AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Skal være hjemme med barn til 2-3 år. Finnes det steder i Norge dette er mer normalt? Bor i Oslo, og folk i området virker nesten i sjokk når jeg sier det. Bare nysgjerrig på hvilke steder i landet dette er mer normalisert (bortsett fra innvandrertette områder). Anonymkode: b15df...eef 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Bor på Oslo vest. Ingen var sjokkerte her. Det var noen foreldre i barnehagen (privat) som var hjemmeværende, og de tok ikke inn barn yngre enn 16 måneder. Det fantes en sånn "international mothers" lekegruppe som møttes fast i Frognerparken. Det er 17 åpne barnehager i Oslo, du finner nok likesinnede der. Anonymkode: 10912...a7b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Furuset og Stovner og Romsås. Det er det mange hjemmeværende. Anonymkode: ae41f...2df 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Generelt på bygder i mer religiøse landsdeler er det nok mer vanlig. Enkelte av dem kutter tilogmed skoleuka med en dag fordi «mødrene kan jo bare være hjemme». Anonymkode: 139ae...f69 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Jeg bor i sentrum vest i Oslo, og har aldri truffet noen som har vært hjemme med barn lenger enn maks halvannet. Jeg ville nok ubevisst sett sjokkert ut (beklager fordommene). Anonymkode: 891da...69e 1
Sofakona Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Det kommer vell mer an på økonomien en bosted
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Innvandrertette bydeler. Ironisk nok de barna som burde begynne tidlig i bhg. De er i hvert fall hjemme så lenge det er kontantstøtte. Anonymkode: 26db1...664 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Nei, ikke vanlig her med mindre man er ufør Anonymkode: 0c7ef...623
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Meld deg inn i Facebook gruppen; Hjemmemammaer ❤️ Anonymkode: b5462...4ed
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Veldig vanlig her jeg bor i Nord - Norge. Ikke innvandrere som bidrar til å gjøre det vanligere. Anonymkode: fa5cf...eba
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Bor i Indre Troms. Ikke vanlig her. Anonymkode: a6084...28b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 Sjekk gjerne om det er noen Åpen Barnehage der du bor.. Vet ikke hvor du bor, men Møllefossen Barnehage i Vestfossen er AMAZING!!! Anonymkode: b5462...4ed
andie81 Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 Bor i Kristiansand. Var hjemme til 2-3årsalderen med barna. Hadde rolige morgener, gikk i Åpen barnehage et par dager i uka + deltok på andre aktiviteter i området og var mye ute.. Kjente også flere med småbarn som var hjemme en eller flere dager. Jobbet noen helger og kvelder, men absolutt fantastisk å kunne være hjemme lenger, synes jeg. Barna er nå på skolen og det går i ett med jobb, aktiviteter osv, så er veldig glad for å ha hatt den tiden hjemme. Folk er forskjellige, men for oss passet dette fint!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 andie81 skrev (2 minutter siden): Bor i Kristiansand. Var hjemme til 2-3årsalderen med barna. Hadde rolige morgener, gikk i Åpen barnehage et par dager i uka + deltok på andre aktiviteter i området og var mye ute.. Kjente også flere med småbarn som var hjemme en eller flere dager. Jobbet noen helger og kvelder, men absolutt fantastisk å kunne være hjemme lenger, synes jeg. Barna er nå på skolen og det går i ett med jobb, aktiviteter osv, så er veldig glad for å ha hatt den tiden hjemme. Folk er forskjellige, men for oss passet dette fint! Jo…..men om du jobbet, så er en jo ikke å regne som hjemmeværende. I barnehagen vår var hun ene sykepleier, og hun forskjøv arbeidstiden i en periode så hun slapp dagvaktene. Jobbet nok helg/kveld til at inntekten ble holdbar, og hadde da den minste hjemme til fylte 2 tror jeg. Vi andre var akademikere i typiske kontorjobber, så den muligheten hadde ikke vi. Men: hun var jo ikke hjemmeværende, jobb på kveld/helg er jobb Anonymkode: 139ae...f69
andie81 Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo…..men om du jobbet, så er en jo ikke å regne som hjemmeværende. I barnehagen vår var hun ene sykepleier, og hun forskjøv arbeidstiden i en periode så hun slapp dagvaktene. Jobbet nok helg/kveld til at inntekten ble holdbar, og hadde da den minste hjemme til fylte 2 tror jeg. Vi andre var akademikere i typiske kontorjobber, så den muligheten hadde ikke vi. Men: hun var jo ikke hjemmeværende, jobb på kveld/helg er jobb Anonymkode: 139ae...f69 Oi, da har jeg ikke lest innlegget godt nok… skjønner:)
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bor på Oslo vest. Ingen var sjokkerte her. Det var noen foreldre i barnehagen (privat) som var hjemmeværende, og de tok ikke inn barn yngre enn 16 måneder. Det fantes en sånn "international mothers" lekegruppe som møttes fast i Frognerparken. Det er 17 åpne barnehager i Oslo, du finner nok likesinnede der. Anonymkode: 10912...a7b Bor du et litt godt stykke vestover? Ikke sentrum/vest-kanskje? Ts Anonymkode: b15df...eef
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Skal være hjemme med barn til 2-3 år. Finnes det steder i Norge dette er mer normalt? Bor i Oslo, og folk i området virker nesten i sjokk når jeg sier det. Bare nysgjerrig på hvilke steder i landet dette er mer normalisert (bortsett fra innvandrertette områder). Anonymkode: b15df...eef Bor på Vestlandet og var hjenme med barna lenge. Hva andre gjør bryr ikke jeg meg om. Jeg valgte og få barn og ville nyte de få årene med de før barnehage og skole! Det fins alltid noen i badeland,lekeland, lekeplasser osv. Mulig det er noen grupper på fb? Kanskje noen i familien eller venner skal være hjemme lengre? Anonymkode: d2f15...c38
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 Jeg bor også i Oslo vest, og har møtt noen som har vært hjemme med barna lenger enn de «måtte», altså bevisst latt være å søke barnehageplass for å være hjemme i stedet. Dette er helt vest i Oslo vest Anonymkode: 2d4d7...82c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Jeg bor i et område av Bergen som er synonymt med rikdom. Vi er ikke millionærer men har nok bedre økonomi enn mange andre og har valgt å ta ut 1 års ulønnet permisjon. For oss er det viktig å gi barna våre den beste starten. Tror dessverre at dersom kontantstøtten fjernes vil de som har økonomi til det fortsette å ta ut ulønnet. De eneste som vil slutte å gjøre det er de som ikke har råd. Dermed vil venstresidens tanke om at fjerning av kontantstøtten vil tvinge folk til å sende babyene i barnehage slå fullstendig feil og klasseskillet øke. Anonymkode: fc2b4...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #20 Skrevet 12. april 2023 Jeg bor på Oslo vest, sentrum og ikke utkant, og jeg var hjemme med første barnet til nesten 3 år. Jeg kjenner mange som også gjorde det samme, men det var nok fordi vi oppsøkte samme miljø. Vi ble kjent via åpen barnehage og generelt ved å møtes på lekeplasser på dagtid. De facebookgruppene for hjemmemammaer er også et sted for å møte andre. Nå er jeg hjemme med mitt andre barn på 20 mnd og jeg føler ikke at noen reagerer på det. Anonymkode: 2bf5c...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå