AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Sparer dere like mye pr mnd enda eller er det vanskeligere nå? Anonymkode: 4dd27...3a2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Sparer mer. Har alltid, siden jeg begynte å jobbe på slutten av 90 tallet, satt av rundt 5000 i måneden til sparing. Fikk jeg bonus og ekstra gikk det til sparing. Nå med tre ungdommer i hus sparer vi 50k til sammen i måneden. Selv om jeg har høyere utgifter, så har vi høyere lønn og merker jeg at det er mindre og mindre jeg vil bruke penger på. Sparer langsiktig til pensjon, men kunne vel egentlig gått av nå om jeg var interessert. Anonymkode: bee1a...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sparer mer. Har alltid, siden jeg begynte å jobbe på slutten av 90 tallet, satt av rundt 5000 i måneden til sparing. Fikk jeg bonus og ekstra gikk det til sparing. Nå med tre ungdommer i hus sparer vi 50k til sammen i måneden. Selv om jeg har høyere utgifter, så har vi høyere lønn og merker jeg at det er mindre og mindre jeg vil bruke penger på. Sparer langsiktig til pensjon, men kunne vel egentlig gått av nå om jeg var interessert. Anonymkode: bee1a...ac9 Tror nok TS tenker på om folk sparer like mye nå som før alt ble så dyrt, ikke om vi sparer like mye må som på 90-tallet... Selv sparer jeg alt som ikke går til nødvendige utgifter, så da har naturlig nok summen som kan spares gått ned. Anonymkode: 351c6...bf5 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Jeg får utbetalt 41k i måneden og sparer cirka 25k av dette. Er heldig som kom tidlig inn i boligmarkedet og kjøpt meg opp et par ganger. Målet er hus i Oslo om noen år. Har nå kun lånekassegjeld, og en samboer å dele boutgifter 50-50 med. Kunne sikkert spart enda mer om jeg skjerpet meg skikkelig. Merker litt at mat har blitt dyrere samt strøm, men strømmen deles jo på 2 så det er bare snakk om 200 kr mer for meg i måneden sammenlignet med tidligere år. Anonymkode: a180f...b37 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tror nok TS tenker på om folk sparer like mye nå som før alt ble så dyrt, ikke om vi sparer like mye må som på 90-tallet... Selv sparer jeg alt som ikke går til nødvendige utgifter, så da har naturlig nok summen som kan spares gått ned. Anonymkode: 351c6...bf5 Det er så komisk å lese svarene i slike tråder på kg for det er alltid noen som ikke klarer å lese imellom linjene. Så svarer de bare for å få inn litt selvskryt. "Åjaada, sparer fem ganger så mye nå som for 40 år siden. Huset arvet vi for 80 år siden så nå betaler staten oss penger for å bo der!" 😂 Anonymkode: a03bc...33b 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Vi gjør som før. Har et fast trekk som går fra lønnskonto til ASK hver måned, rett etter lønn. Boliglån trekkes som før. De fleste måneder bruker vi ikke det som står på konto, og da overføres dette til Høyrente (om vi bygger opp buffer eller sparer til ting som ny bil) eller ekstra til ASK. Vi er fortsatt godt i pluss hver måned. Under pandemien ble jeg interessert i å følge med på tilbud, samt bruke kredittkort med ulike fordeler. Det er helt utrolig hva vi "kastet ut vinduet" på å handle ting på sparket før, så mistenker at jeg bruker mindre på dagligvarer, gaver, med mer nå, enn før prisene gikk opp. Anonymkode: 66c3c...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Nei, enten måtte jeg kjøpe annen mat eller spare mindre. Jeg kjøper den samme handlelista hver mnd ca og den koster mye mer nå. Jeg spiser ikke luksus, men vil ikke kutte mer ned på det nå enn jeg alt har gjort de siste årene. Anonymkode: dab77...5b6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 Jeg begynte å spare mer under korona. Og så ble jeg kronisk syk (ikke korona), og kom aldri i gang med livet igjen, så jeg sparer fortsatt. Økonomien min er visst helt motsatt enn folk flest sin. Anonymkode: 2987b...b95 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg begynte å spare mer under korona. Og så ble jeg kronisk syk (ikke korona), og kom aldri i gang med livet igjen, så jeg sparer fortsatt. Økonomien min er visst helt motsatt enn folk flest sin. Anonymkode: 2987b...b95 Faktisk noe likt, bare at jeg har vært kronisk syk over mange år, med forverring siste årene. Spart mye de siste par årene, og veldig mye bare til nå i år. Det er da selvsagt snakk om veldig mye etter hva jeg får inn, og jeg er ufør (ung ufør utbetaling). Jeg har gått inn for å spare mer, men ikke så mye som jeg gjør nå. Det går litt sport i det da 😅💪🏻 Gøy å se det vokser. Klarte å spare 10 000 sist måned, men det er unormalt mye. Fikk igjen på skatten, og en pengegave, pluss fast sparing. Merker prisene på mat går opp, og jeg spiser mye frukt og grønt. Jeg har hatt lite ekstra utgifter i februar, mars og april, men vet jeg vil trenge ting som nye sko, og litt annet og da kan det bli mindre sparing de(n) måneden(e). Jeg prøver å trekke av en sum jeg er ganske sikker på at jeg vil klare å spare med en gang jeg får penger inn, samt ta ekstra og hive over på sparing når jeg ser det er mulig før neste utbetaling. Jeg tror det å prioritere sparing som en fast «utgift» hjelper for å få til sparing, om så det «bare» er snakk om noen hundrelapper, så er alt bra. Jeg har hatt at jeg skal spare 3000 fast, så økt til 4000, og nå er det helst 5000kr i måneden, med et minimum på 3000kr fast. Jeg liker å sette meg både realistiske mål, og litt å strekke meg etter. Mye er dyrere nå da, så det merkes jo, så får se hvor lenge jeg klarer å spare så mye som jeg gjør nå. Forstår godt mange sliter med sparing nå. Har hatt sesonger av livet hvor sparing har virkelig vært utfordrende å få til. 💛 Anonymkode: 3af36...00c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sparer dere like mye pr mnd enda eller er det vanskeligere nå? Anonymkode: 4dd27...3a2 Livssituasjonen min har endret seg til det bedre det siste året, så jeg klarer å spare mer, men også kose meg mer Anonymkode: af76d...ecb 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 Som bemanningssykepleier jobber jeg mye i perioder og har fri i perioder, altså lønn i perioder og perioder der jeg må leve av oppsparte penger. Men selv i de periodene jeg lever av oppsparte penger, én stor konto, overfører jeg månedlig til to sparekontoer som for framtiden for å holde på vanen med å spare fast.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er så komisk å lese svarene i slike tråder på kg for det er alltid noen som ikke klarer å lese imellom linjene. Så svarer de bare for å få inn litt selvskryt. "Åjaada, sparer fem ganger så mye nå som for 40 år siden. Huset arvet vi for 80 år siden så nå betaler staten oss penger for å bo der!" 😂 Anonymkode: a03bc...33b Og hva er galt med å være stolt av det man gjør? Anonymkode: 1f0d3...5c7 1
Rosa Dartle Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 Jeg sparer fortsatt, men pga rentene og høyere strømregninger har vi helt andre utgifter nå. For to år siden sparte jeg ca 100.000 per år. Nå sparer vi fast 500 til meg selv (pensjon), 500 til mannen (pensjon), 100 til fadderbarn og 100 til egne barn. I tillegg sparer vi til en velferdskonto (større innkjøp som dyre vinterjakker, sykkel, ski osv), bufferkonto bolig (så mye vi klarer, men det har blitt lite i det siste 😅) og en reisekonto (500 de mnd vi får det til). Vi setter også av fortløpende til en bufferkonto regninger. Klarte å sette av 5000 der forrige måned, men når det dukker opp regning på 23.000 til bilreparasjon eller man skal ha nye sommerdekk, så blir det liksom lite ut av det på sikt. Alt i alt kan jeg vel bare si at vi sparer totalt litt over 1000 kr per mnd, for de går ikke ut igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 Jeg sparer mer når tidene er trange jeg, litt trassig der. Men jeg har trekk når lønna kommer og så får jeg heller spare inn på andre ting om det trengs. Sparing er viktigst. Anonymkode: 1f0d3...5c7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Vi sparer litt mindre. Betalte inn 5000 ekstra på huslånet hver måned. Nå har det blitt erstattet med renteutgifter. Men det påvirker ikke økonomien vår, iallfall. Sparer 5000 kr i aksjer, samt til barna og ferie. Anonymkode: 35484...124
Nuttery Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 (endret) Jeg startet i fast jobb ikke så lenge før pandemien, så jeg sparer jo mer enn før den. Derimot sparer jeg mindre nå (2022, 2023..) enn jeg gjorde i 2020/2021. Det har nok mest med nedstengingen å gjøre. Jeg er glad i å gå ut og spise/drikke, og det var ikke aktuelt under nedstengingen. Sparte 260 000 i 2022, mot 325 000/år i 2021. Hovedsakelig grunnet forbruk. Endret 12. april 2023 av Nuttery
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 Jeg sparer nesten ikke lenger, noen måneder går jeg i minus. Hovedsaklig fordi det har blitt så dyrt å reise, og det er jeg ikke villig til å gi opp. Men summen i banken øker likevel, nå som det er litt rente på pengene. Taper seg likevel i forhold til prisstigning, så egentlig er det bare formuesskatten som øker. Anonymkode: 37c3d...fdd
Ullvott Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 Jeg har satt opp faste trekk og sparer det samme nå som før alt ble mye dyrere. Jeg har blitt litt mer prisbevisst, shopper litt mindre av unødvendig dilldall, men har ikke gått ned i levestandard. Vi lever omtrent som før. Det jeg har lært av dette er at jeg har hatt mye "usynlige sløseutgifter" før, og kunne klart å spare en god del mer hvis jeg hadde vært mer bevisst på det tidligere.
tussi680 Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 (endret) Har begynt å merke det på husholdninga ja, at bøker koster penger, de har blitt så dyre så gikk ned på antallet jeg kjøper. Det merkes fra mnd. til mnd. 1500,- pr. mnd sparer jeg nå, jeg er da en serie bok tilhenger pluss de vanlige romanene. Endret 12. april 2023 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 jeg lurer veldig på om det gjelder bare meg og min familie, eller er det slik for flere? Jeg merker ikke at det har blitt trangere, fordi det er tvert motsatt. I Covid-tider var vi begge voksne i familien permittert over lengre periode, da levde vi på NAV-støtten som er 60% av lønna. Siden har det bare gått oppover i vår bransje, og vi begge tjener nå mye mer enn før Covid, vi tjener nå sammenlagt over en million mer enn i 2019. Jeg klarer ikke å relatere meg til alt den snakk om trangere tider fordi vi har så mye bedre råd enn noen sinne. Ja, det kan hende at strøm og matvarer og renter har blitt dyrere, men inntekten har jo økt? Vi hadde det ganske trangt i 2020, den perioden vi var permitterte. Vi sparer åpenbart mye mer nå enn da.. jeg bare lurer på om det er bare oss..? Men ser nesten for meg at alle som jobber i IT-bransjen, oljebransjen eller byggbransjen, må ha hatt tilsvarende eventyrlig inntektsvekst? jeg tror virkelig ikke jeg er alene, da reiselivsnæring melder om at det er ingen nedgang, snarere faktisk oppgang, i hvor mye penger nordmenn bruker på ferie i 2023... Så hvorfor alle disse skremsel-artikler, hvem tjener på det ? Anonymkode: f5020...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå