Gå til innhold

Fotballtrening for 2. klassinger- er det vanlig at foreldre er med på trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..eller leverer man barnet og henter når treningen er ferdig? Hva er vanlig hos dere?

Anonymkode: f4c75...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er foreldre med på treningen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har stortsett alle med en forelder. Det er mye å holde styr på for trenerne og nesten en nødvendighet at foreldre er tilstede (trenerne er foreldre, men det er alltid noen barn som slår seg, blir lei seg, gjør det motsatte av det de får beskjed om etc, så greit å ha noen på sidelinja). Kan man ikke være tilstede selv, er det selvfølgelig helt innafor å avtale med foreldrene til kompisen at de tar ansvar for ditt barn, men alle barn her har med en ansvarlig voksen. Etterhvert fader det ut og ungene går alene på trening, men vi har en 2.klassing og ser for oss at vi er med iallefall ut dette skoleåret.

Anonymkode: abdc7...f27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på avstand til trening og hvor sosiale foreldre er og interessen for sporten. Jeg tok ofte med meg yngste og en ball når eldste hadde trening og sto ved siden av og sparket ball i håp om å få igang litt fotballinteresse- og gjett om det gjorde. Min mann ble med i trenerteamet siden sønnen trengte litt ekstra oppfølging i barneskolen.

Jeg synes det er kjempegøy å se på treninger og så kunne ungene prate om treningen og jeg forsto hva de mente når de var mindre spesielt. Mine er nå 14 og 16 og det hender jeg kommer tidligere for å hente så jeg kan se. (vi bor 5 km fra der de trener)  

Har selv vært trener i annen idrett og syntes det var ok at foreldre kom for å se innimellom, en del barn har utfordringer med å høre på trenere og på mine lag var det barna hvor jeg knapt så foreldrene på kamper heller.

Anonymkode: 3631b...e1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er mange foreldre med. Og det trengs, for hos mange av ungene er det lite fokus på å trene fotball for å si det slik. De to som er trenere hadde ikke fått gjort annet en å samle troppene om de bare hadde vært de to til stede.

Anonymkode: cbf6a...bef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss slipper de fleste av ungene utenfor hallen eller banen, og kjører så fort de kan av gårde. Vi har mellom 15 og 22 barn, er to trenere, og omtrent ingen foreldre gidder å bidra. Vi har tatt det opp på foreldremøter, men når bare fire stk møter, kommer ikke budskapet frem. Foreldrene gidder heller ikke å svare i spond eller på facebook. Det er elendig engasjement.

Anonymkode: 26fbe...f59

AnonymBruker
Skrevet

Her er det et krav at alle barna har en ansvarlig voksen med seg. Man avtaler gjerne med andre foreldre/tar annenhver gang dersom det blir mye. 

Anonymkode: 5f364...a38

AnonymBruker
Skrevet

Her slippes de av i fart og hentes usynlig, 10-åringer. Foreldre bør absolutt være med for å følge med på hvordan ungen sin oppfører seg. 

Anonymkode: 2305d...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har de ungene vi trenger at foreldrene er til stede ikke det, mens de som hadde klart seg fint selv gjerne har det. Kan jo forstå at foreldrene til de som ikke kommer trenger en pause da, men på dette nivået er jo ikke vi trenerne profesjonelle, bare frivillige foreldre så det er ganske utfordrende innimellom....

Anonymkode: fc675...9fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessverre har de ungene vi trenger at foreldrene er til stede ikke det, mens de som hadde klart seg fint selv gjerne har det. Kan jo forstå at foreldrene til de som ikke kommer trenger en pause da, men på dette nivået er jo ikke vi trenerne profesjonelle, bare frivillige foreldre så det er ganske utfordrende innimellom....

Anonymkode: fc675...9fc

Det har vært både min og min manns oppfatning - har trent hvert vårt barn i håndball og fotball.  Ved gjentatte store utfordringer har flere foreldre i vår klubb fått beskjed om at enten så er foreldre med og hjelper til på trening ellers så får ikke barnet være med. Kan ikke forvente all verdens tilpasning med foreldretrenere.  

AnonymBruker
Skrevet

Min går i første klasse, er kanskje 1/5 av foreldrene som er tilstede. Jeg har vært tilstede og de trenger null oppfølging fra oss foreldre, så jeg kommer til å finne på andre ting. 

Men man må jo bare se an gruppa? Vi har fem trenere som har god kontroll. 

Anonymkode: 735cc...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Her er ikke foreldrene ønsket på trening, de tar vekk fokuset til barna.

Anonymkode: 028ae...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er ikke foreldrene ønsket på trening, de tar vekk fokuset til barna.

Anonymkode: 028ae...853

Samme her. Det gjaldt også da vi hadde foreldrestyrt barneidrett for 5 åringene der jeg var en av trenerene. At foreldre var tilstede skapte bare uro og støy og vi ga ut gjentatte beskjeder om at de skulle holde seg ute av syne. 
Jeg kjører min sønn på fotballtrening (1 klasse) og går meg en tur mens den pågår 9/10 ganger.  Det gjelder de fleste andre også, men noen fotballinteresserte fedre står som regel og følger med hver gang. 

Anonymkode: a113e...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

..eller leverer man barnet og henter når treningen er ferdig? Hva er vanlig hos dere?

Anonymkode: f4c75...d66

Man er med for å sørge for at ungen fyller med på det som skjer og ikke finner på aplegøyer. 

Anonymkode: 3053e...b8d

AnonymBruker
Skrevet

Her er ikke foreldrene ønsket på trening, barna blir distrahert. Dem har 5-6 trenere.

Disse har spilt noen år nå, men var slik da dem gikk i 2.klasse også. 

Anonymkode: ea50c...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er ikke foreldrene ønsket på trening, barna blir distrahert. Dem har 5-6 trenere.

Disse har spilt noen år nå, men var slik da dem gikk i 2.klasse også. 

Anonymkode: ea50c...96a

Har du 1 trener og 20 barn trengs nok foreldre, ikke like mye med 5 trenere og 20-30 barn.   Selv var vi to som trente 15 barn og det var i perioder greit å ha foreldre der. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går det ikke bra å trene barn alene i 2023, men før gikk dette helt fint? Håper barnet mitt skyr fotball, det virker som den verste aktiviteten man kan delta på 🤢 Fritid, goodbye!

Anonymkode: 82750...9fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter han bare av. Det blir ofte mere styr om vi er tilstede, han tar lettere beskjeder fra treneren og hører bedre etter om vi ikke er der. Og det må være lettere å være trener uten alle foreldrene tilstede,tenker jeg.

Anonymkode: ec691...5a8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor går det ikke bra å trene barn alene i 2023, men før gikk dette helt fint? Håper barnet mitt skyr fotball, det virker som den verste aktiviteten man kan delta på 🤢 Fritid, goodbye!

Anonymkode: 82750...9fc

Fordi barn i større grad gikk på noe de hadde lyst til og ikke ble tvunget av foreldre for det sosiale og for at ekstremt mange barn har 0 respekt for voksne og har ingen interesse av å følge med.  Det begynner egentlig for mange på fotball og alle de uinteresserte er det som gjør at fotballen får ekstra dårlig rykte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun 2 trenere med 12 unger. 

Det har de klart fra første klasse. Er barna mine og de andre på laget oppdratt til å ta i mot beskjeder og følge de. Ja, de kan suse litt som barn. Men 95 % prosent av treninger blir gjennomført med fokus. 

At foreldrene må være til stede med sine andre klassinger syns jeg faktisk er bekymringsverdig. Hvor er oppdragelsen? 

Hjelpes, stakkars lærer som har de over 5 timer løpet av dagen. Læreren er bare 1 🙄 Så her burde dere foreldre virkelig skjerpe dere 🤦‍♀️

Anonymkode: 0675f...ff1

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...