AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Har et barn som nylig fylte 18. Har fått bidrag fra far frem til dette. Nå står barnet på trappene til å flytte for seg selv med kjæresten. Går andre året på videregående, og har da litt over ett år igjen med utdannelse mtp rett til bidrag. Hvordan skal man egentlig beregne hva barnet skal ha av bidrag fra meg på ene siden som mor, og fra far? Barnet har også egen inntekt pga deltidsjobb (over 100k brutto i året), og kjæresten har også egen inntekt (Usikker på hvor mye, men mer enn 100k). På forhånd takk for svar! Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Er det virkelig slik at en voksen, som har flyttet ut, med samboer, kan kreve barnebidrag av foreldrene? Anonymkode: b5bfb...a12 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det virkelig slik at en voksen, som har flyttet ut, med samboer, kan kreve barnebidrag av foreldrene? Anonymkode: b5bfb...a12 Ja, heldigvis. Anonymkode: 998c9...2eb 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Bruk bidragskalkulatoren til NAV, evnt ta direkte kontakt med NAV og få veiledning. Anonymkode: 190b1...92b 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Herregud, barn på 18 år trenger da vel ikke barnebidrag. Karen er jo i jobb og. Anonymkode: 5868a...094 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Så lenge barnet går på vgs i normalt løp har de krav på bidrag fra foreldrene. Foreldrenes OG barnets inntekt regnes inn, ikke kjæresten. Sjekk på navs bidragskalkulator hvor mye det blir på hver av foreldrene. Anonymkode: 9852a...1fa 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det virkelig slik at en voksen, som har flyttet ut, med samboer, kan kreve barnebidrag av foreldrene? Anonymkode: b5bfb...a12 Ja Anonymkode: d51a3...fd8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det virkelig slik at en voksen, som har flyttet ut, med samboer, kan kreve barnebidrag av foreldrene? Anonymkode: b5bfb...a12 Ja, dersom man går på videregående. Ellers er mitt tips å be NAV regne det ut. Anonymkode: 67a53...fcc 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge barnet går på vgs i normalt løp har de krav på bidrag fra foreldrene. Foreldrenes OG barnets inntekt regnes inn, ikke kjæresten. Sjekk på navs bidragskalkulator hvor mye det blir på hver av foreldrene. Anonymkode: 9852a...1fa Jeg sjekket med NAV, og det ble nevnt dette med å rett og slett bruke bidragskalkulator "to ganger". Men kan det virkelig bety at far skal betale barnet typ 6000+ i mnd, og jeg skal betale barnet 4000+ i mnd for at barnet skal kunne bo for seg selv? Barnet oppfyller ikke noe krav til borteboer, da skolen er typ tre km unna. Anonymkode: 2a582...09b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har et barn som nylig fylte 18. Har fått bidrag fra far frem til dette. Nå står barnet på trappene til å flytte for seg selv med kjæresten. Går andre året på videregående, og har da litt over ett år igjen med utdannelse mtp rett til bidrag. Hvordan skal man egentlig beregne hva barnet skal ha av bidrag fra meg på ene siden som mor, og fra far? Barnet har også egen inntekt pga deltidsjobb (over 100k brutto i året), og kjæresten har også egen inntekt (Usikker på hvor mye, men mer enn 100k). På forhånd takk for svar! Anonymkode: 2a582...09b Om han ber nav om å ta beregningen for den andre foreldren, så kan dere se på den hva de anser at din andel skal være. Dere kan også se på sjablongene nav bruker, det ligger relativt lett tilgjenglig der. Anonymkode: 2ee1b...483
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, heldigvis. Anonymkode: 998c9...2eb Sykt! Når regnes man egentlig som voksen nå til dags? Alder? Anonymkode: b5bfb...a12 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sjekket med NAV, og det ble nevnt dette med å rett og slett bruke bidragskalkulator "to ganger". Men kan det virkelig bety at far skal betale barnet typ 6000+ i mnd, og jeg skal betale barnet 4000+ i mnd for at barnet skal kunne bo for seg selv? Barnet oppfyller ikke noe krav til borteboer, da skolen er typ tre km unna. Anonymkode: 2a582...09b Det høres ikke riktig ut mtp det du skrev i hi. Be om et møte med nav der dere går grundig gjennom utregningen. Anonymkode: 190b1...92b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres ikke riktig ut mtp det du skrev i hi. Be om et møte med nav der dere går grundig gjennom utregningen. Anonymkode: 190b1...92b Nei jeg syns det var en litt snodig forklaring. Får gå dette grundigere etter i sømmene, for det virker jo veldig lukrativt å skulle få 10k+ i mnd av foreldre for å kunne bo for seg selv som 18-åring Anonymkode: 2a582...09b 5
Juniper Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Hvis barnet flytter kun fordi det har lyst, og ikke fordi at den eneste aktuelle skolen ligger et par timer unna, så synes jeg det er helt greit å sette seg ned med avkommet og realitetsorientere det om hva slags økonomiske konsekvenser det vil få for familien! Ungen flytter veldig ung for å «leke hus» med kjæresten. Ungen har tilbud om å bo hjemme. Bidrag fra foreldre bør da ikke utgjøre særlig mye. Kanskje 2000 pr måned fra hver? Er ungen ikke fornøyd med det og velger å kreve bidrag via NAV hadde jeg satt hardt mot hardt. Null oppfølging fra meg som forelder. Null tjenester. Økonomisk utroskap mot de nærmeste gjør at man i praksis fraskriver seg familien sin. Det høres tøft ut, men så lenge det ikke er god grunn for å flytte ut mener jeg det er helt på sin plass å være tøff her. Å venne de på at det kommer 10.000 pr måned gratis er ikke å gjøre de en tjeneste! 4 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 Hvis "barnet" har en inntekt på 176.000 eller mer så regner man det som selvforsørget og da faller retten til barnebidrag bort. Anonymkode: ed97d...407 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 Juniper skrev (Akkurat nå): Hvis barnet flytter kun fordi det har lyst, og ikke fordi at den eneste aktuelle skolen ligger et par timer unna, så synes jeg det er helt greit å sette seg ned med avkommet og realitetsorientere det om hva slags økonomiske konsekvenser det vil få for familien! Ungen flytter veldig ung for å «leke hus» med kjæresten. Ungen har tilbud om å bo hjemme. Bidrag fra foreldre bør da ikke utgjøre særlig mye. Kanskje 2000 pr måned fra hver? Er ungen ikke fornøyd med det og velger å kreve bidrag via NAV hadde jeg satt hardt mot hardt. Null oppfølging fra meg som forelder. Null tjenester. Økonomisk utroskap mot de nærmeste gjør at man i praksis fraskriver seg familien sin. Det høres tøft ut, men så lenge det ikke er god grunn for å flytte ut mener jeg det er helt på sin plass å være tøff her. Å venne de på at det kommer 10.000 pr måned gratis er ikke å gjøre de en tjeneste! Det stemmer, barnet flytter ikke fordi det MÅ, men fordi det ønsker. Har jo rom hjemme, og levd egentlig et ganske bekymringsløst liv frem til nå. Så jeg skal prate med foreldrene til kjæresten også, tenker jeg. Avklare litt hva som er fornuftig andel av bistand fra oss voksne.. Anonymkode: 2a582...09b 8
Andro Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 Foreldre har bidragsplikt for barna sine til de er ferdige med videregående opplæring, nær uavhengig av alder på avslutning. Hittil dom på inntil 21 åring som trengte forlenga studieløp pga tilpasningsbehov. Ungdommens inntekt legges også til grunn for beregning av bidrag fra foreldre. "Når NAV beregner barnebidraget ser vi på om bidragsbarnet selv har en inntekt. Inntekten blir først tatt med i beregningen når barnet har en årlig inntekt på over 52 800 kroner. Barnet regnes som selvforsørget med en inntekt på over 176 000 kroner. I disse tilfellene pålegger ikke vi den bidragspliktige å betale bidrag." https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye Ungdommen selv kan kreve bidragsfastsettelse gjennom NAV etter fylte 18, og be om at de står for innfordring fra foreldrene https://www.nav.no/soknader/nb/person/familie/barnebidrag-og-bidragsforskudd#NAV540005 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 vel, hos oss ble far og jeg enige om å be felles barn sette opp budsjett over inntekter / Utgifter og så satte vi oss ned sammen og så på gapet mellom dette og hva barnet trengte, og så delte vi det prosentvis likt etter inntekt siden den ene av oss tjener betydelig mer enn den andre. På den måten fikk barnet bidraget som var nødvendig og vi som foreldre delte på utgiftene slik vi alltid har gjort. Anonymkode: 0f74d...553 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det virkelig slik at en voksen, som har flyttet ut, med samboer, kan kreve barnebidrag av foreldrene? Anonymkode: b5bfb...a12 Det må vel være gode grunner til at barnet kan kreve bidrag ved flytting, som at skolen ligger langt unna eller at forholdene i hjemmet gjør at ungdommen ikke kan bo hjemme? Foreldrene skal da virkelig ikke være nødt til å forsørge barn som lever i et ekteskapslignende forhold - altså, lever som en voksen. Anonymkode: dd42c...7bd 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg sjekket med NAV, og det ble nevnt dette med å rett og slett bruke bidragskalkulator "to ganger". Men kan det virkelig bety at far skal betale barnet typ 6000+ i mnd, og jeg skal betale barnet 4000+ i mnd for at barnet skal kunne bo for seg selv? Barnet oppfyller ikke noe krav til borteboer, da skolen er typ tre km unna. Anonymkode: 2a582...09b AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres ikke riktig ut mtp det du skrev i hi. Be om et møte med nav der dere går grundig gjennom utregningen. Anonymkode: 190b1...92b Det er vel stipulert en underholdskostnad på rundt 11-12000 for barn over 15 år. Ergo er det jo den kostnaden som da skal fordeles på barnets egne inntekt, samt mor og far. Synes ikke dette høres så rart ut jeg. Anonymkode: 426d1...5a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå