Gå til innhold

Trenger tips til lettest mulig vedlikehold!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal kjøpe mitt første hus, og er en del ting som skal renoveres og kjøpes inn, blant annet hvitevarer, baderomsinnredning, dusj. 

Jeg (vi, mannen og jeg) har to hunder og vil bruke minst mulig tid (og penger) på vedlikehold, samtidig som vi skal kjøpe en enebolig for å ha hage til bikkjene og plass og rom til oss selv. Vi jobber begge fulltid og er mye frivillig i NRH og i røde kors, og det er lite tid i hverdagen. Vi er heller ikke så innmari opptatt av interiør og styling, men vil jo gjerne at det skal se sånn noenlunde greit ut haha. 

Så trenger absolutt alt av tips til hvordan unngå vedlikeholdsfeller og slikt. Har blandt annet fått med meg at fliser er styr, og man bør ha nettinggjerde eller PVC i hagen, og sånt som er gull å vite. 

Jeg lurer også på hva som holder best av hvit eller svart eller stål når det kommer til hvitevarer og vasker og baderom. Jeg ser svarte dusjkabinett og vask og toalett er veldig populært om dagen, men har også hørt at materialet (dette gjaldt vask) chippes av raskt. Har også hør at man bør unngå vask i kobber, da det blir stygge merker kjapt. 

Sofa- der er vel skinnsofa best? Spiller det noen rolle her med farge og om det er ekte eller imitert?

Maling/overflater- har hørt at man bør unngå matt da fingeravtrykk vises lett. Det gjør vel også det på typ høyglans?

Hva med hage? Er hekk mye vedlikehold? Hva med trær, epletrær feks? 

Hva med teppe inne? Er det bare å glemme med røytene hunder? 

Tar i mot alt av tips og triks. Har prøvd å søke rundt på nettet, men finner stort sett artikler som snakker om hva som er populært og hva som går ut av stil, samt pris. Vil jo alltids spare penger, men vil også heller investere i feks en vask av stål enn å kjøpe en i hvit porselen og slite med merker. 

Anonymkode: 0cb15...a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har sett hvordan gulv og dørkarmer ser ut hos mange som har hunder, så tenker jeg at jeg ville prioritert å finne gode løsninger på dette.

Anonymkode: c78b0...1f2

AnonymBruker
Skrevet

60-60 fliser er gull med aktiv livsstil, og dyr. Men kjøp også en god dampvasker for enkelt renhold. 

For hagen (ikke så stor) kontaktet vi rett og slett hagearkitekt, og la inn bestillingen "vedlikeholdsfritt". Det ble lagt granitt, duker, helårsplanter, og det finnes ikke en eneste gressflekk igjen. 

Løsninger uten handtak på kjøkken, vaskerom og bad, og selvfølgelig gode rutiner for å ikke kladde på hele skapet når det lukkes. 

Vi har sort interiør på vasker etc. på kjøkkenet. Hvitt på badene. Stål på vaskerom. Jeg merker ingen forskjell, alt har sine fordeler og ulemper.

Fikk snekker til å fikse listefrie overganger, og valgte rette lister og dører slik at man slipper støvsamlere. 

Vi er to voksne og dyr, så 5 år etter at vi malte matt er det ikke et eneste merke på vegger. 

Tepper kjøpes på IKEA, og byttes jevnlig. 

Anonymkode: aa0fa...2b4

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg har sett hvordan gulv og dørkarmer ser ut hos mange som har hunder, så tenker jeg at jeg ville prioritert å finne gode løsninger på dette.

Anonymkode: c78b0...1f2

Har du noen tips?

Har heldigvis ikke noen problemer med gulvene her vi bor nå, er tregulv. Men har hørt man bør ha typ vinyl. Vet ikke om det er fordi hundene har korte klør og aldri løper inne

edit- skjønner ikke hvorfor det ble postet som anonymt, men jeg er ts

Endret av Traveren
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

60-60 fliser er gull med aktiv livsstil, og dyr. Men kjøp også en god dampvasker for enkelt renhold. 

For hagen (ikke så stor) kontaktet vi rett og slett hagearkitekt, og la inn bestillingen "vedlikeholdsfritt". Det ble lagt granitt, duker, helårsplanter, og det finnes ikke en eneste gressflekk igjen. 

Løsninger uten handtak på kjøkken, vaskerom og bad, og selvfølgelig gode rutiner for å ikke kladde på hele skapet når det lukkes. 

Vi har sort interiør på vasker etc. på kjøkkenet. Hvitt på badene. Stål på vaskerom. Jeg merker ingen forskjell, alt har sine fordeler og ulemper.

Fikk snekker til å fikse listefrie overganger, og valgte rette lister og dører slik at man slipper støvsamlere. 

Vi er to voksne og dyr, så 5 år etter at vi malte matt er det ikke et eneste merke på vegger. 

Tepper kjøpes på IKEA, og byttes jevnlig. 

Tusen takk for nøye svar! Kan du utdype med sort, hvitt og stål interiør? Deilig at du ikke merker forskjell. Det chipper ikke av det svarte? 

AnonymBruker
Skrevet
Traveren skrev (23 minutter siden):

Tusen takk for nøye svar! Kan du utdype med sort, hvitt og stål interiør? Deilig at du ikke merker forskjell. Det chipper ikke av det svarte? 

Vask+amaturer.

Den sorte på kjøkkenet er nok litt chipet i bunn. Men 7 år etter oppussing, og her lages det mye mat, med jerngryter og mer som settes i vasken, så jeg klager ikke. 

Sort er stilig, men skjolder synes raskt, jeg tror ikke jeg ville likt å ha det på bad, for hvitt er mer forgiving når det kommer til såpesøl og slikt. Stål er lettest å holde rent, men blir jo ripete etterhvert, og jeg synes ikke det er det peneste. 

AnonymBruker
Skrevet

Skinnsofa i ekte skinn er absolutt det enkleste. Jeg har en i oksehud som er 20 år gammel og nesten like fin og har vert gjennom små barn med spiker og flere hunder.

Anonymkode: f0d29...cd7

AnonymBruker
Skrevet

Invester i en kjøkkenbenk i sten eller tre, ikke laminat! 

Gå for lyse farger. Støv, skitt og fett syns mye bedre på sorte overflater. Vegger kan dere male i den tonen dere vil for det kan alltids males om, men interiør bør dere gå for det som er holdbart i 20 år minst og ikke billigvariantene eller trender 

Anonymkode: 1c365...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...