AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #101 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er rett of slett ikke sant. I gamle hus, og det er en regel helt til 60-tallet, er kjøkkenet i mørkeste hjørne av huset, med utsikt til inngangen/innkjøring. Nettopp slik at kona skal se når mannen kommer fra jobb og ha maten klar. Kjøkkenet har heller ikke plass til sitteplasser, det er smått. Mange har fortsatt denne planløsningen nå i sine hus når de bygger om til åpne kjøkkenløsning. I hus fra 70 og 80 tallet finnes også denne løsningen, med lite kjøkken med vindu mot inngangen, men da begynte man bygge større kjøkken ihvertfall, med sitteplasser, og det ble mer vanlig. Anonymkode: 01346...554 Jeg må kommentere denne. Kjøkkenet var som oftest plassert mot nord/nordøst, (uten direkte sollys), men ikke fordi at kona skulle se når mannen kom hjem fra jobb og ha maten klar, men fordi spiskammerset måtte befinne seg i den delen av huset for at maten skulle bli minst mulig påvirket av solen/varmen. Siden kjøkkenet hadde denne plasseringen hadde det veldig ofte flere vinduer for å benytte seg av dagslyset, da olje til lampene (og senere strøm) var dyrt. Og jo, det var sitteplasser der, men ofte ble sitteplassene ble minimert mellom hver bruk. Klaffebord var veldig ofte brukt i "moderne tid", men før det var det vanlig med bukker og plate som bord og benker, og disse ble som sagt ryddet bort mellom hver bruk. Anonymkode: 21153...905 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #102 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg må kommentere denne. Kjøkkenet var som oftest plassert mot nord/nordøst, (uten direkte sollys), men ikke fordi at kona skulle se når mannen kom hjem fra jobb og ha maten klar, men fordi spiskammerset måtte befinne seg i den delen av huset for at maten skulle bli minst mulig påvirket av solen/varmen. Siden kjøkkenet hadde denne plasseringen hadde det veldig ofte flere vinduer for å benytte seg av dagslyset, da olje til lampene (og senere strøm) var dyrt. Og jo, det var sitteplasser der, men ofte ble sitteplassene ble minimert mellom hver bruk. Klaffebord var veldig ofte brukt i "moderne tid", men før det var det vanlig med bukker og plate som bord og benker, og disse ble som sagt ryddet bort mellom hver bruk. Anonymkode: 21153...905 Jeg tror egnetlig disse mini-kjøkkenene fra 60-tallet også var en arkitektoppfinnelse for å kunne bygge mindre leiligheter. Jeg bor i bygg fra 50-tallet, og det har i hvert fall plass til spisebord på kjøkkenet. Badet og barnerommet er derimot svært små. Anonymkode: 6f502...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #103 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tror egnetlig disse mini-kjøkkenene fra 60-tallet også var en arkitektoppfinnelse for å kunne bygge mindre leiligheter. Jeg bor i bygg fra 50-tallet, og det har i hvert fall plass til spisebord på kjøkkenet. Badet og barnerommet er derimot svært små. Anonymkode: 6f502...e7f Jeg tror det er mange grunner til at kjøkkenet ble mindre - kjøleskapet kom og førte til større frihet mtp plassering av kjøkkenet, tv-en kom og førte til andre bruksvaner, og vi ble påvirket av andre lands byggeskikker. Økonomi spilte selvsagt en veldig stor rolle. I den sammenheng er det verd å merke seg at arbeiderklasseboliger på 1800-tallet hadde nettopp "åpen løsning" fordi det var billigst. En 3-roms leilighet/hus betød for dem ett stort oppholdsrom til alle aktiviteter + to soverom. Det å ha en egen stue var på den tiden forbeholdt middelklassen og overklassen. Men helt åpen løsning i moderne tid, når kom det egentlig for fullt? Fra midten av 60-tallet til 2000-tallet var det fremdeles mest vanlig med små "bysse-kjøkken" uten sitteplasser i leiligheter, og først små lukkede kjøkken med få sitteplasser, og senere vinklet/delvis åpen løsning (kjøkken og stue bygget i en "u") i hus. (for de som ikke vil åpne link: Med "byssekjøkken" mener jeg en langt og smalt rom, åpent i ene enden, med innredning på en eller to sider) Med unntak av i små hybelleiligheter tror jeg ikke at jeg har sett helt åpne løsninger i leiligheter og hus før for rundt 20-25 år siden? Anonymkode: 21153...905 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #104 Skrevet 15. april 2023 Vi har åpen kjøkkenløsning med stue, spisestue og stort kjøkken. Tror det er 70kvm til sammen. Tv-stue er separat. Kjøkkenet er husets hjerte og er samles familien. Anonymkode: d0189...286 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #105 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 8.46): Det er rett of slett ikke sant. I gamle hus, og det er en regel helt til 60-tallet, er kjøkkenet i mørkeste hjørne av huset, med utsikt til inngangen/innkjøring. Nettopp slik at kona skal se når mannen kommer fra jobb og ha maten klar. Kjøkkenet har heller ikke plass til sitteplasser, det er smått. Mange har fortsatt denne planløsningen nå i sine hus når de bygger om til åpne kjøkkenløsning. I hus fra 70 og 80 tallet finnes også denne løsningen, med lite kjøkken med vindu mot inngangen, men da begynte man bygge større kjøkken ihvertfall, med sitteplasser, og det ble mer vanlig. Anonymkode: 01346...554 Akkurat at kjøkkenet ikke hadde sitteplasser på den tiden, stemmer ikke med min erfaring fra husene til mine besteforeldre. Der var det alltid et kjøkkenbord . Og utsikten var ikke alltid rett mot inngangen heller. Anonymkode: 25639...48c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå