Gå til innhold

Åpning av gjeldsforhandlinger - hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så glad - fikk telefon fra namsmannen i stad om at de har åpnet gjeldsforhandlinger for å få gjeldsordning. Han sa at det kan hende at noen av kreditorene har innsigelser på at noe av gjelden er for ny. Hva skjer da? Kan noen kreditorer si nei også får jeg ikke gjeldsordning? Er det da man kan søke tvungen? Håper noen kan forklare meg dette ❤️

Anonymkode: 4bb97...898

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, kreditorer kan nekte når gjeld er for ny.

Anonymkode: ee93e...a09

Skrevet

Hovedvekten av kravene må være eldre enn to år, så det er vel det de har påpekt når de har spesifisert kravene sine.
Dersom hovedvekten av kravene er eldre enn to år kan Namsmannen likevel beslutte at du får en gjeldsordning, men de må vurdere det opp mot om løsningsforslaget virker åpenbart støtende eller:

b.en ikke ubetydelig del av gjelden stammer fra straffbare forhold som er avgjort ved dom eller forelegg mindre enn tre år før søknad leveres. Dersom skyldneren klart er i en rehabiliteringssituasjon, kan gjeldsforhandling likevel åpnes,

c.skyldneren har foretatt disposisjoner som ville vært omstøtelige i konkurs, jf. dekningsloven kapittel 5,

d.skyldneren i den nærmeste tiden før søknad om gjeldsforhandling ble fremmet, på sterkt klanderverdig måte har unnlatt å oppfylle sine forpliktelser så langt det var mulig,

e.en betydelig andel av skyldnerens samlede gjeld er skatte- og avgiftsgjeld, og om skyldneren kan klandres for forhold knyttet til denne.

En søknad om gjeldsordning via Namsmannen kan bli avslått om gjelden er for ny. Da må du bare betale det du makter inntil du kan ta en ny runde, eller du må gå for en slags refinansiering. Når Namsmannen åpener gjeldsforhandling for deg så er det en såkalt "tvungen" gjeldsordning. Tvungen for kreditorene. De ville ikke ha åpnet en forhandling for deg om de trodde at frivillig ordning var et alternativ.
https://lovdata.no/lov/1992-07-17-99/§1-4

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. All min nye gjeld er utelukkende forbruksgjeld som har gått til å betale husleie, strøm og bhg for barnet, dette var noe av grunnen til at det allikevel ble åpner gjeldsforhandlinger fordi det er unntak hvis gjelden har gått til livsnødvendigheter. Men dette har sikkert ikke noe å si for kreditorene, bare for selve åpningen av forhandlingene? Hva skjer hvis kreditorer setter seg på bakbena? Det vil sikkert noen av de gjøre da det er mange 

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jeg kan maks betale 1500kr i måneden fordelt på 6 kreditorer, så jeg var «varig ute av stand».

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende namsamnn foreslår for deg at at gjeldsordningen blir lenger enn 5år

Anonymkode: 7b08a...b2f

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 timer siden):

Hovedvekten av kravene må være eldre enn to år, så det er vel det de har påpekt når de har spesifisert kravene sine.
Dersom hovedvekten av kravene er eldre enn to år kan Namsmannen likevel beslutte at du får en gjeldsordning, men de må vurdere det opp mot om løsningsforslaget virker åpenbart støtende eller:

b.en ikke ubetydelig del av gjelden stammer fra straffbare forhold som er avgjort ved dom eller forelegg mindre enn tre år før søknad leveres. Dersom skyldneren klart er i en rehabiliteringssituasjon, kan gjeldsforhandling likevel åpnes,

c.skyldneren har foretatt disposisjoner som ville vært omstøtelige i konkurs, jf. dekningsloven kapittel 5,

d.skyldneren i den nærmeste tiden før søknad om gjeldsforhandling ble fremmet, på sterkt klanderverdig måte har unnlatt å oppfylle sine forpliktelser så langt det var mulig,

e.en betydelig andel av skyldnerens samlede gjeld er skatte- og avgiftsgjeld, og om skyldneren kan klandres for forhold knyttet til denne.

En søknad om gjeldsordning via Namsmannen kan bli avslått om gjelden er for ny. Da må du bare betale det du makter inntil du kan ta en ny runde, eller du må gå for en slags refinansiering. Når Namsmannen åpener gjeldsforhandling for deg så er det en såkalt "tvungen" gjeldsordning. Tvungen for kreditorene. De ville ikke ha åpnet en forhandling for deg om de trodde at frivillig ordning var et alternativ.

Namsmann og skyldner forsøker først å komme til en frivillig ordning. Da sender man ut forslag på betaling i en 5-10års periode. Kommer man ikke til enighet,så blir forslaget sendt til tingretten for vurdere en stadfestelse av en  tvungen ordning.  Sjelden det går så langt. Det ts holder på med er en frivillig ordning 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Namsmann og skyldner forsøker først å komme til en frivillig ordning. Da sender man ut forslag på betaling i en 5-10års periode. Kommer man ikke til enighet,så blir forslaget sendt til tingretten for vurdere en stadfestelse av en  tvungen ordning.  Sjelden det går så langt. Det ts holder på med er en frivillig ordning 

Frivillig utenrettslig gjeldsordning ordnes vanligvis av kommunens saksbehandler på NAV, ikke av Namsmannen.

Skrevet

Hei

Meld deg inn i Facebookgruppen Gjeldsordning Og Hjelp Til Selvhjelp (gratis medlemskap) og last ned fra denne lenken https://www.facebook.com/groups/240353816532716/permalink/1311108579457229

Her vil du finne to dokumenter som svarer på de spørsmål som gjeldsofre som oftest har, bl.a. steg for steg i saksgangen etter at det er åpnet for gjeldsforhandlinger, og hva som kan medføre at du får avslag på en søknad og hva du da skal gjøre samt mange andre praktiske opplysninger

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (12 minutter siden):

Frivillig utenrettslig gjeldsordning ordnes vanligvis av kommunens saksbehandler på NAV, ikke av Namsmannen.

Tvilsomt.

Skrevet

Når frivillig utenrettslig gjeldsordning har vært forsøkt, men mislykkes, eller ikke har noen hensikt - da oversendes den til Namsmannen.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Når frivillig utenrettslig gjeldsordning har vært forsøkt, men mislykkes, eller ikke har noen hensikt - da oversendes den til Namsmannen.

Namsmannen er involvert i frivillg go også.

Skrevet
Andro skrev (4 timer siden):

Når Namsmannen åpener gjeldsforhandling for deg så er det en såkalt "tvungen" gjeldsordning. Tvungen for kreditorene. De ville ikke ha åpnet en forhandling for deg om de trodde at frivillig ordning var et alternativ.

Andro skrev (25 minutter siden):

Andro skrev (7 minutter siden):

Namsmannen kan ikke vedta tvungen gjeldsordning. Det er bare tingretten som kan gjøre det. Det framgår av gjeldsordningsloven §§ 5-1, ("Begjæring om tvungen gjeldsordning må være namsmannen i hende før utløpet av gjeldsforhandlingsperioden. Namsmannen skal straks sende saken til retten.") 5-3 ("Tingrettens saksbehandling") og 5-4  ("Tingrettens stadfestelse").

Namsmannen kan åpne frivillige gjeldsforhandlinger, noe som framgår av gjeldsordningsloven § 3-1:

"Dersom vilkårene i §§ 1-2 til 1-4 er oppfylt, og søknaden fyller kravene i § 2-1, skal tingretten åpne gjeldsforhandling. I tilfeller der det er åpenbart at vilkårene er oppfylt, kan åpning av gjeldsforhandling foretas av namsmannen."

Lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner (gjeldsordningsloven) - Kap 4. Frivillig gjeldsordning - Lovdata 

Men det framgår av § 1-3 at: "Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd." Det er her NAV kommer inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er så glad - fikk telefon fra namsmannen i stad om at de har åpnet gjeldsforhandlinger for å få gjeldsordning. Han sa at det kan hende at noen av kreditorene har innsigelser på at noe av gjelden er for ny. Hva skjer da? Kan noen kreditorer si nei også får jeg ikke gjeldsordning? Er det da man kan søke tvungen? Håper noen kan forklare meg dette ❤️

Kan andre finne ut at man har gjeldsordning? Jeg mener f.eks mennesker som ikke jobber med dette. Altså "mannen i gata".

Anonymkode: 4e6f9...a39

AnonymBruker
Skrevet

Kan andre finne ut at man har gjeldsordning? Jeg mener f.eks mennesker som ikke jobber med dette. Altså "mannen i gata".

Gjelden min er ny, og jeg har 2000kr i mnd etter betalt alle regninger og lån og har satt skatten til 5%.....
MEN jeg eier leilighet med lån. Har 80% belåningsgrad, men får ikke noe i sikkerhet..... 

AnonymBruker
Skrevet

Gjelden min er ny, og jeg har 2000kr i mnd etter betalt alle regninger og lån og har satt skatten til 5%.....
MEN jeg eier leilighet med lån. Har 80% belåningsgrad, men får ikke noe i sikkerhet..... 

Altså stille bolig som sikkerhet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jada. I Norsk Lysningsblad står alt, med navn. Jeg sjekker den månedlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 11.4.2023 den 18.00):

Nav bistår med egenforsøket før en gjeldsordning. Hjelp til selvhjelp, sette opp budsjett, dette har du til kreditorer, dette har du til livsopphold,dekningsrekkefølge osv 

Bistå med forhandlinger der det er håp 

Er situasjonen åpenbart nyttesløst eller fastlåst etter forsøk blir man sendt videre til namsmann som håndterer frivillig gjeldsordning. Og bistår med forslag til en evt. tvungen gjeldsordning via domstolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...