AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #21 Del Skrevet 12. april 2023 Vi har stort kjøkken, med spisebord og kjøkkenøy med sitteplasser. Vil noen være sosiale når jeg lager mat, så sitter de på kjøkkenet med meg eller mannen. Stuen ligger vegg i vegg med en stor dobbel skyvedør. Barna sitter ofte og gjør lekser mens vi lager mat. Alt det er koselig det. Men - å ha på kjøkkenmaskin når mannen f.eks. prøver å se TV, viften går på fullt, barna skal se film, jeg har besøk av venninne som tar en kopp kaffe på kjøkkenet med meg osv, da er det godt å kunne lukke skyvedøra inn til stua. Kunne aldri hatt åpen kjøkkenløsning og jeg vet om flere som har angret etter noen år/når de får barn. Anonymkode: bb5cc...728 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #22 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det betyr jo bare at man ikke har stue. Når det bare er ett stort rom, med sofa i det ene hjørnetog kjøkkenbenk og sånt langs den andre veggen. Flere som syns det er noe tull? Anonymkode: 9276e...236 Syns det samme selv før, men etter vi fikk barn har jeg ombestemt meg. Det er ikke plass til spisebord på kjøkkenet vårt, så når barna spiser og jeg må være på kjøkkenet får jeg ikke vært sammen med dem. Samme med under middagslagingen, da leker se i stuen med faren og jeg står alene på kjøkkenet 😢 Anonymkode: 81880...59c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 12. april 2023 #23 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da må du betale for et hus eller en leilighet som har eget kjøkken - så enkelt. Som påpekt over her så handler dette om kostnader. Slenge folk ønsker billige leiligheter og hus så blir de - billig bygget. Det er dessuten absolutt intet som hindrer deg i å skjule kjøkkenbenken din i et skap eller bak skyvedører. Et kjøkken trenger ikke i 23 være som på 1980-tallet: skap under, skap over, benk i midten, alt synlig i rommet. Kjøkkenet er jo ikke spesielt ofte i bruk, og gjerne rotete når det ikke er i bruk. Anonymkode: 6d5b2...c7a Billige leiligheter og hus? Det er ikke akkurat mitt inntrykk at det blir billigere av å ha åpent kjøkken, men det kan være at utbygger sparer litt på det. Mange koster på ekstra på kjøkken nettopp fordi det er synlig i mye større grad enn før. Jeg har åpen kjøkkenløsning og tidligere hadde jeg separat... Jeg tror jeg foretrekker åpen selv om det er noen ulemper. Det er mulig du ikke bruker kjøkkenet spesielt ofte, men jeg ser på kjøkkenet som den viktigste delen av huset og er der hele tiden, så folk er forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #24 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det betyr jo bare at man ikke har stue. Når det bare er ett stort rom, med sofa i det ene hjørnetog kjøkkenbenk og sånt langs den andre veggen. Flere som syns det er noe tull? Anonymkode: 9276e...236 Har du bare 1 stue? 😳 Bor du på hybel? Anonymkode: 45da1...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #25 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): . Kjøkkenet er jo ikke spesielt ofte i bruk, og gjerne rotete når det ikke er i bruk. Anonymkode: 6d5b2...c7a Hæ? Sjeldent?? Kjøkkenet brukes flere ganger om dagen hos oss. Hva man liker kommer nok an på hvor man er i livet. Elsker åpent nå uten barn som bor hjemme. Elsket å kunne lukke døra da barna var små. Da kunne vi dele oss opp uten å forstyrre hverandre. Anonymkode: 83647...04a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #26 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det betyr jo bare at man ikke har stue. Når det bare er ett stort rom, med sofa i det ene hjørnetog kjøkkenbenk og sånt langs den andre veggen. Flere som syns det er noe tull? Anonymkode: 9276e...236 Men hva bruker du stua til? Når vi har besøk og drikker kaffe sitter vi ved spisebordet. Har aldri varme kaffekopper på stuebordet, pga barn og dyr. Så stua er noe som sjeldent brukes, mannen kan legge seg i sofaen på kvelden, eller vi ser litt tv da. Men vi bruker aldri sofaen ved gjester. Anonymkode: a9cab...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #27 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du bare 1 stue? 😳 Bor du på hybel? Anonymkode: 45da1...f94 Bare 1 stue😅 Anonymkode: b87ff...46a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #28 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det betyr jo bare at man ikke har stue. Når det bare er ett stort rom, med sofa i det ene hjørnetog kjøkkenbenk og sånt langs den andre veggen. Flere som syns det er noe tull? Anonymkode: 9276e...236 Jeg elsker vår løsning, stue og kjøkken (ca 100 kvm), ene veggen er bare vinduer mot sjøen, et gedigent kjøkken med en deilig kjøkkenøy, så spisestue og så sofa i andre hjørnet. Ikke minst sosialt, jeg lager mye mat, har grill, pizzaovn og alt man kunne ønske i kjøkkenøya, deilig å lage mat til gjestene da. Vi har ikke TV i stua. Anonymkode: 2e010...587 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #29 Del Skrevet 12. april 2023 De eneste jeg kjenner som har behov for eget kjøkken de kan lukke, er typen som ikke klarer holde det ryddig. Og som har ting stående fremme på kjøkkenbenken. Anonymkode: 22a8f...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #30 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Med en åpen kjøkkenløsning må det bli så mye fett på stuemøblene? Når gubben steker biff eller annet og det oser på kjøkkenet. Fettet virvler rundt. Da føler jeg meg heldig å kunne lukke døren. Dermed ingen stank og os inn til stua. Anonymkode: 575a2...1fb Da har dere jo en helt elendig vifte. Vi har integrert takvifte. Er ikke fett på kantene på høyskapene som er rett ved ovnen en gang, 5 år etter at vi pusset opp. Anonymkode: 7e0aa...699 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #31 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg elsker å ha kjøkkenet og stuen for seg selv. Har ikke så mye gjester at det er noe problem å lage mat og ha gjester. Maten er laget på forhånd. Jeg forstår at man gjør sånn på små leiligheter, men det er sjelden det blir bra. Om man skal gå for en sånn løsning så krever det noe plass og et kjøkken beregnet for det. Anonymkode: c0275...a89 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #32 Del Skrevet 12. april 2023 Kristin70 skrev (42 minutter siden): Åpen kjøkkenløsning kan være fint dersom rommet er stort nok. Jeg er nok litt preget av eget valg hvor vi har en åpen løsning i en L noe som gjør at du ikke ser inn på kjøkkenet når du sitter i sofaen. I tillegg er det hyggelig å snakke med familie og evt gjester når maten gjøres klar. Dette er definitivt beste løsning etter min mening. Har vi besøk er det greit at kjøkkenet til dels er utenfor synsvidde, men ikke så avskåret fra stua at man blir stående helt utenfor selskapet om det er ting som må gjøres på kjøkkenet underveis. Når man derimot ikke har besøk og man henger litt etter med opprydding er det kjipt å se oppvask og gryter på benken når man sitter i stua. Anonymkode: 8aa47...657 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #33 Del Skrevet 12. april 2023 jeg ser noen fordeler med lukket kjøkken (= gjemme rot) men ulempene som mange nevner her, at det er usosialt, overveier for meg. Så jeg er for åpent kjøkkenløsning, men jeg kunne tenke meg et lite "grovtkjøkken" i tilknytting til kjøkkenet, for lagring og litt "rot" ja. Anonymkode: 01346...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #34 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det betyr jo bare at man ikke har stue. Når det bare er ett stort rom, med sofa i det ene hjørnetog kjøkkenbenk og sånt langs den andre veggen. Flere som syns det er noe tull? Anonymkode: 9276e...236 Jeg synes det er noe stort tull jeg og. Er gift med en danske, og i Danmark er et «køkken allrum» nærmest et must å ha. Men i DK bor folk gjerne trangere enn i Norge. Tror det er grunnen til populariteten her og: at man med åpen løsning føler man får mer på få kvadratmeter. Men jeg overbeviste min mann om å ha skyvedør ut til kjøkkenet da vi pusser opp og han er i dag enig i at det er en bedre løsning enn kjøkken allrom. Deilig å kunne lukke døra og slippe lyden fra oppvaskmaskin eller matlukt. Eller å ha et rom å trekke seg tilbake i, høre musikk mens man lager middag osv. Anonymkode: 21baf...f4d 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. april 2023 #35 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg liker ikke åpen kjøkkenløsning selv. Tar jo bort mye av stua, men det kommer jo igjen Ann på hvor stor stua er i seg selv. Kjenner folk som har leiligheter på 45 kvm, og stue med åpen kjøkkenløsning. I stua med den åpne kjøkkenløsningen da er det kun plass til et veldig lite spisebord, en 3 seter sofa og liten tv benk. Alt for trangt. Foretrekker også å ikke få mat fett utover hele stua. I Stua trenger jeg også plass til seksjon, spisestuebord, stor sofa med bord, glass skap,tv benk og andre møbler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #36 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg bor i et borettslag fra 50-tallet og her er det mange som har gjort endringer, blant annet noen med toroms har plassert en kjøkkeninnredning i stua og fått et ekstra soverom. Her synes jeg ikke det ble en god løsning fordi denne treromsen får forholdsvis lite oppholdsrom. Selv har jeg en treroms og kunne satt kjøkken i stua og fått fireroms. Men hvem skulle bo der? Et foreldrepar med to barn? De ville fått veldig lite felles oppholdsrom og forholdsvis store soverom. Noen har plassert kjøkkenet på et soverom vegg i vegg med stua og så slått ut veggen mellom. Noen har også flyttet kjøkkenet til et annet soverom som er større så de derfor får stor plass til mange sitteplasser og dør rett til stue. Jeg synes å bytte kjøkken og soverom er en bedre løsning enn å bare sette kjøkkenet i stua. Åpen stue og kjøkken her kan gi et lysere og mer åpent luftig rom. Anonymkode: da4ec...b91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #37 Del Skrevet 12. april 2023 Vi hadde åpen kjøkkenløsning der vi bodde da barna var hjemmeboende, og det var forsåvidt greit da. Kjøkken, spisestue, stue gikk over så å si hele etasjen. Nå har vi ikke åpen kjøkkenløsning, og egen spisestue i rommet ved siden av. Det funker også fint for oss nå. Vi hadde litt andre prioriteringen da vi kjøpte nåværende bolig enn vi hadde i vår forrige. En av tingene vi var ute etter sist var at det var mulig å sette inn vedfyrt kjøkkenovn i tillegg til vanlig ovn, og at kjøkkenet var stort nok og i eget rom. Men som nevnt tidligere i tråden så synes jeg det er fint med åpen løsning så sant det er stort nok. Anonymkode: 270ce...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogsfugl Skrevet 12. april 2023 #38 Del Skrevet 12. april 2023 Det kommer veldig an på boligen ellers vil jeg si. Vi har tre tenåringer, og åpen kjøkken/stueløsning fungerer KUN fordi vi har en stue nr 2 som de kan sitte i med venner. Eller som mannen kan sitte i dersom han får besøk av en kompis for å se fotball, mens jeg kjører kjøkkenmaskinen på full guffe. Eller omvendt. Åpen kjøkken/stue fungerer UTMERKET når alle i boligen deltar i de samme aktivitetene samtidig. Ellers er det skikkelig ubrukelig. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #39 Del Skrevet 12. april 2023 skogsfugl skrev (6 minutter siden): Åpen kjøkken/stue fungerer UTMERKET når alle i boligen deltar i de samme aktivitetene samtidig. Ellers er det skikkelig ubrukelig. Helt enig. Så for vår del fungerer det omtrent aldri. Jeg ønsker meg separat kjøkken, med dør! Anonymkode: 83d9d...7e1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #40 Del Skrevet 12. april 2023 1 hour ago, skogsfugl said: Det kommer veldig an på boligen ellers vil jeg si. Vi har tre tenåringer, og åpen kjøkken/stueløsning fungerer KUN fordi vi har en stue nr 2 som de kan sitte i med venner. Eller som mannen kan sitte i dersom han får besøk av en kompis for å se fotball, mens jeg kjører kjøkkenmaskinen på full guffe. Eller omvendt. Åpen kjøkken/stue fungerer UTMERKET når alle i boligen deltar i de samme aktivitetene samtidig. Ellers er det skikkelig ubrukelig. men når man har en stor bolig, da er det jo bedre med en annen stue, enn med kjøkken i eget rom? For du ser vel ikke for deg at mannen og kompis skal se fotball på kjøkkenet, sånn ærlig tatt. Da er det du som kvinnen i familien blir "låst" inne på kjøkkenet til rydding og vask. Anonymkode: 01346...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå