Gå til innhold

14 åring skal være alene i to dager. Er det ok ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? 14 åringen vil fjerne være alene. 

Anonymkode: 50570...aaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor flytter vi hjemmefra som 15/16-åringer, så det må jo være en svært tafatt 14-åring du har om ikke to dager skulle gå fint.

Anonymkode: 8baa5...129

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

To dager med en natt imellom eller to netter?

Om det er en ansvarlig og moden 14-åring som er komfortabel med å være alene, og dere ikke skal lenger bort en at dere kan komme kjapt tilbake om det oppstår noe, så er det bare å prøve.

Anonymkode: bd156...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

To dager med en natt imellom eller to netter?

Om det er en ansvarlig og moden 14-åring som er komfortabel med å være alene, og dere ikke skal lenger bort en at dere kan komme kjapt tilbake om det oppstår noe, så er det bare å prøve.

To netter. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort

Anonymkode: 83d4d...0f3

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene hjemme over helger fra jeg var 13. Men måtte ha venninne på overnatting hvertfall én av nettene. 

Anonymkode: 45774...48a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alliert meg med noen naboer. At hun gjerne vil være alene, betyr ikke at hun planlegger å være alene. En 14 åring kan stelle i stand full fest. Og av egen erfaring, så kommer det gjerne også ubudne gjester.

Be naboene ha et øye med boligen og gi dere beskjed om de ser noe som ikke er greit.

Anonymkode: 9327f...33b

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

En 14-åring klarer selvfølgelig å være alene i to dager. Det man er bekymra for i sånne tilfeller, er vel at ungdommen skal invitere en masse folk som lager bråk og sånt. Som brukeren over skriver - lurt å alliere seg med naboer som kan holde øynene åpne. Og informer ungdommen om dette også, så er det mindre sjanse for at han/hun prøver seg på noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

To netter. 

Jeg ville startet med en natt og sett om det gikk greit først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på 14-åringen det. Jeg klarte meg helt fint, men så var jeg veldig husvant og lagde mat, gjorde masse (altfor masse) husarbeid fra tidlig alder og var også løsningsorientert fra barneskolen.

Men broren min hadde ikke klart det uten å komme i, eller fått problemer.

Anonymkode: dd3f3...41c

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor ansvarlig barnet er. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Null problem når ungdommen vil det selv, men lurt å ha en plan klar om noe skulle skje.

F.eks om det finnes venner/slekt å overnatte med om det skulle føles skummelt å sove hjemme alene, om slekt/nabo/foreldre av venner kan tilkalles av ungdommen om uvedkommende kommer på besøk samt holde øye med om det skulle bli hjemmealenefest.

Skrevet

Tenåringer spør sjeldent direkte om spnt for å være alene.

Det betyr:

Overnatting av kjæreste og/eller fest.

Jeg hadde svart glem det 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det bra!

Jeg er i 30-årene nå, og jeg synes det er skremmende hvor forandret alt er siden da og hvor uselvstendige dagens foreldre gjør barna sine.

Morfar dro på sjøen da han var 15 år. Bare nevner det.

Anonymkode: a6322...2a4

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen 14-åringer kan ikke koke egg, eller sette på en oppvaskmaskin... andre kan være hjemme alene en uke uten at det hadde vært et problem. Dette kommer helt an på modenheten til ungdommen, og ikke minst hvordan foreldrene har oppdratt hen så langt.

Anonymkode: 52688...e3b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 76955...5d4

AnonymBruker
Skrevet

Hverken jeg, min mann eller våre sønner var klar for å være alene hjemme som 14-åringer. 2 av oss var husredde og syns alt var skummelt, 2 ville garantert invitert til fest.....

Anonymkode: 364be...65b

AnonymBruker
Skrevet

Eldstesønnen som var 14, nesten 15 i fjor sommer, var alene et par netter 2-3 ganger. Det gikk veldig fint. 

Han fikk ikke lov til å ha besøk, annet enn en kompis. Nå bor vi uansett slik til, at det ikke er enkelt å komme deg hit uten egen skyss. Og vi hadde også en regel på at han ikke fikk lov til å gå i fra stekeovn/komfyr når han skulle lage mat. For da kunne han fort glemme den. Vi kjøpte inn mat som var enkel å lage.

I tillegg sa hadde han mulighet til å gå til nærmeste nabo (hans bestefar), hvis det skulle være noe. Og vi ville også ha fått beskjed hvis det var noe som var ugreit.

Anonymkode: bfe14...5b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vil ikke 15åringen være alene på natt, og over flere dager, så ikke noe jeg egentlig har tenkt så mye på. Men jeg hadde ikke hatt noe problem med det, utifra hvordan hun er og at jeg vet jeg kan stole på henne. Tenker man kjenner sine barn best, og vet hva de holder på med og kan finne på? Hadde jeg derimot hatt mistanke om at det ble alkohol/festing eller at hun ikke fulgte kriteriene for å få være alene hjemme, så hadde jeg selvfølgelig ikke tillatt det.

Anonymkode: 01f27...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring. Tror det skal gå bra. Jeg hadde nok bedt noe slekt om å sjekke innom, og sagt han kunne få ha en venn på overnatting. Jeg hadde lagt forbud mot fest, og sagt at familie vil komme innom for å se hvordan det går - når som helst på døgnet. Hadde ringt mye hjem 😊

Anonymkode: 7e061...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...