Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er 65 cm og 7,2 kg. Hun er 4,5 måneder. Jeg ser at hun ikke er lita, men jeg er overrasket over alle som påpeker hvor stor hun er. 

På helsestasjonen utbrøt helsesykepleieren også "Så stor hun har blitt. " 

Jeg er selv lita og var bitteliten som baby, så hele slekta kommenterer det også. 

Er det virkelig SÅ stort? Jeg ser jo at størrelse 68 går fra 4-6 mnd og hun begynte med 68 nå.

Anonymkode: 29026...5fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei..høres ut som mine to første..de lå midt på skalane hele tiden. nr tre var 6 kg da  han ble født, og 56 cm, der snakker vi stor. 

Anonymkode: d0dad...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn er ulike, og det der med store og små babyer jevner seg ut. Vår gutt brukte 68 til han var 11 mnd, men hoppet igrunn over 74 og var på 80 rundt 13mnd. Så han var "liten" til ett år, og plutselig helt som alle andre etter det.

Anonymkode: 6dfc1...d75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig at babyer blir utsatt for dette.

Datteren vår har alltid vært gjennomsnittlig, men fått høre hele tiden at hun er stor og tykk. Nå er hun to år, 86cm og 11kg, selv nå blir hun kalt stor og tykk.

Folk eier ikke skam. Jeg har begynt å ta de tilbake, for de sier det til henne og foran henne. Ingen, INGEN skal få mitt barn til å skamme seg eller være flau over kroppen sin.

Anonymkode: c8d7f...cc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jenta mi er 65 cm og 7,2 kg. Hun er 4,5 måneder. Jeg ser at hun ikke er lita, men jeg er overrasket over alle som påpeker hvor stor hun er. 

På helsestasjonen utbrøt helsesykepleieren også "Så stor hun har blitt. " 

Jeg er selv lita og var bitteliten som baby, så hele slekta kommenterer det også. 

Er det virkelig SÅ stort? Jeg ser jo at størrelse 68 går fra 4-6 mnd og hun begynte med 68 nå.

Anonymkode: 29026...5fc

Folk blir, uklart hvorfor, noe ukritiske i hva de sier når folk er gravide, forsøker bli gravide eller har små barn. Det beste er å grensesette dem tidlig, slik at de venner seg til å utøve selvsensur, også rundt babyer og gravide.

Til helsesykepleieren ville jeg sagt: «mener du at hun ligger i øvre kurvatur?» med et toneleie som tydeliggjorde at du nå gir henne en mulighet til å justere eget (upassende) utsagn. Fortsetter hun? Si rett ut «jeg er ikke komfortabel med at det brukes begrep som kan linkes til kroppspress rundt meg eller baby.» 

Babyer er ikke «store» eller «små». De er lange (eller høye). De er i øvre eller nedre vekt. «Stor» og «liten» er ikke begrep helsepersonell skal velge å bruke - de er ikke presise, gode eller brukbare på noe vis. Helsepersonell skal velge å være presise, bruke fagterminologi og opptre profesjonelle. Også rundt kvinner. Man ville nemlig aldri sagt slikt vås til en far.

Og dere som sier: «dette har vi sagt lenge», eller «slikt  man finne seg i»: hvorfor skal vi fortsette med noe bare fordi vi gjorde det før? Hva er verdien av å finne seg i noe? Jeg antar dere har konkrete svar.

Anonymkode: 93cc4...f77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke overtolker? «Så stor hun er blitt» er en helt normal frase når man ikke har møtt barn før. Spesielt fra helsesøster. 

Anonymkode: 2bbb8...e96

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Før = på en stund*

Anonymkode: 2bbb8...e96

AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er sånn folk sier egt🙃 vi fikk kommentar fra helsesektretær på 6 ukers kontrollen av meg at baby var stor, og da var hun knapt 4 kg å brukte fortsatt str 50 i klær😅 syns personlig ikke det er stort

Anonymkode: 2dd7e...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk overreagerer hvis de blir fornærmet over "Så stor hun har blitt!". Virkelig 

Anonymkode: 9852d...2aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt forferdelig at babyer blir utsatt for dette.

Datteren vår har alltid vært gjennomsnittlig, men fått høre hele tiden at hun er stor og tykk. Nå er hun to år, 86cm og 11kg, selv nå blir hun kalt stor og tykk.

Folk eier ikke skam. Jeg har begynt å ta de tilbake, for de sier det til henne og foran henne. Ingen, INGEN skal få mitt barn til å skamme seg eller være flau over kroppen sin.

Det er nok ingenting du kan gjøre, sikkert mange som kommer til p si dette også når ikke du er der for å ta igjen

Anonymkode: 4d4cf...e28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk overreagerer hvis de blir fornærmet over "Så stor hun har blitt!". Virkelig 

Anonymkode: 9852d...2aa

Ja, det betyr virkelig ikke det samme som "Så tjukk hun har blitt!"

Anonymkode: 67c82...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk blir, uklart hvorfor, noe ukritiske i hva de sier når folk er gravide, forsøker bli gravide eller har små barn. Det beste er å grensesette dem tidlig, slik at de venner seg til å utøve selvsensur, også rundt babyer og gravide.

Til helsesykepleieren ville jeg sagt: «mener du at hun ligger i øvre kurvatur?» med et toneleie som tydeliggjorde at du nå gir henne en mulighet til å justere eget (upassende) utsagn. Fortsetter hun? Si rett ut «jeg er ikke komfortabel med at det brukes begrep som kan linkes til kroppspress rundt meg eller baby.» 

Babyer er ikke «store» eller «små». De er lange (eller høye). De er i øvre eller nedre vekt. «Stor» og «liten» er ikke begrep helsepersonell skal velge å bruke - de er ikke presise, gode eller brukbare på noe vis. Helsepersonell skal velge å være presise, bruke fagterminologi og opptre profesjonelle. Også rundt kvinner. Man ville nemlig aldri sagt slikt vås til en far.

Og dere som sier: «dette har vi sagt lenge», eller «slikt  man finne seg i»: hvorfor skal vi fortsette med noe bare fordi vi gjorde det før? Hva er verdien av å finne seg i noe? Jeg antar dere har konkrete svar.

Anonymkode: 93cc4...f77

Tull

Selvfølgelig sier jeg til en far: så stor hun er blitt! Ergo, så bra, baby vokser, akkurat slik vi ønsker at de skal gjøre 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok ingenting du kan gjøre, sikkert mange som kommer til p si dette også når ikke du er der for å ta igjen

Nei, men frem til da så sier jeg tydelig ifra til bestemor at hun får ikke lov til å si til barnebarnet sitt at to åringen er tykk. 

Hun er ikke en gang tykk.

Skrevet

Det er forskjell på å si "Så stor hu har blitt!" = Hu har vokst siden sist jeg så henne
Og: "Oi, hu var stor, ja!" = Hu er større enn det man forventer

Den første tenker jeg er en gjenganger som man ikke bør ta så nærtagende. For meg så er det en koselig frase og bekreftelse på at barnet mitt vokser som han skal.

Men frase nr 2 over her, er ikke OK. 

Lover deg at jeg hører forskjell på fatshaming og ikke. Min ble ikke fatshamet av helsesøster. Hu sa også Så stor han har blitt! , og tok vekt og høyde, sa på hver eneste kontroll at han ligger i øvre siktet men han følger kurven sin akkurat som han skal.

Legen derimot sa direkte ut at han var altfor stor for alderen sin og burde slankes. Vi måtte i følge legen stoppe å gi mat på natt (Ungen var 2mnd). Han hadde en litt tøff start hvor han gikk ned 15% av kroppsvekta og måtte begynne på MME, og vi hadde endelig fått snudd vekta oppover som den skulle. Veldig sårt å høre dette av en lege som burde vite bedre.

Utenom det så var det som regel familie som snakket dritt om vekta hans. Mente at det så stygt ut at han hadde valker, og mente at det ikke var bra for babyen, og de lurte på om vi fora ungen for mye. Sånne kommentarer kan de holde seg for god for. 

Guttungen er en frisk 3åring i dag, kjempe kresen på mat, men aktiv som fy. Store gode runde bollekinn, men tynn ellers i kroppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...