AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Jeg skal snart på utredning for autisme. I utgangspunktet føles det riktig og godt. Håper på mange måter jeg får diagnosen da det er så mange ting som skaper utfordringer for meg. Hadde vært fint å fått en uføregrad eller tilrettelegging på jobb. Hadde også vært fint å bli forstått. Men, så er jeg mamma da. Jeg elsker å være mamma! Jeg tar godt vare på barnet mitt og gir han alt han trenger fra mammaen sin. Dette er ikke bare slik jeg oppfatter det, fått tilbakemelding om det fra både familie, helsevesen og bup. Det jeg er redd for er at en eventuell diagnose kan få noe å si for mammarollen? Hva hvis det f.eks blir brudd mellom meg og barnets far? Vil diagnosen kunne gå i favør far i et spørsmål om foreldrerett? Anonymkode: f4fc7...56a
ESFP Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Ingen er perfekte. Hvis du kan få hjelp til å identifisere hvilke områder du strever med, kan du bli bevisst på å sørge for at andre i barnets liv kan gi barnet det du kanskje ikke kan så godt. Hvis du feks strever med å se deg selv utenfra, forstå sosiale situasjoner rundt barnet og møte barnet sine følelser, er det vikitg at du sikrer at det er mennesker nær barnet som er god på dette.
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Masse autister med egne familier. Spekteret er så stort på funksjonsgrad. Har du klart deg til nå vil ikke en diagnose gjøre noe fra eller til så lenge barnet blir ivaretatt. Far vet vel at du er dyktig mamma? Det endrer seg ikke ved en skilsmisse med mindre han kan dokumentere omsorgssvikt, men det gjelder jo både med og uten diagnose.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Nei. Her ser man på omsorgskapasitet og evne. Hvordan du følger opp det praktiske, økonomiske og om samspillet er bra nok. Det skal MYE til å bli fratatt barn som følge av kun en nevroatypisk diagnose. Det blir jo da eventuelt å måtte legge til grunn at du ikke har evnene på plass, og det må dokumenteres gjennomgående. Anonymkode: c0786...b6d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Takk for tilbakemeldinger, det var betryggende! Da kan jeg ta utredningen med god samvittighet ts Anonymkode: f4fc7...56a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Jeg er også en autistisk mamma 😊 Autismesenteret kalte inn barna mine for å opplyse dem om autisme etter at jeg fikk diagnosen. Det har aldri vært noe annet rundt det😊 Anonymkode: b4dbf...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå