AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hvordan vite forskjellen? Er det normalt og hive etter pusten når man bare har dårlig kondis? Hoster en del når jeg blir sliten i pusten. Vet ikke mye om astma egentlig men hørt at normale folk ikke får vondt i hjertet når de går i bakker? Reagere veldig på luftforskjellen , vist det er kaldt eller fuktig luft er jeg elendig spessielt i kulda sliter jeg på flaten også. Noen som kan masse om det? Hva er forskjellen på dårlig kondisjon og astma? Anonymkode: 3df3b...269
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vite forskjellen? Er det normalt og hive etter pusten når man bare har dårlig kondis? Hoster en del når jeg blir sliten i pusten. Vet ikke mye om astma egentlig men hørt at normale folk ikke får vondt i hjertet når de går i bakker? Reagere veldig på luftforskjellen , vist det er kaldt eller fuktig luft er jeg elendig spessielt i kulda sliter jeg på flaten også. Noen som kan masse om det? Hva er forskjellen på dårlig kondisjon og astma? Anonymkode: 3df3b...269 Kan høres ut som du kanskje har astma.. Jeg ville dratt til legen å få sjekket det ut hvert fall. Jeg har selv astma. Sliter med pusten når det er minusgrader og fuktig luft, i pollensesongen, i fysisk aktivitet og når jeg har luftveisinfeksjon. Anonymkode: 35120...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Høres ut som anstrengelses-astma. Min blir bedre når formen stiger, med ikke i kaldt vær og inn i varmen, da hoster jeg en del. Anonymkode: 88579...5f2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Man vet forskjellen ved at legen tar de nødvendige undersøkelsene, og bekrefter/avkrefter en diagnose. Anonymkode: 2e370...b99
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vite forskjellen? Er det normalt og hive etter pusten når man bare har dårlig kondis? Hoster en del når jeg blir sliten i pusten. Vet ikke mye om astma egentlig men hørt at normale folk ikke får vondt i hjertet når de går i bakker? Reagere veldig på luftforskjellen , vist det er kaldt eller fuktig luft er jeg elendig spessielt i kulda sliter jeg på flaten også. Noen som kan masse om det? Hva er forskjellen på dårlig kondisjon og astma? Anonymkode: 3df3b...269 Du oppsøker legen Anonymkode: 5a77b...257
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Synes absolutt du burde gå til legen. Har selv gått og tenkt jeg bare hadde dårlig kondis (har andre diagnoser som ville gjort det logisk) helt til jeg i vinter opplevde luftveiene snørte seg helt sammen i kald luft. Skal til lungelege i morgen faktisk. I tiden fram til det ble så ille hadde jeg det veldig likt deg, men kobla aldri at det kunne være et nytt problem. Fått streng beskjed om at jeg burde kommet for to år siden. Tung pust + hoste + vondt i hjerter ved anstrengelser bør du få sjekket ut, i høyeste grad. Og ikke vær så dust som meg og gå og vent på at det kanskje blir bedre. Få deg legetime, ved første anledning. Ring i morra. Anonymkode: 0ae6c...dae
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan høres ut som du kanskje har astma.. Jeg ville dratt til legen å få sjekket det ut hvert fall. Jeg har selv astma. Sliter med pusten når det er minusgrader og fuktig luft, i pollensesongen, i fysisk aktivitet og når jeg har luftveisinfeksjon. Anonymkode: 35120...7dd Kan du gå en tur en dag som ikke du blir sliten i det heletatt av og dagen etter ikke får puste? Kjenner jeg ofte verger meg får og gå vist det er fuktig luft og er stort sett ikke aktiv på vinteren selv om jeg elsker vinter og vinteraktiviteter. Anonymkode: 3df3b...269
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes absolutt du burde gå til legen. Har selv gått og tenkt jeg bare hadde dårlig kondis (har andre diagnoser som ville gjort det logisk) helt til jeg i vinter opplevde luftveiene snørte seg helt sammen i kald luft. Skal til lungelege i morgen faktisk. I tiden fram til det ble så ille hadde jeg det veldig likt deg, men kobla aldri at det kunne være et nytt problem. Fått streng beskjed om at jeg burde kommet for to år siden. Tung pust + hoste + vondt i hjerter ved anstrengelser bør du få sjekket ut, i høyeste grad. Og ikke vær så dust som meg og gå og vent på at det kanskje blir bedre. Få deg legetime, ved første anledning. Ring i morra. Anonymkode: 0ae6c...dae Fikk beskjed får en stund siden om og prøve astma medisiner men man må vell utredes? Fikk beskjed om og prøve allergi medisiner når jeg fortalte at jeg var forskjølet hele vinteren så ringte legen på kvelden og så vist ikke det hjalp ville han gi meg astma medisiner. Anonymkode: 3df3b...269
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Altså, så vidt jeg veit så er ikke vondt i hjertet ved anstrengelse et astma symptom? Men det er i høyeste grad noe som bør sjekkes. Vondt i hjertet - hoste - tung pust kan også være symptom på hjerteproblemer. Anonymkode: 0ae6c...dae 1
Andro Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Kjenner godt forskjell på om jeg er bare vanlig andpusten og når jeg har astma. Jeg har dårlig kondis, men løøøper opp trappene på jobben når jeg er frisk. I perioder der jeg er plaget med astma så tar jeg heisen... 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Kjenner godt forskjell på om jeg er bare vanlig andpusten og når jeg har astma. Jeg har dårlig kondis, men løøøper opp trappene på jobben når jeg er frisk. I perioder der jeg er plaget med astma så tar jeg heisen... Hvordan er forskjellen vist du skal beskrive det? Anonymkode: 3df3b...269
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk beskjed får en stund siden om og prøve astma medisiner men man må vell utredes? Fikk beskjed om og prøve allergi medisiner når jeg fortalte at jeg var forskjølet hele vinteren så ringte legen på kvelden og så vist ikke det hjalp ville han gi meg astma medisiner. Anonymkode: 3df3b...269 Jeg fikk utskrevet astmamedisin av fastlegen for å teste ut, før utredningen var startet. Om det hjelper merker en det nokså kjapt. Ja, jeg mistenker også at jeg har et histamin problem. Testet ut i påsken med lav histamin mat, og flere rare symptomer som snufsing, gugg i øya på morran, løs mage mm ble mye lettere. Men få deg en legetime, ikke la det skure og gå. Anonymkode: 0ae6c...dae
Andro Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er forskjellen vist du skal beskrive det? Anonymkode: 3df3b...269 Når jeg er andpusten føles det som om jeg ikke får inn nok luft, og det blir bedre med en gang når jeg stopper / slakker farten. Når jeg har astma så sliter jeg mer med å puste ut, trykk i brystet, og føler meg veldig tett mellom halsen og bronkiene. Ikke blir det umiddelbart bedre når jeg slakker opp heller. Kan like gjerne lede til en hosting som er vanskelig å stoppe. Ta det med legen din. Det kan faktisk også være noe med hjertet at man blir slik kortpusta. Særlig for kvinner.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Andro skrev (12 minutter siden): Når jeg er andpusten føles det som om jeg ikke får inn nok luft, og det blir bedre med en gang når jeg stopper / slakker farten. Når jeg har astma så sliter jeg mer med å puste ut, trykk i brystet, og føler meg veldig tett mellom halsen og bronkiene. Ikke blir det umiddelbart bedre når jeg slakker opp heller. Kan like gjerne lede til en hosting som er vanskelig å stoppe. Ta det med legen din. Det kan faktisk også være noe med hjertet at man blir slik kortpusta. Særlig for kvinner. Åja ja da er det likt. Skal ringe i morgen og høre om han bare kan skrive ut medisinen siden han har ville at jeg skal prøve den. Anonymkode: 3df3b...269 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå