Gå til innhold

Klarer ikke å trekke pusten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et sammensatt bilde av angst og depresjon, og jeg mistenker at pusteproblemene mine kommer derfra. Men jeg får det samtidig ikke til å stemme.

Jeg har problemer med å trekke pusten, føler at jeg ikke får nok luft og går minst 50 ganger pr dag og kaster etter pusten. Får nok luft, fordi jeg blir svimmel når jeg gjør det (altså hyperventilering som fører til for mye oksygen).

Har selv tenkt at dette kommer fra stram muskulatur, og går til psykomotorisk fysioterapi en gang pr uke. Tar i tillegg massasje av rygg og nakke med ujevne mellomrom, i tillegg til å ha fokus på å mobilisere brystryggen. Men det blir ikke bedre.

Fastlegen bare trekker på skuldrene og skylder på angst. Selv lurer jeg på om jeg bør kreve lungerøntgen.

Flere med erfaring hvor de sliter med å trekke pusten dypt? Gjesper i tillegg ofte. Når jeg ikke fokuserer mye på pusten så glemmer jeg det litt, men blir minnet på det igjen når jeg automatisk begynner å gispe etter mer luft...

Anonymkode: dec68...d63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du det ikke til å stemme med angst? Det kan vel stemme godt, det?

Ha fokus på å tømme lungene godt, lang og rolig utpust. Innpusten går automatisk, den trenger du ikke tenke på.

Får du behandling for angst og depresjon? Jeg har ingen erfaring med psykomotorisk fysioterapi selv. Tror nok det kan være veldig bra, men det er vel ikke direkte behandling for angst og depresjon. Da er det vel medisiner og terapi som gjelder?

Anonymkode: d43ff...12d

AnonymBruker
Skrevet

Får det ikke til å stemme fordi jeg har det i perioder hvor jeg ikke føler på angst. Det kommer på en måte før angsten, men så får jeg angst etterpå fordi det er ekstremt ubehagelig.

Psykomotorisk fysioterapi hjelper til med å løsne spenninger i kroppen, som man veldig ofte får når man sliter psykisk. Så å løsne spenninger kan løsne på angst, hvis det er forståelig.

Går til samtaleterapi, og har prøvd medisiner uten at det fungerte. 

Men problemet er jo at jeg faktisk ikke får pusten ned i magen, den står fast i brystkassa.

Å fokusere på utpust er er godt tips, takk.

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med fysioterapeuten din om dette? Høres ut som du trenger å lære deg å puste "på nytt". Spør om vedkommende har noen pusteøvelser du kan prøve, som kan hjelpe deg med å puste helt ned i magen. Masserer hen diafragma? 

Anonymkode: b089d...3b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har et sammensatt bilde av angst og depresjon, og jeg mistenker at pusteproblemene mine kommer derfra. Men jeg får det samtidig ikke til å stemme.

Jeg har problemer med å trekke pusten, føler at jeg ikke får nok luft og går minst 50 ganger pr dag og kaster etter pusten. Får nok luft, fordi jeg blir svimmel når jeg gjør det (altså hyperventilering som fører til for mye oksygen).

Har selv tenkt at dette kommer fra stram muskulatur, og går til psykomotorisk fysioterapi en gang pr uke. Tar i tillegg massasje av rygg og nakke med ujevne mellomrom, i tillegg til å ha fokus på å mobilisere brystryggen. Men det blir ikke bedre.

Fastlegen bare trekker på skuldrene og skylder på angst. Selv lurer jeg på om jeg bør kreve lungerøntgen.

Flere med erfaring hvor de sliter med å trekke pusten dypt? Gjesper i tillegg ofte. Når jeg ikke fokuserer mye på pusten så glemmer jeg det litt, men blir minnet på det igjen når jeg automatisk begynner å gispe etter mer luft...

Ja, trekke mye luft inn kontra ut, stimulerer det sympatiske nervesystemet. Fint når det trengs, uhensiktsmessig ved stress og angst. 

Å derimot puste mer ut enn inn, stimulerer det parasympatiske nervesystemet - som roer stressrespons. 

Prøv f.eks Andrew Hubermans physiological sigh: to raske innpust med nesen, så en lang, rolig utpust med munnen. Gjenta 2-3 ganger. 

Du kan også sjekke Polyvagal theory, det fins mange teknikker for å stimulere nedgiring av kroppen. 

Prøv også å stimulere fram 5 gjesp på rad. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet det høres dumt ut, men man kan løpe fra angsten. Ta en løpetur. Pusteproblemene forsvinner. Mer angst? Ta en tur til! Kroppen er i alarmberedskap. Den trenger lære å puste igjen. Løp en time for dagen. Frisk!

Anonymkode: 61d24...dcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet det høres dumt ut, men man kan løpe fra angsten. Ta en løpetur. Pusteproblemene forsvinner. Mer angst? Ta en tur til! Kroppen er i alarmberedskap. Den trenger lære å puste igjen. Løp en time for dagen. Frisk!

Løping og trening er genialt. Men man må ta hensyn til kroppen. Knær og sånn. Og hvis man plutselig en dag ikke kan trene - eller lengre perioder pga skade, eller annet - må man ha andre teknikker under beltet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde det sånn i lang tid, det har roet seg nå når jeg ikke er i jobb. Jeg takler ikke at det blir for mye rundt meg, Vetikke om det var pga vanskene mine, eller pga stress. Men den dag i dag må jeg fortsatt puste godt inn og ut, føler fortsatt jeg ikke får nok luft. Puster tungt også har jeg fått høre av alle rundt meg. 
sjekket hjertet og alt, men ingen svar på det 😅

åh, det siste du skrev, sånn har jeg det også.. oppdater gjerne tråden om du noen gang får svar 😅 

Anonymkode: 2657a...3a8

AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (8 minutter siden):

Løping og trening er genialt. Men man må ta hensyn til kroppen. Knær og sånn. Og hvis man plutselig en dag ikke kan trene - eller lengre perioder pga skade, eller annet - må man ha andre teknikker under beltet.

Tjah. Angsten for angsten er den verste. Den bør man helst bare kvitte seg med. Husk også at hormoner fra løpingen lagrer seg i muskulaturen. Man må komme i gang, før man kan slutte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tjah. Angsten for angsten er den verste. Den bør man helst bare kvitte seg med. Husk også at hormoner fra løpingen lagrer seg i muskulaturen. Man må komme i gang, før man kan slutte.

Jeg har hatt angst, av den fullstendig paralyserende typen. Hadde før det trent i mange år, men plutselig var kroppen min fullstendig fremmed. Så det må iblant flere innfallsvinkler til. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Får det ikke til å stemme fordi jeg har det i perioder hvor jeg ikke føler på angst. Det kommer på en måte før angsten, men så får jeg angst etterpå fordi det er ekstremt ubehagelig.

Psykomotorisk fysioterapi hjelper til med å løsne spenninger i kroppen, som man veldig ofte får når man sliter psykisk. Så å løsne spenninger kan løsne på angst, hvis det er forståelig.

Går til samtaleterapi, og har prøvd medisiner uten at det fungerte. 

Men problemet er jo at jeg faktisk ikke får pusten ned i magen, den står fast i brystkassa.

Å fokusere på utpust er er godt tips, takk.

-ts

Er du utredet for asthma? 

Anonymkode: 0b03a...440

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (12 minutter siden):

Jeg har hatt angst, av den fullstendig paralyserende typen. Hadde før det trent i mange år, men plutselig var kroppen min fullstendig fremmed. Så det må iblant flere innfallsvinkler til. 

Kuttet ut kaffe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kuttet ut kaffe?

Det kan være lurt for mange

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Jeg hadde en periode da jeg var barn der det føltes som jeg ikke klarte å trekke pusten. Kom så plutselig en dag og slet en stund med det. Jo mer jeg tenke på det jo verre ble det. Gråt om natta for jeg ikke klarte å puste skikkelig og trekke pusten godt nok. Var redd for å legge meg for følte det ble verre. Jeg var jo barn og trodde jeg skulle dø at noe var alvorlig galt siden jeg ikke fikk puste. Var til leger og tok røntgen for å se om noe var galt. Sjekket meg for astma også. Ingenting galt. Var helt frisk. Så det var nok noe angst greier.
Det ga seg.

Nå som voksen kan jeg også kjenne litt problem med å trekke pusten hvis jeg får skikkelig angst for noe. Så pusten har mye å si når det gjelder angst. 
Men for å være sikker og for at du skal føle deg tryggere så kan du be om å få ta røntgen :) 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det høres ut som angst. Men jeg ville likevel ikke helt sluppet taket i å sjekke om det er noe fysisk. Syns mange leger avfeier alt som psykisk om en først er kommet i den kategorien i systemene deres. 

Anonymkode: 05cdc...958

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle jo ifølge din egen beskrivelse ha dødd imens du sover...av oksygenmangel, men det er jo som kjent ikke tilfelle. Så dette er vel noe du stresser med i våken tilstand.

Angst og åndenød er ikke bare et utrykk. 

Anonymkode: ea055...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også slik for noen år siden da jeg var mye ulykkelig, Forsvant av seg selv, heldigvis. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale et kosete kjæledyr om du kan gi det et godt hjem, kosenroer så fantastisk ned, for det er nok angst du beskriver.

Anonymkode: 9bb86...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 19.54):

Jeg opplevde det samme i en periode med mye stress. Har en angstlidelse i tillegg. Jeg gjespet og gjespet, siden kroppen prøver å få mer luft. Utrolig ubehagelig. Jeg fikk pusteøvelser av en kiropraktor, og de hjalp veldig! Øvelser som får pusten mer ned i magen osv. Du kan helt sikkert finne mange på YouTube!

Anonymkode: 110ac...d81

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo selvsagt være psykisk, men jeg er ganske så sikker på at du mangler vitamin D3, jern, magnesium, C og B vitaminer.
Jeg håper virkelig du får tatt en blodprøve hos legen din eller på privat klinikk.  Les deg litt opp på vitaminmangel og finn en nettside som hjelper deg å forstå blodprøveresultatene.
Kjøp helst vitaminer i kapsler, de er renere enn tablettform.  Eller begynn å spise grønnsaker til hvert måltid.

Anonymkode: e4474...169

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...