Gå til innhold

Jente 17 måneder og utfordringer med søvn. Har noen erfaringer og råd å dele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min jente på 17 måneder har sovet på eget rom siden hun var rundt 8 måneder. Dette har gått greit, hun lærte seg raskt å sovne i sengen av seg selv. Men de siste månedene har hun fått et endret søvnmønster. Tidligere kunne hun ha en til to oppvåkninger pr.natt, men falt alltid raskt til ro igjen og våknet alltid rundt kl.08. Da var hun uthvilt og i godt humør. Nå våkner hun gjerne ikke mer enn en gang per natt, men så i 05-tiden hyler hun av full hals og kan bruke flere timer på å falle til ro igjen. Hun legger seg rundt kl.18:30. Legging før eller senere resulterer ofte i at hun blir liggende våken. Dagduppen er også blitt mye kortere enn den var før.

Er det vanlig at de får mindre søvnbehov i denne alderen? Vår eldste datter sov mye mer stabilt slik jeg husker det. 

Noen dager har jeg bare gitt opp å få henne til å falle til ro igjen etter oppvåkning i 5-tiden. Da har vi stått opp i 6-tiden siden, men dette fører til at hun er veldig trøtt utover formiddagen, grinete og irritabel. Selv om jeg da legger henne for en dupp sover hun sjelden lenge og vil bare opp. Men hun er raskt trøtt igjen når hun først har stått opp igjen og vært våken en stund. Har mistenkt at det kan være tenner hun får, men det ser ikke sånn ut. Hun er aktiv og blid på dagtid, starter i barnehagen i august.

Noen som har innspill og tips til hva jeg kan forsøke for å gi henne bedre søvn?

Anonymkode: 822e7...39d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Sovner hun igjen hvis dere tar henne inn i deres seng i femtiden?

Anonymkode: d7f9e...e2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sovner hun igjen hvis dere tar henne inn i deres seng i femtiden?

Anonymkode: d7f9e...e2f

Noen ganger gjør hun det. Særlig hvis jeg er lynkjapp og bærer henne inn i vår seng med en gang hun begynner å gråte. Om det tar lengre tid er hun ofte blitt skikkelig våken og oppgiret. Da ligger hun bare og ler og tuller, og det blir en «brytekamp» for å få henne til å ligge rolig uten å reise seg. Da kan det ta flere timer før hun sovner igjen. Noen ganger har jeg da bært henne inn i hennes egen seng igjen. Etter litt protest (gråt) pleier hun å sovne da. Men alltid umulig å si hvor lenge hun sover. I går var hun lys våken igjen i 06:30-tiden. Da var jeg kun inne på rommet og la henne rolig ned igjen i sengen i 05-tiden. I dag sov hun til kl.0830 etter å ha blitt lagt tilbake i sengen sin i 05-tiden. 

ts

Skrevet

Sammsoving? Våres er 4 år og holder forsatt på med slikt...vi har en seng ved siden av vår seng, så nå kommer hun inn til oss..kryper opp i sengen og sover 

Innimellom sover hun godt, men netter med mareritt og vokse smerter er det veldig enkelt å ha henne rett ved siden av meg. Før kunne vi fly inn og ut av soverommet hennes 5-9 ganger i løpet av natten. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du var veldig heldig med første barnet? Jeg var oppe 430 hver dag i permisjon med første. Med lillebror sov vi til minst klokka 08. Det du beskriver er for meg helt normalt. De endrer søvnmønster konstant når de er så små. Har ingen andre tips enn bare å stå i det og legge deg tidlig om kveldene så du kan bli med henne opp når hanen galer. Ellers fungerte samsoving utmerket for oss. Måtte opp tidlig uansett, men slapp oppvåkninger.

Anonymkode: bdbf3...ea2

• Liker 1
Skrevet

Haddet det på samme måte med sønnen, vi kuttet duppen til 1 time. Da gikk det kanskje 1 uke så var både legging og nettene mye bedre😊 vanskelig å gi noen løsning siden barn er forskjellig, men prøv ut litt forskjellig, gjerne i 1-2 uker for å se ann bedring. 
Noen barn har ikke behov for dupp i det hele tatt i den alderen feks.

vår rutine er nå: våkner ca 07.00, sover dupp 12.00-13.00, legger seg til natta kl 19.30. (Han er nå 2,5 år) Begynte med dette da han var 2år ca pga vanskelig å legge til både natta og dupp + netter med mange oppvåkninger. Nå våkner han somregel bare en gang og får komme i sengen med oss. Vi planlegger å slutte med dupp på sensommeren. 

kan jo også være søvnregresjonsperiode hun er inn i. 

håper det blir bedre, er slitsomt med netter som det der… man føler man aldri kommer til å få sove en hel natt igjen😂🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...