AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #41 Skrevet 11. april 2023 Foreldrene har forsørgeransvaret frem til barnet er ferdig på VGS i normalt løp , uavhengig av om det bor hjemme eller for seg selv. Det er noe barnet har krav på, tar hun det via Nav så regnes det ut i fra inntekt til foreldrene og da er beløpet der enten foredrene liker det eller ei. Det har ikke noe med hva samboeren til datteren tjener. Han har ikke forsørgerplikt for ts sin datter. En kan like det eller ikke, syntes det er helt vilt og at barnet er voksent når det er 18. Men reglene og loven er der av en grunn. En venninne av min datter fikk 8000 i bidrag bare fra sin far når hun flyttet for seg selv, + noen tusen fra moren Anonymkode: 58be7...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #42 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må jo være flaut for en som er voksen nok til å være samboer å bli forsørget av foreldrene 😃. Da hadde jeg skammet meg dypt. Anonymkode: 80acf...640 Ja forferdelig at man kan konsentrere seg om skole Anonymkode: d51a3...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #43 Skrevet 11. april 2023 Juniper skrev (2 timer siden): Vist! Om ungen krever foreldrene for enorme summer pr måned for å kunne bo med kjæresten kan jeg fint si at han/hun i så fall gjør seg uønsket hjemme, da denne kostnaden vil ha store ringvirkninger for de andre i familien og føles dypt urettferdig. Om min unge var så egotripp at han sendte krav via NAV så håper jeg han ikke ville hatt forventninger om at jeg skulle stille opp på annen måte. Og jeg forsørger egne unger over 18, i takt med deres behov og mine muligheter. Har aldri vært noen konflikt. Nei det kan du ikke, du taper i retten om de tar det dit Anonymkode: d51a3...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #44 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du sikker på at foreldrene har forsørgerplikt når ungene flytter bare fordi at de har lyst? Jeg trodde at forsørgerplikten gjaldt om skolen er for langt unna, eller om det er årsaker som gjør at ungen ikke kan bli boende hjemme - noe som ikke virker som tilfelle her. Anonymkode: dd42c...7bd Ja helt sikker Anonymkode: d51a3...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #45 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når en 18-19-åring føler seg så voksen at han/hun stifter egen familie (blir samboer), så er psyko at foreldre skal forsørge dem. Da "leker" de voksne. Mitt barn hadde i såfall fått valget om å bo gratis hjemme til vgs er ferdig, eller forsørge seg selv. Man MÅ ikke bli samboer så ung. Det er et (dumt) valg man tar. I verste fall kunne f.eks samboeren ha barn også. Så sitter man der og skal liksom bidra til å forsørge en voksen familie. Anonymkode: 80acf...640 Du kan ikke velge bort å forsørge de;) Anonymkode: d51a3...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #46 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det stemmer, barnet flytter ikke fordi det MÅ, men fordi det ønsker. Har jo rom hjemme, og levd egentlig et ganske bekymringsløst liv frem til nå. Så jeg skal prate med foreldrene til kjæresten også, tenker jeg. Avklare litt hva som er fornuftig andel av bistand fra oss voksne.. Anonymkode: 2a582...09b Her i huset flyttet det ene barnet ut sammen med kjæresten sin når hun var 18 år. Vi betaler ingenting til henne, da hun ikke må flytte ut. Hun er helt enig i dette. Hjemme har hun rommet sitt og er innom på middag (med eller uten kjæresten) 3-4 ganger i uken. De kommer også begge å sover hos oss i helgene jevnlig. Vi betaler forsikring, mobil, treningsenter, mnd kort og hun låner den ene bilen mye av tiden. Hun flyttet sammen med kjæresten for å være mer sammen med ham som er litt eldre og studerer, men hun bor ikke nærmere skolen enn hva hun gjorde hos oss. Vi er derfor enige om å ikke betale noe, men at de er velkomne her så mye de ønsker. Anonymkode: 9087a...7e7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #47 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da stemmer nok det. Det er ganske store beløp det er snakk om. En venn av meg fikk krav på 8500 kr per måned... De fleste "barn" gjør jo ikke dette mot foreldrene da. De bor hjemme til de er ferdige med vidergående. 10 000 i dette tilfellet er jo egentlig lite for å greie seg selv, med tanke på boutgifter, strøm, mat osv. Du har forsørgingsplikt til ungdommen er 23 hvis han/hun ikke har fullført videregående. DVS, hvis ikke ungdommen har en egen inntekt og forsørger seg selv. I mor sitt tilfelle, så vil hun gjerne tjene på dette, da en ungdom ofte koster langt mer å ha i hus. Du kan selge huset, leie mindre osv. De kan jo ikke ta 4000- 7000 i måneden av deg og etterpå tigge om penger. Det går ikke. Anonymkode: be083...d62 Enig i at 10.000,- er lite for å greie seg selv, men 10.000,- er nok i de fleste tilfeller e stort innhugg i en families økonomi, spesielt der det også er flere søsken. Snakk om å sette familien sin i en skikkelig økonomisk skvis bare fordi at man vil flytte sammen med kjæresten sin. Anonymkode: dd42c...7bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #48 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man leker ikke voksen når man har fylt 18 år, da er man blitt voksen. Mange flytter også på hybel det året de fyller 16 og det er helt supert siden de lærer å klare seg selv og slipper å bo hjemme til de er langt opp i 20 årene. Anonymkode: ed97d...407 Jo man leker voksen hvis man flytter ut for morskyld og forventer at foreldrene skal fortsette å forsørge en. Er man voksen ser man lengre enn sin egen egoistiske nese. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja forferdelig at man kan konsentrere seg om skole Anonymkode: d51a3...fd8 Konsentrere seg om skolen kan man gjøre like fint hvis en bor hjemme til en er ferdig på videregående. Tipper det ikke blir mer konsentrering av å bo dammen med kjæresten akkurat. Anonymkode: 866f5...df2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #49 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det stemmer, barnet flytter ikke fordi det MÅ, men fordi det ønsker. Har jo rom hjemme, og levd egentlig et ganske bekymringsløst liv frem til nå. Så jeg skal prate med foreldrene til kjæresten også, tenker jeg. Avklare litt hva som er fornuftig andel av bistand fra oss voksne.. Anonymkode: 2a582...09b AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når en 18-19-åring føler seg så voksen at han/hun stifter egen familie (blir samboer), så er psyko at foreldre skal forsørge dem. Da "leker" de voksne. Mitt barn hadde i såfall fått valget om å bo gratis hjemme til vgs er ferdig, eller forsørge seg selv. Man MÅ ikke bli samboer så ung. Det er et (dumt) valg man tar. I verste fall kunne f.eks samboeren ha barn også. Så sitter man der og skal liksom bidra til å forsørge en voksen familie. Anonymkode: 80acf...640 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her i huset flyttet det ene barnet ut sammen med kjæresten sin når hun var 18 år. Vi betaler ingenting til henne, da hun ikke må flytte ut. Hun er helt enig i dette. Hjemme har hun rommet sitt og er innom på middag (med eller uten kjæresten) 3-4 ganger i uken. De kommer også begge å sover hos oss i helgene jevnlig. Vi betaler forsikring, mobil, treningsenter, mnd kort og hun låner den ene bilen mye av tiden. Hun flyttet sammen med kjæresten for å være mer sammen med ham som er litt eldre og studerer, men hun bor ikke nærmere skolen enn hva hun gjorde hos oss. Vi er derfor enige om å ikke betale noe, men at de er velkomne her så mye de ønsker. Anonymkode: 9087a...7e7 Men alle dere tar feil. På en måte lurer og truer dere ungene deres vekk fra en støtte de har krav på etter loven. Om ungdommene selv går til NAV og ber om beregning og innkreving, som de har rett til, har dere ingenting dere skulle sagt. Da får dere NAV innkreving og evt namsmannen på ryggen. Den eneste grunnen til at dere og andre foreldre slipper unna deres lovmessige plikt, er at for få ungdommer er klar over at de har rett på barnebidrag fra foreldrene sine mens de går på videregående. Anonymkode: 2c646...a95 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #50 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men alle dere tar feil. På en måte lurer og truer dere ungene deres vekk fra en støtte de har krav på etter loven. Om ungdommene selv går til NAV og ber om beregning og innkreving, som de har rett til, har dere ingenting dere skulle sagt. Da får dere NAV innkreving og evt namsmannen på ryggen. Den eneste grunnen til at dere og andre foreldre slipper unna deres lovmessige plikt, er at for få ungdommer er klar over at de har rett på barnebidrag fra foreldrene sine mens de går på videregående. Anonymkode: 2c646...a95 Kan du dokumentere at unger har krav på økonomisk støtte der det ikke foreligger annen grunn til flytting enn at de vil? Anonymkode: dd42c...7bd 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #51 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men alle dere tar feil. På en måte lurer og truer dere ungene deres vekk fra en støtte de har krav på etter loven. Om ungdommene selv går til NAV og ber om beregning og innkreving, som de har rett til, har dere ingenting dere skulle sagt. Da får dere NAV innkreving og evt namsmannen på ryggen. Den eneste grunnen til at dere og andre foreldre slipper unna deres lovmessige plikt, er at for få ungdommer er klar over at de har rett på barnebidrag fra foreldrene sine mens de går på videregående. Anonymkode: 2c646...a95 👏 Anonymkode: d51a3...fd8 1
Juniper Skrevet 11. april 2023 #52 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det kan du ikke, du taper i retten om de tar det dit Anonymkode: d51a3...fd8 Du forstår virkelig ikke det jeg sier. Ja, ungene kan kreve penger gjennom NAV. Men om de velger å utsette familien for såpass grov melking av penger kun for å bo med kjæresten, så er det en veldig egoistisk handling som går hardt ut over de andre familiemedlemmene. Ungdommen ville derfor få pengene men miste familien sin. Ikke hjem til jul. Ingen middagsbesøk. Ingen hjelp med ting man ikke forstår. Jeg hadde slått hånden av et barn som utsatte meg for økonomisk utpressing. Det barnet viser egenskaper jeg ikke vil være bekjent av. Det er det som barnet vil få en realitetsorientering om. At systemet med forsørgerplikt er i utgangspunktet for barn som ikke kan bo hjemme, og at i en familie kan ingen komme med urimlige krav som går ut over de andre. 2 2
NakenPanda Skrevet 11. april 2023 #53 Skrevet 11. april 2023 Så lenge barnet er på videregående og har en inntekt som er under 100x forskuddsbidraget (1470 NOK per mnd) så under 147000 i året er ikke dette voksne barnet regnet som selvstendig. Det er jo retardert at han/henne skal flytte vekk 3 km fra foreldrene bare for å bo alene i en alder av 18 år, men det er ikke deres valg lengre. BEGGE foreldrene skal betale bidrag (ikke bare den som normalt betalte den andre) da dere har forsørger krav helt til barnet er ferdig med videregående, men normalt ikke utover 20 år. Sånn er livet 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #54 Skrevet 11. april 2023 Juniper skrev (14 minutter siden): Du forstår virkelig ikke det jeg sier. Ja, ungene kan kreve penger gjennom NAV. Men om de velger å utsette familien for såpass grov melking av penger kun for å bo med kjæresten, så er det en veldig egoistisk handling som går hardt ut over de andre familiemedlemmene. Ungdommen ville derfor få pengene men miste familien sin. Ikke hjem til jul. Ingen middagsbesøk. Ingen hjelp med ting man ikke forstår. Jeg hadde slått hånden av et barn som utsatte meg for økonomisk utpressing. Det barnet viser egenskaper jeg ikke vil være bekjent av. Det er det som barnet vil få en realitetsorientering om. At systemet med forsørgerplikt er i utgangspunktet for barn som ikke kan bo hjemme, og at i en familie kan ingen komme med urimlige krav som går ut over de andre. Jeg mener at jeg har lest en gang at dette med bidrag gjelder for ungdom som av en eller annen grunn ikke kan bo hjemme. Enten ved at skolen ligger for langt unna, eller at ungdommen av en eller flere grunner ikke kan bo hjemme. Det kan da være snakk om konflikter veldig urolig hjem, destruktivt hjem osv. Ikke bare fordi at ungdommen har lyst til å flytte sammen med kjæresten. Det kan få ganske drastiske konsekvenser for resten av familien - som søsken, om foreldrene må bruke store summer på bidrag til en person. Anonymkode: dd42c...7bd 1
Juniper Skrevet 11. april 2023 #55 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener at jeg har lest en gang at dette med bidrag gjelder for ungdom som av en eller annen grunn ikke kan bo hjemme. Enten ved at skolen ligger for langt unna, eller at ungdommen av en eller flere grunner ikke kan bo hjemme. Det kan da være snakk om konflikter veldig urolig hjem, destruktivt hjem osv. Ikke bare fordi at ungdommen har lyst til å flytte sammen med kjæresten. Det kan få ganske drastiske konsekvenser for resten av familien - som søsken, om foreldrene må bruke store summer på bidrag til en person. Anonymkode: dd42c...7bd Jeg tror også dette var intensjonen med denne loven. Jeg er bare usikker på hvordan det blir praktisert. Normalt oppegående unger med grei relasjon til foreldrene prøver seg som regel ikke på dette stuntet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #56 Skrevet 11. april 2023 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Så lenge barnet er på videregående og har en inntekt som er under 100x forskuddsbidraget (1470 NOK per mnd) så under 147000 i året er ikke dette voksne barnet regnet som selvstendig. Det er jo retardert at han/henne skal flytte vekk 3 km fra foreldrene bare for å bo alene i en alder av 18 år, men det er ikke deres valg lengre. BEGGE foreldrene skal betale bidrag (ikke bare den som normalt betalte den andre) da dere har forsørger krav helt til barnet er ferdig med videregående, men normalt ikke utover 20 år. Sånn er livet Jeg savner dokumentasjon på at foreldrene skal betale bidrag for ungdom som vil flytte hjemmefra enten for å leke voksen, eller for å bo med kjæreste. Jeg trodde krav om bidrag gjaldt om ungdommen av en eller annen grunn ikke kunne bo hjemme. Tenk deg en fam der de har 3 ungdommer mellom 18 og 21 år, og alle 3 krever bidrag fra begge foreldrene. Store deler av inntektene til foreldrene vil jo gå til å betale for ungdommenes selvrealisering. Anonymkode: dd42c...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #57 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg savner dokumentasjon på at foreldrene skal betale bidrag for ungdom som vil flytte hjemmefra enten for å leke voksen, eller for å bo med kjæreste. Jeg trodde krav om bidrag gjaldt om ungdommen av en eller annen grunn ikke kunne bo hjemme. Tenk deg en fam der de har 3 ungdommer mellom 18 og 21 år, og alle 3 krever bidrag fra begge foreldrene. Store deler av inntektene til foreldrene vil jo gå til å betale for ungdommenes selvrealisering. Anonymkode: dd42c...7bd https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/ Anonymkode: be083...d62
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #58 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg savner dokumentasjon på at foreldrene skal betale bidrag for ungdom som vil flytte hjemmefra enten for å leke voksen, eller for å bo med kjæreste. Jeg trodde krav om bidrag gjaldt om ungdommen av en eller annen grunn ikke kunne bo hjemme. Tenk deg en fam der de har 3 ungdommer mellom 18 og 21 år, og alle 3 krever bidrag fra begge foreldrene. Store deler av inntektene til foreldrene vil jo gå til å betale for ungdommenes selvrealisering. Anonymkode: dd42c...7bd Blir kanskje regulert da? Som når man får flere barn, så synker barnebidraget til eks,fordi de må tas hensyn til at man skal kunne forsørge alle barna sine Anonymkode: b5bfb...a12
NakenPanda Skrevet 11. april 2023 #59 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg savner dokumentasjon på at foreldrene skal betale bidrag for ungdom som vil flytte hjemmefra enten for å leke voksen, eller for å bo med kjæreste. Jeg trodde krav om bidrag gjaldt om ungdommen av en eller annen grunn ikke kunne bo hjemme. Tenk deg en fam der de har 3 ungdommer mellom 18 og 21 år, og alle 3 krever bidrag fra begge foreldrene. Store deler av inntektene til foreldrene vil jo gå til å betale for ungdommenes selvrealisering. Anonymkode: dd42c...7bd Min sønn gjorde akkurat dette, men det skal sies han flyttet slik at han fikk borteboer stipend. men jeg fortsatte å betale til han var ferdig med Vgs. Borteboere som er 19-20 år er forventet å være ferdig med vgs og kan ikke forvente seg hjelp generelt, men jeg tror neppe du slipper unna med en 18 åring som er i skolegang. Så ditt ekstremtilfelle er bare teoretisk, og ja du har ansvar for dine barn så lenge de er i Vgs.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #60 Skrevet 11. april 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/ Anonymkode: be083...d62 Det står ganske klart i artikkelen du lenker til at det ikke er en automatikk at barnet kan flytte ut og kreve bidrag. Det står "I særlige tilfeller er det også rimelig at barnet kan flytte ut, uten at foreldrene fritas for forsørgingsbyrde. Dette kan for eksempel være aktuelt når foreldrene har forsørgingsevne, men hjemmet er uegnet som oppvekstmiljø". Dette utsagnet indikerer at det ikke er så klart som du mener så lenge 18 åringen selv velger å flytte fra et hjem som er godt egnet som et oppvekstmiljø. Personlig har jeg en kollega som var i akkurat samme situasjon som hi, og min kollega dokumenterte at oppvekstmiljøet var egnet og NAV avslo barnet sin søknad om barnetrygd fra sine foreldre. NAV begrunnet avslaget med at det ikke forlå grunner til at 18-åringen måtte flytte pga lang reisevei til skolen (2 km), og det kunne ikke sannsynliggjøres at hjemmet var uegnet som oppvekstmiljø. Klippet fra artikkelen: Forsørgingsplikt for barn over 18 år, under videregående opplæring, gjelder uavhengig av om barnet bor hjemme eller for seg selv. Dette er en nødvendig regel fordi geografiske avstander tvinger mange barn til å flytte hjemmefra for å gå på videregående skole. I særlige tilfeller er det også rimelig at barnet kan flytte ut, uten at foreldrene fritas for forsørgingsbyrden. Dette kan for eksempel være aktuelt når foreldrene har forsørgingsevne, men hjemmet er uegnet som oppvekstmiljø. Anonymkode: 84a24...16a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå