Wenda Skrevet 13. april 2023 #81 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos meg er det fett over alt på kjøkkenet (fronter, oppå kjøleskap, annet som er tilgjengelig), og det er riktig ulekkert. Anonymkode: e256c...ce6 Hvordan klarer dere å få det slik? Bruker du kjøkkenvifta riktig? Hardsteker dere mat med mye fett i panna? Her er det ikke fett noe sted enn oppi filteret på vifta, og den vasker jeg jo jevnlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #82 Del Skrevet 13. april 2023 Min erfaring er at åpen løsning fungerer godt der alle har et alternativt oppholdsrom i tillegg til "kjøkken/allrom " (åpen løsning). ( eller der arealet er såpass stort at lyder ikke høres fra ene enden til den andre, men da faller fordelene med åpen løsning bort) Vi har bare ett oppholdsrom, og vår åpne løsning er ca 40 m2. I tillegg er soverommene små, og er ikke egnede rom for opphold, hverken for store eller små. Det er for lite. Har ungdommene, mannen, eller jeg besøk, har resten av familien det samme, eller så må resten av familien ut av oppholdsrommet. Får jeg en telefonsamtale med sensitivt innhold må jeg enten sitte på badet, eller på soverommet. Og baking, kverning, og annen støy med kjøkkenmaskiner må times til når jeg er alene, eller når slik støy ikke er forstyrrende. Hvis jeg vil være alene i huset, er soverommet (sengen) eller badet eneste alternativ. Jeg er egentlig et "kjøkkenmenneske". Jeg trives bedre ved kjøkkenbordet enn i sofaen, og skulle gjerne hatt lukket kjøkken igjen, for som sagt: "alt som skjer på kjøkkenet skjer også i stua", og motsatt. Anonymkode: 21153...905 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #83 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg hater kjøkken i stua. Jeg er en såpass uryddig person, ikke alt jeg vil se av rot hele tiden. Anonymkode: ebae9...584 Jeg er veldig ryddig og det er aldri noe som står igjen etter matlaging. Likevel har jeg litt ambivalente følelser rundt åpen kjøkkenløsning. Liker ikke å måtte se kjøkkenet. Dessuten hender det at den ene lager mat og man bare vil være i fred i stua, da bråker det ofte fra kjøkkenet. Vi satte opp en delvis skillevegg, det synes jeg funker bra, men misliker fortsatt at matlukta henger igjen i stua. Anonymkode: aa55d...4de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #84 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg ser at mange snakker om at effektive kjøkkenvifter er et "must" ved åpne løsninger, men det er fordeler og ulemper med en så kraftig ventilator også. Vår gamle ventilator var veldig effektiv, og fordelen var at vi hverken fikk lukt eller fett utenfor kokesonen. Ulempen var at vi måtte åpne vinduet når den ervar i bruk, fordi den sugde all luft ut av kjøkken/stue, og den bråkte såpass mye at det var umulig for den som laget mat å føre en samtale med resten av familien, selv om de sto 2 meter unna. Nå har vi en litt mindre effektiv ventilator. Den bråker mindre, vi kan ha vinduet lukket når den er i bruk, men lukt og matos sprer seg mye mer enn før. Anonymkode: 21153...905 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 13. april 2023 #85 Del Skrevet 13. april 2023 Det er jo ikke alle som bruker kjøkkenet like mye, dessuten bruker vi det forskjellig. Jeg kunne godt hatt åpen løsning, siden matlagingen min stort sett består av Toro, smørbrød og take-away. Men glad jeg har separat kjøkken når mannen min drar inn en halv sau og skal lage rull osv. Lite kjekt å stå i stua og sage i ei lammeside 😝 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #86 Del Skrevet 13. april 2023 Wenda skrev (2 timer siden): Hvordan klarer dere å få det slik? Bruker du kjøkkenvifta riktig? Hardsteker dere mat med mye fett i panna? Her er det ikke fett noe sted enn oppi filteret på vifta, og den vasker jeg jo jevnlig. Skrur på kjøkkenviften og steker på vanlig varme (ikke full guffe og biffsteking akkurat). Men det blir jo sånn etter hvert, når «avtrekket» egentlig ikke er noe avtrekk. Anonymkode: e256c...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #87 Del Skrevet 13. april 2023 16 hours ago, Anonymus Notarius said: Det er vel fordi det er mote? Det er mote over hele linja, men jeg tror det er små leiligheter som har initiert det. Altså, du vet hva mote er, ikke sant? Det er noe som i nåværende tid de fleste finner attraktiv. Åpent kjøkken er helt åpenbart attraktivt for alle fleste og du ser her i tråden hvorfor. Kvinner og menn som lager mat, vil ikke være stuet inne i et mørkt hjørnet av huset, de vil være sosiale med familien, med gjestene. Det er bare mer praktisk slikt nå. Det er ikke lenger slikt at kona er på kjøkkenet hele dagen og kommer ut og serverer maten til mannen i finstua. Alle sammen er nå samlet på kjøkken rett etter 4, det gjøres lekser, det spises, før det løpes videre til diverse aktiviteter. Det er blitt mote ikke fordi boligene ble trangere, det ble mote fordi det passer bedre med hverdagen. Boligene i seg selv blir jo trangere fordi flere og flere vil bo mest mulig sentralt. Men det er et annet tema. Anonymkode: 01346...554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #88 Del Skrevet 13. april 2023 Kan ikke tenke meg det Anonymkode: 9a302...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #89 Del Skrevet 13. april 2023 Anonymus Notarius skrev (16 timer siden): Så fint for deg? Jeg har da ikke noe i mot at folk har åpen kjøkkenløsning, bare forteller om mine tanker om dette fenomenet. Men med et stort behov for å understreke at alle som ikke er enig med deg slavisk følger moten? Du vet, det er en fin ting å kunne skrive hva man foretrekker selv, uten å slenge på noe nedlatende om de som liker noe annet. Anonymkode: 7e0aa...699 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #90 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså, du vet hva mote er, ikke sant? Det er noe som i nåværende tid de fleste finner attraktiv. Åpent kjøkken er helt åpenbart attraktivt for alle fleste og du ser her i tråden hvorfor. Kvinner og menn som lager mat, vil ikke være stuet inne i et mørkt hjørnet av huset, de vil være sosiale med familien, med gjestene. Det er bare mer praktisk slikt nå. Det er ikke lenger slikt at kona er på kjøkkenet hele dagen og kommer ut og serverer maten til mannen i finstua. Alle sammen er nå samlet på kjøkken rett etter 4, det gjøres lekser, det spises, før det løpes videre til diverse aktiviteter. Det er blitt mote ikke fordi boligene ble trangere, det ble mote fordi det passer bedre med hverdagen. Boligene i seg selv blir jo trangere fordi flere og flere vil bo mest mulig sentralt. Men det er et annet tema. Anonymkode: 01346...554 Det var vanlig å bruke kjøkkenet på den måte du beskriver her før også, man hadde bare stue i tillegg. Jeg gjorde for eksempel alltid lekser på kjøkkenbordet. Fordi vi hadde separat kjøkken kunne jeg gjøre det samtidig som faren min så på sport i stua, eller broren min øvde på fiolin. Det er absolutt trangere boliger som driver fram denne trenden. Hvordan forklarer du ellers alle leilighetene som bygges om til et ekstra soverom ved å flytte kjøkkenet inn på stua? Det gjøres fordi man trenger flere soverom men ikke har råd til større leilighet, ikke fordi det er så stas med bare et oppholdsrom. Anonymkode: 6f502...e7f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. april 2023 #91 Del Skrevet 13. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså, du vet hva mote er, ikke sant? Det er noe som i nåværende tid de fleste finner attraktiv. Åpent kjøkken er helt åpenbart attraktivt for alle fleste og du ser her i tråden hvorfor. Kvinner og menn som lager mat, vil ikke være stuet inne i et mørkt hjørnet av huset, de vil være sosiale med familien, med gjestene. Det er bare mer praktisk slikt nå. Det er ikke lenger slikt at kona er på kjøkkenet hele dagen og kommer ut og serverer maten til mannen i finstua. Alle sammen er nå samlet på kjøkken rett etter 4, det gjøres lekser, det spises, før det løpes videre til diverse aktiviteter. Det er blitt mote ikke fordi boligene ble trangere, det ble mote fordi det passer bedre med hverdagen. Boligene i seg selv blir jo trangere fordi flere og flere vil bo mest mulig sentralt. Men det er et annet tema. Anonymkode: 01346...554 Den bruken du beskriver kan man jo ha i et separat kjøkken også - med mindre det er knøttlite. Altså er det plassmangel som i stor grad har drevet fram dette. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men med et stort behov for å understreke at alle som ikke er enig med deg slavisk følger moten? Du vet, det er en fin ting å kunne skrive hva man foretrekker selv, uten å slenge på noe nedlatende om de som liker noe annet. Anonymkode: 7e0aa...699 Her tror jeg det er du som er hårsår. Jeg har da ikke vært nedlatende mot folk som liker åpen kjøkkenløsning, ei heller har jeg påstått at alle som er uenige med meg slavisk følger moten. Har bare argumentert for at jeg tror åpen løsning er blitt mote for å spare plass og penger fra arkitektenes og husbyggernes side. Endret 13. april 2023 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #92 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Altså, du vet hva mote er, ikke sant? Det er noe som i nåværende tid de fleste finner attraktiv. Åpent kjøkken er helt åpenbart attraktivt for alle fleste og du ser her i tråden hvorfor. Kvinner og menn som lager mat, vil ikke være stuet inne i et mørkt hjørnet av huset, de vil være sosiale med familien, med gjestene. Det er bare mer praktisk slikt nå. Det er ikke lenger slikt at kona er på kjøkkenet hele dagen og kommer ut og serverer maten til mannen i finstua. Alle sammen er nå samlet på kjøkken rett etter 4, det gjøres lekser, det spises, før det løpes videre til diverse aktiviteter. Det er blitt mote ikke fordi boligene ble trangere, det ble mote fordi det passer bedre med hverdagen. Boligene i seg selv blir jo trangere fordi flere og flere vil bo mest mulig sentralt. Men det er et annet tema. Anonymkode: 01346...554 Det er interessant at du skriver dette, for det er nettopp slik et kjøkken tradisjonelt sett har vært brukt. "Kjøkkenet er hjemmets hjerte" het det, og det var samlingsrommet i hverdagen. Det var ikke lite, mørkt, og trykket inn i et hjørne, det hadde mye dagslys, og plass til alle slags aktiviteter. Til og med gamle blokkleiligheter fra 40- og 50-tallet hadde kjøkken med utsikt/vindu. Stua ble stort sett bare brukt til helg og fest, og kjøkken/stue var adskilt for å redusere behovet for oppvarming. Anonymkode: 21153...905 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #93 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hos meg er det fett over alt på kjøkkenet (fronter, oppå kjøleskap, annet som er tilgjengelig), og det er riktig ulekkert. Anonymkode: e256c...ce6 Så da har dere ikke en god kjøkkenvifte da. Anonymkode: 65f41...b84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #94 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 11.34): Har du bare 1 stue? 😳 Bor du på hybel? Anonymkode: 45da1...f94 Bor vel i byen, de har ikke råd til så stort der. Anonymkode: 1e304...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #95 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser at mange snakker om at effektive kjøkkenvifter er et "must" ved åpne løsninger, men det er fordeler og ulemper med en så kraftig ventilator også. Vår gamle ventilator var veldig effektiv, og fordelen var at vi hverken fikk lukt eller fett utenfor kokesonen. Ulempen var at vi måtte åpne vinduet når den ervar i bruk, fordi den sugde all luft ut av kjøkken/stue, og den bråkte såpass mye at det var umulig for den som laget mat å føre en samtale med resten av familien, selv om de sto 2 meter unna. Nå har vi en litt mindre effektiv ventilator. Den bråker mindre, vi kan ha vinduet lukket når den er i bruk, men lukt og matos sprer seg mye mer enn før. Anonymkode: 21153...905 Det der går på pris. Fult mulig å få effektive vifter som ikke bråker så mye. Anonymkode: 65f41...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #96 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 19.57): Med den prisen på huset så representerer ikke du majoriteten heller da. Men kjekt at du fikk lagt inn skryt! Anonymkode: 3ff0c...30d Det koster ikke 22 millioner. Alle er steinrik på KG. Jeg og. Eller er jeg? Anonymkode: 575a2...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #97 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er interessant at du skriver dette, for det er nettopp slik et kjøkken tradisjonelt sett har vært brukt. "Kjøkkenet er hjemmets hjerte" het det, og det var samlingsrommet i hverdagen. Det var ikke lite, mørkt, og trykket inn i et hjørne, det hadde mye dagslys, og plass til alle slags aktiviteter. Til og med gamle blokkleiligheter fra 40- og 50-tallet hadde kjøkken med utsikt/vindu. Stua ble stort sett bare brukt til helg og fest, og kjøkken/stue var adskilt for å redusere behovet for oppvarming. Anonymkode: 21153...905 Men alt dette er jo argumenter for å ha et allrom/åpen stue/kjøkken-løsning. De som bare har én stue og må ha åpen stue/kjøkken-løsning, har neppe plass til både stor stue og stort kjøkken med plass til hele familien og venner. Anonymkode: a0bc7...a6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #98 Del Skrevet 14. april 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er interessant at du skriver dette, for det er nettopp slik et kjøkken tradisjonelt sett har vært brukt. "Kjøkkenet er hjemmets hjerte" het det, og det var samlingsrommet i hverdagen. Det var ikke lite, mørkt, og trykket inn i et hjørne, det hadde mye dagslys, og plass til alle slags aktiviteter. Til og med gamle blokkleiligheter fra 40- og 50-tallet hadde kjøkken med utsikt/vindu. Stua ble stort sett bare brukt til helg og fest, og kjøkken/stue var adskilt for å redusere behovet for oppvarming. Anonymkode: 21153...905 Det er rett of slett ikke sant. I gamle hus, og det er en regel helt til 60-tallet, er kjøkkenet i mørkeste hjørne av huset, med utsikt til inngangen/innkjøring. Nettopp slik at kona skal se når mannen kommer fra jobb og ha maten klar. Kjøkkenet har heller ikke plass til sitteplasser, det er smått. Mange har fortsatt denne planløsningen nå i sine hus når de bygger om til åpne kjøkkenløsning. I hus fra 70 og 80 tallet finnes også denne løsningen, med lite kjøkken med vindu mot inngangen, men da begynte man bygge større kjøkken ihvertfall, med sitteplasser, og det ble mer vanlig. Anonymkode: 01346...554 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #99 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men alt dette er jo argumenter for å ha et allrom/åpen stue/kjøkken-løsning. De som bare har én stue og må ha åpen stue/kjøkken-løsning, har neppe plass til både stor stue og stort kjøkken med plass til hele familien og venner. Anonymkode: a0bc7...a6b Nei, det er ikke argument for noe som helst, det var bare en betraktning. Tidligere var kjøkkenet samlingspunktet, husets hjerte, og derfor måtte det rommet ha nok dagslys og plass til å romme alle daglige aktiviteter. Det var først da samlingspunktet ble flyttet til foran tv-en at stuen ble like viktig, eller viktigere, enn kjøkkenet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er rett of slett ikke sant. I gamle hus, og det er en regel helt til 60-tallet, er kjøkkenet i mørkeste hjørne av huset, med utsikt til inngangen/innkjøring. Nettopp slik at kona skal se når mannen kommer fra jobb og ha maten klar. Kjøkkenet har heller ikke plass til sitteplasser, det er smått. Mange har fortsatt denne planløsningen nå i sine hus når de bygger om til åpne kjøkkenløsning. I hus fra 70 og 80 tallet finnes også denne løsningen, med lite kjøkken med vindu mot inngangen, men da begynte man bygge større kjøkken ihvertfall, med sitteplasser, og det ble mer vanlig. Anonymkode: 01346...554 Jeg snakker nok om hus og leiligheter som er eldre enn fra slutten av 60-tallet, begynnelsen av 70-tallet. Anonymkode: 21153...905 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #100 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 11.01): Trodde de var tull helt til jeg fikk det selv! Det å lage mat å samtidig ha selskap er veldig hyggelig, ungene gjør lekser og jeg kan lage middag og hjelpe til samtidig som jeg får med meg hva som skjer. Jeg vil aldri gå tilbake til gammel løsning. Dessuten er kjøkkenet alltid rent og pent siden løsningen er åpen. Anonymkode: a78b2...3bc Jeg liker egentlig best stort kjøkken som ikke er åpen løsning - men da ordentlig stort gammeldags kjøkken med ildsted, stort bord der barna kan sitte med lekser/hobby, gjester kan sitte og skravle med et glass vin, store gode vinduer etc. Men siden jeg ikke har tegnet huset vårt selv er det åpen løsning. Vi har likevel en TV-stue i tillegg i andre etasje. Anonymkode: cc1c3...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå