Gå til innhold

Begynnende hofteatrose eller hva er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg sittet lenge og skal opp å gå så kjennes hoftene veldig stive og vagger litt de første skrittene før det er greit igjen.

Samme når jeg går tur så er det hoftene jeg blir mest slitne i og vondt bak i rompa på begge sider.

Noen som vet hva det er? Syns det har blitt mer og mer aV det. Jeg er kvinne i 50 årene. 

Anonymkode: 9a677...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det mange som lider av verkende ledd og nedsatt leddfunksjon. Den vanligste leddsykdommen er slitasjegikt (artrose), som rammer hver fjerde person over 45 år – ofte i knær, skuldre og hofter.

Artrose forårsaker ofte konstant smerte som forhindrer et aktivt liv og påvirker livskvaliteten.

I dag er det ingen kjent kur mot slitasjegikt, og den anbefalte behandlingen har som mål å lindre symptomer og bremse prosessen, med mål om å redusere smerte og øke leddfunksjonen i affiserte ledd.

Det er utviklet en behandlingspyramide for en strukturert pleie av pasienter med artrose.

Grunnbehandlingen består av informasjon, tilpasset trening og ved behov vektnedgang. For en tilpasset livsstil er profesjonell hjelp og veiledning tilgjengelig rundt om i landet gjennom et program som heter «artroseskole».

Når grunnbehandlingen er utilstrekkelig, kan det være behov for tilleggsbehandling i form av medisiner, hjelpemidler og alternative behandlinger.

Skrevet

Tips: begynn med styrketrening noen ganger pr.uke. Det vil minske smertene I ryggen! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (8 minutter siden):

Tips: begynn med styrketrening noen ganger pr.uke. Det vil minske smertene I ryggen! 

Har ikke smerter i rygg bare stivt når jeg skal gå etter å ha sittet en stund hater vaggingen. Når jeg går tur blir d stivt og virker tregt etter en viss distanse da i hoftene og bak i rompa kjennes det som en har gått milevis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke smerter i rygg bare stivt når jeg skal gå etter å ha sittet en stund hater vaggingen. Når jeg går tur blir d stivt og virker tregt etter en viss distanse da i hoftene og bak i rompa kjennes det som en har gått milevis. 

Du fikk vel info da du fikk epikrisen?

Skrevet (endret)

Var  tidligere plaget av kronisk stiv rygg, men etter å ha gjort noen endringer så har ryggen blitt bedre. Kan iallefall sitte uten å få vondt i ryggen. Kjøpte et mueller ryggstøtte på xxl for noen år tilbake, og det bruker jeg når jeg går ute. Stabiliserer ryggen, siden jeg halter. Et sånt magebelte kan du også bruke når du sitter, og da vil jeg tro du slipper stiv rygg.Jeg gjør iallefall det, og jeg har degenerative forandringer i nedre korsrygg. En øvelse du kan utføre er å er ligge på magen som Supermann, med brystet opp og  hendene opp  Anbefaler deg å bli henvist til fysio for utredning. Har du ikke trent før så bør du begynne, iallefall å styrke kjernemuskulaturen. Sikkert greit å begynne å trene hoftene også, du finner tips på youtube. Kjøp deg stretchbånd, de får du bruk for. En begynnende hofteartrose , da får du smerter når du går. 

Endret av Diry72
Ekstra info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...