Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er interessert i å kjøpe en bolig som ligger ute til salgs og som har utleieleilighet i 1. etg.

Viser seg at det er leietakere i leiligheten nå.

Jeg er kun interessert i boligen dersom jeg kan disponere utleieleiligheten selv, så jeg lurer på hvor jeg finner lovverket om dette. Er det sånn at leietakere da følger boligen automatisk? 

Megler sier de har en vanlig kontrakt og ingen umiddelbare planer om å flytte, så dette må man selv ordne eventuelt.

Og før det kommer et hylekor om håpløse utleiere... Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe boligen dersom det er leietakere som ikke vil flytte.

Anonymkode: 5940f...d29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leietakere følger boligen ja hvis ikke de du kjøper av har sagt dem opp med grunnlag av salg av bolig.

Anonymkode: 33953...1ae

Skrevet

Det er vel helt opp til deg om du vil gi de beskjed om å flytte/si opp kontrakten hvis du kjøper boligen. Bare be om innsyn i kontrakten deres slik at du opprettholder eventuell oppsigelsestid osv, og husk å sende skriftlig beskjed om oppsigelse av utleieforholdet 😊

• Liker 2
Skrevet

Eksisterende leieforhold

Ved kjøp av en bolig med et eksisterende leieforhold, vil kjøper overta leieforholdet på eksisterende leiekontrakt. Dette betyr, som mange ikke er klar over, at det ikke er lov til å tvinge leietakere til å signere en ny husleiekontrakt.

Dersom du ønsker å si opp leieforholdet, enten før du selger boligen, eller etter at du har kjøpt boligen, gjelder Husleielovens regler for oppsigelse. Det betyr at du må ha en saklig grunn for å kunne si opp leieavtalen. Hva som anses som saklig grunn vil avgjøres skjønnsmessig, men normalt vil salg av bolig utgjøre saklig grunn for oppsigelse. Dersom du har kjøpt en bolig med leietaker i, vil du eksempelvis ha saklig grunn for oppsigelse dersom du ønsker å flytte inn selv, eller hvis du skal totalrenovere boligen på en måte som gjør det nødvendig å fraflytte den.

Den nye eieren av utleieboligen må forholde seg til den opprinnelige husleieavtalen. Da fortsetter leieforholdet på samme måte. Alle plikter og rettigheter som var avtalt mellom de opprinnelige partene gjelder også for ny utleier. Det samme gjelder dersom ny eier har overtatt boligen som arv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Megplussto skrev (2 minutter siden):

Det er vel helt opp til deg om du vil gi de beskjed om å flytte/si opp kontrakten hvis du kjøper boligen. Bare be om innsyn i kontrakten deres slik at du opprettholder eventuell oppsigelsestid osv, og husk å sende skriftlig beskjed om oppsigelse av utleieforholdet 😊

Så enkelt er det faktisk ikke. Utleier må ha saklig grunn for å si opp leietaker.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så enkelt er det faktisk ikke. Utleier må ha saklig grunn for å si opp leietaker.

Ja? ..Og at man har kjøpt boligen og trenger boarealet selv er ikke saklig grunn?

Endret av Megplussto
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en saklig nok grunn at man skal disponere plassen selv. Det skal da ikke være et problem. 3 måneders oppsigelsestid er jo som regel den tiden det tar før man tar over boligen.

Anonymkode: 9b643...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må si de opp når du overtar boligen (stort sett 3 mnd oppsigelse). Det er gyldig grunn at du skal bruke den selv. Du kan jo også nevne til nåværende huseier ved kontraktsinngåelse at du kommer til å si opp leietakerne, slik at de blir klar over det og har god tid på seg til å finne noe nytt (er du heldig så flytter de før). 

Anonymkode: 15dc8...467

AnonymBruker
Skrevet
Megplussto skrev (51 minutter siden):

Ja? ..Og at man har kjøpt boligen og trenger boarealet selv er ikke saklig grunn?

Jo det er saklig.Man da må dette faktisk være grunnen da.

Det ryddigste må vel være at de som skal selge boligen blir kvitt leieboerne før de legger ut for salg. Men det er kun min personlige mening da.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge inn bud med forbehold om oppsigelse av kontrakt :) Fordi du skal bruke selv altså.

Anonymkode: ef401...87f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si opp leietaker pga du skal bruke leiligheten selv.

Anonymkode: 91c39...4e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At de skal benytte den delen av bolig selv er saklig årsak. 

Ts, det er oppsigelsestid, og trolig litt tid før dere overtar. Dere kan kjøpe med forbehold om at leieboere sies opp. De må få bo der ut sin oppsigelsestid, men da flytter de iallefall ganske kjapt etter at dere overtar. Eller før, litt avhengig av hvor kjapt dere overtar bolig. 

Anonymkode: 77d23...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At de skal benytte den delen av bolig selv er saklig årsak. 

Ts, det er oppsigelsestid, og trolig litt tid før dere overtar. Dere kan kjøpe med forbehold om at leieboere sies opp. De må få bo der ut sin oppsigelsestid, men da flytter de iallefall ganske kjapt etter at dere overtar. Eller før, litt avhengig av hvor kjapt dere overtar bolig. 

Anonymkode: 77d23...d98

Ja takk, jeg fikk infoen i linken lenger opp og har snakket med megler i dag. Vedkommende er forberedt på å flytte dersom det er ønskelig. Og da er det mer aktuelt for meg å kjøpe boligen.

Takk for svar 🙂

TS

Anonymkode: 5940f...d29

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Orientere leietakerne under visning feks 

Anonymkode: 2448c...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...