Tilbakestående Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Hei, likte tidligere å gå på loppemarkedet for å lete etter skjulte skatter og synes generelt det var en morsom greie å gjøre i helgene. Det er noe vårlig over det hele. Nå har det riktignok blitt noen år siden forrige loppis-besøk, men tenkte å ta opp igjen den hobbyen denne våren. Jeg fant vel mine favoritt-steder de årene jeg dro ofte og som kjent har man jo en tendens til å dra på de samme stedene man har har hatt en god opplevelse og funnet mye fint. Førstkommende helg er det ikke færre en hele 8 loppiser fordelt rundt om i Oslo og jeg har tenkt å besøke minst ett av dem og mest sannsynlig også dra på flere i ukene som kommer. Jeg lurer rett og slett på om noen har noen noen forslag til hvilke jeg bør besøke. Jeg er ikke nødvendigvis på utkikk etter noe ekstremt underprisede røverkjøp i form av et klesplagg eller en gjenstand som er veldig unik. Jeg tenker mer på loppemarkeder som er generelt gode i de mange kategorier, hvor du kanskje kan finne en ny lampe, en litt annerledes stol, ett nattbord eller LPer for den saks skyld. Er det noen som har noen gode tips og erfaringer å dele?🙂 Ellers havner jeg nok på de samme stedene som tidligere (super-krise, haha) God natt!
M71 Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 (endret) https://www.akersposten.no/her-er-loppemarkedene-i-vestre-aker-og-ullern-denne-varen/f/5-142-101058?fbclid=IwAR205Pnq4qQfO-JkHD-j5KNV0QcC5llWbA6fId0k_VcvT1HhSmoo_AiQSIM Skal selv på Smestad og Bestum. Mener også det er et ute på Bygdøy førstkommende helg, må google litt der. Endret 12. april 2023 av M71
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Her er det en god oversikt. https://www.loppemarkeder.com Tror det kan være gode muligheter på alle disse. Men jeg var på Bolteløkka i fjor, og syntes de var veldig overpriset i forhold til andre loppemarkedet. F.eks kjole til 200 som jeg sikkert hadde fått for 50 et annet sted. Nå fikk jeg veldig lyst til å dra på loppis. Det er jo så moro. Anonymkode: b13e5...9de
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Skrevet 12. april 2023 Jeg legger opp en rute på forhånd, basert på beliggenhet og på hvilke markeder som jeg mener er de beste. Ofte er det slik at minst ett av loppemarkedene i Oslo åpner en time før de andre, og det gjør at jeg får med med to åpninger i stedet for en. Men det er én ting jeg ikke «nedverdiger» meg til, og det er å springe som en desperat tulling straks startskuddet går. Jeg vet positivt at jeg har gått glipp av «skatter» en rekke ganger på grunn av dette, men det får så være. Den desperate flokken vekker visse assosiasjoner til primitive tilstander.... Jeg finner nyttige saker uansett. Hvis planen er å raide flest mulig markeder så tidlig som mulig: Parkering er svært ofte en utfordring i Oslo-området, og i en optimal verden har du med deg en dedikert sjåfør som ikke bryr seg om gammelt ræl. Han/hun slipper deg av, og du raser gjennom på 15 min før turen går videre til neste marked. Her er det MYE verdifull tid å spare. Og så er det jo ikke til å se bort fra at det er store demografiske forskjeller i hovedstaden, og disse kommer tydelig til syne på loppemarkedene. Uten å nevne områder: Etter å ha raidet markeder i Oslo i en årrekke styrer jeg glatt unna halvparten av dem... Anonymkode: 3a730...d56
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Skrevet 12. april 2023 ville dratt så langt unna sentrum som er mulig for deg, TS. Mindre folk og bedre lopper i utkantområder (ja, gjelder mest vest og sør). Quote 15. - 16. april Huseby skole: Lørdag kl. 10.00 – 16.00, auksjon kl. 13.00. Søndag kl. 11.00 – 16.00, auksjon kl. 13.00. Smestad skole: Lørdag 10.00 - 16.00, søndag 11.00 til 15.00. Ljan skole 15. og 16. april 22. - 23. april: Voksen skole: Lørdag 10.00 - 16.00, søndag 12.00 - 16.00 Bestum skole: Lørdag 10.00 - 16.00, søndag 11.00 - 15.00. Lysejordet skole: Lørdag 10.00 - 16.00, søndag 11.00 - 15.00 6. - 7. mai: Lilleaker skole: Lørdag og søndag 10.00 - 16.00. Auksjon 13.00 begge dager. Vinderen skole: Lørdag og søndag 11.00 - 16.00. Min mening om disse: Huseby og Smestad - nei. Overpriset varer, veldig mye folk. Lopper av helt vanlig nivå for Oslo, de er ikke noe bedre enn andre plasser. Ljan skole - absolutt ja, min favoritt loppemarked. Der er det dog vanskelig med parkering, dra til fots, det går trikk. Voksen skole og Lysejordet skole - absolutt ja! dette er noen av de beste loppemarkeder i Oslo. Begge har parkeringsmuligheter. Bestum - nei, dette er av et eller annet grunn en "fattig" loppemarked, da kan du likegodt dra til Sagene, Torshov, Løren og Sinsen, de sentrumsnære og lett tilgjengelige. Lilleaker og Vinderen er begge midt på tre, de er litt dyre, og litt trange, ikke beste, ikke verste. om du kan, dra til Bærum. Folk er rikere i Bærum, rett og slett. Anonymkode: 7f398...700 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 Jeg går på mange loppemarked og overraskes stadig over at du ikke er garantert noe sted, det varierer fra år til år - har vært imponert over utvalget på Voksen og Kjelsås feks noen år, og så er det skuffende lite neste gang. Forrige «sesong» fant jeg mest på Grunerløkka og Løren selv om jeg ikke kom spesielt tidlig eller noe. Anonymkode: cf517...bf0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ville dratt så langt unna sentrum som er mulig for deg, TS. Mindre folk og bedre lopper i utkantområder (ja, gjelder mest vest og sør). Min mening om disse: Huseby og Smestad - nei. Overpriset varer, veldig mye folk. Lopper av helt vanlig nivå for Oslo, de er ikke noe bedre enn andre plasser. Ljan skole - absolutt ja, min favoritt loppemarked. Der er det dog vanskelig med parkering, dra til fots, det går trikk. Voksen skole og Lysejordet skole - absolutt ja! dette er noen av de beste loppemarkeder i Oslo. Begge har parkeringsmuligheter. Bestum - nei, dette er av et eller annet grunn en "fattig" loppemarked, da kan du likegodt dra til Sagene, Torshov, Løren og Sinsen, de sentrumsnære og lett tilgjengelige. Lilleaker og Vinderen er begge midt på tre, de er litt dyre, og litt trange, ikke beste, ikke verste. om du kan, dra til Bærum. Folk er rikere i Bærum, rett og slett. Anonymkode: 7f398...700 Nå er jeg interessert i bøker og musikk eller film, og var på Smestad for aller første gang ifjor høst; prisene var kanskje litt stive for bøker, men utvalget var etter min mening solid i forhold til for eksempel Vinderen (på Smestad hadde man plassert bøkene i skolegården utendørs, slik at det var god koronavennlig avstand), der man kan være så smålig at man forsøkte å ta dobbel pris for en 2-CD; en praksis man vanligvis gikk bort fra for over 30 år siden. Slikt er rett og slett dårlig reklame - står det oppgitt en pris, er det denne prisen som gjelder, uten at en ivrig selger forsøker å trikse med den. At man på Smestad halverte prisen for CD-er mens jeg var der, førte også til en velfylt pose med musikk; har ikke noe imot å legge igjen penger på loppemarkedene jeg er innom, men har ikke noe til overs for lite utvalg og høye priser som følge av dette; greit nok at man vil ha penger til skolekorpset, men da får man selge noe som duger. Er vanligvis på Vinderen hver eneste vår/høst og finner alltid noe der, men er litt overrasket over at en skole i dette nabolaget ikke får inn flere ting; Marienlyst har mye å by på, og Smestad hadde i mine øyne langt bedre utvalg. Anonymkode: a9e9a...148
Tilbakestående Skrevet 12. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2023 Takk for svar og tips, folkens! Det virker som om det er flere enn meg som har de samme favoritt-loppisene🙂 Som noen av dere også nevner: ja, det er trist å se de økonomiske forskjellene i Oslo kommer så til de grader frem på de ulike loppemarkedene. Ses kanskje til helgen uten å vite om det:) 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 16 hours ago, Tilbakestående said: Takk for svar og tips, folkens! Det virker som om det er flere enn meg som har de samme favoritt-loppisene🙂 Som noen av dere også nevner: ja, det er trist å se de økonomiske forskjellene i Oslo kommer så til de grader frem på de ulike loppemarkedene. Ses kanskje til helgen uten å vite om det:) Jeg har siden flyttet ut av Oslo, og derfor deler jeg mitt "loppemarked-kunnskap" villig, for det ikke er lengre nyttig for meg 😄 Men observasjonen min nå, at selv de mindre "rike" loppemarkeder i Oslo, slike som sentrale der folk bor i små leiligheter og ikke har så mye ting, ja slik som Sagene/Torshov/Storo/Sinsen og østover som Tonsenhagen/Stovner eller Lambersetter og Oppsahl, de er allikevel "rikere" enn loppemarkeder utenfor Oslo (utenom Bærum og gamle Asker). Så ja, det er økonomiske forskjeller innen i Oslo, men de "fattige" i Oslo er rikere enn folk i nærmeste fylkene som Buskerud, Østfold, Vestfold, osv. DET er tankevekkende, syns jeg. Og drar du enda lengre ut, forskjellen er enda større. Anonymkode: 7f398...700
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå