Gå til innhold

Hadde 80-talls mødre et mer laidback og sunt forhold til morsrollen enn dagens mødre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At de skjønte at fødsel gjorde vondt. At de skjønte at de ikke kunne forvente å være veltrente og se perfekte ut som mødre med småbarn. At morsrollen var viktigst? De hadde et mer edruelig fokus tror jeg. 

Anonymkode: 9a5f2...ac1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror mye var bra den gangen, og mye dårlig. Om vi kunne plukket vekk tabbene og fokusert på det som var bra, så hadde det løst mye. Men vi har laget egne, andre problemer i stedet. 

Anonymkode: db9b1...804

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri møtt noen som tror at en fødsel ikke er vond, selv i dag 

Anonymkode: 7de8a...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og røyka i bilen hele veien til hytta med to barn i baksetet? 

Dagens utseendepress er det reelt samfunnsproblem som rammer unge jenter, barnløse og mødre, men å være offer for det gjør en ikke til en dårlig mor. Jeg er temmelig sikker på at også disse som er misfornøyd med kroppen sin pga et urealistisk bilde av kvinnekropp via nett, også setter morsrollen høyest. 

Anonymkode: 74b99...d02

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det er mye mer stress på mødre idag enn 80 tallet. Foreldre føler seg målt av helsesøstre, barnehagelærere og lærere selv om man er mer enn god nok. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle mødrene der jeg vokste opp røykte inne og snakket i telefonen hele dagen. Vi vokste opp på halvfabrikata. Greit nok, men jeg gjør mye annerledes med mine barn. 

Anonymkode: 96673...525

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fionas skrev (4 minutter siden):

Tror det er mye mer stress på mødre idag enn 80 tallet. Foreldre føler seg målt av helsesøstre, barnehagelærere og lærere selv om man er mer enn god nok. 

Tror det er mest hva man gjør det til selv. Jeg hadde riktignok ikke barn på 80-tallet, men har hatt det fra tidlig 90-tall og helt til i dag og jeg er mor på samme måte nå som da egentlig. Passe avslappet, passe streng, passe beskyttende, passe sunn osv, og føler at dette gir trygge selvstendige barn. Det er faktisk viktig at man stoler på seg selv og egen dømmekraft som forelder, slik at man er en trygg voksenperson for barna, selv om man ikke alltid følger "malen".

• Nyttig 2
Skrevet

80-tallet var anorexiens gullalder, og aldri har folk vært mer sykelig utseendefokusert. Ikke mer materialistiske heller.
Nei, takke meg til dagens samfunn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle mødrene der jeg vokste opp røykte inne og snakket i telefonen hele dagen. Vi vokste opp på halvfabrikata. Greit nok, men jeg gjør mye annerledes med mine barn. 

Jeg vokste opp på 70-/80-tallet. Min mor laget "aldri" halvfabrikata. 

Anonymkode: 232f5...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, definitivt mer laidbak. Både jeg og samboer er født tidlig på 80-tallet, foreldrene våre var også mye yngre enn vi var, når vi fikk barn. Mamma var 12 år yngre enn meg som føstegangsmor. 

Men burde jeg nevne, at vi begge, jeg og sambo, vokste opp med stor oppfølging av besteforeldre? Var ihvertfall noen overnattinger hver eneste uke, selvsagt alle sommerferier, henting i barnehagen, skolelekser, ja, hva ikke. Jeg for min egen del, jeg bodde hos besteforeldre fast frem til jeg var 5 år. Og burde jeg også nevne at våre barn er 100% "våre"? Med besteforeldre som ikke bidrar stortsett mer enn en time "barnevakt" engang i blant, hver 3.-6. måned kanskje? 

det er ikke fordi 80-talls foreldre var bedre, det er fordi den generasjonen, boomere, er noe uansvarlige infantile voksne. Ikke noe å streve etter, akkurat. 

Anonymkode: 57c05...bb8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hos oss var alle avholds, ingen røyka og kosten var skikkelig bondekost. 70- og 80-tallet.

Anonymkode: 03a38...e83

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...