AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #21 Del Skrevet 12. april 2023 Min bestemor skrev testament veldig tidlig, da min mor hadde godt med penger. Min onkel fikk nesten alt, et stort jakt område på fjellet og en stor leilighet i Oslo og et sommerhus på sørlandet. Men innen min bestemor var død hadde rollene snudd totalt. Min mor hadde gått konkurs med sin bedrift og hadde trengt pengene sårt, mens min onkel var velstående. Likevel ikke han alt... det var mange mange millioner i differanse. Han delte ikke Anonymkode: ea09a...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #22 Del Skrevet 12. april 2023 I vår familie er det bestemt at min eldste bror skal overta alt etter foreldrene våre; huset, gården(ikke noe drift) og alt areal. Antageligvis blir dette solgt til en mindre sum, og min søster og jeg blir nok avspist med smuler. Har vurdert å kontakte advokat, men det er ikke nok penger til at jeg gidder. Men kjennes helt feil da min bror er millionær, mens jeg og min søster sitter ganske dårlig i det. Når det kommer til arv og penger, får det fram det verste i folk. Anonymkode: ffae1...415 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #23 Del Skrevet 14. april 2023 En fjern slektning som plutselig ble veldig ivrig til å besøke en barnløs onkel på sykehjemmet, etter at han begynte å bli tullete. Plutselig var der et testamente, der nevøen skulle få både hytte og hus. Han var ikke den som holdt tettest kontakt, og i ettertid er det nok lett å se at denne interessen for onkelen var både uventet og intens. Anonymkode: e241a...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #24 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 1.50): Da min overkjørende tante tok alt. Absolutt alt. Og ting som jeg eide som var hos min mormor, ble gitt til hennes barn, altså mitt søskenbarn. Blant annet sparebøssen min (med penger i) som var formet som en kanin… Den hadde hun alltid stående oppå en skjenk og den var min som hun sparte for meg… «Denne skal du få når du blir stor» sa hun…. Etter arveoppgjøret var den plutselig til «pynt» på soverommet til søskenbarnet mitt med mine sparepenger inni. Dette, og alt det andre. Hun tok alt fordi min mor var i dyp sorg og «orker ikke å krangle med søstera mi»… Søstra er streng og sørga ikke på samme måte. Jeg har ingenting etter min kjære mormor. Ikke en eneste ting. Bilder og alt tok min tante. Jeg tilgir ikke henne for det. Hun unnet ikke sin egen søster noenting etter sin egen mor. Det er et svik. Anonymkode: 66f1f...edb Dette kunne vært tanten min dersom hun også la ut tingene på Finn og foreslo at jeg (som var student) kunne kjøpe tingene (med sentimental verdi for meg) for prisen hun hadde satt der så lenge ingen bydde over meg (det var snakk om gammel julepynt, kakebokser, skjerf, osv). Et griskt og egoistisk menneske av de sjeldne Anonymkode: 4280c...054 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #25 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 11.51): Har vært borti et tilfelle der arvingene ikke var enige med arveloven, og tydeligvis mente at deres eget syn på rettferdighet skulle råde. Barnløs tante, alle hennes søsken borte, så alt gikk til nieser og nevøer. Men de som var flere søsken mente arven burde deles likt på alle. Mens i virkeligheten skulle den som var enebarn ha en større andel. Det er jo ubehagelig å stå på sitt når resten er "enige" om hvordan det skal fordeles, men er jo ikke alle som har råd eller lyst til å gi fra seg arv på flere hundre tusen heller. Og han det var snakk om hadde dessuten tidligere vært så dum/uheldig å skrive under på å overta arven etter sin far, som viste seg å bestå av flere millioner i gjeld. Anonymkode: 9a6ad...053 Det der har jeg aldri skjønt med arveloven. F.eks så har jeg en bror, og vi har en kusine som er enebarn. Hvis noe arves direkte fra besteforeldre, hvorfor skal jeg og broren min dele halvparten av summen, mens kusinen min får den andre halvparten alene? Det logiske er vel 1/3 hver? Anonymkode: 93230...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #26 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det der har jeg aldri skjønt med arveloven. F.eks så har jeg en bror, og vi har en kusine som er enebarn. Hvis noe arves direkte fra besteforeldre, hvorfor skal jeg og broren min dele halvparten av summen, mens kusinen min får den andre halvparten alene? Det logiske er vel 1/3 hver? Anonymkode: 93230...568 Nei. Egentlig er det barna som arver først, så går det videre til neste generasjon. Du kan også snu på det: Hvorfor skal noen få svi bare fordi noen andre har valgt å få mange barn? Anonymkode: 20942...62d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #27 Del Skrevet 14. april 2023 Jobbet tidligere på ett sykehjem, der har jeg sett og hørt folk stå over ett dødt menneske og skrike til hverandre om arv. Kroppen er ikke kald engang. De som krangler mest er de velbemidlede, uten tvil. Min eksmann ble, som eldste barnebarn, lovet ett hus av sin farmor. Dette var min eks far vitne til at hun sa, flere ganger, alikevel tok faren alt. Ifølge sin onkel hadde han visst karret til seg det meste. Skamløst. Mannen var god for flere millioner allerede før arven. Jeg synest det uansett var feil av farmora å love han huset. Hvorfor skulle han, av alle barnebarna arve det? Slikt kan splitte familier. Ellers vet jeg om ett tilfelle hvor bestemora hadde sparet noen hundrelapper hver måned og noen tusen til hver merkedag til hver av barnebarna sine, på kontoer merket med deres navn. Barnebarna fikk ikke en krone, foreldrene delte alt. Dette var penger barnebarna visste om, bestemora hadde sagt det til de og til merkedager fikk de kort hvor det sto ala «har satt inn 2500kr på konto til deg» Barnebarna var ungdommer/unge voksne, mellom 15-23, de skulle få de pengene den dagen de skulle kjøpe hus. Anonymkode: 7d85c...5fd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #28 Del Skrevet 14. april 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det der har jeg aldri skjønt med arveloven. F.eks så har jeg en bror, og vi har en kusine som er enebarn. Hvis noe arves direkte fra besteforeldre, hvorfor skal jeg og broren min dele halvparten av summen, mens kusinen min får den andre halvparten alene? Det logiske er vel 1/3 hver? Anonymkode: 93230...568 Hvis den besteforelderen hadde to barn, er det halvparten til hver. Deretter fordeles arven videre ut fra det. Så er det mange barn blir det naturlig nok mindre arv. Anonymkode: 9a6ad...053 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #29 Del Skrevet 15. april 2023 Foreldre som forskjellsbehandlet barn utelukkende pga kjønn. Gutten fikk verdier for mange millioner, jentene fikk smuler. Anonymkode: c04fb...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå