AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hei! Jeg har et spørsmål til dere med uføretrygd som ble trygdet få år etter oppstart i arbeidslivet. Jeg har hatt fast stilling siden 2021, og lønn som har gått fra 456 000 til 509 500. Har forstått det slik at uføretrygden regnes av de 3 beste av de siste 5 årene med inntekt. Jeg har ikke vært i arbeidslivet (fulltid) i så mange år enda. Har riktignok hatt mange deltidsstillinger gjennom studietiden min. Med dette lurer jeg på: vil da jobbene jeg har hatt ved siden av studier trekke trygden ned? Eller utvises det noe skjønn? NB: jeg har verken fått innvilget eller søkt om uføretrygd. Legen min har likevel sagt at grunnet min helsetilstand kan det være gunstig å jobbe mindre (f.eks delvis ufør). Har en alvorlig psykoselidelse og går på mange medisiner. Er per nå i fast stilling som rådgiver i en organisasjon, men det tar på. Anonymkode: 14e8c...4e5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Det er de beste 3 av de siste 5 ja. Så om du ikke har hatt full stilling i 3 år de siste 5, så trekkes jo totalsummen ned. Om du føler det er helsemessig forsvarlig for deg å jobbe slik at du kvalifiserer best mulig er jo ikke det dumt. Du vil uansett måtte gjennom AAPforløp. Så ville jeg avhengig av alder sjekket ut regelverket for ung ufør. Men når du er i jobb nå er det å gå direkte til ufør uansett helt uaktuelt. Det blir eventuelt AAP dersom du har hyppig og/eller langtidsfravær. Har du vært veldig mye og lenge borte/hatt alvorlige episoder etter studietiden? Anonymkode: 3697d...689 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er de beste 3 av de siste 5 ja. Så om du ikke har hatt full stilling i 3 år de siste 5, så trekkes jo totalsummen ned. Om du føler det er helsemessig forsvarlig for deg å jobbe slik at du kvalifiserer best mulig er jo ikke det dumt. Du vil uansett måtte gjennom AAPforløp. Så ville jeg avhengig av alder sjekket ut regelverket for ung ufør. Men når du er i jobb nå er det å gå direkte til ufør uansett helt uaktuelt. Det blir eventuelt AAP dersom du har hyppig og/eller langtidsfravær. Har du vært veldig mye og lenge borte/hatt alvorlige episoder etter studietiden? Anonymkode: 3697d...689 Takk for svar! Ja, vet jeg eventuelt må gjennom AAP først. Jeg er nå 50% sykemeldt, og har hatt to innleggelser i løpet av i år og i fjor. En planlagt innleggelse på 4 uker, og en akutt. Jeg begynner i ny jobb 02. mai i "samme" jobb i en annen organisasjon, med litt lavere tempo. Håper det vil hjelpe. Prøver uansett å være realistisk, ettersom jeg aldri er symptomfri og har vært medisinert siden 13-årsalderen. Kom meg gjennom bachelor og videreutdanning, men brukte ett år lengre enn normert tid. Så det gikk ok. Jeg er 27, så Ung ufør er nok uaktuelt. Anonymkode: 14e8c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er de beste 3 av de siste 5 ja. Så om du ikke har hatt full stilling i 3 år de siste 5, så trekkes jo totalsummen ned. Om du føler det er helsemessig forsvarlig for deg å jobbe slik at du kvalifiserer best mulig er jo ikke det dumt. Du vil uansett måtte gjennom AAPforløp. Så ville jeg avhengig av alder sjekket ut regelverket for ung ufør. Men når du er i jobb nå er det å gå direkte til ufør uansett helt uaktuelt. Det blir eventuelt AAP dersom du har hyppig og/eller langtidsfravær. Har du vært veldig mye og lenge borte/hatt alvorlige episoder etter studietiden? Anonymkode: 3697d...689 Ung ufør er vel ikke aktuelt så lenge ts både har klart å ta en utdanning, samt jobbet både i studietiden og 100% etter at hen ble ferdig med studiene. Anonymkode: 1879d...985 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Du vil få minstesats uføre fordi deltidsjobb desverre ikke regnes som jobb man får ekstra poeng fra. Anonymkode: 27138...b84
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ung ufør er vel ikke aktuelt så lenge ts både har klart å ta en utdanning, samt jobbet både i studietiden og 100% etter at hen ble ferdig med studiene. Anonymkode: 1879d...985 Det kunne det vært, om ikke ts var over 25 år. Ts er 27, så ung tillegg er uaktuelt. Det beste for deg ts blir å holde ut i full stilling så lenge som mulig slik at du har 3 gode år før du blir langtidssykmeldt. Også må du regne med noen år på sykmelding og AAP før du får en endelig avklaring. Det er et langt løp. Anonymkode: 07c52...308
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Skrevet 12. april 2023 Du kan få ung ufør selv om du er over grensa dersom det kan dokumenteres at sykdom/plager oppsto før 26 er det vel? Anonymkode: 0a05f...f17 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan få ung ufør selv om du er over grensa dersom det kan dokumenteres at sykdom/plager oppsto før 26 er det vel? Anonymkode: 0a05f...f17 Kriteriene er ikke bare at sykdom/ plager skal ha oppstått før fylte 26. Alvorlighetsgraden av sykdom/ skader spiller også inn, å så lenge ts har klart å fullføre utdanning + jobbet 100% noen år så oppfylles ikke kravene. Det har også blitt ekstremt vanskelig å få ung ufør nå. Man skal omtrent være pleietrengende for å få det. Anonymkode: 1879d...985 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du vil få minstesats uføre fordi deltidsjobb desverre ikke regnes som jobb man får ekstra poeng fra. Anonymkode: 27138...b84 Ekstra poeng? Du blander ikke pensjonspoeng med inntekt her da? Det er årsinntekten i de 3 beste av de 5 siste årene som gjelder. Så TS, det er riktig at det trekker ned at du ikke har jobbet fullt. De summerer og deler beløpene på 3, samt justerer for hva den inntekten hadde ligget på ved vedtakstidspunktet med tanke på lønnsøkninger som har vært. Anonymkode: b8cff...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for svar! Ja, vet jeg eventuelt må gjennom AAP først. Jeg er nå 50% sykemeldt, og har hatt to innleggelser i løpet av i år og i fjor. En planlagt innleggelse på 4 uker, og en akutt. Jeg begynner i ny jobb 02. mai i "samme" jobb i en annen organisasjon, med litt lavere tempo. Håper det vil hjelpe. Prøver uansett å være realistisk, ettersom jeg aldri er symptomfri og har vært medisinert siden 13-årsalderen. Kom meg gjennom bachelor og videreutdanning, men brukte ett år lengre enn normert tid. Så det gikk ok. Jeg er 27, så Ung ufør er nok uaktuelt. Anonymkode: 14e8c...4e5 Den ser jeg absolutt. Jeg tenkte som deg generelt, og holdt meg i full jobb så lenge jeg klarte. Det var krevende - men gikk. Jeg fikk plutselig en helt ny og invalidiserende sykdom som satte meg helt ut av spill totalt. Er 100% ufør nå som følge av det. Så enden på den visa for min del ble jo så høy utbetaling som var mulig for meg å få, noe som gjør at jeg kan ta meg råd til medisinsk behandling i håp om å bli bedre. Synes det høres veldig klokt ut av deg å tenke litt langsiktig, samtidig som du jo nå virker å kunne fungere godt i deltidsarbeid Prøv å regne ut hvordan du best mulig kan øke inntektsgrunnlaget uten å bli langvarig sykere. Er ikke det mulig så vet du jo grunnlaget nå, og kan snakke med NAV om veien videre. Anonymkode: 3697d...689
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du vil få minstesats uføre fordi deltidsjobb desverre ikke regnes som jobb man får ekstra poeng fra. Anonymkode: 27138...b84 Jeg har bare jobbet noen og 60%, å få mer enn minstesats på AAP. Så ts trenger ikke å havne på minstesats. Anonymkode: 1879d...985
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Jeg ble ufør som 29-åring. Eller, jeg ble syk som 29-åring og ufør 7-8 år senere. De tok utgangspunkt i lønnen jeg hadde da jeg ble syk (jeg var fast ansatt). Fikk nesten det meste man kan få i trygd. Anonymkode: 3a328...143
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble ufør som 29-åring. Eller, jeg ble syk som 29-åring og ufør 7-8 år senere. De tok utgangspunkt i lønnen jeg hadde da jeg ble syk (jeg var fast ansatt). Fikk nesten det meste man kan få i trygd. Anonymkode: 3a328...143 Men da hadde du vel jobbet fullt i tre år før du ble syk? Anonymkode: 8f43e...124
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble ufør som 29-åring. Eller, jeg ble syk som 29-åring og ufør 7-8 år senere. De tok utgangspunkt i lønnen jeg hadde da jeg ble syk (jeg var fast ansatt). Fikk nesten det meste man kan få i trygd. Anonymkode: 3a328...143 Du ble kanskje uføretrygdet før 2015 da? Fra 2015 så er det de 3 beste av de 5 siste årene som gjelder. Anonymkode: b8cff...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble ufør som 29-åring. Eller, jeg ble syk som 29-åring og ufør 7-8 år senere. De tok utgangspunkt i lønnen jeg hadde da jeg ble syk (jeg var fast ansatt). Fikk nesten det meste man kan få i trygd. Anonymkode: 3a328...143 Takk for svar! Kan jeg spørre hvor mye du hadde i lønn før du ble ufør? Jeg har 510, usikker på om det vil gi minstesats eller mer. Anonymkode: 14e8c...4e5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Kan jeg spørre hvor mye du hadde i lønn før du ble ufør? Jeg har 510, usikker på om det vil gi minstesats eller mer. Anonymkode: 14e8c...4e5 Det kan du da bare regne ut? Anonymkode: 3eefc...b98
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Takk for svar! Kan jeg spørre hvor mye du hadde i lønn før du ble ufør? Jeg har 510, usikker på om det vil gi minstesats eller mer. Anonymkode: 14e8c...4e5 Hvis snittet for de 3 beste årene er 510, så havner du ikke på minstesats. Anonymkode: b8cff...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 Jeg var som deg, rakk bare å jobbe i to år før aap og derfor ble jeg stående med 0 i inntekt på det ene året (av 3) som de beregner fra. Minstetygd på meg. Var akkurat fylt 24 år når jeg ble sykmeldt 100% (og ikke jobbet etter), men fikk avslag på ung ufør. De de utrolig steng på dette. Har i ettertid forstått det slik (av folk som har peiling) at jeg sikkert hadde vunnet frem hadde jeg klagd og tatt saken videre, men dessverre så var jeg for dårlig til å orke den kampen. Det ville betydd mye tid og energi, på alt annet enn det å ta vare på meg selv og min helse. Som mange andre som søker ufør. Tror vi er mange som kunne fått ung ufør, hadde vi vært friske nok til å klare å ta kampen… Anonymkode: a7251...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå