AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hei! Lurer på om noen av dere har noen gode råd/tanker. Jeg har hatt anoreksi men er nå frisk fra det og har en bmi på 19,4. Synes det er vanskelig å skulle gå opp noe mer, men jeg er så sulten! Har begynt å løpe og løper 1 time to ganger i uka. Trener styrke en gang i uka og går 1,5 times tur to ganger i uka. Ellers er jeg ikke i så mye hverdagsaktivitet. Har funnet ut at den vekten jeg har nå er stabil på ca. 1500 kcal, men jeg er altså så sulten hele tiden ... Noen dager tenker jeg på mat hele tiden, og noen ganger må jeg bare gi etter og kan da spise opp mot 4000 kcal. Det føles vanskelig og skremmende med slike dager. Noen andre som har det/ har hatt det slik og som har gode råd? Anonymkode: 70cab...260
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Det enkle svaret er jo å spise mer. Mer volum i det minste, så du er mett lengre. Er jo ikke rart du er sulten når du spiser så lite kalorier og forbrenner så mye.. Anonymkode: 56a5d...e32 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Har aldri hatt anoreksi, men har alltid hatt lav BMI av naturlige årsaker. Jeg spiser endel egg og smør tidlig på dagen. Da blir jeg mett, og kan avgrense til to til tre måltider pr dag. Det er sjelden jeg føler på sult. Jeg tror personlig at egg, kjøtt og smør hjelper mot sult, og jeg kan anbefale det. Siden jeg driver med periodisk faste, må jeg innta mange kalorier ved hvert eneste måltid. Jeg tar ofte et glass helmelk før leggetid. Da kan jeg sove hele natten, uten å våkne av sultfølelse. Anbefaler å spise kaloririk mat når du faktisk spiser. Ikke vær redd for å bli værende på BMI 19, og ikke vær redd for å bli mett. Anonymkode: 6a156...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Jeg har hatt bmi på 19,4 selv. 165 cm høy. Mindre aktiv enn deg (med solid margin). Jeg trengte mye mer mat enn 1500 kalorier. Du bør spise mer. Anonymkode: e64e1...342 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt bmi på 19,4 selv. 165 cm høy. Mindre aktiv enn deg (med solid margin). Jeg trengte mye mer mat enn 1500 kalorier. Du bør spise mer. Anonymkode: e64e1...342 Dersom ts har en vekt som er stabil på 1500 kcal så er jo ikke svaret «du må spise flere kalorier» eller «regnestykket ditt er feil». Det er ikke vanskelig å finne den mengden kcal som gjør at en holder vekta - det er den mengden kalorier en kan spise uten å gå ned eller opp i vekt. For noen er det 4000 kcal, for andre 1500. Går du ikke ned i vekt så spiser du aldri «for lite». Ts: du må bare forsøke å spise på ulike måter. For noen funker det med en solid frokost. For andre funker det å faste til lunsj. For noen er 5-7 små måltider nøkkelen til å være mett, for andre er 1-3 større måltider nøkkelen. Noen opplever metthet på brødmat, andre er sultne 1-2 timer etter at de har spist brød, uavhengig av kcal i måltidet. For noen metter proteiner og fett, for andre er nøkkelen å unngå sukker. Noen spiser når de kjeder seg, andre når de trives. Det som er riktig for deg er riktig for deg, ikke for noen andre. Så test deg frem, ts. Og husk at størrelsen på et måltid og kaloriinnholdet i det ikke har noe med hverandre å gjøre. En sjokolade, feks, gjør ikke noen som helst mett. Men den inneholder likevel samme mengde kcal som en solid porsjon middag. Anonymkode: ed983...46e 1
Gnå Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Hvor lenge har du vært frisk? Har det vært sånn helt fra du begynte å spise mer, eller har du vært innom en "normal" periode? Kanskje det kan være noe med at kroppen din fortsatt er litt på etterskudd, og fortsatt vil ha alt den har gått glipp av mens du var syk? Tenk også på at det kan hende kroppen din jobber fælt med å reparerer skader den evt. kan ha fått mens du sultet deg. Hva med å snakke med en ernæringsfysiolog el.l.? 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Tror ikke kroppen din trives med 1500 kcal. Er det lenge siden du ble friskmeldt? Når jeg selv gikk igjennom behandling for spiseforstyrrelse hadde jeg ofte slike «økedøgn» eller ekstrem hunger. Kanskje 2-3 dager med mer mat enn vanlig også stabiliserte det. Og ikke for å skremme deg, men om du synes der er vanskelig å gå opp i velt til tross for at du er sulten, så høres ikke det helt bra ut💕 Spis mer, normal BMI er fra 18,5 til 24,9. kanskje kroppen trives på litt høyere enn 19? Anonymkode: 03b6f...bcb 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Kanskje trening bør nedgraderes til lettere mosjon (gå turer, rolig svømming), ihvertfall til du er klar for å innta mer mat? Pass også på at næringen du spiser er riktig, og at du ikke spiser tomme kalorier. Rent rødt kjøtt med grønnsaker og evnt til fullkornsris, vil mette mer enn hvit pasta i tomatsaus, som et eksempel. Anonymkode: 8dea2...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Vel, i stedet for å telle kalorier, kan du telle vitaminer. Det bør være et mål å få i deg mye proteiner og vitaminer i et måltid. Proteiner og vitaminer er byggestener for kroppen, og gjør at du tåler løping. Selv får jeg gjerne diare av mine løpeturer, som gjerne kan vare i opptil to timer. Jeg faster før løping, men er opptatt av å få i meg sunn næring umiddelbart etter løpeturen. Kvikk lunsj, hel kulturmelk og to skiver med smør og gulost. Mett. Funker som faen. Jeg synes egentlig du burde sette opp en ernæringsplan sammen med en ernæringsfysiolog, i steden for å spørre KG! Anonymkode: 6a156...bb3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Jeg har også blitt frisk fra anoreksi, og hadde en periode med «extreme hunger» (Google det, det er normalt). Det eneste som hjelper er å bare spise det hjernen vil ha. Man vil øke litt i vekt denne perioden, men den ekstreme sulten vil gi seg (jeg lover!), og da stabiliserer vekten seg litt lavere igjen. Det er såå deilig å slippe den sulten, og å tenke på mat 24/7. For hjernen din tror fortsatt det er matmangel siden du tross alt fortsatt lever restriktivt ift eget behov. Jeg måtte ha en periode på bmi både 20 og 21 og nesten 22 før dette ga seg. Nå er jeg stabil på 20. Du vil også føle deg mindre spiseforstyrret når denne sulten gir seg. Du er ikke helt frisk for du kommer gjennom den fasen du er i nå. Anonymkode: e6952...507 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Tusen takk for så mange fine og kloke svar. Nå fikk jeg mye å tenke på, og jeg må gjøre noen endringer. Kanskje kroppen min egentlig vil litt høyere opp i vekt. Jeg må i hvert fall spise nok til at jeg kan være i aktivitet for det betyr så mye for meg. Jeg hadde timer med ernæringsfysiolog på DPS, men de slipper jo taket så snart bmi er normal. Skjønner det altså, det er mange som trenger hjelp. Takk til dere fine ❤ Anonymkode: 70cab...260 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for så mange fine og kloke svar. Nå fikk jeg mye å tenke på, og jeg må gjøre noen endringer. Kanskje kroppen min egentlig vil litt høyere opp i vekt. Jeg må i hvert fall spise nok til at jeg kan være i aktivitet for det betyr så mye for meg. Jeg hadde timer med ernæringsfysiolog på DPS, men de slipper jo taket så snart bmi er normal. Skjønner det altså, det er mange som trenger hjelp. Takk til dere fine ❤ Anonymkode: 70cab...260 Kanskje, men det handler ikke egentlig om det. Det handler om å vise hjernen at du spiser alt den vil ha. Da vil dette roe seg. Og en ernæringsfysiolog vet ikke hva du har lyst på. Du må spise når du er sulten og du må spise det du craver. Anonymkode: e6952...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå