AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Del Skrevet 11. april 2023 Hei. Forklar meg nøye hvordan og hva man må gjøre for å ha med hunden til Sverige (Jeg trenger det inn med teskje). Hvordan ordner man pass til hund? Jeg står ikke offisielt som eier av hunden, da jeg tok over han fra noen jeg ikke kjenner så godt (omplassering pga sykdom). Jeg vet han er chippet. Jeg må kanskje snakke med tidligere eier? Få henne til å skrive hunden over på meg? Noen som har med hund til Sverige uten pass? Tar de seriøst hunden i karantene, eller avliver! leste jeg om man blir stoppet hvis man bare har vært i Strømstad? Anonymkode: 1011f...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 11. april 2023 #2 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Forklar meg nøye hvordan og hva man må gjøre for å ha med hunden til Sverige (Jeg trenger det inn med teskje). Hvordan ordner man pass til hund? Jeg står ikke offisielt som eier av hunden, da jeg tok over han fra noen jeg ikke kjenner så godt (omplassering pga sykdom). Jeg vet han er chippet. Jeg må kanskje snakke med tidligere eier? Få henne til å skrive hunden over på meg? Noen som har med hund til Sverige uten pass? Tar de seriøst hunden i karantene, eller avliver! leste jeg om man blir stoppet hvis man bare har vært i Strømstad? Anonymkode: 1011f...b29 Ja, du må ha pass til hunden. Ja, helt seriøst, de tar hunden i karantene. Hvordan mener du at de skal kunne skille mellom hvilke hunder som har de nødvendige vaksiner og ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Del Skrevet 11. april 2023 emilie123 skrev (2 minutter siden): Ja, du må ha pass til hunden. Ja, helt seriøst, de tar hunden i karantene. Hvordan mener du at de skal kunne skille mellom hvilke hunder som har de nødvendige vaksiner og ikke? Er ei "vanlig dame" som bor på Vestlandet. Drar ikke ofte til Sverige. Men jeg forstår. Vet du noe om jeg bare kan fikse passet uten å ta kontakt med offisiell eier? Jeg har hatt hunden i 1,5 år og når vi er til Dyrelege så bruker jeg mitt og hundens navn. Men han er jo chippet. Men eier sa når jeg tok over hunden, at chippen står Registert på oppdretter uansett. Anonymkode: 1011f...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er ei "vanlig dame" som bor på Vestlandet. Drar ikke ofte til Sverige. Men jeg forstår. Vet du noe om jeg bare kan fikse passet uten å ta kontakt med offisiell eier? Jeg har hatt hunden i 1,5 år og når vi er til Dyrelege så bruker jeg mitt og hundens navn. Men han er jo chippet. Men eier sa når jeg tok over hunden, at chippen står Registert på oppdretter uansett. Anonymkode: 1011f...b29 Jeg måtte ha det skriftlig fra forrige eier for å forandre på chipen. Nå er det noen år siden, så det kan jo ha blitt forandringer. Spør dyrlegen din 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Mattilsynet.no har god oversikt over hva som må være i orden ved reise til g fra Sverige. Har du ikke alle papirene i orden, blir hunden satt i karantene. Eventuelt får du returnere til Sverige slik at du kan ordne opp i papirene. Skal du reise med hund som ikke er din, må du uansett ha pass som viser hvem som er eier og at du har tatt ormekur (revens dvergbendelorm). Står ikke hunden registrert på deg, må du ha skriftlig tillatelse fra eier. Mattilsynet.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 Pass får du hos veterinæren og så fyller du ut din info på en av sidene om eier. For å reise til Sverige trenger hunden ormekur. Da kan du velge mellom to måter å gjøre det på: enten to tabletter med minimum 1 døgn og maks 28 døgn før avreise og en tablett maks 28 dager etter tablett nummer 2. Eller så må du innom veterinær i Sverige og få 24-48 timer (dobbeltsjekk dette, jeg bruker 28 dager måten) før innreise. Anonymkode: 08aba...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 12. april 2023 #7 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pass får du hos veterinæren og så fyller du ut din info på en av sidene om eier. Anonymkode: 08aba...4ee Så enkelt er det ikke. Det blir problemer dersom ts blir stoppet på grensen og navnet i passet ikke stemmer med navn på chip. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Del Skrevet 12. april 2023 Du kan bli stoppet i Sverige og i Norge, da sjekker de passene til dyret. Så er det ikke i orden, så blir det karantene. Forøvrig så les linken Troyamin har lagt ut. Anonymkode: ddc5a...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 12. april 2023 #9 Del Skrevet 12. april 2023 Uavhengig av om du skal til utlandet eller ikke må du sørge for å overføre eierskap så hunden er juridisk din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå