Gå til innhold

Flytte til utlandet med barn ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har en sønn på 8 år (snart 9). Jeg er alenemor og har et veldig stort ønske om å flytte til utlandet med sønnen min. Helst ett spansktalende land da jeg kan flytende spansk. Jeg har dog ikke en jobb som jeg kan «ta med meg» så blir nok å finne seg en jobb dit jeg flytter. 

ønsker veldig gjerne å høre om dere her som har flyttet til utlandet med barn. Om dere kan anbefale ett land. Hvordan dere fikk det til. Med tanke på jobb, skole, ett sted å bo osv 🤩

Anonymkode: 601e6...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du begynner i feil ende. Les deg opp på alternativer. Ville sjekket: mulighet for jobb, helsevesen, skolevesen, kriminalitet osv. Du bør ha en god plan. Hvor lenge har du tenkt å bli boende mm. 

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Du begynner i feil ende. Les deg opp på alternativer. Ville sjekket: mulighet for jobb, helsevesen, skolevesen, kriminalitet osv. 

ja det skjønner jeg. Det er derfor jeg skrev et innlegg her i håp om at noen som har flyttet til utlandet med barn kan gi meg forslag på hvilken land de tror/eller synes selv er bra for å bo i med barn. Da jeg nettopp synes det er vanskelig å velge. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja det skjønner jeg. Det er derfor jeg skrev et innlegg her i håp om at noen som har flyttet til utlandet med barn kan gi meg forslag på hvilken land de tror/eller synes selv er bra for å bo i med barn. Da jeg nettopp synes det er vanskelig å velge. 

ts 

Hvilke land tenker du på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flyttet. Men er veldig for å følge drømmer. Du trenger ikke flytte for godt. Ta 6-12 mnd i første omgang. Se om dere trives. 

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Hvilke land tenker du på da?

Tenker Spania, Chile, Argentina eller costa rica. Puerto rico har jeg også vurdert men er nok ikke så veldig trygt der. Uruguay skal vist være ganske trygt. Ellers tenkt også på Portugal og Brazil men da må jeg lære meg portugisisk som ikke blir vanskelig siden jeg kan spansk. Italia er også ett land jeg kunne tenkt meg☺️

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det skal gå helt fint, i de aller fleste land med Norsk ambassade så har de norske skoler. En jeg gikk på ungd9mssk9le med bodde mesteparten av året i Spania med foreldrene sine siden de jobbet mye der, så han gikk på norsk skole i Spania og ungdomsskole i Norge når de var hjemme. Vet det var flere på min alder som bodde mye i utlandet og gikk på skole der som yngre, så det er fult mulig. 

Tror det hadde vært en super opplevelse for sønnen din, lære en helt annen kultur og et språk. Hvis du får en jobb ville jeg bare kjørt på, det verste som kunne skjedd er jo at dere må flytte hjem igjen.

Anonymkode: c2f6b...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker Spania, Chile, Argentina eller costa rica. Puerto rico har jeg også vurdert men er nok ikke så veldig trygt der. Uruguay skal vist være ganske trygt. Ellers tenkt også på Portugal og Brazil men da må jeg lære meg portugisisk som ikke blir vanskelig siden jeg kan spansk. Italia er også ett land jeg kunne tenkt meg☺️

ts 

Portugal, Italia og Spania er vel de tryggeste ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har reist mye med mitt barn og er alene. Jeg har hatt en jobb jeg kan ta med meg. Hen trives veldig godt på Gran Canaria, Svensk, Norsk, Britiske skoler der. Mye billigere leve kostnader der med tanke på mat, bensin etc. Også bruker man mye mindre penger på klær også, da det er varmt stort sett hele tiden. Åtte måneder var vi der, mulig vi benytter sjansen en annen gang. Ellers har vi reist mye i Thailand og Dubai. Tar ett år på britisk skole i Dubai nå. Hen snakket Engelsk fra før.

Anonymkode: 0f6e4...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skal gå helt fint, i de aller fleste land med Norsk ambassade så har de norske skoler. En jeg gikk på ungd9mssk9le med bodde mesteparten av året i Spania med foreldrene sine siden de jobbet mye der, så han gikk på norsk skole i Spania og ungdomsskole i Norge når de var hjemme. Vet det var flere på min alder som bodde mye i utlandet og gikk på skole der som yngre, så det er fult mulig. 

Tror det hadde vært en super opplevelse for sønnen din, lære en helt annen kultur og et språk. Hvis du får en jobb ville jeg bare kjørt på, det verste som kunne skjedd er jo at dere må flytte hjem igjen.

Anonymkode: c2f6b...96e

Takk for råd. Jeg har altid lurt på en ting. Disse norske skolene i utlandet. Er det privatskoler som man selv må betale for ? Isåfall hvor mye kan det koste? Eller er det gratis siden det er norsk skole? 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spania har helt fine offentlige skoler. Hadde ikke brukt penger på å sende ungen på norsk skole. Bedre for ham å få lære spansk i rekordfart.

Jeg drømmer om det samme TS - lykke til!

Anonymkode: 3caa0...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for råd. Jeg har altid lurt på en ting. Disse norske skolene i utlandet. Er det privatskoler som man selv må betale for ? Isåfall hvor mye kan det koste? Eller er det gratis siden det er norsk skole? 

ts 

Da Norsk skole ikke hadde barnehage gikk hen på Svensk førskole, ca 570 euro i mnd. Norsk skole ca 25 000kr semesteret om jeg ikke husker feil, dette står det info om på skolenes nettsider. I Dubai, alt fra 5000kr til 20 000kr i måneden, alt er privat.

Anonymkode: 0f6e4...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ts 

Må betale 

Anonymkode: 39931...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei. Jeg har en sønn på 8 år (snart 9). Jeg er alenemor og har et veldig stort ønske om å flytte til utlandet med sønnen min. Helst ett spansktalende land da jeg kan flytende spansk. Jeg har dog ikke en jobb som jeg kan «ta med meg» så blir nok å finne seg en jobb dit jeg flytter. 

ønsker veldig gjerne å høre om dere her som har flyttet til utlandet med barn. Om dere kan anbefale ett land. Hvordan dere fikk det til. Med tanke på jobb, skole, ett sted å bo osv 🤩

Det står en del om folk som har flyttet til Gran Canaria i VG+
Der kan du lese om hvordan skolen norske elever går på der og mye annet.

Artikkelen gjorde så selv jeg ble fristet til å flytte dit, enda jeg egentlig er ferdig på GC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spania er jo adskillig lettere enn sør-Amerika, i eu har du jo rettigheter. 

Anonymkode: a4514...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner folk som har flyttet verden rundt med barn og barna elsket det. De kom hjem da barna var 10 og 12 år gamle, og barna var flerspråklige. De hadde imidlertid gode jobber linet opp på forhånd og i alle fall til en viss grad et expat-miljø å støtte seg på.

Har flyttet til utlandet selv, dog uten barn og har aldri angret et sekund.

Om jeg skal råde deg til noe må det være og gå "all in", og ikke låse deg fast i en norsk expat-"boble" på granka eller lignende. Både du og barna vil få mye mer igjen for det om dere faktisk tar del i kulturen. Barna kommer til å fikse denne overgangen ganske lett og sannsynligvis du også, siden du snakker språket flytende. Det er en litt større jobb, men absolutt verdt det.

Anonymkode: 6c187...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...