Gå til innhold

Imovane, erfaring? Redd for å ta når jeg er alene med barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått imovane for å klare å sovne, men er redd for å ta pga jeg er alene med 2 barn på 4 og 5 år. 

noen med erfaring? Er bare snakk om å ta 1 tablett 7,5 mg eller en halv innimellom for at jeg skal klare og få nok søvn. Må også opp tidlig og kjøre de i barnehagen. Leser så mange får hukommelsessvikt, og dette er noe jeg har problemer med fra før av, så det kunne jo tatt seg ut 😅 

vist du har tatt det, klarte du å våkne på natten om ungene dine våknet? 
mine pleier å sove hele natten, men nettopp begynt å våkne hver natt pga drømmer, men ikke alltid.

Anonymkode: a0932...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Start med det de ukene du ikke har barn til du har kontroll på hvordan d er. Aller reagerer ulikt osv.  ville ikke utsatt meg selv eller barna for noe ubehagelige situasjoner..

Anonymkode: b3572...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke tatt det når jeg er alene med barn - basert på min egen erfaring med imovane. Jeg fikk hallusinasjoner, og var våken i "sovende" tilstand. Jeg ringte folk, oppførte meg som normalt, men husket ingenting dagen etter. Jeg hadde også skremmende hallusinasjoner. 

Anonymkode: defff...eda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kan du teste å ha på en liten alarm å se om du våkner fks.. men nå skal jo ikke sove medisiner funke sånn at man ikke kan vekkes..  er vel mer for innsovningen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt det når jeg er alene med barn - basert på min egen erfaring med imovane. Jeg fikk hallusinasjoner, og var våken i "sovende" tilstand. Jeg ringte folk, oppførte meg som normalt, men husket ingenting dagen etter. Jeg hadde også skremmende hallusinasjoner. 

Sånt er veldig sjeldent og skjer ofte når man slutter brått på det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Imovane er en innsovningstablett. Jeg har delt ut mye Imovane til pasienter, aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 4b688...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uff, ja da får jeg vente. Ligger våken til 2-3 på natten, uansett hvor trøtt jeg er så klarer jeg ikke å sovne og må opp igjen 5-6-7.. er ekstremt sliten. 

men da venter jeg til kjæresten er her og kan passe på meg, eller til jeg er alene 😅

har lest mange har hallusinasjoner, gjør rare ting, men også skal man jo ligge i sengen med en gang man tar den og ikke gjøre noe annet sånn at det ikke skal skje. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en halv første dagen. Kan være der holder. 

Det er en innsovningstablett så den har kort halveringstid. 

Jeg tar den innimellom og våkner like lett med den. Den hjelper meg bare å sovne. 

Sliter du med oppvåkningen er imovane feil medisin.

Anonymkode: 7dc99...165

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt imovan i mange år. Jeg sover godt . Har ingen hangover. Men du sover tungt å det kan bære vanskelig å våkne tidlig feks. Jeg klarer fint å våkne halv åtte men vet ikke hvordan det virker på deg. 

Anonymkode: e793f...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt imovan i mange år. Jeg sover godt . Har ingen hangover. Men du sover tungt å det kan bære vanskelig å våkne tidlig feks. Jeg klarer fint å våkne halv åtte men vet ikke hvordan det virker på deg. 

Jeg bruker bare en halv tablett om gangen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Imovane gjør det lettere å sovne. Imovane gir deg ikke noe dypere søvn enn vanlig, så ingen fare. Du våkner dersom det er noe. 

Anonymkode: 43d82...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når legger du deg da? Og hvor mye tar du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Imovane er en innsovningstablett. Jeg har delt ut mye Imovane til pasienter, aldri vært noe problem. 

Ikke når man har barn heller? 
hvorfor opplever så mange hallusinasjoner/ gjør ting de ikke husker? Er det fordi de ikke sovner med en gang når de skal? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar imovane med jevne mellomrom, har ett barn alene. Jeg testet først uten barn såklart, men det går helt fint. Jada, jeg husker ikke så mye dagen etter, men jeg opplever heller ikke at jeg hallusinerer eller gjør noe jeg ikke skal. Våknet en morgen av at jeg hadde tatt oppvasken før jeg sovnet, det var kjekt da!

Jeg har ingen problemer med å våkne, eller gå inn til barnet når hen våkner, selv om jeg har tatt medisin. Om hen gråter eller trenger vann/skal opp og tisse osv går det helt fint. Passer på å ta medisinen slik at det er en 9-10 timer til vi skal opp, og gjerne litt mer tid til å våkne skikkelig før jeg f.eks kjører i barnehagen.

Imovane/stilnoct er de to medisinene jeg har tatt som har hatt minst dårlige bivirkninger hva gjelder søvnmedisin i hvert fall:)

Om du begynner med en halv en så går det sikkert veldig fint!

Anonymkode: 05998...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvorfor opplever så mange hallusinasjoner/ gjør ting de ikke husker? Er det fordi de ikke sovner med en gang når de skal? 

Det er ikke mange som opplever det. Da tar de mye mer enn de tåler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar imovane (en halv tablett) av og til. Sovner, men sover ikke spesielt tungt og har ellers ingen andre reaksjoner. 

Anonymkode: 9850c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pasientene har naturligvis ikke barna sine med på sykehuset. Pasientene som får av meg er inneliggende. Jeg vet ikke hvorfor noen gjør det, men ingen pasient har fortalt meg om det på 10 år i jobb. Så vanlig er det ikke. Selvsagt vil de få som opplever det spørre om råd på nett. Vanligste bivirkningen er metallsmak i munnen, kanskje litt hangover om den tas for sent på natten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke mange som opplever det. Da tar de mye mer enn de tåler. 

Jeg var den som skrev ovenfor om at jeg opplevde hallusinasjoner lenger opp. Jeg tok ikke mer enn hva som var oppgitt dose, og jeg opplevde det faktisk etter å ha gått en tid på det, så det var ikke typ etter første gangs bruk. 

Mange melder nok ikke inn disse bivirkningene fordi de ikke har kunnskap om hvordan det skal gjøres, eller at det faktisk er viktig at det gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var den som skrev ovenfor om at jeg opplevde hallusinasjoner lenger opp. Jeg tok ikke mer enn hva som var oppgitt dose, og jeg opplevde det faktisk etter å ha gått en tid på det, så det var ikke typ etter første gangs bruk. 

Mange melder nok ikke inn disse bivirkningene fordi de ikke har kunnskap om hvordan det skal gjøres, eller at det faktisk er viktig at det gjøres. 

Det meldes ikke inn fordi det er sjeldent. Imovane er mye brukt, få opplever annet enn litt hangover og vond smak i munn. Det skjer med alvorligere bivirkninger, men er sjeldent.

Det beste er å lese pakningsvedlegget, der står det hva som er vanlig og ikke. Så lenge man husker på at alle får ikke bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det meldes ikke inn fordi det er sjeldent. Imovane er mye brukt, få opplever annet enn litt hangover og vond smak i munn. Det skjer med alvorligere bivirkninger, men er sjeldent.

Det beste er å lese pakningsvedlegget, der står det hva som er vanlig og ikke. Så lenge man husker på at alle får ikke bivirkninger. 

Jeg sier ikke at det er vanlig, men en del opplever altså dette som bivirkninger, og mange melder det nok ikke inn som en bivirkning. Det betyr ikke at det er en vanlig bivirkning, men det er greit å være oppmerksom på om man vurderer å benytte dette når man er alene med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...