AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg er interessert i en 100% seriøs diskusjon om dette. Om du ikke orker å lese kildelinkene, eller i stand til å diskutere in good faith, finn noe annet å gjøre. Jeg har selv diagnosen. Mye tyder på at traumer i tidlige barneår kan føre til at amygdala - som tross alt er ansvarlig for veldig mye av eksekutiv (dys)funksjon - kan føre til nettopp symptomer på ADHD. Forsøk med rotter viser at en rotteunge som er skilt fra moren, og opplever elektrisk støt eller en vond lukt, vil dette affektere amygdala negativt... Det samme støtet eller lukten vil oppleves positivt, paradoksalt nok, om rottemamma er til stede. Videre har man folk som Gabor Mate, som selv har ADHD og har forsket på dette og skrevet bøker. Man har ikke genetiske markører for ADHD, selv om det ser ut til å gå i arv - arven ligger da sannsynligvis i miljøet. Vi må dessuten tenke nytt rundt hva traumer er. For eksempel, det å begynne i barnehage som toåring, ser ut til å gå greit for de aller fleste. Men hva skjer, egentlig? Jo, barnet blir adskilt fra sin foretrukne omsorgsperson. Barnet er alene med vilt fremmede, og skal plutselig fungere på en helt ny måte. Vi voksne ser på dette som en normal del av livet, men når skjer dette i naturen? Når skilles en sjimpansemor og babyen hennes fra hverandre, uten at det er alvorlig fare på ferde? Barnehage var et "lett" eksempel, vi utsetter barn for svært mye i dag, og mye av det innebærer separasjon fra omsorg eller det som for barna kan oppleves farlig selv om foreldrene ikke er enige. I eldre tider var jo foreldre og barn alltid sammen - om foreldre var ute og jaktet eller lette etter bær og røtter, var barna med for å lære. Om noe vanskelig skjedde, var alle der for hverandre, hele tiden. Steinalderen var brutal, men barn var i alle fall ikke ensomme - ikke med mindre de var i livsfare. Jeg tror dette er årsaken til at "alle" har ADHD i dag - fordi det stemmer. Vi setter barn i situasjoner som for huleboeren eller apen i oss er helt uforståelige, og i tillegg prøver vi å minimere følelsen av fare hos barna ved å avfeie det de kjenner på. "Neida, det er jo koselig i barnehagen, du har det jo så fint når jeg henter deg!" osv. Dette er dessverre nødvendig i et samfunn der foreldre ikke kan være hjemme med barn eller ha dem med på jobb. Dette er ikke et argument for at mor skal være hjemme med barn, eller at vi burde gå tilbake til mer tradisjonelle familieliv. For det første er det ikke sikkert at mor er barnets foretrukne omsorgsperson - for det andre er dette med at mor er hjemme en relativt ny ting, historisk sett. I 250 000 år før vi bygde det første hjemmet mor kunne sitte i, vandret vi i skogene og bodde i gammer og huler. Og barna var alltid med. Hva tenker dere? Anonymkode: deb9d...d50 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 At traumeresponser kan fremstå som for eksempel adhd vet vi jo. Men linken til barnehage klarer jeg ikke se. I min familie er det mye adhd/autisme i «høytfungerende» skala. Men det går generasjoner tilbake, de ble bare ikke diagnostisert som barn. Eller fulgt opp. Anonymkode: e7db3...cc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 Dette er bare tull. ADHD er ikke traumediagnose. Veldig mange seriøse studier viser at det er genetisk og og han der Gabor Mate er ingen stor forsker innen ADHD for å si det sånn. Ja, jeg har lest mange kilder på dette. Anonymkode: 9bf5c...f6e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 Mange tilstander kan ha lignende symptomer, ADHD og traumer kan se likt ut. Det betyr ikke at det er det samme. Tror grunnen til at «alle» har det er at før har det ikke blitt diagnostisert skikkelig. Jenter har for eksempel blitt oversett, så tallene stiger selvfølgelig når vi får mer og bedre kunnskap. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Du linker til en studie på rotter som ikke nevner ADHD eller ADD, en link til en youtube-video av Gabor Maté, som så vidt jeg kan se ikke har kommet med kilder til sine påstander om ADHD, og som blir snakket rett imot av forskningen på ADHD? https://www.sciencedaily.com/releases/2023/02/230209114741.htm https://medium.com/fourth-wave/yes-adhd-is-genetic-a1867ec0ebf4 Vi kan mer enn gjerne ha en seriøs diskusjon på dette, men da må jo eventuell forskning være relevant for tema. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå