AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Jeg har leid en leilighet i snart ti år. Opp gjennom årene har det omtrent ikke vært noe som huseier har måtte skifte ut eller reparere. Men nå når jeg skulle flytte ut, så var det litt. Rett før utflytting røk oppvaskmaskinen, og dusjhodet i dusjen løsnet. Det er noe slitasje på vegger/benkeplate og baderomsmøbel. Jeg så også at når vi gikk gjennom leiligheten var det noen plasser jeg burde vasket bedre. Etter utflytting har de kontaktet meg angående et skap som ikke var helt som det skulle, og et hakk i veggen. Jeg har selvsagt tilbydd meg å betale for det de mener ikke er vanlig slitasje og jeg har sagt at jeg kan komme tilbake å vaske det som ikke var gjort ordentlig. Men de virker skikkelig sure. Svarer surt og så vidt det er på meldinger. Når jeg sier at jeg kan betale for f.eks. dusjhodet, så svarer de meg ikke. Jeg blir helt uvel av dette. Jeg skjønner at de kan bli sure, men når jeg tilbyr meg å ordne opp, så må det vel være innafor? Hva mener dere? Anonymkode: b7cde...e2b 2
Gliffy Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Så klart det er innafor. Etter 10 år må det også påregnes en del slitasje. 21 7
Misanthropis Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Syns ikke noe av dette var grovt nok til at de skal være sure og ubehagelige. etter ti år må de bare regne med slikt! 10 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 De er nok bare sur fordi det er mer slitasje enn det de forventet. 10 år er lenge å leie og det er selvfølgelig en del slitasje. Så lenge det ikke er skader som du kan klandres for, så kommer de ingen vei. Og det vet de nok selv. Anonymkode: c3c48...362 2 2
Mardina Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Litt slitasje på en leilighet som har vært utleid i 10 år sammenhengende må man faktisk regne med. Det er ikke noe man kan klage på som huseier, synes jeg. De kan ikke forvente at leiligheten er som ny, etter 10 år. At de svarer deg på en sur måte, hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Fiks opp i det du har sagt at du skal fikse og gå videre 😊 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Slitasje må de regne med. Men de svarer deg ikke. Da kan du anse som de sakene ute av verden. De kan ikke komme senere og kreve og kreve. Et dusjhode er da ingen sak å få bytta. Det er 200 kr for et dusjhode. Absolutt ikke noe å bli sur for. Hva mener du med 'et skap som ikke var helt som det skulle'? Uansett, du har tilbudt deg å fikse. De svarer ikke. Sak ute av verden. De skal være glad for å ha hatt en leietaker i så lang tid. Anonymkode: bb9e9...dfe 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Det er i hvert fall ikke du som skal være pådriver for å fikse opp i dette. Slitasje må man forvente på 10 år. Anonymkode: d0b04...c99 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 De får ta fra den millionen eller to du har betalt de i leie iløpet av årene, på å utbedre. Etter ti år er det jo klart for heloppussibg uansett. Anonymkode: c0f7c...694 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 De får fradrag på skatten for å oppgradere en utleieleilighet..vet ikke helt hvor mye burde tilby å betale i det hele tatt etter å ha bodd der i ti år. Anonymkode: 1a924...392 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De får fradrag på skatten for å oppgradere en utleieleilighet..vet ikke helt hvor mye burde tilby å betale i det hele tatt etter å ha bodd der i ti år. Anonymkode: 1a924...392 Ikke for å leie ut en skattefri leilighet, i egen bolig. Ts, vaskingen bør du ta skikkelig. Ut fra det andre du forteller virker det som normal slitasje etter 10 år, med mindre det er større skader enn det du forteller om. Anonymkode: 1cdc1...ab2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har leid en leilighet i snart ti år. Opp gjennom årene har det omtrent ikke vært noe som huseier har måtte skifte ut eller reparere. Men nå når jeg skulle flytte ut, så var det litt. Rett før utflytting røk oppvaskmaskinen, og dusjhodet i dusjen løsnet. Det er noe slitasje på vegger/benkeplate og baderomsmøbel. Jeg så også at når vi gikk gjennom leiligheten var det noen plasser jeg burde vasket bedre. Etter utflytting har de kontaktet meg angående et skap som ikke var helt som det skulle, og et hakk i veggen. Jeg har selvsagt tilbydd meg å betale for det de mener ikke er vanlig slitasje og jeg har sagt at jeg kan komme tilbake å vaske det som ikke var gjort ordentlig. Men de virker skikkelig sure. Svarer surt og så vidt det er på meldinger. Når jeg sier at jeg kan betale for f.eks. dusjhodet, så svarer de meg ikke. Jeg blir helt uvel av dette. Jeg skjønner at de kan bli sure, men når jeg tilbyr meg å ordne opp, så må det vel være innafor? Hva mener dere? Anonymkode: b7cde...e2b Du skal vel egentlig ikke trenge å betale eller erstatte noe. Dusjhode kan bare skrues på igjen, men hvis dusjhodet er 15/20 år gammelt er det ikke rart at det vingler. Du har bodd i leiligheten i 10 år, det betyr at det er 10/15/20 år siden sist oppussing og vedlikehold. Det er ikke rart at en skapdør henger og slenger, sånt må man regne med når man ikke reparerer noe. Så dette vil jeg egentlig si er ganske selvforskyldt. Huseierene kunne ha byttet ut skapdører og diverse imens du leide der, men de har valgt å lukke både øyne og ører 😂. Selvfølgelig blir de sure og gretne, når de innser at de har ventet med all reparasjon og oppussing til alt trenger å fikses, det blir jævlig dyrt for dem. Prat evt med en advokat hvis du er usikker, men er ganske sikker på at du ikke skal behøve å gi dem noe. Kjøp et nytt dusjhode for å være snill, men noe mer enn det trenger du vitterlig ikke. Ett hakk i veggen etter 10 år må man regne med ☺️ Anonymkode: bc405...a97 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du skal vel egentlig ikke trenge å betale eller erstatte noe. Dusjhode kan bare skrues på igjen, men hvis dusjhodet er 15/20 år gammelt er det ikke rart at det vingler. Du har bodd i leiligheten i 10 år, det betyr at det er 10/15/20 år siden sist oppussing og vedlikehold. Det er ikke rart at en skapdør henger og slenger, sånt må man regne med når man ikke reparerer noe. Så dette vil jeg egentlig si er ganske selvforskyldt. Huseierene kunne ha byttet ut skapdører og diverse imens du leide der, men de har valgt å lukke både øyne og ører 😂. Selvfølgelig blir de sure og gretne, når de innser at de har ventet med all reparasjon og oppussing til alt trenger å fikses, det blir jævlig dyrt for dem. Prat evt med en advokat hvis du er usikker, men er ganske sikker på at du ikke skal behøve å gi dem noe. Kjøp et nytt dusjhode for å være snill, men noe mer enn det trenger du vitterlig ikke. Ett hakk i veggen etter 10 år må man regne med ☺️ Anonymkode: bc405...a97 Takk for svar alle. Altså, det hakket var litt stort, og veggene (hvite, tynne vegger) er blitt en del flekker/merker på. Men jeg sagt at jeg godt kan fikse dette. Jeg har bodd der med barn, og da blir det vel litt ekstra slitasje også 😕 Anonymkode: b7cde...e2b
Kristin70 Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 Utleier er ansvarlig for å være tydelig på hvilke mangler som må utbedres og hva han forventer at du skal gjøre, skal du reparere eller betale? Skal du inn og vaske må du få gjøre det med en gang. Mindre hakk og flekker på hvite vegger er innenfor normal slit og elde. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 Har du fått tilbake depositumet? Anonymkode: b9d60...20a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for svar alle. Altså, det hakket var litt stort, og veggene (hvite, tynne vegger) er blitt en del flekker/merker på. Men jeg sagt at jeg godt kan fikse dette. Jeg har bodd der med barn, og da blir det vel litt ekstra slitasje også 😕 Anonymkode: b7cde...e2b Helt naturlig at det er mye flekker og merker på hvite vegger etter 10 år. Normalt vedlikehold tilsier vel at man bør male ca hvert 7 år, så eier er allerede litt på overtid her. Anonymkode: 81f8c...54f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå