Gå til innhold

Skolebytte i 2 klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte nå snart, men datteren min får fullføre 1 klasse på nåværende skole. Hun begynner derimot på ny skole etter sommerferien, samt sfo. Dette gruer vi oss veldig til! Stedet vi skal flytte til er et lite sted og skolen er betydelig mye mindre. Grunnen til at jeg gruer meg helt ekstremt er fordi datteren min er et litt vanskelig barn. Hun har problemer med overganger og nye situasjoner, hun strever med å bli kjent med andre fordi hun er ekstremt sjenert  hun er også veldig distre og lager mange lyder (dyrelyder i hovedsak), hun kan også oppleves brå av andre barn. Hun er utredet, og det er ikke noe «feil», så dette tema vil jeg helst ikke inn på her. Når hun trives er hun en veldig morsomt og sprudlende jente, skravla går i ett sett og hun er snill og god med nåværende venner på skolen. 

Jeg ønsker egentlig bare å høre erfaringer, dersom noen har det? Kommer dette til å gå bra? 

Jeg har lest at jeg på være proaktiv, og jeg er i dialog med ny skole slik at vi får til et besøk i klassen før sommeren. Jeg kommer også til å være på i forhold til dagene på sfo før skolestart i 2 klasse. Leser også at det kan være lurt å forsøke å komme i kontakt med andre foreldre på skolen i klassa hun skal inn i, prøve å få til lekeavtaler osv. problemet her er meg, jeg er sjenert selv, sosial rar nesten (hehe) og trives aller best med få mennesker rundt meg. Selvfølgelig vil jeg prøve alt for datteren min, men dette er veldig stressende å gå å kjenne på. 

Anonymkode: e1718...42b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå fint, gi hun litt tid. Har hun mulighet til å starte på sfo før skolestart, en uke før eller noe så hun kan ha mulighet til å bli litt kjent med noen?

Anonymkode: dcfc3...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere er godt forberedt, og overganger for barn som har de utfordringene du beskriver, er gjerne lettere når forholdene er små og oversiktlige. Har dere mulighet til å la henne starte på den nye skolen noen uker før ferien? Det vil kanskje gi henne en liten trygghet dersom hun vet hva som venter over ferien. 

Anonymkode: 6b864...942

AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips er å la barnet starte på en aktivitet på det nye stedet i forkant av flyttingen, hør om hun kan være med på fotballtrening eller korøving. Da får hun gjerne en relasjon til noen av dem hun skal gå i klasse med. 

Anonymkode: ddae6...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...