AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hvilke symptomer hadde dere i forkant? Anonymkode: 7ec2f...1bb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Er nok litt forskjellig. For meg var det tiltagende angst. Hjertebank, kaldsvetting, tunellsyn, diare, skjelving, oppkast, besvimelse, hukommelsestap (husket ikke hva jeg hadde gjort de siste timene), selvskading, til slutt suicidalitet. La meg rett og slett ned for å dø, og da slo noen heldigvis alarm. Anonymkode: e233d...aac 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er nok litt forskjellig. For meg var det tiltagende angst. Hjertebank, kaldsvetting, tunellsyn, diare, skjelving, oppkast, besvimelse, hukommelsestap (husket ikke hva jeg hadde gjort de siste timene), selvskading, til slutt suicidalitet. La meg rett og slett ned for å dø, og da slo noen heldigvis alarm. Anonymkode: e233d...aac Takk for at du delte. Er du frisk i dag? Anonymkode: 7ec2f...1bb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for at du delte. Er du frisk i dag? Anonymkode: 7ec2f...1bb Ja, heldigvis:) Ble sykemeldt fult i 6mnd, fikk behandling og antidepressiva. Min verste skrekk er å bli ufør, så det hjalp nok med å få meg på beina igjen såpass raskt. Anonymkode: e233d...aac 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Jeg var sint når noen ga meg flere arbeidsoppgaver på jobb, og generelt irritert. Jeg glemte noe hele tiden og la fra meg ting overalt. Sov dårlig og våknet tidligere og tidligere. Hjertebank, press over brystet. Orket ingenting. Jeg jobbet sakte og prøvde å jobbe meg inn i helgene. Avlyste da sosiale ting med venner for å jobbe. Tilslutt hadde jeg presset meg så hardt at jeg ikke kunne stå oppreist uten å få hjertebank og svimmelhet og besvime. Anonymkode: c8280...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Ble kvalm hvis noen ba meg om noe eller stilte krav til meg. Brakk meg på jobb flere ganger. Sov fryktelig dårlig, brukte lang tid på å sovne og våknet aldri senere enn i 04-tiden. Hadde kort lunte, ville egentlig bare sitte under et pledd helt alene og ikke forholde meg til noen. Gråt på vei til jobb, gråt på vei til bilen etter jobb fordi jeg var helt utmattet. Hadde veldig høyt blodtrykk viste det seg, for første gang i mitt liv. Glemte ting. Tok til fornuft og gikk til legen i desember. Var 100% sykemeldt noen uker. Har etter det jobbet 10%, 20%, 30% og nå 40%. Det kan hende jeg er klar for mer, men jeg blir kvalm av tanken på å få det sånn igjen som jeg hadde det, så derfor tvilholder jeg på prosentene mine så lenge legen synes det er ok.... Synes det er vanskelig å prøve mer fordi det går helt ok nå, og havner jeg i samme situasjon en gang til vet jeg ikke hva jeg gjør... Anonymkode: ab184...bf5 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tok til fornuft og gikk til legen i desember. Var 100% sykemeldt noen uker. Har etter det jobbet 10%, 20%, 30% og nå 40%. Det kan hende jeg er klar for mer, men jeg blir kvalm av tanken på å få det sånn igjen som jeg hadde det, så derfor tvilholder jeg på prosentene mine så lenge legen synes det er ok.... Synes det er vanskelig å prøve mer fordi det går helt ok nå, og havner jeg i samme situasjon en gang til vet jeg ikke hva jeg gjør... Anonymkode: ab184...bf5 Lurt.. Jeg økte for fort, to ganger. Det gikk ikke så bra for å si det mildt 🤯 Anonymkode: dc709...b9e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Utmattelse, ulike kroniske sykdommer, kronisk uro og sitring innvendig, følte meg aldri avslappet. Kognitiv svikt, følte meg dum.. rett og slett syk. mange rare symptomer. Anonymkode: 7e237...004
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lurt.. Jeg økte for fort, to ganger. Det gikk ikke så bra for å si det mildt 🤯 Anonymkode: dc709...b9e Man kan vel prøve å snu igjen raskt dersom man merker at det blir for mye..? Anonymkode: 467b4...2e5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurt.. Jeg økte for fort, to ganger. Det gikk ikke så bra for å si det mildt 🤯 Anonymkode: dc709...b9e Livredd for det... Hørtes ikke bra ut.... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan vel prøve å snu igjen raskt dersom man merker at det blir for mye..? Anonymkode: 467b4...2e5 Det høres så lett ut i teorien. jeg vet med meg selv at det sitter EKSTREMT langt inne å si, både til arbeidsgiver og til lege, at "jeg klarer ikke så mye allikevel"... Selv om legen min har sagt at jeg må si fra.... Jobber med å bli flinkere til å sette grenser for meg selv og til å gi meg selv "positivt påfyll" både mentalt og rent helsemessig. Men det er en prosess. Ikke noe som er gjort i full fart på fem mnd.... Anonymkode: ab184...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Glemte forøvrig ett av symptomene... Satt med en sånn "stressa" følelse inni meg, litt sånn "grue seg til noe"-følelse, uten at jeg klarte å finne ut hva problemet var. Ofte hvis man har en sånn følelse til vanlig, så klarer man å finne ut hva årsaken er. Det klarte jeg ikke. Legen mente nervesystemet var fullstendig overaktivt. Hadde aldri tenkt på nervesystemet før sånn sett.... Anonymkode: ab184...bf5 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 Begynte bli kvalm etter lunsj, fikk magesmerter og mye løs mage. Så begynte jeg slite med å sove, og begynte bli kvalm fra morgen av. Raste ned rundt 15% kroppsvekt på fire måneder. Legen sendte meg på ulike utredninger for å finne årsak, ingen trodde det var psykisk. Så begynte jeg kaldsvette, fikk hetetokter, og til slutt falt jeg sammen. Anonymkode: 3f7d5...08f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 startet vel egentlig med litt høye skuldre og utviklet seg etter hvert til at jeg var veldig plaget med dårlig søvn, konstant uro i kroppen som for eksempel kribling i bena, fysiske plager som hodepine og svimmelhet, kvalme, manglende matlyst osv og kroppslige smerter før jeg rett og slett ikke klarte stå opp en morgen fordi kroppen ikke ville samarbeide.. Det hadde vært en del runder med lege og prøver underveis så når jeg ringe fastlegen skjønte han heldigvis raskt hva som var greien og jeg fikk god hjelp - var tilbake i delvis jobb etter 8mnd og fullt før det var gått ett år. Anonymkode: d69b0...ea0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Raste ned i vekt. Hadde elveblest på hele kroppen, frøs, skalv, kaldsvettet og hjertebank. Hukommelsestap, dissosierte (falt ut) og var til tider helt apatisk. Klarte ikke å utføre de enkleste oppgaver på jobb. Ble ekstremt depressiv med mangel på positive tanker. Var heldigvis ikke så langt nede at jeg hadde selvmordstanker, men total mangel på noe som helst positivt. Var konstant helt utkjørt og kjempesliten, men fikk ikke sove. Anonymkode: 66cd0...896
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 Takk til dere alle for svar. Jeg er på vei dit dere var, hva skal jeg gjøre for å stoppe? Jeg vil ikke havne der. Anonymkode: 7ec2f...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk til dere alle for svar. Jeg er på vei dit dere var, hva skal jeg gjøre for å stoppe? Jeg vil ikke havne der. Anonymkode: 7ec2f...1bb Hvis du kjenner at du er på vei ned den stien, så drar du til fastlegen og forklarer symptomene dine og hvordan du har det i hverdagen. Så får du sykemelding, forhåpentligvis en henvisning til psykolog eller psykologisk sykepleier og tar tiden til hjelp. Gå heller før enn litt senere. For sykdomsforløpet blir mye kortere hvis du klarer å få hjelp før du har nådd bunnen helt. Jeg trodde jeg skulle klare meg med tonukers sykemelding, sove ut og være tilbake igjen asap. Men det endte med nesten ett år sykemelding. Jeg har etter dette kjent på samme symptomene og gått til legen med en gang og sykemeldingen da ble under en mnd. Hadde jeg ventet lengre ville den vært mye lengre også.. Anonymkode: 66cd0...896
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 Det begynte med et indre stress, og jeg våknet flere ganger om nettene pga stress. Så hjernetåke, og jeg begynte å slite med å finne ord og bygge opp setninger på en god måte. Begynte å slite med å forstå enkle oppgaver. Jeg raste opp i vekt, for jeg klarte ikke lengre å spise ordentlig og heller ikke være aktiv. Etter jobb var det rett hjem i sofaen, jeg hadde ikke sjans til noe annet. Lå i sofaen hele helgene også og halvdøste meg igjennom helgen. Jeg kunne sove ekstremt mange timer, men hadde aldri god søvn. Alt var slitsomt, bare det å snakke med ei venninne var helt utmattende, og jeg hadde heller ikle sjans til å følge med i en samtale. Jeg bare fadet bort på en måte. Om jeg måtte reise bort en tur en helg, gikk det utover hele påfølgende uke. Jeg husket omtrent ingenting som folk fortalte meg heller. Til slutt var jeg suicidal, og hadde planlagt både dag og måte. Jeg klarte heller ikke å be om hjelp selv. Jeg ble presset til å oppsøke psykolog, og det var bra. Psykologen tok kontakt med fastlegen min, og sørget for sykemelding. Ble tett fulgt opp av psykologen, og var 100% sykemeldt i 8-9 måneder. Har kommet gradvis tilbake til jobb, men er ikke 100% tilbake enda. Den tyngste perioden var for kanskje 2,5 år siden. Anonymkode: d6f00...786
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 Panikkangst, konstant bekymring, depresjon, tungsinn, selvforakt, manglende tro på meg selv og min betydning, muskelsmerter, nervesmerter, prikking og nummenhet i huden. Søvnproblemer. Endte i et år med sykemelding og to år med fomlende opptrapping. Jobber fullt nå, men er merket for livet psykisk og fysisk. Anonymkode: 7384b...58c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk til dere alle for svar. Jeg er på vei dit dere var, hva skal jeg gjøre for å stoppe? Jeg vil ikke havne der. Anonymkode: 7ec2f...1bb Ta en realitetssjekk på kostholdet ditt. Rett fokuset mot mineralet kalium, så får du ei lita aha-opplevelse. Kalium er et mineral som det aldri vil bli mangel på i blodet. Kalium-mangel kan ikke måles med blodprøver. Kroppen er programmert for å hente kalium ut av cellene i kroppen for å holde nivået i blodet stabilt, slik at vi ikke dør. Derfor er det ikke mulig å måle kaliummangel med blodprøver. Cellene i kroppen kan være totalt utarmet for kalium, selv om nivået i blodet er helt innafor, og da slår cellene seg av. Det er litt problematisk, for hele kroppen er bygget opp av celler og alle trenger kalium for å funke. Den viktigste kilden til kalium i det norske kostholdet er potet (en potet inneholder 10% av dagsbehovet). Grønne grønnsaker (f.eks, salat, broccoli, grønnkål og spinat) inneholder også mye kalium, i tillegg til banan og avocado, som mer eksotiske innslag. Hvis du prioriterer å frotse i grønnsaker og poteter en måneds tid, er det all grunn til å tro at du vil oppleve endring. Anonymkode: 068d5...846
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 Jeg mistet på en måte livsgnisten. Alt ble bare grått og følelsesløst. Jeg ville ingenting. Ville ikke på jobb, ville ikke være med venner. Brukte alle kreftene jeg hadde på å holde hodet over vannet, og barna mine. Etterhvert ble jeg mye svimmel. Besvimte nesten flere ganger. Gikk til lege hadde høyt blodtrykk. Sterk migrene som satt meg ut i dagesvis. Mye sykemeldt. Klarte ikke gi god nok omsorg til barna på jobb. Ble utmattet. Ville bare sove. Ble langtidssykemeldt og sov 19 timer i døgnet de første ukene. Sakte men sikkert fikk jeg litt mer energi. Gikk til psykolog. Sa opp jobben i sykemeldingen. Fikk ny jobb. Ble sakte men sikkert bedre, og ikke så nummen lengre. Nå er livet godt. Jeg taklet ikke gamle jobben min, sammen med sykt barn og syke foreldre. Jeg måtte vekk fra omsorgsyrket, og ned i stilling. Anonymkode: 64323...884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå