AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Har datet en stund nå. Vi er ikke sammen, men på god vei til å blindet. Har tatt litt tid fordi vi begge har ønsket at vi skal vite at vi klaffer bra før vi introdusere "mine og dine barn". Vi har hatt det itrolig godt sammen og jeg ser på han som min beste venn og kjæreste. Nå har barna truffet hverandre og vi harvhatt veldig fine stunder sammen. Vi samarbeider godt og fordeler alle oppgaver mellom oss helt automatisk. Vi har funnet våre roller og det virker som om dette kan bli en veldig fin faniliesamensetning. Ungene fant tonen med en eneste gang. Mitt barn kommenterte også at jeg og partneren min er så like at vi hadde passet sammen. De liker han, ungene hans liker meg. Men vi har veldig forskjellig syn på mye. Han er blå, jeg er nærmere rødt. Han jobber i det private, jeg det offentlige og her ser vi verdiforskjeller. Han har et annet syn på innvandring, likestilling og på kvinnesyn en hva jeg har. Han generaliserer alle kvinner, selv om han sier at jeg er unntaket. Dette for meg gjør at jeg kvier meg veldog til å gå videre, selv om alt til nå i forholdet har vært perfekt. Også med tanke på hvordan vi har hatt det sammen med barna. Hvor røde flagg er dette egentlig? Hadde du avsluttet eller fortsatt? Anonymkode: 78da5...5f8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Vi hadde veldig ulikt verdisyn men det har gått seg til ettersom årene har gått. Anonymkode: a9fc7...502
Andro Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Hadde ikke gått på første date engang jeg med de motsetningene. Det er et krav at jeg vet de tingene før jeg vurderer å møte noen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Jeg kunne aldri vært sammen med noen med så forskjellig verdisyn. Motsatt politisk side er en dealbreaker. Hva tror du barna vil syntes hvis de blir ufør og fattig, syke og sviktet av helsetjenesten og pappaen dems er skyld i at det er sånn og at de gjennom livet vil møtes av samfunnet med undertrykkelse og holdninger om at de er late samme hvor alvorlig syke de er. Og hva når sønnen gjør en jente gravid som 18åring eller datteren selv blir gravid og trenger abort og pappa har vært med å stemme mot kvinners rett til selvbestemt abort? Anonymkode: a04cd...3ac 5
Trolltunge Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Om han generaliserer alle kvinner, men du er unntaket, så kan du regne med at du ikke vil være unntak lenger når han ikke lenger er nyforelsket, men dere er godt etablert. Da vil du nok være som "alle kvinner ". Det andre kan man nok leve med, men det med kvinnesyn er knallrødt flagg. Det er å be om problemer å gå videre med slik mann. 10 1
Majer Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 (endret) Hvorfor har du ligget med noen som har et annet syn? Da har du jo gitt etter for han sitt syn. Da hjelper det ikke om du sier du bryr deg om innvandrere, kvinners rettigheter mm. Du støtter akkurat det motsatte av det du sier du er for når du ligger med han. Endret 11. april 2023 av Majer 3
Gregarious Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Nå var det veldig mange stråmenn i kommentarene når en bare har det den lille informasjonen. At han har ett "annet" syn sier vel ikke så mye? Generaliserer alle kvinner? På hvilken måte? Ser at det veldig mye "My way or the highway" holdninger. 1
Andro Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Majer skrev (3 minutter siden): Du støtter akkurat det motsatte av det du sier du er for når du ligger med han. Riktig. Man puler ikke høyrefolk. 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kunne aldri vært sammen med noen med så forskjellig verdisyn. Motsatt politisk side er en dealbreaker. Hva tror du barna vil syntes hvis de blir ufør og fattig, syke og sviktet av helsetjenesten og pappaen dems er skyld i at det er sånn og at de gjennom livet vil møtes av samfunnet med undertrykkelse og holdninger om at de er late samme hvor alvorlig syke de er. Og hva når sønnen gjør en jente gravid som 18åring eller datteren selv blir gravid og trenger abort og pappa har vært med å stemme mot kvinners rett til selvbestemt abort? Anonymkode: a04cd...3ac Ha ha… er du i det hele tatt klar over at det er skattepengene fra privat næringsliv som i stor grad finansierer velferdsstaten? Tipper denne mannen har litt bedre innsikt i økonomiske sammenhenger enn det du og TS har. (Og nei, jeg kunne aldri vært sammen med en sosialist). Anonymkode: bbb5f...0a0 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 Her var det motsatt, ettersom årene har gått har det blitt mer og mer synlig og tydelig at vi ser ulikt på en del viktige ting og det gjør at det blir færre ting vi kan snakke om rett og slett fordi vi må være "enig om å være uenig" - det tar litt drepen på forholdet til tider og det er slitsomt. Vi har vært sammeni 15 år nå og jeg har de siste årene flere ganger tenkt "kjenner jeg egentlig denne mannen?" og det er en dårlig følelse å ha. Anonymkode: b08ec...453 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ha ha… er du i det hele tatt klar over at det er skattepengene fra privat næringsliv som i stor grad finansierer velferdsstaten? Tipper denne mannen har litt bedre innsikt i økonomiske sammenhenger enn det du og TS har. (Og nei, jeg kunne aldri vært sammen med en sosialist). Anonymkode: bbb5f...0a0 Hva er alternativet, da? Privatisere alt? Avvikle staten? Det å behandle syke, passe og undervise barn (og voksne) fra 1 til 25 år, skape infrastruktur, utarbeide lovverk og alt annet tjener man ikke penger på, men det gagner oss alle. Anonymkode: b468c...d38 4
Blåttvann Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Jeg og mannen har også ulike syn på ting. For oss funker det fordi ingen av oss prøver å overbevise den andre eller må ha rett. Vi godtar forskjellene. Og vi trenger både de røde og de blå i samfunnet, for det er antakelig i midten at det er best å være. Fri innvandring hadde ikke funket, det ser man alle steder der det har vært fri innvandring. Men vi trenger innvandring, så det kan ikke være helt stengt heller. Vet ikke helt hva du legger i at han har et annet syn på likestilling. Mener han at ikke alle med bachelor kan tjene det samme? Eller at ikke kvinner og menn skal tjene det samme i samme stilling i samme bedrift? Det sier seg selv at ikke alle med bachelor kan tjene det samme, da hadde helsevesenet og undervisningssektoren drept oljefondet på kort tid. Hva slags syn har han på kvinner? At de skal føye seg etter menn? Eller er han en simpel incel som bare ikke skjønner seg på kvinner og mener at de er så følsomme og ikke klarer å holde på en jobb og derfor burde være på kjøkkenet? Mannen min tjener nesten tre ganger så mye som meg, vi har begge bachelor. Han jobber privat, jeg offetnlig. Jeg skjønner hvorfor det må være sånn, selv om vi diskuterer heftig her hjemme om forskjellene burde være så store. Han synes jo han fortjener den høye lønnen fordi han bidrar veldig aktivt for at bedriften går med mange titalls millioner i overskudd. Jeg som jobber offentlig bidrar ikke til direkte avkastning for en bedrift, MEN! De i offentlig sektor steller og helbreder de syke familiemedlemmene hans på sykehuset eller gir barna hans et pedagogisk opplegg i barnehagen slik at han kan gå på denne viktige jobben sin, eller de underviser barna hans i skolen slik at han slipper å gjøre det selv. Vi er alle viktige for at den vestlige måten å leve på skal gå rundt. Jeg synes det er synd at han ser på min jobb som mindre viktig enn han sin, men så lenge han betaler såpass mye mer her hjemme så ville det vært hyklersk å "ta" han på det også fordi jeg nyter godt av det. Vi er enige om å være uenige, men tar gjerne en diskusjon om temaet likevel. Så det handler om hvordan dere funker sammen, ikke ulikheter eller likheter. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 Jeg er blå og han er rød. Vi er likevel nesten alltid enige når vi diskuterer enkeltsaker. Men dette med kvinnesyn (som ikke har noe som helst med å være blå å gjøre) ville vært en dealbreaker. For uansett hvor mye han er en god versjon av seg selv nå vil du merke det når han blir tryggere i forholdet. Jeg dumpet konsekvent menn som insisterte på å kjøre når vi skulle noe sammen, som mente man skulle ta mannens etternavn, og så videre. Anonymkode: 00238...a51 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 Når man stemmer på et parti så betyr ikke det at man er enig i alt det partiet legger frem, du stemmer på det partiet som har de tingene du setter høyest. Her stemmer vi ulikt og vi jobber også i privat/offentlig, men dette har aldri vært et problem for oss. Når det gjelder kvinnesyn, likestilling og innvandring så kunne jeg ikke å ha levd med noen som ser det annerledes enn meg. Anonymkode: 864a2...707
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Jeg hadde blitt skremt av kvinnesynet hans. For det er nok ikke så lenge til, så er ikke du den eneste kvinnen som ikke er håpløs lenger. Det andre kan man fint leve med. Mannen min og jeg stemmer forskjellig og har forskjellig syn på ting, men det går helt fint. Vi har lært oss å være litt rundere i kantene, så det har egentlig bare vært positivt. Anonymkode: 7a502...ff8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er blå og han er rød. Vi er likevel nesten alltid enige når vi diskuterer enkeltsaker. Men dette med kvinnesyn (som ikke har noe som helst med å være blå å gjøre) ville vært en dealbreaker. For uansett hvor mye han er en god versjon av seg selv nå vil du merke det når han blir tryggere i forholdet. Jeg dumpet konsekvent menn som insisterte på å kjøre når vi skulle noe sammen, som mente man skulle ta mannens etternavn, og så videre. Anonymkode: 00238...a51 Hvorfor tenker du det er så stor rødt flagg? Her kjører mannen konsekvent hvis vi skal noe alle sammen, han liker å kjøre bil og jeg kan godt slippe. Jeg synes det er veldig fint i andre settinger også, feks hvis venninne kjører da vi skal på hyttetur. Anonymkode: 864a2...707
Pippi Lotta Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 Dette med kvinnesyn høres skummelt ut for meg. Om han generaliserer alle kvinner ville jeg ikke stolt på at han mener du er annerledes. Holdninger om kjønnsroller er viktige når man skal ha et liv sammen, og de er viktige for barne dit!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tenker du det er så stor rødt flagg? Her kjører mannen konsekvent hvis vi skal noe alle sammen, han liker å kjøre bil og jeg kan godt slippe. Jeg synes det er veldig fint i andre settinger også, feks hvis venninne kjører da vi skal på hyttetur. Anonymkode: 864a2...707 Du liker at andre kjører, da er det jo greit. Spørsmålet er hva han hadde gjort om du satt deg bak rattet en dag? Jeg liker å kjøre selv. Da har jeg et stort problem med menn som forsøker å nekte meg det. Og jeg hadde følt meg helteit om jeg måttet gå ut av bilen og gi han sjåførsiden om jeg hentet han et sted, slik jeg ser enkelte gjør. For meg tyder bare slikt på stor usikkerhet i egen maskulinitet. Anonymkode: 00238...a51
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Hva betyr det at han «generaliserer» alle kvinner? Det er jo det som er viktig her. Du vet vel at blå politikk også vil ha velferdsstat, sant? Høyre jobber ikke for å avvike velferdsstaten og nekter ikke å ta imot flyktninger. For å si det slik, ap og høyre står ganske likt på mange ting. Så hvor blå er han? Rasismeblå? Anonymkode: c1e4a...0ac
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 Verdisyn har ikke noe dette å gjøre. Her er hvor jeg ser min partners verdisyn. Min mir døde, han tar all jobb i hjemmet, til og med ubetalt fri, så jeg får tilbringe tid med henne på sykehuset den siste uka. Min far er alltid velkommen til bords, eller på en kopp kaffe, for ikke å være ensom. Vi ble invitert i et selskap, som ingen vi kjenner har lyst å gå i, og melder avbud. Min mann står for at han liker dette paret, de inviterer til flott selskap, det er andre gjester der, vi oppfører oss som gode venner og stiller med feststemning, og ser til at det faktisk kommer noen representanter fra denne delen av omgangskretsen. Vi deler syn på hvilken oppfølging ungene våre skal ha. At vi spiser middag sammen, at de fikk komme inn til oss på natten da de var små. At vi får ta oss den tid vi trenger på sengekanten til en 15 åring med kjærlighetssorg. At vi hilser på folk vi kjenner på gaten. Han har alltid et vennlig ord og et smil til folk. Han lager kaffe til meg hver morgen han er oppe først. Han lager arme riddere til ungene før skolen, om de ber om det, og han blir ikke sur på meg om jeg ikke gjør det. Nå det var glatt, og snø og en nabo kjørte seg fast i vår oppkjørsel og ødela muren, var det ingen sure miner, og spetakkel om å stå i veien, men en hjelpende hånd for å komme tilbake på veien, og finne en løsning for å fikse muren. Verdisyn gjør seg gjeldende på individ nivå, hverdagen. Ikke på hvor mange asylsøkere vi skal ta i mot eller ikke. Dere er sikkert like og har likt verdisyn, siden dere har god stemning mellom dere. Anonymkode: 5624c...547 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå