AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Hva gjør dere andre med kroniske sykdommer som har behov for tett oppfølging og ikke har fastlege? Er det noe sted man kan klage på det? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: b644d...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Kommunen plikter å ha et tilbud, så jeg ville tatt kontakt med helsesjef eller lignende. Anonymkode: 23a6f...d87 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 1. Hvorfor har du ikke fastlege, TS? Du vil nok få bedre råd her hvis du gir litt mer informasjon. 2. Paient- og brukerombudet er stedet å henvende seg og de kan veilede videre, ikke "helsesjef eller lignende". Anonymkode: 4613f...d9c 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1. Hvorfor har du ikke fastlege, TS? Du vil nok få bedre råd her hvis du gir litt mer informasjon. 2. Paient- og brukerombudet er stedet å henvende seg og de kan veilede videre, ikke "helsesjef eller lignende". Anonymkode: 4613f...d9c Fordi det mangler fryktelig mange fastleger i mange kommuner? Og jo - kommunelegen er rett instans å klage på mangel på fastleger i kommunen. Det er kommunens (ved kommunelegens) ansvar. Anonymkode: bbe38...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det mangler fryktelig mange fastleger i mange kommuner? Og jo - kommunelegen er rett instans å klage på mangel på fastleger i kommunen. Det er kommunens (ved kommunelegens) ansvar. Anonymkode: bbe38...8bf Det er jeg klar over, men det kan være andre grunner til at TS ikke har fastlege. Brukeren skrev "helsesjef", en tittel som ikke gir mening. Jeg henviser til pasient- og brukerombudet fordi kan veilede og hjelpe. Anonymkode: 4613f...d9c 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Har heller ikke fastlege for tiden - eller strengt tatt vært uten i 2-3 år nå 😕 Heldigvis har de fått dekket med et langvarig vikariat nå, så får i hvert fall kommet inn til lege og attpåtil møtt samme lege i et års tid framover. Benytter anledningen til å få gjort mest mulig av kontroller og oppfølging som skulle vært gjort, før han forsvinner igjen. Kjipt å være kroniker uten fastlege 😕 Anonymkode: bbe38...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Hvis du har en kronisk sykdom som trenger regelmessig oppfølging, da må det være svært lenge siden du har fått noe oppfølging eller? Siden du ikke har fastlege? 🤨. Tenker hvis man har noe kronisk, eller vet selv at man er avhengig av fastelege - så sørger man for å ha en fastlege, sette seg på den korteste ventelisten o.l. Jeg flyttet til ny by (kommune) i fjor, fikk fastlege etter 2-3 mnd. Uansett, du er nødt til å kontakte kommunen din, det er flere kommuner som tilbyr akutt fastlegehjelp til de uten fastlege, men da regnes fastlegen ut fra fødselsnummeret ditt - så dette må du spørre kommunen om. Heller ikke alle k9mmuner som tilbyr dette. Du må isåfall henvende deg til legevakt hvis du 80-årene får dratt til noe lege. Anonymkode: 87fce...adb 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har en kronisk sykdom som trenger regelmessig oppfølging, da må det være svært lenge siden du har fått noe oppfølging eller? Siden du ikke har fastlege? 🤨. Tenker hvis man har noe kronisk, eller vet selv at man er avhengig av fastelege - så sørger man for å ha en fastlege, sette seg på den korteste ventelisten o.l. Jeg flyttet til ny by (kommune) i fjor, fikk fastlege etter 2-3 mnd. Uansett, du er nødt til å kontakte kommunen din, det er flere kommuner som tilbyr akutt fastlegehjelp til de uten fastlege, men da regnes fastlegen ut fra fødselsnummeret ditt - så dette må du spørre kommunen om. Heller ikke alle k9mmuner som tilbyr dette. Du må isåfall henvende deg til legevakt hvis du 80-årene får dratt til noe lege. Anonymkode: 87fce...adb Oi. Autokorrektur 😂😂😂 Anonymkode: 87fce...adb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jeg klar over, men det kan være andre grunner til at TS ikke har fastlege. Brukeren skrev "helsesjef", en tittel som ikke gir mening. Jeg henviser til pasient- og brukerombudet fordi kan veilede og hjelpe. Anonymkode: 4613f...d9c Da foreslår jeg du googler helsesjef og får oppdatert kunnskapsgrunnlaget litt Det er i høyeste grad en tittel som brukes i flere kommuner. Jeg brukte kommunelege kun fordi det tilfeldigvis er det som brukes her jeg bor nå. Bl.a Stavanger kommune vet jeg bruker helsesjef. Anonymkode: bbe38...8bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har en kronisk sykdom som trenger regelmessig oppfølging, da må det være svært lenge siden du har fått noe oppfølging eller? Siden du ikke har fastlege? 🤨. Tenker hvis man har noe kronisk, eller vet selv at man er avhengig av fastelege - så sørger man for å ha en fastlege, sette seg på den korteste ventelisten o.l. Jeg flyttet til ny by (kommune) i fjor, fikk fastlege etter 2-3 mnd. Uansett, du er nødt til å kontakte kommunen din, det er flere kommuner som tilbyr akutt fastlegehjelp til de uten fastlege, men da regnes fastlegen ut fra fødselsnummeret ditt - så dette må du spørre kommunen om. Heller ikke alle k9mmuner som tilbyr dette. Du må isåfall henvende deg til legevakt hvis du 80-årene får dratt til noe lege. Anonymkode: 87fce...adb Da har du vært heldig. Har stått på venteliste i 2-3 år nå, siden min fastlege flyttet. Samtidig som et par andre pensjonerte seg. Kommunen har ikke klart å få nye til å ta over hjemlene. En rapport i 2022 fant at 150 000 personer stod uten fastlege, og 2/3 av kommunene sliter med å rekruttere nye. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fastlegekrisen_-mange-mangler-fastlege_-medisinstudenter-vil-ikke-jobbe-i-yrket-1.15981625 Anonymkode: bbe38...8bf
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da foreslår jeg du googler helsesjef og får oppdatert kunnskapsgrunnlaget litt Det er i høyeste grad en tittel som brukes i flere kommuner. Jeg brukte kommunelege kun fordi det tilfeldigvis er det som brukes her jeg bor nå. Bl.a Stavanger kommune vet jeg bruker helsesjef. Anonymkode: bbe38...8bf Takk for tipset! snl.no kan fortelle følgende: "Helsesjef er en uspesifikk yrkesbetegnelse på en leder av en etat som yter helsetjenester. Betegnelsen helsesjef er mest brukt i kommunene." Her fremgår det tydelig at det er uspesifikk betegnelse. Det er heller ikke gitt at dette riktig å henvende seg til for å få fastlege. Kommunene organiserer dette på ulike måter. Jeg rådet om å ta kontakt med pasient- og brukerombudet fordi de vet hva som gjelder i TS sin kommune. På denne måten vil hun i verste fall slippe å ringe rundt for å finne riktig instans. Håper kunnskapsgrunnlaget ditt ble oppdatert Anonymkode: 4613f...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Hvorfor har du ikke fastlege, TS? Du vil nok få bedre råd her hvis du gir litt mer informasjon. 2. Paient- og brukerombudet er stedet å henvende seg og de kan veilede videre, ikke "helsesjef eller lignende". Anonymkode: 4613f...d9c Fastlegen har permisjon på ubestemt tid. Jeg har snakket med pasient- og brukerombudet, men de kan ikke hjelpe, det er stor fastlegemangel i kommunen. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kjipt å være kroniker uten fastlege 😕 Anonymkode: bbe38...8bf Ja! Har gått litt her og der de siste årene, men nå er det veldig vanskelig, nå har jeg ingen jeg kjenner igjen som kan brukes. AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvis du har en kronisk sykdom som trenger regelmessig oppfølging, da må det være svært lenge siden du har fått noe oppfølging eller? Siden du ikke har fastlege? 🤨. Tenker hvis man har noe kronisk, eller vet selv at man er avhengig av fastelege - så sørger man for å ha en fastlege, sette seg på den korteste ventelisten o.l. Jeg flyttet til ny by (kommune) i fjor, fikk fastlege etter 2-3 mnd. . Anonymkode: 87fce...adb Neida, jeg har fastlege på papiret, men han har permisjon. Så var det en vikar for ham som sluttet, så kom en vikar for ham som sluttet, og nå er det ingen, de får ikke tak i noen. Jeg står på venteliste hos en annen, men det er ca 100 før meg i køen. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): . Jeg rådet om å ta kontakt med pasient- og brukerombudet fordi de vet hva som gjelder i TS sin kommune. Anonymkode: 4613f...d9c Nei, de visste ikke hva man kunne gjøre. Veldig mange som er uten fastlege her. Anonymkode: b644d...b2b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du vært heldig. Har stått på venteliste i 2-3 år nå, siden min fastlege flyttet. Samtidig som et par andre pensjonerte seg. Kommunen har ikke klart å få nye til å ta over hjemlene. En rapport i 2022 fant at 150 000 personer stod uten fastlege, og 2/3 av kommunene sliter med å rekruttere nye. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fastlegekrisen_-mange-mangler-fastlege_-medisinstudenter-vil-ikke-jobbe-i-yrket-1.15981625 Anonymkode: bbe38...8bf Du vet, hvis du har stått på samme venteliste så lenge så vil jeg si at du får skylde deg selv. Man får ikke beskjed om en fastlege har stengt lista si eller pensjonert seg, mest sannsynlig har legen du venter på - stengt lista si. Da tar hen ikke imot nye pasienter, og man kan stå på ventelisten for alltid. Er man litt klok, så lar man ikke seg selv stå på venteliste mer enn 6 mnd hvis det er lang kø - da finner man en annen liste, ringer kanskje litt rundt til legekontorene for å høre om legene har åpne lister. Er fult klar over fastlegekrisen, men jeg ga deg flere råd i mitt opprinnelige innlegg ☺️. Anonymkode: 87fce...adb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Flytt til en større og mer sentral kommune, som har nok fastleger. Anonymkode: be787...93b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er fult klar over fastlegekrisen, men jeg ga deg flere råd i mitt opprinnelige innlegg ☺️. Nei, jeg tror det var meg du ga råd. Altså jeg er ts Og jeg har ikke stått flere år i kø, heldigvis. Anonymkode: b644d...b2b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flytt til en større og mer sentral kommune, som har nok fastleger. Anonymkode: be787...93b Dette er en av Norges største kommuner Anonymkode: b644d...b2b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 Du kan velge lege i annen kommune, om dere ikke har selv. Hvis det er noe ledig Anonymkode: a03b3...a2c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan velge lege i annen kommune, om dere ikke har selv. Hvis det er noe ledig Anonymkode: a03b3...a2c Nei, det går ikke siden jeg har fastlege i teorien/på papiret. Anonymkode: b644d...b2b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det går ikke siden jeg har fastlege i teorien/på papiret. Anonymkode: b644d...b2b Du kan selvfølgelig likevel bytte? Det er umulig i disse dager å vite hvor lang tid det tar før en fastlegestilling blir besatt. Anonymkode: 6908b...d17
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan selvfølgelig likevel bytte? Det er umulig i disse dager å vite hvor lang tid det tar før en fastlegestilling blir besatt. Anonymkode: 6908b...d17 Ja, og som sagt står jeg i kø for bytte. Som du sikkert så svarte jeg på noe annet. Anonymkode: b644d...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå