Gå til innhold

Er det normalt at lån på 2,2 millioner = 5,4 millioner i gjeld?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inkludert renter og avdrag. Syns det er sykt at gjelden er over dobbelt så høy som lånet men dette er mitt første boliglån så jeg vet ikke hva som er normalt. Har jeg blitt lurt? 

Anonymkode: b7251...774

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer helt sikkert. Stusset selv veldig da jeg tok opp boliglån, 950.000 = ca 1.500.000 

Anonymkode: 7f658...439

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har du tatt opp et lån på 2,2 mill så er det det du har i gjeld.

Anonymkode: b1f5b...f29

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var dyrt

Anonymkode: 096dd...834

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg sitter med papirene foran meg, gjeld inkl renter og avdrag er 5,4 millioner kroner. Lånet er på 2,2 millioner 

Skrevet

Hvor har du tallet 5,4 fra?

Om du har det fra hva lånet totalt vil ha kostet deg etter x antall år med x % renter så er det jo ikke det du har i gjeld, men at du ved å ha lånt 2,2 millioner over x antall år har betalt inn 3,2 millioner i renter og gebyrer.

Gjelden din er jo 2,2 millioner 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en casher det ut med en gang ja, kan ikke la det gå en måned heller da… Det går jo ikke. For alt vi vet så kan det jo være fastrente

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Hvor har du tallet 5,4 fra?

Om du har det fra hva lånet totalt vil ha kostet deg etter x antall år med x % renter så er det jo ikke det du har i gjeld, men at du ved å ha lånt 2,2 millioner over x antall år har betalt inn 3,2 millioner i renter og gebyrer.

Gjelden din er jo 2,2 millioner 

Som jeg skriver, summen er inkl renter og avdrag ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg sitter med papirene foran meg, gjeld inkl renter og avdrag er 5,4 millioner kroner. Lånet er på 2,2 millioner 

Ved å låne penger så påløper det en kostnad. I ditt tilfelle så ser det ut til at denne kostnaden er på 3,2 mill. Renten du betaler er en kostnad. Avdragene er tilbakebetaling av gjeld. Av andre kostnader så tilkommer diverse gebyrer.  Gjelden er fortsatt bare 2,2 mill. 

Hvis en casher det ut med en gang ja, kan ikke la det gå en måned heller da… Det går jo ikke. For alt vi vet så kan det jo være fastrente

Man har fortsatt ikke mer gjeld enn det man har tatt opp i lån.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på betingelsene på lånet det. Her ser du betingelser på et lånIMG_5183.thumb.png.4e4c374e818f25ab4fc310d15397610f.png

AnonymBruker
Skrevet

Ved å låne penger så påløper det en kostnad. I ditt tilfelle så ser det ut til at denne kostnaden er på 3,2 mill. Renten du betaler er en kostnad. Avdragene er tilbakebetaling av gjeld. Av andre kostnader så tilkommer diverse gebyrer.  Gjelden er fortsatt bare 2,2 mill. 

Jo, for renter løper umiddelbart.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, for renter løper umiddelbart.

Ja, du tenker lånet er høyere den første måneden når man har innbetalt sitt første avdrag med tilhørende renter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på betingelsene på lånet det. Her ser du betingelser på et lånIMG_5183.thumb.png.4e4c374e818f25ab4fc310d15397610f.png

Og det er ikke hensyntatt rentefradrag og inflasjon. Så kostnaden på lånet blir ganske mye lavere.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Inkludert renter og avdrag. Syns det er sykt at gjelden er over dobbelt så høy som lånet men dette er mitt første boliglån så jeg vet ikke hva som er normalt. Har jeg blitt lurt? 

Nei du har ikke blitt lurt, det stemmer nok

Anonymkode: 75e56...b0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som jeg skriver, summen er inkl renter og avdrag ja. 

Ja men da er jo gjelden din på 2,2 millioner, resten er jo ett stipulert beløp beregnet etter den renten som var når du tok opp lånet. Om renten på lånet ditt etterhvert øker eller du en periode har misligholdt lånet (ikke betalt inn avtalt beløp) vil summen øke, men om renten synker så vil summen minske. 

Om du etter ett år velger å selge, og gjennom det året du har eid boligen har betalt både renter og avdrag så vil lånet du må tilbakebetale til banken være mindre enn 2,2 millioner (pluss evt gebyr), du vil ikke måtte betale de 5,4 millioner.

Når voksne mennesker som har fått innvilget lån lurer på slikt som dette så skjønner en virkelig hvor viktig det er å få opplæring i normal økonomi inn i skolen. Og at bankene burde vært flinkere til å forklare ting grundig på ett enklere språk.

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Viser bare hvor lurt det er å betale ekstra på lånet. Hver gang du kan.

Det er ikke mye ekstra hver måned som skal til for å kutte totalen mye. Google lånekalkulator for å se disse tallene selv.

Anonymkode: 2126a...88d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Viser bare hvor lurt det er å betale ekstra på lånet. Hver gang du kan.

Det er ikke mye ekstra hver måned som skal til for å kutte totalen mye. Google lånekalkulator for å se disse tallene selv.

Anonymkode: 2126a...88d

Hvorfor det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det skjønner jeg. Spørsmålet mitt er om det er vanlig at renten er så høy at beløpet man skylder er over dobbelt så høyt som lånet, nesten tre ganger så høyt. Jeg betaler litt under 9000 pr måned og kun 1000 kr går til lånet og 8000 kr er renter og avdrag. Er dette normalt? Jeg er enslig om det har noe å si 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du tenker lånet er høyere den første måneden når man har innbetalt sitt første avdrag med tilhørende renter? 

Renter er gjeld det også.

Brunello skrev (4 minutter siden):

Og det er ikke hensyntatt rentefradrag og inflasjon. Så kostnaden på lånet blir ganske mye lavere.

Nei, det er klart 😀 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg. Spørsmålet mitt er om det er vanlig at renten er så høy at beløpet man skylder er over dobbelt så høyt som lånet, nesten tre ganger så høyt. Jeg betaler litt under 9000 pr måned og kun 1000 kr går til lånet og 8000 kr er renter og avdrag. Er dette normalt? Jeg er enslig om det har noe å si 

Ja det er normalt dette er fordi du har lang nedbetalingstid på lånet, har ikke noe for lånet å si om du er enslig

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...