Juniper Skrevet 11. april 2023 #61 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står ganske klart i artikkelen du lenker til at det ikke er en automatikk at barnet kan flytte ut og kreve bidrag. Det står "I særlige tilfeller er det også rimelig at barnet kan flytte ut, uten at foreldrene fritas for forsørgingsbyrde. Dette kan for eksempel være aktuelt når foreldrene har forsørgingsevne, men hjemmet er uegnet som oppvekstmiljø". Dette utsagnet indikerer at det ikke er så klart som du mener så lenge 18 åringen selv velger å flytte fra et hjem som er godt egnet som et oppvekstmiljø. Personlig har jeg en kollega som var i akkurat samme situasjon som hi, og min kollega dokumenterte at oppvekstmiljøet var egnet og NAV avslo barnet sin søknad om barnetrygd fra sine foreldre. NAV begrunnet avslaget med at det ikke forlå grunner til at 18-åringen måtte flytte pga lang reisevei til skolen (2 km), og det kunne ikke sannsynliggjøres at hjemmet var uegnet som oppvekstmiljø. Klippet fra artikkelen: Forsørgingsplikt for barn over 18 år, under videregående opplæring, gjelder uavhengig av om barnet bor hjemme eller for seg selv. Dette er en nødvendig regel fordi geografiske avstander tvinger mange barn til å flytte hjemmefra for å gå på videregående skole. I særlige tilfeller er det også rimelig at barnet kan flytte ut, uten at foreldrene fritas for forsørgingsbyrden. Dette kan for eksempel være aktuelt når foreldrene har forsørgingsevne, men hjemmet er uegnet som oppvekstmiljø. Anonymkode: 84a24...16a Veldig gode opplysninger! 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #62 Skrevet 11. april 2023 Sitat Barn som er over 18 år kan få barnebidrag mens de går på videregående skole eller tilsvarende. Dette kan du lese mer om i barnelovens § 68. Du kan også lese om dette på NAV sine nettsider om barnebidrag her. Hvis du etter at du har fylt 18 år vil fortsette «slik skolegang som må regnes som vanlig» har du krav på bidrag frem til du har avsluttet skolen. I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse frem til du har avsluttet videregående skole, hvis dette ikke vil være urimelig ut fra forelderens økonomiske stilling. hentet fra https://www.ung.no/oss/367119 Så fra https://www.nav.no/barnebidrag Sitat Etter fylte 18 år kan barnet ha rett til å bli forsørget mens han eller hun gjennomfører videregående opplæring. Når NAV fastsetter bidrag til et barn over 18 år, blir bidraget normalt fastsatt frem til det tidspunktet skolegangen er forventet avsluttet. Hvis det er tvil om barnet er sikret skoleplass gjennom hele den videregående opplæringen, vurderer vi om bidraget skal fastsettes for ett år av gangen. Hvis barnet selv søker om bidrag etter fylte 18 år, må det legges ved dokumentasjon av skolegang ved videregående opplæring. Så har vi https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/barnebidrag-/id749585/ Sitat Begge foreldrene har plikt til å bære utgiftene til barnets forsørgelse og utdanning etter sine økonomiske evner. Reglene om fastsettelse og endring av barnebidrag står i barneloven kapittel 8. Begge foreldre har plikt til å bære utgiftene til barnets forsørgelse og utdanning etter deres økonomiske evne. Foreldre har plikt til å forsørge barnet sitt uavhengig av om de bor sammen med det eller ikke. Plikten til å betale barnebidrag varer normalt ut den måneden barnet fyller 18 år. Dersom barnet går på videregående skole kan bidrag også pålegges etter at barnet har fylt 18 år. Loven sier: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_9 Sitat Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. så kan man dra inn andre kilder selvsagt men poenget er at foreldre HAR plikt til å betale bidrag så lenge barnet studerer selv om barnet VELGER å flytte sammen med en venn, en klassekamerat, en kjæreste osv osv osv så lenge barnet selv ikke kan forsørge seg blablabla.. https://www.sivilombudet.no/uttalelser/barnebidrag-etter-fylte-18-ar/ til og med bankene har hevet seg på: https://www.sor.no/blogg/aktuelt/endelig-18/ Sitat Dette visste du sikkert ikke Foreldre har forsørgeransvar for barna sine til barna er ferdige med videregående skole. Det betyr at foreldrene dine har plikt til å hjelpe deg økonomisk selv om du er 18 år, så lenge du fortsatt går på skole. Forsørgeransvar betyr at foreldrene dine skal dekke mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre. Foreldres plikt til å forsørge deg gjelder selv om du ikke kan bo hjemme. Hva med barnebidrag? Hvor mye kan du få? Hvis foreldrene dine ikke bor sammen, skal den av foreldrene dine som du bor minst hos betale barnebidrag til den du bor fast hos. Hvis du går på videregående skole, kan det hende at barnebidrag fremdeles skal betales etter at du har fylt 18 år. I så fall er det DU som skal motta det. Les mer om barnebidrag her. Snakk med oss om du lurer på noe. Vi er her for deg. Gratulerer med 18-årsdagen! Anonymkode: 0f74d...553 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #63 Skrevet 11. april 2023 Juniper skrev (1 time siden): Du forstår virkelig ikke det jeg sier. Ja, ungene kan kreve penger gjennom NAV. Men om de velger å utsette familien for såpass grov melking av penger kun for å bo med kjæresten, så er det en veldig egoistisk handling som går hardt ut over de andre familiemedlemmene. Ungdommen ville derfor få pengene men miste familien sin. Ikke hjem til jul. Ingen middagsbesøk. Ingen hjelp med ting man ikke forstår. Jeg hadde slått hånden av et barn som utsatte meg for økonomisk utpressing. Det barnet viser egenskaper jeg ikke vil være bekjent av. Det er det som barnet vil få en realitetsorientering om. At systemet med forsørgerplikt er i utgangspunktet for barn som ikke kan bo hjemme, og at i en familie kan ingen komme med urimlige krav som går ut over de andre. Spesielt spør du meg Anonymkode: d51a3...fd8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #64 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at jeg har lest en gang at dette med bidrag gjelder for ungdom som av en eller annen grunn ikke kan bo hjemme. Enten ved at skolen ligger for langt unna, eller at ungdommen av en eller flere grunner ikke kan bo hjemme. Det kan da være snakk om konflikter veldig urolig hjem, destruktivt hjem osv. Ikke bare fordi at ungdommen har lyst til å flytte sammen med kjæresten. Det kan få ganske drastiske konsekvenser for resten av familien - som søsken, om foreldrene må bruke store summer på bidrag til en person. Anonymkode: dd42c...7bd Nei det stemmer ikke Anonymkode: d51a3...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #65 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): hentet fra https://www.ung.no/oss/367119 Så fra https://www.nav.no/barnebidrag Så har vi https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/barnebidrag-/id749585/ Loven sier: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_9 så kan man dra inn andre kilder selvsagt men poenget er at foreldre HAR plikt til å betale bidrag så lenge barnet studerer selv om barnet VELGER å flytte sammen med en venn, en klassekamerat, en kjæreste osv osv osv så lenge barnet selv ikke kan forsørge seg blablabla.. https://www.sivilombudet.no/uttalelser/barnebidrag-etter-fylte-18-ar/ til og med bankene har hevet seg på: https://www.sor.no/blogg/aktuelt/endelig-18/ Anonymkode: 0f74d...553 👏 Anonymkode: d51a3...fd8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #66 Skrevet 11. april 2023 Det er jo litt rart at et barn som bor for seg selv, der foreldrene ikke bor sammen, kan kreve dem for bidrag, mens et annet barn som også bor borte, hvis foreldre fortsatt bor sammen, ikke har rett på noe 🤔 Anonymkode: 53af2...8a0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #67 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo litt rart at et barn som bor for seg selv, der foreldrene ikke bor sammen, kan kreve dem for bidrag, mens et annet barn som også bor borte, hvis foreldre fortsatt bor sammen, ikke har rett på noe 🤔 Anonymkode: 53af2...8a0 Hvis ungdommen flytter for seg selv, f.eks hvis skolen er for langt unna, så kan hen kreve bidrag av begge foreldrene - også når de bor sammen. Anonymkode: dd42c...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #68 Skrevet 11. april 2023 Ts her. Har vært offline en stund. Skal lese gjennom alle svar en gang til i morgen. Ungdommen min går opp i lønn nå pga aldershoppet, så fra å tjene ca 120 i timen så blir det drøyt 160/t (brutto). Hvis det blir inntekt i løpet av de neste 12 mnd som overstiger 147k så bortfaller forsørgerplikt, var det sånn? (Eller kalenderår, skoleår?) Får tipse om dette til avkommet, for det vil jo være dumt å miste bidrag. Jeg skal klare å betale min andel, selv om det føles urettferdig ovenfor resten av familien jeg har her hjemme (yngre søsken). Men jeg vet far kommer til å steile max om det kommer et krav fra Nav, for han har seilt unna på en privat avtale med meg som har vært ekstremt gunstig øknomisk for han de siste tre-fire årene . Det fant jeg ut for en uke siden gitt.. Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #69 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg sjekket med NAV, og det ble nevnt dette med å rett og slett bruke bidragskalkulator "to ganger". Men kan det virkelig bety at far skal betale barnet typ 6000+ i mnd, og jeg skal betale barnet 4000+ i mnd for at barnet skal kunne bo for seg selv? Barnet oppfyller ikke noe krav til borteboer, da skolen er typ tre km unna. Anonymkode: 2a582...09b For den summen måtte jeg solgt leiligheten. Anonymkode: 1d6d2...5f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #70 Skrevet 12. april 2023 NakenPanda skrev (12 timer siden): Så lenge barnet er på videregående og har en inntekt som er under 100x forskuddsbidraget (1470 NOK per mnd) så under 147000 i året er ikke dette voksne barnet regnet som selvstendig. Det er jo retardert at han/henne skal flytte vekk 3 km fra foreldrene bare for å bo alene i en alder av 18 år, men det er ikke deres valg lengre. BEGGE foreldrene skal betale bidrag (ikke bare den som normalt betalte den andre) da dere har forsørger krav helt til barnet er ferdig med videregående, men normalt ikke utover 20 år. Sånn er livet Hvor har du 1470 per mnd/147 000 i året fra? Har prøvd å søke opp men ble ikke helt klok på morgenkvisten.. Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #71 Skrevet 12. april 2023 Fant dette nå hos smartepenger.no; "Hvis barnet har en årlig inntekt på mer enn 30 ganger forhøyet bidragsforskudd (2.200 kroner per måned x 30), skal merinntekten til barnet regnes inn i den proporsjonale fordelingen av underholdskostnaden. Når barnet er selvforsørget skal det ikke fastsettes noe bidrag. Et barn regnes for selvforsørget når det har en årlig inntekt på minst 100 ganger forhøyet bidragsforskudd per måned." 1470 per mnd var kanskje satsen tilbake i 2014 da? Så inntekten til ungdommen min skal med i regnestykket fordi barnet tjener mer enn 66 000,- i året (30 x 2 200,-), men selvforsørget er det ikke, for da måtte man tjene 220 000,- i året. Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #72 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fant dette nå hos smartepenger.no; "Hvis barnet har en årlig inntekt på mer enn 30 ganger forhøyet bidragsforskudd (2.200 kroner per måned x 30), skal merinntekten til barnet regnes inn i den proporsjonale fordelingen av underholdskostnaden. Når barnet er selvforsørget skal det ikke fastsettes noe bidrag. Et barn regnes for selvforsørget når det har en årlig inntekt på minst 100 ganger forhøyet bidragsforskudd per måned." 1470 per mnd var kanskje satsen tilbake i 2014 da? Så inntekten til ungdommen min skal med i regnestykket fordi barnet tjener mer enn 66 000,- i året (30 x 2 200,-), men selvforsørget er det ikke, for da måtte man tjene 220 000,- i året. Anonymkode: 2a582...09b Sier barnet selv at hen skal søke om bidrag, eller er det du som har spørsmål rundt dette? Anonymkode: dd42c...7bd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #73 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sier barnet selv at hen skal søke om bidrag, eller er det du som har spørsmål rundt dette? Anonymkode: dd42c...7bd Barnet mitt har først vært mest opptatt av å sørge for at far betaler bidrag nå etter å ha fylt 18, mens det bor hjemme hos meg. Men så i løpet av et par uker nå så har hen og kjæresten virkelig fått blod på tann på dette med å flytte for seg selv. Jeg skal stå for det jeg skal som mamma, absolutt, men greit å realitetsorientere dem litt på hvor dyrt det kan bli for dem å bo for seg selv. Her vi bor vil en liten leilighet med separat soverom (typ 30 kvadrat) fort ligge på 9000+. For å hjelpe til best mulig er det greit å vite hva man skal forholde seg til at regelverk mtp farens negative holdning til å betale noe som helst, samt barnets mulighet til å unngå å gå på en stor økonomisk smell. Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #74 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt har først vært mest opptatt av å sørge for at far betaler bidrag nå etter å ha fylt 18, mens det bor hjemme hos meg. Men så i løpet av et par uker nå så har hen og kjæresten virkelig fått blod på tann på dette med å flytte for seg selv. Jeg skal stå for det jeg skal som mamma, absolutt, men greit å realitetsorientere dem litt på hvor dyrt det kan bli for dem å bo for seg selv. Her vi bor vil en liten leilighet med separat soverom (typ 30 kvadrat) fort ligge på 9000+. For å hjelpe til best mulig er det greit å vite hva man skal forholde seg til at regelverk mtp farens negative holdning til å betale noe som helst, samt barnets mulighet til å unngå å gå på en stor økonomisk smell. Anonymkode: 2a582...09b Er barnet ditt veldig opptatt av penger, at hen skal få det inn på kto uten å løfte en finger? Kan du ha feilet et sted på veien siden ungen din er villig til å sette deg i denne situasjonen? Spør om dette da det er veldig få ungdom som setter sine foreldre i en sånn situasjon. Jeg hadde blitt veldig skuffet over barnet mitt hvis hen satte meg i den situasjonen, og heldigvis så gjorde ikke barnet mitt det mot meg. Jeg hjalp barnet mitt økonomisk når hen flyttet for å ta høyere studier, som betalte forsikringer, tlf, hjemreiser + at jeg overførte penger innimellom, men det var frivillig fra min side, og ikke noe som var forventet. Anonymkode: dd42c...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #75 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er barnet ditt veldig opptatt av penger, at hen skal få det inn på kto uten å løfte en finger? Kan du ha feilet et sted på veien siden ungen din er villig til å sette deg i denne situasjonen? Spør om dette da det er veldig få ungdom som setter sine foreldre i en sånn situasjon. Jeg hadde blitt veldig skuffet over barnet mitt hvis hen satte meg i den situasjonen, og heldigvis så gjorde ikke barnet mitt det mot meg. Jeg hjalp barnet mitt økonomisk når hen flyttet for å ta høyere studier, som betalte forsikringer, tlf, hjemreiser + at jeg overførte penger innimellom, men det var frivillig fra min side, og ikke noe som var forventet. Anonymkode: dd42c...7bd Vet det er vanskelig å legge frem alt på et skriftlig medie som dette. Men nei, barnet er ikke opptatt av å få noe uten å løfte en finger. Og barnet er ikke ute etter å "sette meg i denne situasjonen". Barnet vet at jeg har båret den økonomiske brorparten av oppfostringen, siden vi fant ut for et par uker siden at far har tjent vesentlig mer enn det bidragsbetalinga tilsier. Jeg har ikke lyst til å skape en ekstremt betent situasjon ved å starte å kreve tilbakebetaling av typ 100k for de siste tre årene han har betalt for lite, jeg har sørget for at barnet har alt det trenger. Men samtidig vil det jo være ekstremt kjipt for barnet om det flytter til eget sted og så skal far kun betale 1/3 av bidraget, sånn at hen ikke klarer det. For selv om jeg betaler det som jeg skal som den andre forelderen (ca 4000 i mnd), så vil det bli vanskelig for barnet såklart.. Hvert fall når utdannelsen skal gå først:) Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #76 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er barnet ditt veldig opptatt av penger, at hen skal få det inn på kto uten å løfte en finger? Kan du ha feilet et sted på veien siden ungen din er villig til å sette deg i denne situasjonen? Spør om dette da det er veldig få ungdom som setter sine foreldre i en sånn situasjon. Jeg hadde blitt veldig skuffet over barnet mitt hvis hen satte meg i den situasjonen, og heldigvis så gjorde ikke barnet mitt det mot meg. Jeg hjalp barnet mitt økonomisk når hen flyttet for å ta høyere studier, som betalte forsikringer, tlf, hjemreiser + at jeg overførte penger innimellom, men det var frivillig fra min side, og ikke noe som var forventet. Anonymkode: dd42c...7bd Det er stor forskjell på vdg og høyere studier da! Anonymkode: d51a3...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #77 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er stor forskjell på vdg og høyere studier da! Anonymkode: d51a3...fd8 Det vet jeg vel. Barnet mitt bodde hjemme på videregående, samt jobbet litt, fikk bidrag fra far og stipend. Den gangen var det kun min inntekt som ble lagt til grunn for stipendet. Hen hadde det veldig greit de årene, og brukte bidraget til å ta lappen for - av eget initiativ da hen viste at jeg ikke tjente så mye. Grunnen til at jeg skreiv at hen også fikk hjelp ved høyere utdanning, var for å fortelle at de kan trenge hjelp senere også, men at det selvsagt er mye mer fristende så lenge det ikke er krav og forventninger fra de. Anonymkode: dd42c...7bd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #78 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis ungdommen flytter for seg selv, f.eks hvis skolen er for langt unna, så kan hen kreve bidrag av begge foreldrene - også når de bor sammen. Anonymkode: dd42c...7bd Ja, du har nok rett i det, men tviler på at det skjer særlig ofte i familier der foreldrene bor sammen. Da samarbeider nok foreldrene og støtter barnet økonomisk om det trengs, uten at det kreves inn bidrag. Anonymkode: 53af2...8a0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #79 Skrevet 12. april 2023 Det er faktisk sant at en ungdom kan flytte hjemmefra og kreve bidrag av foreldrene sine, så lenge de er i videregående opplæring. Det er enten foreldrene bor sammen eller ikke. Jeg fikk et bidragskrav på 6800 kr måneden på min pode. Faren var ikke bidragsdyktig, så jeg fikk hele forsørgerbyrden. Det er sånn at lånekasse forlanger at du søker bidrag av foreldre, før de vurderer om du har krav på borteboerstipend. Vi hadde en kjempe runddans med vår. Men jeg nektet betale bidraget. Vårt barn kunne ikke bo hjemme. Men det var ingen ting i veien med hjemmeforholdene, men barnets adferd. Med hjelp av barnevernet, tok kommunen over forsørgeransvaret, frem til uføretrygd var innvilget. Anonymkode: 4c0e6...f37
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #80 Skrevet 12. april 2023 On 4/11/2023 at 1:32 PM, AnonymBruker said: Har et barn som nylig fylte 18. Har fått bidrag fra far frem til dette. Nå står barnet på trappene til å flytte for seg selv med kjæresten. Går andre året på videregående, og har da litt over ett år igjen med utdannelse mtp rett til bidrag. Hvordan skal man egentlig beregne hva barnet skal ha av bidrag fra meg på ene siden som mor, og fra far? Barnet har også egen inntekt pga deltidsjobb (over 100k brutto i året), og kjæresten har også egen inntekt (Usikker på hvor mye, men mer enn 100k). På forhånd takk for svar! Anonymkode: 2a582...09b Jeg hadde løst det på denne måten: Jeg sparer endel penger øremerket hvert av barna mine, som er tiltenkt boligkjøp når den tid kommer. Om de vil at jeg ska betale for at de flytter ut før de er ferdige med videregående, kommer de til å få beskjed om at dette vil gå fra de øremerkede midlene slik at de vil få mindre penger til boligkjøp i fremtiden. Anonymkode: 986c1...336 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå