AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Hvilke ordninger har dere for timebank? Har dere noen begrensninger for hvor mye plusstid dere kan ha? Noen begrensninger i forhold til hvor mye som kan overføres til neste år/periode? Skjer det at dere får strøket timer som dere ikke har fått tatt ut? Jobbet dere evt privat, statlig eller kommunalt? Anonymkode: cf78d...5fb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Jobber statlig, vi registrerer når vi kommer og når vi går. Kan ha så mye plusstid vi vil, men alt over 50 timer slettes ved årsskiftet. Det kan skje at timer blir strøket, men folk oppfordres til å ta ut timene som avspasering så det ikke skjer. Anonymkode: 22ff3...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Jobber i privat sektor, kan ha +45 og -15 timer i banken, pluss en del timer i overtidsbank (dvs at jeg får utbetalt tillegget og kan ta ut time for time i avspasering). Disse flyter fra år til år, men ledelsen har ansvar for at det ikke skal fylles opp med så mye timer at vi ikke har mulighet til å ta de ut. Har aldri opplevd at timer i banken blir strøket. Anonymkode: 3dfad...9a7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Må holde oss innen arbeidsmiljølovens grenser, i teorien. Men det håndheves sjelden. Gjenstående blir utbetalt ved nyttår. Anonymkode: 96574...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 Privat, "særdeles uavhengig stilling", så ingen ordning for bank eller avspasering. Overtid er innbakt i fastlønn. Kan flekse som jeg vil innenfor en uke. Kan i teorien (ikke offentlig) spare opp noen timer som uansett ikke skal faktureres kunde. Har også interne koder jeg kan bruke fritt, men vil jo bli spørsmål om man bruker denne mye over tid. Anonymkode: 7e7c9...27e
Exinferis Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 I det offentlige er det ikke unormalt å ha en (eller to) resets i løpet av året der alt over et maks antall timer blir strøket. Litt avhengig av hvor du er og jobber men slike makssummer kan vere alt fra 40-60 timer vil jeg tro. Så er det din jobb å klare å holde deg under denne grensen når disse fristen kommer. Alternativt kan sikkert noen snille ledere betale ut det overskytende om arbeidspresset er stort e.l. - men merk, jeg tror ikke (dette er synsing) arbgiver har krav på seg om at dette skal gjøres.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Statlig. Vi kan ha 10 timer i minus, som blir trukket i lønn ved årsskiftet. Vi kan ha så mye plusstimer vi vil, men når det går over 40 timer så skal man egentlig legge en plan for hvordan man får det ned og i hvertfall ikke opp, men det skjer sjelden. Alt over 50 timer blir fjernet ved nyttår. Anonymkode: 0c9c8...592
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 Maks 50 timer ved nyttår her også, men enkelt å trikse det til hvis man får et par timer for mye, ved å føre det opp på en dag etter nyttår isteden. Med sjefens velsignelse. Vi kan avspasere 24 dager i året. Anonymkode: 7b3bc...816
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke ordninger har dere for timebank? Har dere noen begrensninger for hvor mye plusstid dere kan ha? Noen begrensninger i forhold til hvor mye som kan overføres til neste år/periode? Skjer det at dere får strøket timer som dere ikke har fått tatt ut? Jobbet dere evt privat, statlig eller kommunalt? Anonymkode: cf78d...5fb Hva er plusstid? Anonymkode: fbdda...078
Exinferis Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er plusstid? Anonymkode: fbdda...078 Timer jobbet mer enn forventet i forhold til ditt årsverk. Som er det du flekser. Du jobber mer - du går i pluss(tid).
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 5 minutter siden, Exinferis said: Timer jobbet mer enn forventet i forhold til ditt årsverk. Som er det du flekser. Du jobber mer - du går i pluss(tid). Ok takk, har fleksible arbeidstider selv, men teller ikke timer, det eneste jeg blir målt på er å levere resultat innen tidsfrister Anonymkode: fbdda...078
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Jobber privat. Sjefen spør ikke om dette i det hele tatt. Arbeidsgiver stoler på at vi fører dette regnskapet selv. Jeg ligger konstant på ca 150 timer i pluss og klarer ikke å få det noe særlig ned, selv om jeg har gått inn for å prøve å jobbe 9-15... Akkurat nå ligger jeg på +9670 minutter, altså 161 timer og 10 minutter i pluss. Anonymkode: 3ac89...299
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber privat. Sjefen spør ikke om dette i det hele tatt. Arbeidsgiver stoler på at vi fører dette regnskapet selv. Jeg ligger konstant på ca 150 timer i pluss og klarer ikke å få det noe særlig ned, selv om jeg har gått inn for å prøve å jobbe 9-15... Akkurat nå ligger jeg på +9670 minutter, altså 161 timer og 10 minutter i pluss. Anonymkode: 3ac89...299 Men får du ikke avspasert de da? Lite vits i timebank hvis ikke. Men om jeg skjønner riktig så er det i det private vanligere at det ikke er noe tak på antall timer i pluss? Og at det ofte ikke er sånn at plusstid over en hvis mengde blir strøket ved f.eks årskifte? Anonymkode: cf78d...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men får du ikke avspasert de da? Lite vits i timebank hvis ikke. Men om jeg skjønner riktig så er det i det private vanligere at det ikke er noe tak på antall timer i pluss? Og at det ofte ikke er sånn at plusstid over en hvis mengde blir strøket ved f.eks årskifte? Anonymkode: cf78d...5fb Jeg hadde sikkert fått avspasere hvis jeg hadde spurt om det. Jeg har en veldig grei arbeidsgiver. Men fleksitid er ikke for å avspasere. Det er for å kunne justere arbeidstiden litt selv. Det er meningen at man skal gå ca i null av det. Altså at man for eksempel jobber 7-17 en dag og 9-15 neste. Avspaseringstimer får vi av å jobbe overtid og velge å avspasere i stedet for å utbetalt noe av tillegget. Ikke noe tak på fleksitid hos oss i alle fall. Og det blir ikke slettet ved årsskifte. Anonymkode: 3ac89...299
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 Overtid er vel strengt tatt arbeid utover normal arbeidstid som du blir pålagt av arbeidsgiver. Dette har man i utgangspunktet rett på overtidsbetaling for og ikke avspasering. Med fleksitid mener jeg her ordninger der du frivillig kan jobbe 1 t ekstra hver dag f.eks. Samle dette i en timebank og avspasere de når det passer. Mange har sånne ordninger og det kalles fleksitid. Og så vet jeg at noen skiller mellom begrepene fleksitid og fleksibel arbeidstid, der sistnevnte blir brukt der man må jobbe et gitt antall timer hver dag, men bestemmer til en hvis grad selv når man gjør det. Men dette ble en avsporing. Det jeg egentlig lurer på er hvordan de ulike ordnigene deres fungerer for å opparbeid plusstid og ta det ut i fritid når det passer. TS Anonymkode: cf78d...5fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå