Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes håndklærne begynner å lukte stygt veldig fort her. Badehåndklær lukter etter første bruk. Jeg henger de alltid opp til tørk, slik at det kommer luft rundt hele håndduken. Dette gjør jeg straks etter bruk, jeg lar det aldri ligge.
Håndklær som brukes til å tørke hender, begynner ofte å lukte etter 1-2 dager. Det henger ved vasken. Jeg bor alene.
Bruker avfukter på badet etter jeg har dusjet, så skal ikke være mye fukt. Har det kaldt i leiligheten, men på badet er det gulvvarme og ganske varmt.
Jeg vasker håndklær på eco program 60 grader, ekstra skylling pga at maskinen skyller dårlig. Tørker i tørketrommel eller ute om sommeren. Det lukter ingenting av hånddukene når de er vasket og tørket. 
Det lukter heller ikke vondt av noe annet som er vasket i vaskemaskin. Vasker håndklær og sengeklær sammen. Sengeklær lukter ikke stygt. 

Jeg har prøvd forskjellige håndklær både tykke, tynne og forskjellige merker. Lukter uansett. GJør jeg noe feil?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører kokvask innimellom for å fjerne bakterier og lukt. 

Anonymkode: 2cc44...b44

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her. Merker særlig at kjøkkenhåndkler trenger det innimellom 

Anonymkode: 76c44...30b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, male32 said:

Jeg synes håndklærne begynner å lukte stygt veldig fort her. Badehåndklær lukter etter første bruk. Jeg henger de alltid opp til tørk, slik at det kommer luft rundt hele håndduken. Dette gjør jeg straks etter bruk, jeg lar det aldri ligge.
Håndklær som brukes til å tørke hender, begynner ofte å lukte etter 1-2 dager. Det henger ved vasken. Jeg bor alene.
Bruker avfukter på badet etter jeg har dusjet, så skal ikke være mye fukt. Har det kaldt i leiligheten, men på badet er det gulvvarme og ganske varmt.
Jeg vasker håndklær på eco program 60 grader, ekstra skylling pga at maskinen skyller dårlig. Tørker i tørketrommel eller ute om sommeren. Det lukter ingenting av hånddukene når de er vasket og tørket. 
Det lukter heller ikke vondt av noe annet som er vasket i vaskemaskin. Vasker håndklær og sengeklær sammen. Sengeklær lukter ikke stygt. 

Jeg har prøvd forskjellige håndklær både tykke, tynne og forskjellige merker. Lukter uansett. GJør jeg noe feil?

Vask de på 90 grader innimellom

Anonymkode: 40111...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som nevnt 90 grader innimellom, og 2-3 ss eddik som skyllemiddel

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (1 minutt siden):

Som nevnt 90 grader innimellom, og 2-3 ss eddik som skyllemiddel

Dette 

Anonymkode: 86cc1...603

• Liker 1
Skrevet

2 stk Oppvasktablett i tom maskin på kokvask. Om vannet er veldig brunt/skittent kjører du gjerne to runder, eller til vannet som kjører er rent 😊 måtte kjøre tre tomme runder på vår maskin som var 4 år gammel. Sykt ekkelt. 

Lærte det på TikTok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker alltid håndklær på 90 grader. Er overrasket over at ikke alle gjør det samme. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

så når du ikke vasker på 90 grader fjerner du ikke bakterier og lukt?

Så uhygieniske dere er 🤢🤮

Anonymkode: bb50d...a10

Skrevet

Bruker du mye tøymykner eller vaskemiddel?

Veldig mange bruker alt for mye og da ofte ekstra mye for mye på sengetøy og håndduker med det som resultat at det blir lukt etterhvert.

Om det er mer enn et par mnd siden du tok en skikkelig rens av maskina er det på tide å gjøre det også. Jeg kjører renseprogram ca månedlig med en skvett eddik og bruker rensemiddel 1-2 ganger i året.

En fullasta maskin av nyere type trenger ikke mer enn ca 2 ss flytende vaskemiddel og tilsvarende tøymykner. Eddik er et bedre middel for luktfjerning og mykgjøring enn tøymykner da sistnevnte strengt tatt danner en tynn hinne på fiberne som om det blir for tykt vil både tiltrekke seg lukt og støv samt bli vanskelig for maskina å få rent.

Maskina får også gjerne et lag med rester fra tøymykner og annen morro på utsiden av trommelen der du ikke ser det, når det skjer vil den ikke greie å vaske skikkelig.

Skrevet

Har ikke prøvd å vaske på 90 grader. Men de lukter jo rent når de kommer ut av maskinen på 60 grader.
Jeg bruker veldig lite vaskemiddel, 1-2 ss flytende vaskemiddel. Selv med dobbel skylling blir det såpeskum i maskinen under sentrifugering. Ofte vasker jeg med vaskenøtter. Jeg bruker ikke tøymykner/skyllemiddel. Klarer ikke lukta av eddik, så det er uaktuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv Rodalon! 
Fås kjøpt på Normal

Anonymkode: 4054e...da1

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (28 minutter siden):

Har ikke prøvd å vaske på 90 grader. Men de lukter jo rent når de kommer ut av maskinen på 60 grader.
Jeg bruker veldig lite vaskemiddel, 1-2 ss flytende vaskemiddel. Selv med dobbel skylling blir det såpeskum i maskinen under sentrifugering. Ofte vasker jeg med vaskenøtter. Jeg bruker ikke tøymykner/skyllemiddel. Klarer ikke lukta av eddik, så det er uaktuelt.

Nei nei nei, ikke bruk lite vaskemiddel! Ikke bruk vaskenøtter! Man må ha såpe for å få det rent!

Jeg har hatt tøybleiebarn i mange år, så jeg har prøvd mye. Prøv en kombinasjon av disse tipsene:

1) Prøv et annet vaskemiddel. Jeg opplevde at flytende vaskemiddel = lukt. Prøv et annet merke, pulver, stor nok mengde! 
2) Rens maskina. Det finnes midler å få kjøpt til dette. Følg bruksanvisningen. 
3) Pass på at våte klær ikke blir liggende i maskina etter at den er ferdig. 
4) Bruk eddik i skyllekammeret. NEI, klærne lukter ikke eddik etterpå! 
5) Vask alle håndklær på 90 grader en gang eller to, sammen med de øvrige vasketipsene. 
6) Kjør evt flere skyllinger hvis du ser mye såperester.

Anonymkode: 8c60d...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Og: Når klær først har begynt å lukte surt, er min erfaring at det kan være vanskelig å redde dem. Eddik og tipsene over hjelper av og til, men ikke alltid. Hvis det ikke hjelper med tipsene over, kjøp nye håndduker og kast de gamle. Og sørg for at du vasker dem med nok vaskepulver etc, slik at ikke de også surner.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, male32 said:

Ikke bruk vaskenøtter, og vask de på 90 grader, om ikke hver gang så i hvertfall hver 4-5 gang

Anonymkode: 40111...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd sur lukt, gjør følgende:

- bruker samme håndduk i mange dager, opptil en uke (ja, jeg er ren når jeg kommer ut av dusjen).

- bruker blenda sensitiv pulver, ingen mykgjøringsmiddel

- ikke helt full maskin

- vasker på 60 grader, min 2 timers vask, aldri eco

- maks sentrifuge

- ikke tørketrommel

- henger opp på tørkestativ umiddelbart etter vask, ALDRI la de ligge mer enn 30 min. 

Anonymkode: 0a463...8b1

AnonymBruker
Skrevet

- tørker på bad eller vaskerom med avtrekksvifte

Anonymkode: 0a463...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Vask håndklær på 90 grader vanlig program. Dropp eco- vask.

Anonymkode: ec2e3...032

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever aldri sur lukt fra mine håndklær og bruker de flere ganger på rad. Henger det opp etter dusj og bruker avfukter.

Støtter at de bør vaskes på 90 grader med jevne mellomrom. Utenom det vasker jeg de på 60 grader. Bruk så mye vaskemiddel som det står bak på pakken. Man skal ikke bruke for mye, men heller ikke altfor lite.

Da jeg var sammen med eksen så hadde en sånn sur lukt satt seg i klærne og håndklærne hans på grunn av vasking på altfor lav temperatur over tid. Den lukten forsvant ikke når den først hadde satt seg, så det kan være vanskelig å få det bort.

Anonymkode: 78ccf...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til at det er veldig stor forskjell på hvor raskt håndklær tørker. Hvis du har veldig tykke håndklær vil de være fuktige lenge etter at du har dusjet. Anbefaler å kjøpe håndklær som tørker raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...