AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #41 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trodde de var tull helt til jeg fikk det selv! Det å lage mat å samtidig ha selskap er veldig hyggelig, ungene gjør lekser og jeg kan lage middag og hjelpe til samtidig som jeg får med meg hva som skjer. Jeg vil aldri gå tilbake til gammel løsning. Dessuten er kjøkkenet alltid rent og pent siden løsningen er åpen. Anonymkode: a78b2...3bc Mine barn sitter på kjøkkenet og gjør lekser. Besøk sitter også på kjøkkenet mens jeg ordner mat. Med familiebursdager er det superpraktisk med eget kjøkken. Da kan mange gjester sitte i stua, de som vil kan være på kjøkkenet. Alt rot og oppvask kan settes på kjøkkenet ute av syne og jeg kan rydde når alle har gått. Skal igang med å pusse opp hus igjen nå og skal ha eget kjøkken som kan lukkes med dør/skyvedør. Ikke aktuelt å ha åpen løsning. Jeg ser faktisk ingen fordeler, med mindre man har veldig liten plass. Vi har spiseplass, bord og stoler, på kjøkkenet. I tillegg egen spisestuedel i stua. Anonymkode: c8a0b...2a3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 12. april 2023 #42 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg trodde alltid åpen kjøkkenløsning var noe pes og dritt- helt til jeg fikk det selv. Nå vil jeg aldri tilbake til noe annet. Det fungerer i det huset her da, har to stuer, der den ene er åpen til spiseplass og kjøkken, mens den andre er i underetasjen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #43 Del Skrevet 12. april 2023 Det kommer veldig an på utformingen, layouten på huset. Funker veldig bra her, men vært andre steder der det føles mer rotete. Hos oss går stue/kjøkken/tv-stue i en U-form over hele etasjen. Midt i U-en er inngangspartiet med gang og gjestetoalett. Så kommer en fra gangen inn midt nederst i U-en. Til en sone med peisovn, dør til veranda. Nederst i svingen til høyre står spisebord. Nederst i svingen til venstre står hjørnesofa/salong. De to hoved sittesonene, gjester kan da snakke sammen uansett hvor de sitter. Øverst på U-en til høyre er kjøkkenet, og øverst på U-en til venstre er TV og TV-stoler. Sitter en i stuedelen ser en ingenting av rotet på kjøkkenet, så lenge vi tar tallerkener av middagsbordet, og det gjør vi jo med en gang uansett. Står en på kjøkkenet kan gjester velge å sitte ved spisebordet og prate, eller sitte i stuedelen. Fleksibelt og brukervennlig, uten at vi noen gang har følt behov for noen dører. Anonymkode: beb82...fec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #44 Del Skrevet 12. april 2023 Åja, glemte - og om noen vil se nyhetene mens andre bråker med kjøkkenmaskiner - så er det null problem. Siden begge de to sonene med potensiell støy er øverst i hver sin del av U-en forstyrrer en ikke hverandre. Anonymkode: beb82...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #45 Del Skrevet 12. april 2023 Ser jo at folk lever på ulike måter, og det mulig er grunnen til uenighetene i slike tråder; - Er man vant med å ha TV høyt på, og lage mat samtidig, så kan det forstyrre. Her står som regel bare TV på når vi ser noe sammen. Og det er ikke mange gangene i uka kjøkkenmaskinen går, og da som regel maks 5-10 minutter. - Har man dårlig kjøkkenvifte blir det matos i hele huset. - Om man ikke har rutiner og rydder løpende, så må alle sitte og se på rotet på kjøkkenet. - Har vi besøk, uansett av hvem, så er vi som regel sosiale og liker å være sammen. Både mannens kompiser og ungenes venner trives ved kjøkkenøya. Dette argumentet forstår jeg egentlig ikke uansett. Henger dere på kjøkkenet hele tiden mens mann/barn har besøk? Anonymkode: 7e0aa...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #46 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da må du betale for et hus eller en leilighet som har eget kjøkken - så enkelt. Som påpekt over her så handler dette om kostnader. Slenge folk ønsker billige leiligheter og hus så blir de - billig bygget. Det er dessuten absolutt intet som hindrer deg i å skjule kjøkkenbenken din i et skap eller bak skyvedører. Et kjøkken trenger ikke i 23 være som på 1980-tallet: skap under, skap over, benk i midten, alt synlig i rommet. Kjøkkenet er jo ikke spesielt ofte i bruk, og gjerne rotete når det ikke er i bruk. Anonymkode: 6d5b2...c7a Tja. Jeg sitter her i huset mitt som kostet 22 millioner, og har åpen kjøkkenløsning 😅 ble ikke akkurat gjort for å spare penger. Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet. Som folk her sier, full oversikt over barna (mine er små, viktig å se hvor de er og hva de gjør mens jeg styrer med ting på kjøkkenet), og ikke minst, når vi har besøk så er alle inkludert, og ikke avskåret «ute på kjøkkenet». Jeg ønsker heller å spørre, hvorfor IKKE ha åpent kjøkken? Er du så rotete at du vil lukke en dør for å slippe å se på det? Anonymkode: ac061...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #47 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ønsker heller å spørre, hvorfor IKKE ha åpent kjøkken? Er du så rotete at du vil lukke en dør for å slippe å se på det? Anonymkode: ac061...d2c Ikke så rotete, nei. Det er stort sett alltid ryddig på kjøkkenet, men med to ungdommer i hus som til stadighet skal lage seg mat, bake noe, ha venner på besøk osv så er det helt nydelig å kunne lukke av kjøkkenet. Rett og slett det motsatte av hva alle andre i tråden her sier. For å være alene og få litt privatliv og ikke plage andre med matlagingen. I tillegg så kan jeg stue alt rotet inne på kjøkkenet mens vi har familiebursdag og rydde etterpå når alle har gått hjem. Pluss at jeg slipper matos og bakestøv over hele huset. Anonymkode: c8a0b...2a3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #48 Del Skrevet 12. april 2023 Disco skrev (5 timer siden): Billige leiligheter og hus? Det er ikke akkurat mitt inntrykk at det blir billigere av å ha åpent kjøkken, men det kan være at utbygger sparer litt på det. Mange koster på ekstra på kjøkken nettopp fordi det er synlig i mye større grad enn før. Jeg har åpen kjøkkenløsning og tidligere hadde jeg separat... Jeg tror jeg foretrekker åpen selv om det er noen ulemper. Det er mulig du ikke bruker kjøkkenet spesielt ofte, men jeg ser på kjøkkenet som den viktigste delen av huset og er der hele tiden, så folk er forskjellig. Klart det blir billigere, man sparer jo et helt rom og adskillige kvadratmeter. Jeg syns det er herlig med separat kjøkken, skikkelig luksus. Vi bruker kjøkkenet ofte, lager middag hver dag, ordner frokost, matpakker, baker og innimellom koker vi kraft eller bønner i timesvis. I tillegg har jeg et sted å trekke meg tilbake utenom soverommet når vi har barn på besøk og de holder på i stua, eller noen vil se noe på TV som jeg ikke er så interessert i (og omvendt selvfølgelig, om jeg vil se noe spesielt). Anonymkode: 6f502...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #49 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ikke så rotete, nei. Det er stort sett alltid ryddig på kjøkkenet, men med to ungdommer i hus som til stadighet skal lage seg mat, bake noe, ha venner på besøk osv så er det helt nydelig å kunne lukke av kjøkkenet. Rett og slett det motsatte av hva alle andre i tråden her sier. For å være alene og få litt privatliv og ikke plage andre med matlagingen. I tillegg så kan jeg stue alt rotet inne på kjøkkenet mens vi har familiebursdag og rydde etterpå når alle har gått hjem. Pluss at jeg slipper matos og bakestøv over hele huset. Anonymkode: c8a0b...2a3 Jeg er helt enig med deg. "Om man ikke klarer å holde det ryddig", med separat kjøkken trenger man ikke holde det ryddig til en hver tid, og det er helt herlig. Anonymkode: 6f502...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #50 Del Skrevet 12. april 2023 Her er det ikke åpen kjøkkenløsning, men det er ikke dør i mellom stue og kjøkken. Døren er fjernet av tidligere eier. Så det er både åpent og litt lukket kjøkkenløsning her. Og jeg kunne ikke tenkt meg noe annet enn det her. Jeg har vært på visning i leiligheter der en ikke ville fått plass til både spisebord og sofa. Og da blir det for liten plass selv om det er fint med åpen kjøkkenløsning. Anonymkode: 25639...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #51 Del Skrevet 12. april 2023 Lite kjøkken - best med åpent Stort kjøkken - best eget rom Anonymkode: f1ea1...6e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 12. april 2023 #52 Del Skrevet 12. april 2023 Det var ikke en greie da jeg vokste opp - derfor liker jeg det selvsagt ikke 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blui89 Skrevet 12. april 2023 #53 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg liker å holde på for meg selv på kjøkkenet. Ser gjerne på tv mens jeg hakker grønnsaker. Kan ha rotet mitt i fred. Vil jeg bruke en kjøkkenmaskin, gjør jeg det uten at noen i stua blir forstyrret. Mat med sterk lukt = ikke noe problem. Da jeg var på husjakt droppet jeg konsekvent å gå på visning der det var åpen løsning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #54 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg elsker åpen stue/kjøkken-løsning, og vi har derfor bygget hus med et slikt allrom i husets beste rom og med husets beste utsikt. Vi har imidlertid flere tv-stuer som barna kan ha besøk av venner eller hvor mannen kan kose seg med en actionfilm. Anonymkode: a0bc7...a6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #55 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg elsker åpen stue/kjøkken-løsning, og vi har derfor bygget hus med et slikt allrom i husets beste rom og med husets beste utsikt. Vi har imidlertid flere tv-stuer som barna kan ha besøk av venner eller hvor mannen kan kose seg med en actionfilm. Anonymkode: a0bc7...a6b Det blir jo en helt annen situasjon om man har flere stuer. Da gjør det selvfølgelig ikke noe om en av dem også fungerer som kjøkken. Det er derimot temmelig trist når det eneste oppholdsrommet i en familieleilighet skal være både stue og kjøkken. Særlig om det attpåtil er snakk om et ganske lite rom, slik det ofte er i nye leiligheter. Anonymkode: 6f502...e7f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2023 #56 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trodde de var tull helt til jeg fikk det selv! Det å lage mat å samtidig ha selskap er veldig hyggelig, ungene gjør lekser og jeg kan lage middag og hjelpe til samtidig som jeg får med meg hva som skjer. Jeg vil aldri gå tilbake til gammel løsning. Dessuten er kjøkkenet alltid rent og pent siden løsningen er åpen. Anonymkode: a78b2...3bc Det er jo fordi du "må" holde det pent, det blir jo ikke sånn av seg selv Åpen kjøkkenløsning handler stort sett om plassmangel, og så har man fått det til å bli mote. Jeg har aldri bodd i en leilighet/hus med åpen kjøkkenløsning, så jeg vet jo ikke hvordan det fungerer i hverdagen. Men jeg vet at jeg ikke ønsker meg det. Det er sikkert fordeler, men synes ikke de oppveier ulempene. Nå som strømmen er så innmari dyr også må det være veldig kjipt å ha så store rom å varme opp, og ikke kunne lukke dører for å slippe å varme opp hele huset når man bare vil sitte i stua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #57 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Jeg sitter her i huset mitt som kostet 22 millioner, og har åpen kjøkkenløsning 😅 ble ikke akkurat gjort for å spare penger. Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet. Som folk her sier, full oversikt over barna (mine er små, viktig å se hvor de er og hva de gjør mens jeg styrer med ting på kjøkkenet), og ikke minst, når vi har besøk så er alle inkludert, og ikke avskåret «ute på kjøkkenet». Jeg ønsker heller å spørre, hvorfor IKKE ha åpent kjøkken? Er du så rotete at du vil lukke en dør for å slippe å se på det? Anonymkode: ac061...d2c Med den prisen på huset så representerer ikke du majoriteten heller da. Men kjekt at du fikk lagt inn skryt! Anonymkode: 3ff0c...30d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #58 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Jeg sitter her i huset mitt som kostet 22 millioner, og har åpen kjøkkenløsning 😅 ble ikke akkurat gjort for å spare penger. Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet. Som folk her sier, full oversikt over barna (mine er små, viktig å se hvor de er og hva de gjør mens jeg styrer med ting på kjøkkenet), og ikke minst, når vi har besøk så er alle inkludert, og ikke avskåret «ute på kjøkkenet». Jeg ønsker heller å spørre, hvorfor IKKE ha åpent kjøkken? Er du så rotete at du vil lukke en dør for å slippe å se på det? Anonymkode: ac061...d2c For min del så handler det om romfølelse. Når jeg er på kjøkkenet for å lage mat så vil jeg være på et kjøkken. Ikke på en stue. Jeg er svært ryddig av meg så det handler ikke om skjule rot (forstå forøvrig ikke dette argumentet, er man rotete av seg så er det ikke bare kjøkkenet man roter på..) Synes også kjøkkendelen stort sett er veldig liten der hvor det er åpen kjøkkenløsning (jada ditt er sikkert digert men ikke alle kan bruke 22 millioner på hus 😉). Anonymkode: 3ff0c...30d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 12. april 2023 #59 Del Skrevet 12. april 2023 (endret) Nå har ikke jeg lest hele tråden. Tenker at mennesker er forskjellige og ønsker forskjellige planløsninger i boliger. Jeg kjøpte min første bolig for 30 år siden, ante ikke hvordan jeg ville at kjøkkenet skulle være. Tenkte ikke over det, men det fungerte. Mitt første kjøkken var langt og smalt, med masse skapplass. Siden har jeg eid flere boliger. L-kjøkken, kjøkken på 10 kvm med innredning her og der. Kjøkken med «bardisk», åpen løsning mot stuen. Har kommet fram til at jeg elsker smale kjøkken, bare der er skapplass på begge sider. På ene benken har jeg vask og benkeplass til å lage salat mm. Om jeg snur meg, der er stekovnen, og benkeplass til å skjære opp kjøtt, i nærheten av vasken, når jeg snur meg. Rett utenfor mitt smale kjøkken, åpen løsning, spiseplass. Der har jeg spisestue, bord med 6 stoler. Ok, i stuen, men i et hjørne. Helt naturlig. Endret 12. april 2023 av Helene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #60 Del Skrevet 12. april 2023 Tror det hele koker ned til mengde plass. De som ikke har noen ekstra stue og/eller liten stue ser nok mer positivt på å ha separat kjøkken. For min del vil jeg ikke tilbake til kjøkken i separat rom. Jeg liker kontakten med familien, spesielt det å kunne holde øye med de minste barna mens jeg lager mat. Liker også romfølelsen det gir å ha færre vegger og vinduer på alle kanter. Vil ikke si at en åpen løsning går ut over størrelsen på kjøkkenet, har 8 meter benkeplass og det holder for meg. Det at vi har flere stuer (deriblant en med fullt utrustet kjøkken til tenåringen og hans venner), og at den åpne løsningen vi bruker mest er 100 m2, gjør det nok lettere for meg å like det enn om vi hadde tynt en kjøkkenkrok inn i en liten stue som alle skulle bruke. Anonymkode: b6b76...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå