AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Jeg har vært en mega idiot, etter en veldig tung skillesmisse og fullstendig nedgang i livet mitt pga et menneske som ldela meg fullstendig, har jeg opparbeidet meg en enorm gjeld. Dette skammer jeg meg kraftig over, ser på meg selv som en utrolig verdiløs person i dette samfunnet på grunn av dette. Jeg har fått gjeldsorning nå og bare det i seg selv føles ut som en katastrofe og nederlag for meg, trodde aldri JEG skulle havne i en slik situasjon. Jeg er glad og takknemlig jeg får gjøre opp for meg nå og kan gå videre i livet, både med tanke på en godt betalt jobb og gode venner og familie. Så har jeg også blitt sammen med en vanvittig snill og god mann, han er fullstendig klar over min situasjon og dømmer meg ikke, han tjener veldig godt og har ikke noe lån eller gjeld lenger. MEN jeg føler han fortjener noe bedre enn meg, et menneske som ikke har gjeld og må leve med gjeldsordning i 5 år. Han sier det ikke spiller noe rolle for han for han elsker meg og det påvirker ikke hans liv, men jeg føler meg slem som holder på han. Lurer på om det hadde vært best å gjort det slutt med han og latt han finne seg noen andre og heller levd alene med gjeldsorning i 5 år? Anonymkode: 367d8...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har vært en mega idiot, etter en veldig tung skillesmisse og fullstendig nedgang i livet mitt pga et menneske som ldela meg fullstendig, har jeg opparbeidet meg en enorm gjeld. Dette skammer jeg meg kraftig over, ser på meg selv som en utrolig verdiløs person i dette samfunnet på grunn av dette. Jeg har fått gjeldsorning nå og bare det i seg selv føles ut som en katastrofe og nederlag for meg, trodde aldri JEG skulle havne i en slik situasjon. Jeg er glad og takknemlig jeg får gjøre opp for meg nå og kan gå videre i livet, både med tanke på en godt betalt jobb og gode venner og familie. Så har jeg også blitt sammen med en vanvittig snill og god mann, han er fullstendig klar over min situasjon og dømmer meg ikke, han tjener veldig godt og har ikke noe lån eller gjeld lenger. MEN jeg føler han fortjener noe bedre enn meg, et menneske som ikke har gjeld og må leve med gjeldsordning i 5 år. Han sier det ikke spiller noe rolle for han for han elsker meg og det påvirker ikke hans liv, men jeg føler meg slem som holder på han. Lurer på om det hadde vært best å gjort det slutt med han og latt han finne seg noen andre og heller levd alene med gjeldsorning i 5 år? Anonymkode: 367d8...dc2 For meg høres det ut som om du faktisk har vært utrolig heldig. Du trenger rett og slett å tenke mer positivt. Slik det står skrevet, så fremstår innlegget ditt som unødvendig sutrete og selvsentrert. Prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp... Du er privilegert som faen i forhold til de aller fleste på denne kloden. Selvdestruktiv adferd er sååå 90-talls Goth/emo Anonymkode: 03152...384 17 2 3
Exinferis Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 (endret) Menn bryr seg generelt lite om hva kvinnen tjener i forholdet. Det er langt nede på "kravspec'en" om du vil. Så du skal ikke føle noe form for mindreverdighetskompleks for dette. Er du god mot han, betyr ikke din økonomiske situasjon noe som helst. Faktisk, bare at du er snill er langt langt langt høyere på "kravlisten" hos menn. Og de som sier noe annet, de lyver (til seg selv). edit: leif Endret 12. april 2023 av Exinferis 7 1 1
TBergh Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Hei Jeg har arbeidet som gjeldsrådgiver siden juli 1991, og jeg kan opplyse deg om at du er med dette blitt medlem i Norges største klubb. OK, så har du driti deg ut, gjort noe feil ved å ta opp for mye lån. Alle gjør feil. Spørsmålet er hva gjør du når du oppdager feilen? Det viktigste er å rette opp feilen og lære av den. Du retter opp feilen, og du har lært. Da fortsetter livet. Hele hensikten med en gjeldsordning er å få kontroll over økonomien, samt å lære seg økonomi. Dvs. lære å føre regnskap og budsjett. Hvis du ikke gjør dette, vil du nå ha anledningen i å «gå på økonomiskolen» og lære det. Det vil du ha igjen for resten av livet. Du vil da kunne planlegge og styre økonomien din i all fremtid. Slik en del av gjeldsofrene har sagt til meg etter at de har blitt ferdig med gjeldsordningen: «Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle kunne lære meg noe nytt, i denne alderen, men det har jeg sannelig gjort» Så prøv å se på det som noe positivt. Du rydder tross alt opp i ditt eget økonomiske kaos. Med vennlig hilsen TBergh 15 2 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: For meg høres det ut som om du faktisk har vært utrolig heldig. Du trenger rett og slett å tenke mer positivt. Slik det står skrevet, så fremstår innlegget ditt som unødvendig sutrete og selvsentrert. Prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp... Du er privilegert som faen i forhold til de aller fleste på denne kloden. Selvdestruktiv adferd er sååå 90-talls Goth/emo Anonymkode: 03152...384 Tro meg, jeg vet hvor priviligert jeg er og ikke minst hvor heldig jeg er i forhold til andre, for jeg kommer ikke fra et sted i livet hvor jeg har fått noe som helst men har måtte jobbe for det selv. At jeg klager og sutrer trodde jeg virkelig ikke at jeg gjorde, men tenkte at KG og dette emnet var et sted jeg kunne lufte nettopp slike tanker og følelser angående min situasjon, at dette treffer deg som emo sutring og goth kan jeg ikke gjøre noe med. At jeg trenger å tenke mer positivt, ja det er jeg VELDIG enig med deg i. Jeg bruker all min tid på friviliig arbeid i alle former og jeg gjør så godt jeg kan for å bedre min og andre sin situasjon der de trenger hjelp, så at jeg er selvsentrert er jeg ikke enig med deg i. Men takk for at du tok deg tiden til å svare uansett og ha en fin dag. Anonymkode: 367d8...dc2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært en mega idiot, etter en veldig tung skillesmisse og fullstendig nedgang i livet mitt pga et menneske som ldela meg fullstendig, har jeg opparbeidet meg en enorm gjeld. Dette skammer jeg meg kraftig over, ser på meg selv som en utrolig verdiløs person i dette samfunnet på grunn av dette. Jeg har fått gjeldsorning nå og bare det i seg selv føles ut som en katastrofe og nederlag for meg, trodde aldri JEG skulle havne i en slik situasjon. Jeg er glad og takknemlig jeg får gjøre opp for meg nå og kan gå videre i livet, både med tanke på en godt betalt jobb og gode venner og familie. Så har jeg også blitt sammen med en vanvittig snill og god mann, han er fullstendig klar over min situasjon og dømmer meg ikke, han tjener veldig godt og har ikke noe lån eller gjeld lenger. MEN jeg føler han fortjener noe bedre enn meg, et menneske som ikke har gjeld og må leve med gjeldsordning i 5 år. Han sier det ikke spiller noe rolle for han for han elsker meg og det påvirker ikke hans liv, men jeg føler meg slem som holder på han. Lurer på om det hadde vært best å gjort det slutt med han og latt han finne seg noen andre og heller levd alene med gjeldsorning i 5 år? Anonymkode: 367d8...dc2 Tenker du skal slutte å tråkke på deg selv. Du gjorde noe dumt, du tok ansvar og gikk videre. Slutt med MEN og slutt å føle så mye. Lev livet - du har bare ett. Det er jo heller ikke veldig hyggelig mot din partner at du ikke syns han er i stand til å gjøre valg selv for sitt liv, hvorfor tenker du slik om han? Anonymkode: d3fcf...89d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 32 minutter siden, TBergh said: Hei Jeg har arbeidet som gjeldsrådgiver siden juli 1991, og jeg kan opplyse deg om at du er med dette blitt medlem i Norges største klubb. OK, så har du driti deg ut, gjort noe feil ved å ta opp for mye lån. Alle gjør feil. Spørsmålet er hva gjør du når du oppdager feilen? Det viktigste er å rette opp feilen og lære av den. Du retter opp feilen, og du har lært. Da fortsetter livet. Hele hensikten med en gjeldsordning er å få kontroll over økonomien, samt å lære seg økonomi. Dvs. lære å føre regnskap og budsjett. Hvis du ikke gjør dette, vil du nå ha anledningen i å «gå på økonomiskolen» og lære det. Det vil du ha igjen for resten av livet. Du vil da kunne planlegge og styre økonomien din i all fremtid. Slik en del av gjeldsofrene har sagt til meg etter at de har blitt ferdig med gjeldsordningen: «Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle kunne lære meg noe nytt, i denne alderen, men det har jeg sannelig gjort» Så prøv å se på det som noe positivt. Du rydder tross alt opp i ditt eget økonomiske kaos. Med vennlig hilsen TBergh Hei TBergh og takk for ditt fine og reflekterte svar, dette setter jeg stor pris på og det satt ting mer i perspektiv for meg. Før hendelsene som satte meg ut av spill så var jeg en veldig økonomisk person, har aldri brukt mye penger ei heller vært noe opptatt av materielle ting, så jeg klarer meg fint på lite når jeg "er meg selv". Og jeg er veldig opptatt av å rydde opp etter meg selv og få livet på stell, har bare vært redd for at jeg ikke burde vært i et forhold før jeg var gjeldsfri igjen . Takk igjen Anonymkode: 367d8...dc2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker du skal slutte å tråkke på deg selv. Du gjorde noe dumt, du tok ansvar og gikk videre. Slutt med MEN og slutt å føle så mye. Lev livet - du har bare ett. Det er jo heller ikke veldig hyggelig mot din partner at du ikke syns han er i stand til å gjøre valg selv for sitt liv, hvorfor tenker du slik om han? Anonymkode: d3fcf...89d Hei og takk for svaret ditt Har ikke tenkt på det slik at han tar dette valget for sitt liv, har bare tenkt at jeg skulle skåne han, men det er kanskje mer fra min side og mine tanker og følelser som du sier. Skal prøve å være her litt mer i livet og leve det Anonymkode: 367d8...dc2 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 Jeg vil bare si at du ikke er alene om å havne i problemer etter en skilsmisse, og livskrisen det medfører. Jeg gjorde det samme. Fikk hjelp heldigvis, og nå som jeg er oppå både økonomisk og mentalt er det lett å glemme hvor fort gjort det er å havne der når livet ikke samarbeider. Du har min fulle medfølelse. Fem år går fort, og jeg vil tro at kjæresten din er fullstendig ærlig når han sier at det ikke betyr noe for ham. Det er jo sant at det ikke påvirker ham, han er bare glad i deg og det endrer seg ikke av økonomisk rot. Anonymkode: 235fa...ca5 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 47 minutter siden, Exinferis said: Menn bryr seg generelt lite om hva kvinnen tjener i forholdet. Det er langt nede på "kravspec'en" om du vil. Så du skal ikke føle noe form for mindreverdighetskompleks for dette. Er du god mot han, betyr ikke din økonomiske situasjon noe som helst. Faktisk, bare at du er snill er langt langt langt høyre på "kravlisten" hos menn. Og de som sier noe annet, de lyver (til seg selv). Jeg føler jeg er snill med han, slik som han er mot meg, for det er han virkelig Tenkte jeg skulle skåne han fra en som meg om du vil, men er hyggelig å høre en annen side av denne saken, takk Anonymkode: 367d8...dc2
Andro Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 Det er han som definerer behovene sine, ikke du. Å såre ham fordi du har et forskrudd bilde av ham som et naivt barn som ikke vet hva han er ute etter, det er virkelig mindre sympatisk enn å ha en gjeldsordning. 6
TBergh Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Hei igjen. Anonymkode: 367d8...dc2 Du får en del kommentarer så som «…unødvendig sutrete og selvsentrert.» og «Å såre ham fordi du har et forskrudd bilde av ham som et naivt barn som ikke vet hva han er ute etter, det er virkelig mindre sympatisk enn å ha en gjeldsordning.» Vet ikke om du er ett nytt eller et gammelt medlem av KG, men bare så du skal være klar over det så er de besserwisserkommentarene du får nærmest uunngåelig på KG. Jeg mener at hvis du ikke selv har vært i en tilsvarende situasjon som TS, så forhold deg for god til å komme med besserwisserkommentarer. Som besserwisser vet du faktisk ikke hva du prater om. Men å «slenge med leppa» og peke på andre og komme med nedsettende kommentarer, kan alle gjøre. Derimot å forsøke å sette seg inn i å se saken fra den andre personenes perspektiv, nei det er ikke noe moro, for da får man ikke anledning til å fortelle «all verden» for en prektig og feilfri person man selv er. Hva er det med alle dere besserwissere, som kan alt, vet alt og skjønner alt. Hvor kommer all denne nødvendigheten av å «sparke noen som ligger nede» fra? Hva har gjort dere så bitre og hatefulle. Misunnelse, smålighet. Guds veier er uransakelige, og besserwisserens vei er totalt uforståelig. Jeg skjønner ikke at dere gidder å kun spy ut eder og galle hele tiden Stå på TS, du har ikke gjort noe galt eller straffbart. Du har snublet og falt, og reist deg. Du har kanskje fått et hull på venstre kne på buksen, og muligens et skrubbsår Dere har mye å lære av TS som sier i en avsluttende kommentar til et innlegg: «Men takk for at du tok deg tiden til å svare uansett og ha en fin dag.» Noen få ordtak til ettertanke. Det heter at høflighet er en dyd. Det er ikke mange jomfruer på KG. Før du gjør din bror oppmerksom på hans feil og mangler, gi deg tid til å telle ti av dine egne. Behandle andre menneskers feiltrinn som om det var du selv som hadde feilet. En mann skulle aldri skamme seg for å tilstå at han har feilet, for dette er jo i virkeligheten å si at han er klokere i dag enn i går Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. - Bertrand Russell Leveår: 1872 - 1970 Nasjonalitet: engelsk Tittel: matematiker og filosof Å trekke konklusjoner på mangelfullt eller helt feilaktig grunnlag er blitt en folkesport. Den som aldri feiler, gjør heller ingen ting Nesten helt til slutt, hvem sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne» Til deg TS Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss. Så er det min sedvanlige Med vennlig hilsen TBergh 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 1 hour ago, TBergh said: Hei igjen. Anonymkode: 367d8...dc2 Du får en del kommentarer så som «…unødvendig sutrete og selvsentrert.» og «Å såre ham fordi du har et forskrudd bilde av ham som et naivt barn som ikke vet hva han er ute etter, det er virkelig mindre sympatisk enn å ha en gjeldsordning.» Vet ikke om du er ett nytt eller et gammelt medlem av KG, men bare så du skal være klar over det så er de besserwisserkommentarene du får nærmest uunngåelig på KG. Jeg mener at hvis du ikke selv har vært i en tilsvarende situasjon som TS, så forhold deg for god til å komme med besserwisserkommentarer. Som besserwisser vet du faktisk ikke hva du prater om. Men å «slenge med leppa» og peke på andre og komme med nedsettende kommentarer, kan alle gjøre. Derimot å forsøke å sette seg inn i å se saken fra den andre personenes perspektiv, nei det er ikke noe moro, for da får man ikke anledning til å fortelle «all verden» for en prektig og feilfri person man selv er. Hva er det med alle dere besserwissere, som kan alt, vet alt og skjønner alt. Hvor kommer all denne nødvendigheten av å «sparke noen som ligger nede» fra? Hva har gjort dere så bitre og hatefulle. Misunnelse, smålighet. Guds veier er uransakelige, og besserwisserens vei er totalt uforståelig. Jeg skjønner ikke at dere gidder å kun spy ut eder og galle hele tiden Stå på TS, du har ikke gjort noe galt eller straffbart. Du har snublet og falt, og reist deg. Du har kanskje fått et hull på venstre kne på buksen, og muligens et skrubbsår Dere har mye å lære av TS som sier i en avsluttende kommentar til et innlegg: «Men takk for at du tok deg tiden til å svare uansett og ha en fin dag.» Noen få ordtak til ettertanke. Det heter at høflighet er en dyd. Det er ikke mange jomfruer på KG. Før du gjør din bror oppmerksom på hans feil og mangler, gi deg tid til å telle ti av dine egne. Behandle andre menneskers feiltrinn som om det var du selv som hadde feilet. En mann skulle aldri skamme seg for å tilstå at han har feilet, for dette er jo i virkeligheten å si at han er klokere i dag enn i går Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. - Bertrand Russell Leveår: 1872 - 1970 Nasjonalitet: engelsk Tittel: matematiker og filosof Å trekke konklusjoner på mangelfullt eller helt feilaktig grunnlag er blitt en folkesport. Den som aldri feiler, gjør heller ingen ting Nesten helt til slutt, hvem sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne» Til deg TS Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss. Så er det min sedvanlige Med vennlig hilsen TBergh Tusen hjertelig takk for fine ord TBergh, ble veldig glad for det og at du gav meg litt selvtillit i alt dette vonde Anonymkode: 367d8...dc2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen hjertelig takk for fine ord TBergh, ble veldig glad for det og at du gav meg litt selvtillit i alt dette vonde Anonymkode: 367d8...dc2 Hei TS, jeg har vært / er i liknende situasjon som deg. Det ble tatt opp for mye gjeld (forbrukslån og kredittkort) etter en skilsmisse for å få ting til å gå rundt. Jeg kom aldri så langt at det ble gjeldsordning da, jeg greide alltid å betale regningene selv om det ble trangt livsopphold. Lånene mine var på det meste 550 000 totalt (inkludert billån og lånekassen). Nå er jeg nede i 450 000, så det går riktig vei selv om det tar tid. Anonymkode: bfa17...079 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei TS, jeg har vært / er i liknende situasjon som deg. Det ble tatt opp for mye gjeld (forbrukslån og kredittkort) etter en skilsmisse for å få ting til å gå rundt. Jeg kom aldri så langt at det ble gjeldsordning da, jeg greide alltid å betale regningene selv om det ble trangt livsopphold. Lånene mine var på det meste 550 000 totalt (inkludert billån og lånekassen). Nå er jeg nede i 450 000, så det går riktig vei selv om det tar tid. Anonymkode: bfa17...079 Forskjellen på deg og TS er vesentlig, nemlig at du er bestemt på å betale gjelden din selv. Jeg skjønner ikke helt alle som sier at TS «tar ansvar» ved å få gjeldsordning, det betyr jo faktisk at andre må dekke store deler av hennes gjeld. Jeg kan godt forstå at TS skammer seg, men jeg synes hun skammer seg over feil ting. Og skylder samtidig på andre. Anonymkode: 8fd85...0cc 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Forskjellen på deg og TS er vesentlig, nemlig at du er bestemt på å betale gjelden din selv. Jeg skjønner ikke helt alle som sier at TS «tar ansvar» ved å få gjeldsordning, det betyr jo faktisk at andre må dekke store deler av hennes gjeld. Jeg kan godt forstå at TS skammer seg, men jeg synes hun skammer seg over feil ting. Og skylder samtidig på andre. Anonymkode: 8fd85...0cc Ja jeg betaler hele gjelden selv, selv om det vil ta tid (regner med 10 - 15 år). Så sånn sett i dine øyne så tar jeg ansvar da 👌 Det som jeg mener er at det er cirka samme situasjon som TS sin har ført til denne gjelden. Anonymkode: bfa17...079
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjellen på deg og TS er vesentlig, nemlig at du er bestemt på å betale gjelden din selv. Jeg skjønner ikke helt alle som sier at TS «tar ansvar» ved å få gjeldsordning, det betyr jo faktisk at andre må dekke store deler av hennes gjeld. Jeg kan godt forstå at TS skammer seg, men jeg synes hun skammer seg over feil ting. Og skylder samtidig på andre. Anonymkode: 8fd85...0cc Det er somregel forbruksgjeld med skyhøy rente. Det er kalkulert risiko av bankene typ bank norwegian, santander etc. som innvilger disse lånene som går med flere milliarder i overskudd. Opprinnelig lånebeløp er gjerne betalt flere ganger i form av renter og gebyrer. Ts har tatt ansvar for ved å søke gjeldsordning, mange inkasso selskaper har som policy å ikke fire på rente krav før det ligger hos namsmann for vurdering. Anonymkode: 0e6f2...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 Syns du har fått flere fine svar her, TS. Husk at du ER ikke gjelden din. Du har gjort noen dårlige valg, ja. Men det gjør vi alle. Forskjellen er kanskje at det svir ekstra når det gjelder økonomi. Som tidligere gjeldsslave selv, så husker jeg tilbake på år med angst, depresjon, anspenthet og følelsen av mindreverdighet. Det tar TID å riste av seg det,- om man noengang greier det. Selv om min økonomi i dag er helt fin, så er det lett for meg å identifisere meg med dine tanker og følelser. Men du, nå er det verste over. Tenk på det. Nå må du senke skuldrene og huske på at kjæresten din er et voksent menneske med voksne meninger. Han vil ha deg. Deg. Smak litt på det. Dette fortjener du. Ta imot, og nyt resten av livet ditt😊 Anonymkode: d6b51...cd7 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 TBergh skrev (På 12.4.2023 den 12.46): Hei igjen. Anonymkode: 367d8...dc2 Du får en del kommentarer så som «…unødvendig sutrete og selvsentrert.» og «Å såre ham fordi du har et forskrudd bilde av ham som et naivt barn som ikke vet hva han er ute etter, det er virkelig mindre sympatisk enn å ha en gjeldsordning.» Vet ikke om du er ett nytt eller et gammelt medlem av KG, men bare så du skal være klar over det så er de besserwisserkommentarene du får nærmest uunngåelig på KG. Jeg mener at hvis du ikke selv har vært i en tilsvarende situasjon som TS, så forhold deg for god til å komme med besserwisserkommentarer. Som besserwisser vet du faktisk ikke hva du prater om. Men å «slenge med leppa» og peke på andre og komme med nedsettende kommentarer, kan alle gjøre. Derimot å forsøke å sette seg inn i å se saken fra den andre personenes perspektiv, nei det er ikke noe moro, for da får man ikke anledning til å fortelle «all verden» for en prektig og feilfri person man selv er. Hva er det med alle dere besserwissere, som kan alt, vet alt og skjønner alt. Hvor kommer all denne nødvendigheten av å «sparke noen som ligger nede» fra? Hva har gjort dere så bitre og hatefulle. Misunnelse, smålighet. Guds veier er uransakelige, og besserwisserens vei er totalt uforståelig. Jeg skjønner ikke at dere gidder å kun spy ut eder og galle hele tiden Stå på TS, du har ikke gjort noe galt eller straffbart. Du har snublet og falt, og reist deg. Du har kanskje fått et hull på venstre kne på buksen, og muligens et skrubbsår Dere har mye å lære av TS som sier i en avsluttende kommentar til et innlegg: «Men takk for at du tok deg tiden til å svare uansett og ha en fin dag.» Noen få ordtak til ettertanke. Det heter at høflighet er en dyd. Det er ikke mange jomfruer på KG. Før du gjør din bror oppmerksom på hans feil og mangler, gi deg tid til å telle ti av dine egne. Behandle andre menneskers feiltrinn som om det var du selv som hadde feilet. En mann skulle aldri skamme seg for å tilstå at han har feilet, for dette er jo i virkeligheten å si at han er klokere i dag enn i går Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. - Bertrand Russell Leveår: 1872 - 1970 Nasjonalitet: engelsk Tittel: matematiker og filosof Å trekke konklusjoner på mangelfullt eller helt feilaktig grunnlag er blitt en folkesport. Den som aldri feiler, gjør heller ingen ting Nesten helt til slutt, hvem sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne» Til deg TS Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss. Så er det min sedvanlige Med vennlig hilsen TBergh Du sier " Stå på TS, du har ikke gjort noe galt eller straffbart." Hvordan kom du til den konklusjonen? Å misligholde lån/avtaler er selvfølgelig både feil og tidvis straffbart. Synd når alvorligheten rundt mislighold dysses sånn ned. Anonymkode: cd63d...ca5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 10.36): Jeg har vært en mega idiot, etter en veldig tung skillesmisse og fullstendig nedgang i livet mitt pga et menneske som ldela meg fullstendig, har jeg opparbeidet meg en enorm gjeld. Dette skammer jeg meg kraftig over, ser på meg selv som en utrolig verdiløs person i dette samfunnet på grunn av dette. Jeg har fått gjeldsorning nå og bare det i seg selv føles ut som en katastrofe og nederlag for meg, trodde aldri JEG skulle havne i en slik situasjon. Jeg er glad og takknemlig jeg får gjøre opp for meg nå og kan gå videre i livet, både med tanke på en godt betalt jobb og gode venner og familie. Så har jeg også blitt sammen med en vanvittig snill og god mann, han er fullstendig klar over min situasjon og dømmer meg ikke, han tjener veldig godt og har ikke noe lån eller gjeld lenger. MEN jeg føler han fortjener noe bedre enn meg, et menneske som ikke har gjeld og må leve med gjeldsordning i 5 år. Han sier det ikke spiller noe rolle for han for han elsker meg og det påvirker ikke hans liv, men jeg føler meg slem som holder på han. Lurer på om det hadde vært best å gjort det slutt med han og latt han finne seg noen andre og heller levd alene med gjeldsorning i 5 år? Anonymkode: 367d8...dc2 Snikskryt? Anonymkode: 02f25...f42 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå