok møte på mange platå fremover der vekta stagnerer. Da er det lurt å endre på sammensetningen av det man spiser. Forøvrig er det anbefalt å veie seg bare en gang i uka for å ikke bli for opphengt i vekt. Mål deg heller med målebånd, da det kan skje noe der, selv om vekta står stille. Anonymkode: 6e571...57d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå