AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hei, jeg og kjøresten har vært sammen i 7 måneder. I starten var alt fantastisk og selv om jeg så noen litt vanskelige sider helt fra begynnelsen tenkte jeg det var ting som kom til å gå seg til etter hvert som vi ble tryggere på hverandre, men det har ikke skjedd og jeg er redd hun har låst seg i et spor der hun bruker følelsesmessig utpressing til å få viljen sin og det skaper mye dårlig samvittighet, angst og sinne hos meg. I starten av forholdet var hun mye sykemeldt og ofte ba hun meg om å bli hjemme for å være med henne i stedet for å dra på jobb, ta hjemmekontor, avlyse møter o.l. for og heller ha det hyggelig med henne. Det var naturligvis både smigrende og koselig selv om jeg noen ganger også måtte sette ned foten. Dette ble da ofte møtt med skuffelse og kommentarer som ga med litt skyldfølelse, men jeg tok det ikke så tungt ettersom det tross alt var snakk om jobb. Etter hvert har det vist seg at dette er et mønster for å få viljen sin, gi meg dårlig samvittighet dersom jeg "velger bort" henne til fordel for andre ting. Dette har blitt gradvis mer ubehagelig fordi jeg merker at hun lykkes med dette, uavhengig om hun gjør det bevisst eller ubevisst. Jeg har blitt redd for å skuffe henne og at hun skal bli sur eller passiv aggressiv og nærmest uten å merke det har det gjort at jeg veldig sjeldent har truffet familie og venner. Forleden satte jeg ned foten, i sinne forklarte jeg at jeg mente hun var manipulerende og kontrollerende og at det ikke kunne være sånn, at min tid og mitt liv er er mitt og jeg må få lov til å gjøre mine ting uten å skulle få direkte eller indirekte meldinger som handler om å gi meg skyldfølelse. Å gå rundt med skyldfølelse og negative tanker pga. helt elementære valg man foretar seg i hverdagen kjennes ikke bra. Hun ble veldig lei seg da jeg tok opp dette, delvis fordi jeg tok det opp på måten jeg tok det opp på, noe jeg har beklaget. Men nå er jeg usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg tror ikke hun gjør det av vond vilje, jeg elsker henne oppriktig, men hun har låst seg til et spor nå som jeg er usikker på om hun er i stand til å komme seg ut av og det er akkurat som hun ikke unner meg glede dersom det ikke involverer henne og det gjør at jeg er livredd for at alle våre drømmer er i ferd med å bli ødelagt av dette psykologiske spillet, som jeg for øvrig tror skyldes et tidligere forhold der hun visst nok ble utsatt for psykisk vold. Spørsmålet er hva jeg bør gjøre nå? Vil jo bare ha det bra med henne. Anonymkode: ba700...d69 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Det eneste du kan gjøre, er å være tydelig som du har vært. Anse om dette er noe partner kan møte deg på. Hvis ikke , bør det ikke være dere. Dessuten når hun startet med å holde deg hjemme tidlig i forholdet. Burde du satt grensen da. Nå tror hun jo hun kan hesje rundt med deg som hun vil. Ja hun er manipulerende Anonymkode: 5f850...414 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Ja, det blir du . Og dette vil dessverre ikke bedre seg , eller... det gjør sjelden det. Jeg har noen erfaringer fra mennesker som viste seg å være narsissister, og jeg syns dette høres ganske likt ut , så les deg litt opp på temaet. Hun trenger jo ikke være narsissist , men har hvertfall trekk . Les litt om det så vil du fort se om situasjonen passer med symptomene. Anonymkode: c9aea...8a9 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 https://psykopaten.info/2020/05/30/den-skjulte-narsissisten-blant-oss/ Anonymkode: c9aea...8a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det blir du . Og dette vil dessverre ikke bedre seg , eller... det gjør sjelden det. Jeg har noen erfaringer fra mennesker som viste seg å være narsissister, og jeg syns dette høres ganske likt ut , så les deg litt opp på temaet. Hun trenger jo ikke være narsissist , men har hvertfall trekk . Les litt om det så vil du fort se om situasjonen passer med symptomene. Anonymkode: c9aea...8a9 Ts her. Jeg er ganske godt kjent med narsissisme-diagnosen, men tror ikke det er tilfellet her. Jeg tror dette handler mer om utrygghet, kanskje frykt for å bli forlatt etter sitt forrige forhold, der hun ble dårlig behandlet og forlatt av en person etter lang tid sammen. Jeg tror dette er måten hennes å forsvare seg selv på, problemet er bare at det virker ekstremt destruktivt på forholdet vårt. Enten det eller så er det bare vår interaksjon, altså egenskaper ved meg som krasjer i møtet med hennes. Anonymkode: ba700...d69
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, jeg og kjøresten har vært sammen i 7 måneder. I starten var alt fantastisk og selv om jeg så noen litt vanskelige sider helt fra begynnelsen tenkte jeg det var ting som kom til å gå seg til etter hvert som vi ble tryggere på hverandre, men det har ikke skjedd og jeg er redd hun har låst seg i et spor der hun bruker følelsesmessig utpressing til å få viljen sin og det skaper mye dårlig samvittighet, angst og sinne hos meg. I starten av forholdet var hun mye sykemeldt og ofte ba hun meg om å bli hjemme for å være med henne i stedet for å dra på jobb, ta hjemmekontor, avlyse møter o.l. for og heller ha det hyggelig med henne. Det var naturligvis både smigrende og koselig selv om jeg noen ganger også måtte sette ned foten. Dette ble da ofte møtt med skuffelse og kommentarer som ga med litt skyldfølelse, men jeg tok det ikke så tungt ettersom det tross alt var snakk om jobb. Etter hvert har det vist seg at dette er et mønster for å få viljen sin, gi meg dårlig samvittighet dersom jeg "velger bort" henne til fordel for andre ting. Dette har blitt gradvis mer ubehagelig fordi jeg merker at hun lykkes med dette, uavhengig om hun gjør det bevisst eller ubevisst. Jeg har blitt redd for å skuffe henne og at hun skal bli sur eller passiv aggressiv og nærmest uten å merke det har det gjort at jeg veldig sjeldent har truffet familie og venner. Forleden satte jeg ned foten, i sinne forklarte jeg at jeg mente hun var manipulerende og kontrollerende og at det ikke kunne være sånn, at min tid og mitt liv er er mitt og jeg må få lov til å gjøre mine ting uten å skulle få direkte eller indirekte meldinger som handler om å gi meg skyldfølelse. Å gå rundt med skyldfølelse og negative tanker pga. helt elementære valg man foretar seg i hverdagen kjennes ikke bra. Hun ble veldig lei seg da jeg tok opp dette, delvis fordi jeg tok det opp på måten jeg tok det opp på, noe jeg har beklaget. Men nå er jeg usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg tror ikke hun gjør det av vond vilje, jeg elsker henne oppriktig, men hun har låst seg til et spor nå som jeg er usikker på om hun er i stand til å komme seg ut av og det er akkurat som hun ikke unner meg glede dersom det ikke involverer henne og det gjør at jeg er livredd for at alle våre drømmer er i ferd med å bli ødelagt av dette psykologiske spillet, som jeg for øvrig tror skyldes et tidligere forhold der hun visst nok ble utsatt for psykisk vold. Spørsmålet er hva jeg bør gjøre nå? Vil jo bare ha det bra med henne. Anonymkode: ba700...d69 Dere har vært sammen i 7 måneder og du sier «i starten» - 😂. 7 måneder er ekstremt kort tid, dette er starten. Hvis du har en dårlig følelse på dette, så skal du lytte til deg selv og ingen andre. Du skal gjøre det som føles riktig for deg. Dere har ikke vært sammen særlig lenge, og jeg mener hvis personen viser slike sider allerede i begynnelsen av forholdet så er det et enormt rødt flagg - og det er dømt til å mislykkes (forholdet altså). Du kan ikke endre noen andre enn deg selv og denne personen trenger åpenbart hjelp, jeg ville avsluttet relasjonen og sagt «dette fungerer dessverre ikke for meg, håper du får den hjelpen du trenger en dag». Du trenger ikke noen andre sin bekreftelse på at det er greit å avslutte en relasjon, det er ene og alene ditt valg - gjør det som føles riktig for deg, ingen andre. Gjør du det så kommer du langt i livet ☺️ Anonymkode: 672a7...65d 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Hun må finne ut hvorfor hun gjør det, hva det er hun er redd for. Og så forklare det til deg og hva du kan gjøre for å trygge henne, uten at det skal gå på bekostning av din jobb eller sosiale liv utenom henne. Anonymkode: de744...47a 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her. Jeg er ganske godt kjent med narsissisme-diagnosen, men tror ikke det er tilfellet her. Jeg tror dette handler mer om utrygghet, kanskje frykt for å bli forlatt etter sitt forrige forhold, der hun ble dårlig behandlet og forlatt av en person etter lang tid sammen. Jeg tror dette er måten hennes å forsvare seg selv på, problemet er bare at det virker ekstremt destruktivt på forholdet vårt. Enten det eller så er det bare vår interaksjon, altså egenskaper ved meg som krasjer i møtet med hennes. Anonymkode: ba700...d69 Diagnose er egentlig fullstendig irrelevant for problemstillingen, problemet her er at dere har vært sammen i veldig kort tid, du har det ikke bra i forholdet og hen oppfører seg ikke bra mot deg. Du kan dessverre ikke endre hen, men du kan kommunisere at dette blir for tøft for deg - du opplever at hen sliter med ting og legger sine problemer over på deg i form av sjalusi, manipulering m.m - og at du ønsker at hen oppsøker psykologisk hjelp. Nekter hen å oppsøke hjelp, så burde du avslutte forholdet - for da finnes det ingen vilje til forbedring. Anonymkode: 672a7...65d 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Hva er du usikker på? Du skal ikke gjøre noe, hun må endre seg. Du har beklaget for måten du tok det opp på (i sinne), men ellers mente du jo det du sa. Hun ble lei seg, klart det, det er ingen beskjed man blir glad for. Men at hun ble lei seg er ikke farlig, det betyr mest at du traff, at det stemmer det du sier. Nå ville jeg bare latt det ligge, og med en gang hun begynner sånn igjen, minnet henne på det at du må få gjøre dine ting uavhengig av henne og hun må la være å gi deg dårlig samvittighet for det. Og så må du gjøre disse tingene, og du må overse klaging og sutring og "straff". Nå går du rundt med dårlig samvittighet fordi du tok det opp, det er ikke bra. Anonymkode: f9aed...aa1 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er du usikker på? Du skal ikke gjøre noe, hun må endre seg. Du har beklaget for måten du tok det opp på (i sinne), men ellers mente du jo det du sa. Hun ble lei seg, klart det, det er ingen beskjed man blir glad for. Men at hun ble lei seg er ikke farlig, det betyr mest at du traff, at det stemmer det du sier. Nå ville jeg bare latt det ligge, og med en gang hun begynner sånn igjen, minnet henne på det at du må få gjøre dine ting uavhengig av henne og hun må la være å gi deg dårlig samvittighet for det. Og så må du gjøre disse tingene, og du må overse klaging og sutring og "straff". Nå går du rundt med dårlig samvittighet fordi du tok det opp, det er ikke bra. Anonymkode: f9aed...aa1 Jeg går ikke rundt med dårlig samvittighet, jeg vet at det ikke kunne fortsette slik. Men ellers takk for en fin påminnelse, hun kommer nok til å minne meg på hvor lei seg hun er de neste dagene, jeg må bare være tydelig på at jeg beklager utbruddet, men ikke budskapet. Det som gjør meg litt usikker på er at hun allerede har begynt med den sedvanlige "ok, jeg skal aldri legge meg bort i livet ditt igjen, men da gjelder det begge veier", det tyder kanskje på at hun prøver å "sno seg bort" fra det.. Anonymkode: ba700...d69 4
Cornix Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Det eneste som kan hjelpe er kommunikasjon. Ta opp dette på en rolig og konstruktiv måte. Viktig at hun lytter, og ikke avbryter. Om hun ikke evner å forstå det du prøver å formidle er neste skritt parterapeut. Om det ikke lykkes bør du avslutte forholdet. Hvor lenge har dere bodd sammen? Dere har vært sammen i syv måneder, men er allerede samboende? 2
Hannah80 Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 Hun høres veldig giftig ut. Noe slikt hadde jeg aldri i verden orket. Forholdet er jo i tillegg helt ferskt, og allerede er det så mye problemer. Kan bare tenke seg fortsettelsen.. 9 2
Hippogriff Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 Høres ut som at du kan få mye drama med denne dama. Du forklarer deg veldig godt i denne tråden, har du forklart det på samme måte til henne så bør hun skjønne det - og akseptere det. Noe annet kan du ikke godta. Følelsesmessig utpressing er det for øvrig uansett nå. For uavhengig av om det var ubevisst i starten, så er hun gjort oppmerksom på det nå og har alle muligheter til å slutte med det tullet. 6
Andro Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 (endret) At noen i det hele tatt foreslår at du blir hjemme, og prøver å blande seg borti arbeidstida di er et stort rødt flagg. Jeg ville blitt veldig provosert om noen kom med et slik ønske overfor meg. Det er rett og slett ikke tillatt å bli skuffa over at andre jobber. Det at hun også blir "skuffa" over at du er sammen med familie og venner, og greier å gi deg skyldfølelse for å gjøre sunne og bra ting, det er også et gigantisk faresignal. Du må aldri unnlate å gjøre det du har lyst til fordi hun guilt tripper deg. Det er en rask vei til et selvdestruktivt mønster. Du må aldri finne på å ta hensyn til "følelsene" (skuespillet) til et menneske som driver emosjonell utpressing, og du må si det høyt - at hennes meninger og følelser rundt dette må være irrelevant for hva du gjør og hva du velger. Ellers bygger du ditt eget fengsel. - Og hun utsetter deg allerede for psykisk vold, når du slutter å gjøre som du vil. "Vold er enhver handling rettet mot en annen person som ved at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller å slutte å gjøre som den vil" Per Isdal Hvor lei seg hun blir for at du tar det opp drar jeg i tvil. Hun guilt tripper deg her også, og vil være offeret i dette spillet. Du er den sinte... Hun vil nyte at du blir aggressiv som respons på det hun manipulerer fram i deg. https://stralende-tanker.com/livet/7-tegn-pa-en-sarbar-narsissist-den-farligste-av-alle/ https://www.psykiskvold.no/post/kjennetegn-covert-narsissist Endret 11. april 2023 av Andro 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 Andro skrev (17 minutter siden): Hvor lei seg hun blir for at du tar det opp drar jeg i tvil. Hun guilt tripper deg her også, og vil være offeret i dette spillet. Du er den sinte... Hun vil nyte at du blir aggressiv som respons på det hun manipulerer fram i deg. https://stralende-tanker.com/livet/7-tegn-pa-en-sarbar-narsissist-den-farligste-av-alle/ https://www.psykiskvold.no/post/kjennetegn-covert-narsissist Dette skremte meg ganske mye må jeg innrømme.. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det, men jeg blir jo usikker og redd når jeg leser sånne ting hvor en del kan relateres til. Hun sier stadig at jeg er sint og hater henne, det treffer bra på det du skriver. Selv når hun er den sinte i en diskusjon får jeg høre at jeg er sint på henne, selv når jeg er helt rolig. -- Takk til alle innspill for øvrig, jeg må nok bare føle meg litt frem de neste ukene. Holder tråden oppdatert så godt jeg kan. Anonymkode: ba700...d69 1 5
Cornix Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier stadig at jeg er sint og hater henne, det treffer bra på det du skriver. Selv når hun er den sinte i en diskusjon får jeg høre at jeg er sint på henne, selv når jeg er helt rolig. Anonymkode: ba700...d69 Hun projiserer. Hun ser ikke seg selv og klarer ikke håndtere sine egne følelser. Jeg tror det kan bli vanskelig å få i gang en god samtale mellom dere, dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://psykopaten.info/2020/05/30/den-skjulte-narsissisten-blant-oss/ Anonymkode: c9aea...8a9 Please! Ingenting her tyder på narsissisme!!!!! Slutt å sleng rundt deg en så alvorlig diagnose! Anonymkode: c9ff4...e4d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 Cornix skrev (3 timer siden): Hun projiserer. Hun ser ikke seg selv og klarer ikke håndtere sine egne følelser. Jeg tror det kan bli vanskelig å få i gang en god samtale mellom dere, dessverre. Snakket sammen nå. Samtalen begynte med mye frem og tilbake, men da hun roet seg fortalte ejg litt om hva jeg tenkte. Hun innrømmet at det kanskje lå noe i det, men passet samtidig på å fortelle at hun hadde tenkte og lest mye om meg og mente jeg kanskje hadde en diagnose. Jeg vet ikke helt om jeg skal tolke det som vellykket eller ikke, hun er ekstremt hevngjerrig så jeg er ikke så overrasket over at hun passet på å skyte tilbake, men samtidig positivt at hun vedgikk at det kanskje ligger noe i det angående manipulerende og følelsesmessig utpressing. Anonymkode: ba700...d69 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): hun hadde tenkte og lest mye om meg og mente jeg kanskje hadde en diagnose Hva mener du? Lest om deg? Anonymkode: a1918...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå