AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 På overtidskontrollen ble jeg sjekket grundigere enn noen gang før. På ultralyd: Baby viser seg å være estimert til 4.6 kg til termin fremfor 4.1 kg slik den hun estimert for under en uke siden. Det var hos en annen lege da. Jordmor sjekket modning og sa at jeg ikke hadde noen tegn. Åpningen var visst "bak" og lukket. Fikk ikke strippet. Ekstremt høyt blodtrykk, 150/90 men ingen protein i urin. Aktiv jente inne i magen og alle målingene så ellers bra ut. Ny kontroll på fredag for å vurdere igangsetting. Jeg er førstegangsfødende og har lest mange skrekkhistorier om både stor baby og om igangsetting. Bor 4 timer unna sykehuset, så det er snakk om at jeg blir på sykehuset frem til potensiell igangsetting. Noen som kan dele erfaringer på godt og vondt? Er det sjans for at jeg rekker å modnes/føde selv før fredag? Hvor fort går modningsprosessen når jeg starter "på null". Anonymkode: f749e...afd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Har ikke noen erfaring, men jeg ønsket bare å si at 150/90 er ikke ekstremt høyt blodtrykk. Anonymkode: 23796...7a2 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har ikke noen erfaring, men jeg ønsket bare å si at 150/90 er ikke ekstremt høyt blodtrykk. Anonymkode: 23796...7a2 Ikke? Fikk inntrykk av at det var det 😅 men takk for svar! Anonymkode: f749e...afd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke? Fikk inntrykk av at det var det 😅 men takk for svar! Anonymkode: f749e...afd Lettere forhøyet, men ikke noe sånn spesielt. Kan være de synes undertrykket var litt for høyt bare ^^, Anonymkode: 23796...7a2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Jeg ville krevd igangsetting med en gang med så stor baby! Min første var 4500g da hun ble født. Hun satt bom fast og hun døde nesten! Måtte på nedkjøling for å begrense skadene i hjernen pga oksygenmangel. Følg magefølelsen din! Anonymkode: c9a95...2d8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville krevd igangsetting med en gang med så stor baby! Min første var 4500g da hun ble født. Hun satt bom fast og hun døde nesten! Måtte på nedkjøling for å begrense skadene i hjernen pga oksygenmangel. Følg magefølelsen din! Anonymkode: c9a95...2d8 Min premature satt også bom fast, så det kan faktisk skje uansett kilo på barnet. Man må ikke være på overtid og ha stor baby for at det skjer. Anonymkode: b0c9a...a04 5
Arkana Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Det kan i alle fall gå veldig fort når det først starter. Med min første var jeg helt umoden på kontroll i uke 39 og jeg ble satt opp til igangsetting uken etter (risikosvangerskap, jeg fikk ikke gå over termin). Fire dager etter kontrollen startet fødselen av seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville krevd igangsetting med en gang med så stor baby! Min første var 4500g da hun ble født. Hun satt bom fast og hun døde nesten! Måtte på nedkjøling for å begrense skadene i hjernen pga oksygenmangel. Følg magefølelsen din! Anonymkode: c9a95...2d8 Min på 3500g født på termin satt også fast. Overtid og stor estimert stor baby har ingenting å si på om de sitter fast. Anonymkode: 3fa2c...1b1 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Jeg fødte 14 dager over termin, og på overtidskontroll sa legen at det så ut til at babyen min var 4300 gram og GIGANTISK 🙈 Han var "bare" 4030 gram og det gikk fint. Jeg var overhodet ikke moden, det tok to dager fra igangsetting til jeg hadde 4 cm åpning, og var enda et døgn i aktiv fødsel, men følte meg trygg ettersom jeg også var på sykehuset under igangsettingen. Det kommer nok til å gå bra ❤️ Anonymkode: 29c3d...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min på 3500g født på termin satt også fast. Overtid og stor estimert stor baby har ingenting å si på om de sitter fast. Anonymkode: 3fa2c...1b1 Har ingenting å si?! Det er jo klart det har! Større sjanse for at den sitter fast om den er for stor. Men jeg sier jo ikke at små babyer ikke kan sitte fast.. Anonymkode: c9a95...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har ingenting å si?! Det er jo klart det har! Større sjanse for at den sitter fast om den er for stor. Men jeg sier jo ikke at små babyer ikke kan sitte fast.. Anonymkode: c9a95...2d8 Estimert stor baby er ikke det samme som stor baby. Det er ganske stort slingringsmonn på disse vekstekstimeringne. Anonymkode: 3fa2c...1b1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Estimert stor baby er ikke det samme som stor baby. Det er ganske stort slingringsmonn på disse vekstekstimeringne. Anonymkode: 3fa2c...1b1 Det har du rett I for min var estimert til å være - 25% men hun var +25%. Anonymkode: c9a95...2d8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På overtidskontrollen ble jeg sjekket grundigere enn noen gang før. På ultralyd: Baby viser seg å være estimert til 4.6 kg til termin fremfor 4.1 kg slik den hun estimert for under en uke siden. Det var hos en annen lege da. Jordmor sjekket modning og sa at jeg ikke hadde noen tegn. Åpningen var visst "bak" og lukket. Fikk ikke strippet. Ekstremt høyt blodtrykk, 150/90 men ingen protein i urin. Aktiv jente inne i magen og alle målingene så ellers bra ut. Ny kontroll på fredag for å vurdere igangsetting. Jeg er førstegangsfødende og har lest mange skrekkhistorier om både stor baby og om igangsetting. Bor 4 timer unna sykehuset, så det er snakk om at jeg blir på sykehuset frem til potensiell igangsetting. Noen som kan dele erfaringer på godt og vondt? Er det sjans for at jeg rekker å modnes/føde selv før fredag? Hvor fort går modningsprosessen når jeg starter "på null". Anonymkode: f749e...afd Personlig så angrer jeg på at jeg valgte igangsettelse når det ikke var medisinsk nødvendig. Det dro ut og var unødvendig smertefullt med ekstremt liten effekt. Ville spurt om de anbefaler det medisinsk sett. Anonymkode: bce02...5ac 2
Arkana Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Det er absolutt stort slingringsmonn på slike vekstkontroller og der det er viktig å vite mer sikkert har man derfor flere. Med min eldste hadde jeg vekstestimering jevnlig og ytterpunktene var 3,5 til 5 kg ved termin, altså ganske stor forskjell så én enkelt estimering sier ikke så veldig mye. Tar man vekk de to ytterpunktene og ser vekstestimeringene jeg hadde under ett treffer de derimot veldig bra, han var rett under 4,1 kg da han ble født. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Nr 1: ingen modning på overtidskontroll. Fødte få timer senere Nr 2: 4 cm åpning fra uke 34. Fødte uke 42 Anonymkode: ca158...156 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 Jeg ble igangsatt rett etter termin, helt umoden. Tok 90 timer fra start til ungen var ute med akutt keisersnitt. Krysser fingrene for at du slipper igangsettelse. Anonymkode: 9a6e9...f3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå