AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Del Skrevet 11. april 2023 ? Anonymkode: f89a8...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 11. april 2023 #2 Del Skrevet 11. april 2023 To etterkommere etter en nabo som sloss om hvem som skulle ha sin bestemors kaktus. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Del Skrevet 11. april 2023 Da min overkjørende tante tok alt. Absolutt alt. Og ting som jeg eide som var hos min mormor, ble gitt til hennes barn, altså mitt søskenbarn. Blant annet sparebøssen min (med penger i) som var formet som en kanin… Den hadde hun alltid stående oppå en skjenk og den var min som hun sparte for meg… «Denne skal du få når du blir stor» sa hun…. Etter arveoppgjøret var den plutselig til «pynt» på soverommet til søskenbarnet mitt med mine sparepenger inni. Dette, og alt det andre. Hun tok alt fordi min mor var i dyp sorg og «orker ikke å krangle med søstera mi»… Søstra er streng og sørga ikke på samme måte. Jeg har ingenting etter min kjære mormor. Ikke en eneste ting. Bilder og alt tok min tante. Jeg tilgir ikke henne for det. Hun unnet ikke sin egen søster noenting etter sin egen mor. Det er et svik. Anonymkode: 66f1f...edb 2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da min overkjørende tante tok alt. Absolutt alt. Og ting som jeg eide som var hos min mormor, ble gitt til hennes barn, altså mitt søskenbarn. Blant annet sparebøssen min (med penger i) som var formet som en kanin… Den hadde hun alltid stående oppå en skjenk og den var min som hun sparte for meg… «Denne skal du få når du blir stor» sa hun…. Etter arveoppgjøret var den plutselig til «pynt» på soverommet til søskenbarnet mitt med mine sparepenger inni. Dette, og alt det andre. Hun tok alt fordi min mor var i dyp sorg og «orker ikke å krangle med søstera mi»… Søstra er streng og sørga ikke på samme måte. Jeg har ingenting etter min kjære mormor. Ikke en eneste ting. Bilder og alt tok min tante. Jeg tilgir ikke henne for det. Hun unnet ikke sin egen søster noenting etter sin egen mor. Det er et svik. Anonymkode: 66f1f...edb Så lenge hun ikke hadde testamentert dette til deg hører det til dødsboet.. desverre. Men familien burde tatt hensyn til at du var lovet denne da. Utrolig ødeleggende at noen tar helt av når det kommer til arv. det beste er å være ydmyk Anonymkode: d1322...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg leste om et tilfelle på Quora for ett par år siden, hvor to (av de tre) søsknene fikk absolutt ALT av eiendom / kjøretøy / penger etter moren deres. Men det tredje barnet fikk en dollar, eller noe sånn. Dette var vel i USA, så det er vel ganske annerledes arve-regler der. Dersom man aldri skriver om en arving i testamentet i det hele tatt, så kan denne arvingen muligens gå til søksmål for å kreve at det var noe feil med testamentet. At man sikkert ble glemt eller noe, når testamentet skulle skrives. Men så lenge man faktisk har blitt nevnt i testamentet og skal arve ett eller annet (uansett om det bare er snakk om en dollar, en spesifikk bok, eller noe annet) så var det visst langt mindre sannsynlighet for at eventuelle søksmål (for å få hele testamentet avvist) faktisk kommer noen vei. Årsaken til denne skjevdelingen var at det tredje og siste barnet egentlig ikke var "ønsket" av moren i det hele tatt. Men denne moren hadde visst blitt gravid uten at hun egentlig ønsket det. I tillegg skjedde vel dette for mange år siden, når abort ikke var like vanlig som i dagens samfunn. Anonymkode: 2a27e...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så lenge hun ikke hadde testamentert dette til deg hører det til dødsboet.. desverre. Men familien burde tatt hensyn til at du var lovet denne da. Utrolig ødeleggende at noen tar helt av når det kommer til arv. det beste er å være ydmyk Anonymkode: d1322...2a3 Men jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig at eldre folk lover et eller annet bort til slektninger, men det er dessverre en god oppskrift på å skape splid i familien, spesielt hvis de kun sier det til den personen som skal få noe. Det er mye bedre å gi vekk det de vil gi vekk før de går bort, eller i hvert fall informere alle berørte om hva de ønsker skal skje med ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 12. april 2023 #7 Del Skrevet 12. april 2023 Andro skrev (9 timer siden): To etterkommere etter en nabo som sloss om hvem som skulle ha sin bestemors kaktus. Hva endte det med? Delt omsorg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Del Skrevet 12. april 2023 mine tanter overdro huset til seg selv før bestefar døde og tømte kontoen, solgte båten og kaia så mor ikke fikk noe fordi det ikke var noe å arve den dagen bestefar døde... Anonymkode: b0739...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 12. april 2023 #9 Del Skrevet 12. april 2023 Traktor skrev (10 minutter siden): Hva endte det med? Delt omsorg? Det endte med mye roping, skriking og banking i vegger i alle fall, og en tredje slektning som måtte rykke ut og skille kamphanene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Del Skrevet 12. april 2023 En "matriark" dør. Hun fødte 6 barn, alle fikk hver sin tomt. Barna ble voksne og fikk egne barn og eget hus på egen tomt. Flere barnebarn vokser opp med "matriarken". Siden hun tidligere har gitt alle barna hver sin tomt, testamenterer hun huset sitt til eldste barnebarn, som fortsatt bor der, er så vidt blitt voksen og tar seg av sin bestemor på sykeleiet sammen med andre barnebarn som også bor der. Disse barnebarna som har vokst opp med sin bestemor, har far som bor i utlandet og forsørger familien sin derfra, ingen mor. Det er bestemor som har vært mor for dem. De pleier henne hjemme fram til døden. Matriarken har selv mistet tre av sine barn, så når hun dør har hun tre gjenlevende sønner, og mange barnebarn. Den ene sønnen bor i utlandet og forsørger familien. De to andre sønnene har aldri fått orden på livene sine og har gitt sin mor mye trøbbel og pengeproblemer opp igjennom. De har aldri strukket ut en hånd, ikke hjulpet moren økonomisk, bare levd på henne (og penger broren sender mor), den eldste sønnen har i perioder leid ut eget hus og bodd gratis i et lite hus han bygget i hagen til mor, fortsatt uten å bidra med en krone, men samtidig motta både vann, elektrisitet, mat og Internett fra sin mor. Når matriarken dør, tar de to brødrene over kontrollen av huset, niesene som bor der (den eldste knapt 20 år) blir raskt jaget ut av huset og onklene tar over. Niesene står på bar bakke, far bosatt i utlandet og ingen mor, den eneste de hadde (bestemoren) er borte. Onklene kaster de ut av huset og terroriserer dem. De ønsker å selge huset og dele pengene seg i mellom, men innser at det blir umulig uten av den siste broren (som er bosatt i utlandet) skriver under på papirene. De informerer derfor myndighetene om at han er død, noe hans døtre motbeviser, og han selv til slutt får kontakt med en lokal politimann som han er venn med på Facebook for å bekrefte at han lever i beste velgående og at brødrene er ute etter arven. Brødrene får altså ikke solgt huset, men bestemmer seg for å leie det ut til en tilfeldig interessert. Niesene bryr de seg ingenting om, og broren som bor i utlandet snakker de bare stygt om. Niesene blir flakkende litt rundt, de blir spredt og bor litt her og der, men de kommer seg likevel opp og fram og kommer i gang med livet. Hele familien er nå splittet. De to brødrene som slo seg sammen mot den tredje, har også røket uklar. Faren som bor i utlandet ønsker null kontakt med brødrene og er veldig såret og sjokkert av det hele. Han har ikke gjort annet enn å forsøke å hjelpe hele familien sin, i alle år, og takken han får er null. At brødrene hans kan behandle sine egne nieser så hjerterått er uforståelig og utilgivelig. Selv har han ikke hatt mulighet til reise til hjemlandet på flere år pga økonomi, korona og sykdom. Og på mange måter er det sikkert best, jeg tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd om broren i utlandet hadde kommet til hjemlandet i den perioden da det sto på som verst. Anonymkode: 1194a...ddb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 12. april 2023 #11 Del Skrevet 12. april 2023 Hei. Krangel mellom 7 av 8 søsken om hvem som skal ha hva etter far, (sitter i uskifte) som ligger på sykehus og holder på å dø. Den åttende gikk. Sykehuset måtte tilkalle vakter, og til slutt eskortere alle syv søskene ut av sykehuset da de kranglet så høylytt at de ble hørt over flere etg. Beklagligvis er dette familie. Dette er beviset på det gamle ordtaket: "Når gud henter sjela, kommer fanden trekkende med arvingene.". Skriv testament, så man unngår krangel. Sørg for at alle som skal arve får beskjed om at testament er skrevet. Kopier oppp testamentet slik at alle arvinger kan få hvert sitt eksemplar. Men dette beviser også at penger er nå prioritet en, alt annet kan dra til, der det er veldig varmt, i hht påstander. Med den sedavnlige vennlig hilsen TBergh 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Del Skrevet 12. april 2023 Det må nok ha vært da min mor sovnet stille inn hjemme i stuen med oss mann, søsken og barnebarn rundt henne. Før begravelsesbyrådet hadde kommet for å hente henne hadde min bror allerede tatt av henne armbånd og smykke, og sa at han var redd for at byrådet skulle stjele det. Etter noen timer spør jeg hvor armbåndet og smykket var lagt. Da hadde min bror alt sendt det med sin datter hjem som "forskudd på arv". Det var han som hadde gitt henne det tidligere til jul og bursdag, men det var nok mer for å få noe enn for å være grei. Han har aldri stillt opp på noe vis siste 30 årene, men er god på å skryte om hvor bemidlet han (ikke) er. For all del, bare ta smykket og armbåndet, men jeg ble kvalm over at liket bokstavelig talt ikke var kaldt og at han prøvde å lure oss andre og håpe at vi ikke merket noe. Anonymkode: d3f18...f41 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Del Skrevet 12. april 2023 Naboene. En velbemidlet familie. Jeg var venn med barna i huset. Da bestemor i familien døde, kranglet, 4 godt voksne søsken, med egne voksne veletablerte barn, om arven etter sin mor. Dette er folk med høy lønn, høy utdanning, høy standard på livet, bolig, biler, hytter og i det hele tatt. Likevel ble det en krangel mellom 4 voksne i alderen 55-65 år. Endte med at ene søskenet prøvde lure resten av søskenflokken og de er nå delt i 2 grupper som absolutt ikke vil ha med hverandre å gjøre. Ekstra komisk fordi de er alle en meget dannet og sorte mennesker som er svært opptatt av dannelse og å oppføre seg korrekt. Ingen av de (sett utenfra) trengte pengene engang. Mye vil jaggu meg ha mer, ja. Anonymkode: 2ee54...1c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Del Skrevet 12. april 2023 Har vært borti et tilfelle der arvingene ikke var enige med arveloven, og tydeligvis mente at deres eget syn på rettferdighet skulle råde. Barnløs tante, alle hennes søsken borte, så alt gikk til nieser og nevøer. Men de som var flere søsken mente arven burde deles likt på alle. Mens i virkeligheten skulle den som var enebarn ha en større andel. Det er jo ubehagelig å stå på sitt når resten er "enige" om hvordan det skal fordeles, men er jo ikke alle som har råd eller lyst til å gi fra seg arv på flere hundre tusen heller. Og han det var snakk om hadde dessuten tidligere vært så dum/uheldig å skrive under på å overta arven etter sin far, som viste seg å bestå av flere millioner i gjeld. Anonymkode: 9a6ad...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Del Skrevet 12. april 2023 Da min bestefar døde kuttet min mors halvsøster og -bror henne ut fordi hun fikk arv og ikke de, selv om de ikke var hans barn en gang 🥲 Anonymkode: 0a2cd...30e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 12. april 2023 #16 Del Skrevet 12. april 2023 (endret) Min bestemors historie. Hennes onkler og far spilte vekk gårdene , skogen og åkrene de eide gjennom kortspill og poker. Da hennes egen mor døde da hun var rundt 10 år hadde de for det første ingen sted å bo, så den kjempestore søskenflokken ble splittet og dessuten hun måtte i en alder av 10 år være hushjelp og lage mat til en hel familie og ta vare på flere småsøsken i fremmede hjem hos fjerne slektninger som ikke var snille. Jeg elsket å spille kortspill da jeg var barn, men hun sa alltid at det er djevelens verk og at hun ikke ville se en kortstokk i sitt hus. Vi trodde at det var pga religion hun mente det fordi hun var veldig kristen, men etterhvert fikk jeg høre hele historien bak Endret 12. april 2023 av Laraa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 Ikke så ille kanskje, men da farmor døde da jeg var 12, lovet hun meg en diamantring på dødsleiet. Fra den samtalen, til hun døde, hadde min onkel endret på sertifikatene, slik at min 2 år yngre niese fikk ringen i stedet. De satt den på fingeren hennes i begravelsen.. Det glemmer jeg aldri. Ei venninne mistet bestefaren, og bestefaren hadde testamentert hytta til ett av 5 barn. Dette barnet hadde bygd og tatt vare på hytta med sin far, de andre hadde omtrent ikke vært der oppe. Det er 7-8 år siden, og fortsatt er det ingen av søsknene som snakker med broren sin, fordi de mener han er en grisk faen. De ville altså ha pengene fra salget av hytta, i stedet for at den ble i familien.. Anonymkode: 3a900...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Del Skrevet 12. april 2023 Da min mormor døde ble arven delt på hennes 2 barn, min mor og min tante. Huset ble solgt, penger i bank delt på 2. Men mormor elsket smykker og hadde mange dyre smykker. De skulle takseres hos gullsmed og så deles. Mormor døde for 20 år siden og smykkene ligger fremdeles hos tante. Da jeg spurte om en bestemt ring (ikke en av de dyre men affeksjonsverdien er stor) ble tante skikkelig giftig, dette angikk kun henne og mamma. Noe som er helt riktig, men min mor tør ikke ta det opp. Jeg tror dette blir en verkebyll snart som må tas, både mamma og tante er nå over 70 år selv. Anonymkode: 5d1c1...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Del Skrevet 12. april 2023 Når jeg leser denne tråden kjenner jeg et snev av glede over å være enebarn. Det er mange ulemper med det, men jeg slipper i allefall å krangle med noen om arven. Dersom ikke mine foredre har skrevet et testamente jeg ikke vet om, da... Anonymkode: 291b9...2f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Del Skrevet 12. april 2023 Mine foreldre sier at de ikke vil skrive testamente, fordi de ønsker at vi 3 barna skal ordne opp selv. Har gått veldig bra i deres ledd, der de har vært mange og ikke hadde store verdier. Er litt spent. Lillebroren min er veldig avhengig av dem, og bruker alt de eier som sitt eget. Er mye sammen med dem når han har barna. Han har i tillegg uttalt at både jeg og bror 2 kommer til å stikke av med alt av verdier, og at han er redd for at noen skal tilegne seg for stor del av verdiene. Tror ikke foreldrene mine ser han helt for den han er. Mens jeg og bror 2 er selvstendige og har jobbet oss sakte oppover, bor han nå i et hus foreldrene våre eier. Billig leie, de står for alt vedlikehold og ulike avgifter.(Har ok jobb). Og skal jeg være helt ærlig, er det nok mye mer sannsynlig at han vil forvente en større del enn oss andre. Anonymkode: e241a...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå